Uncategorized

رواية نبض الزين الفصل الثالث 3 بقلم جهاد محمد

 رواية نبض الزين الفصل الثالث 3 بقلم جهاد محمد

رواية نبض الزين الفصل الثالث 3 بقلم جهاد محمد

رواية نبض الزين الفصل الثالث 3 بقلم جهاد محمد

فى إحدى شركات الأسيوطى …
دلف ياسين مكتب زين ثم حدثه قائلا…..زين عرفنا أن چاكسون باعت رجاله تقف للأرض اللى كسبناها وبنشتغل عليها حاليا
قال زين ببتسامه زينت ملامح وجهه قائلا….امم وانت مدايق كده لى
ياسين بضيق …اى البرود اللى انت فيه ده بقولك بيقفلنا على الارض اللى شغالين عليها 
زين ببتسامه مكر……وهو ده اللى انا عايزه 
ياسين بحيره…..انت بتقول اى انا مش فاهم حاجه
زين بمكر ……هاتفهم بس كل فى وقته سيبه دلوقتى يعمل اللى هو عايزه
دلف أمير قائلا ….يلا تعالو رئيس شركه المنياوى جهه 
أجابه زين بجديه…..اوك 
وذهبوا سويا إلى المتينج 
            ………………………  
فى إحدى المناطق …..
نهله ….وبعدين يانورهان احنا زهقنا من كتر اللف على شغل
نورهان ….بصى ياستى مش مطرين نلف عمى قال إن عارف حد من شركه الأسيوطى وهانشتغل فيها بس استنى لسه معرفش وصلوا لفين
نهله ….يالهووى انا اه عايزه اشتغل بس انط النطه دى 
نورهان بضحك……ههههه معاكى حق والله 
نهله …..طب انا هاقفل بقا اروح اساعد ماما فى الأكل 
نورهان ….ماشى سلام يالولو
أغلقت  نهله الهاتف مع صديقتها نورهان وتوجهت إلى المطبخ كى تساعد والدتها 
سهير ببتسامه …..شكلك مبسوطه
نهله بفرحه….اه ياماما كنت بكلم نورهان دلوقتى وقالتلى أن احتمال نشتغل فى شركه الأسيوطى
سهير ببتسامه….ربنا يسعدك فى حياتك ياحبيبتى
نهله ببسمه…   يارب ياماما 
         …………………………..
فى قصر عائله الأسيوطى وبالأخص فى غرفه نبض ……
أسيل بإعجااب ……واااااو بجد وااااو اى ده روعه يابنتى 
نبض …حلو بجد 
أسيل بدهشه……..حلو اى بس ده هياكل منك حته يابنتى 
نبض …..ربنا يستر يا أسيل ربنا يستر ياحبيتى وأشوف اخرت اللى هايحصلى 
أسيل بمكر …..أخرتها عسل وزى الفل 
ثم أكملت حديثها قائلة بينا ياكبير 
نبض …بينا ياختى ربنا يستر
نزل كل من أسيل ونبض إلى أسفل
حتا نظر كل من منى ومها وأحمد وماجد إلى السلم بصدمه على هذه نبض …..نعم انها هى نبض بعادتها جميع لبسها طفولى 
نزلوا إلى أسفل فى وسط دهشات  الجميع وابتسامه أسيل من منظر وجوههم حتا قطعت أسيل هذه الدهشه قائله…..أى رأيكم فى تغير نونو
نبض ….ها اى رايكم البت دى هاتودينى فى داهيه صح 
لم يتحدث أحد فهمست نبض إلى أسيل…..فى اى يابت ياأسيل انا شكلى يصدم للدرجادى 
هزت نبض منى قائله …..ماما أى رأيك
منى بدهشه…..جميل اووى يانونو اى الحلاوه دى
مها …..لا بجد مانتى بقيتى عروسه اهو يابت اومال محسيسانا انك طفله لى
نبض طول عمرى عقله وكبيره بس انتوا اللى مش حاسين 
منى بضحك ياسلام
وأحمد وماجد كانوا قاعدين يضحكوا عليها وعلى طفولتها اللى فى طبعها
أسيل …طب احنا هانمشى بقا 
حتا تحدث احمد قائلاا…..انتوا بتجوروا الشكل مع زين انتوا مش لسه جاين من بره
نبض …بابا احنا هانفضل قاعدين فى البيت دا مشوار مسافه الطريق بس
أسيل…ايوا والله ياعمى
احمد ….ماشى خالوا بلكوا من نفسكوا
نبض ماشى يا أبو حميد سلام يامنم سلام ياموهه
سلاام 
قالها كل من منى ومها  
             ………………………………….  
فى كليه حمزه ..
حمزه بضحك….هههه سامع انك هاتوريها وكده
خالد بغضب ….انا بس عايزك تساعدنى
حمزه…..لا ياكبير انا ماليش انا فى الحورات دى يلا سلام أطير انا
خالد ….سلام
إسلام بمكر…..فارد جناحاته على الاخر
خالد بغضب ……وانا هاقصهم
إسلام….ناوى تعمل اى
خالد بمكر…..هاوقعه وبس
وأخذوا يضحكون سويا
………………….. …………………..
فى الجامعه خاصه فى كفتريا
همس …..ها ي ملك هاتروحى فين بعد محاضره الزفت التانى ده
ملك بعدم فهم…..هاروح البيت طبعا 
همس…..نعم مش هانخرج 
ملك …..لا يابنتى مش هاخرج انت عارفه ولاد عمى واخويا 
همس… صحيح يبقى عندك قمرات كده وترحى فين
ملك بغضب…..همس لو سمحتى قلتلك ميه مره مش بحب الأسلوب ده 
همس…اهدى يابنتى انا بهزر مالك قفشتى لى  ثم أكملت حديثها هاروح انا بقا لأسماء كانت عيزانى
ملك…..اوك   
كانت ملك تجلس شارده حتا جاء إليها شاب يضايق جميع فتيات الجامعه
فاقت ملك من شوردها على مجيئه بجوارها
ملك ……افندم مين سمحلك تقعد هنا
                …………………….
فى شركه الأسيوطى ذهب كل من زين ومالك وياسين إلى المتينج بينما توقف أمير على صوت هاتفه
أمير برتباك لعلمه بأنه سائق ملك….فى اى يا شوقى خير ملك كويسه
أجابه شوقى بإرتبك…..أمير باشا فى واحد بيضايق الأنسه ملك
لم يتفوه السائق بباقى الكلمات وكان أمير وقتها ذهب إلى سيارته سريعا وأغلق الخط وتوجهه إلى الجامعه كى يصبح مصير هذا الشاب مكتوب بين أيديه
           ……………………..
فى إحد الأماكن قال بشر…ها عملتى اى
أجابته …عملت حاجه هاتخليك فرحان وهايوصلك خبر زين الأسيوطى وشركاته بتنزل فى الارض بعد اللى عملته
أجابها بمكر….. مش عايزه كلام عايز أشوف
أجابته ببتسامه مكر….وقريب  الخبر هايوصلك وأظن هتاخد عليه نصيبك فمتنسنيش
أجابه بشك ….. خايف من خطتك الهباب 
أجابته بمكر …..بس المرادى غير كل مره وهاتشوف
أجابها بضحكه وهو يرتشف بعض المحرمات …..وانا منتظر 
وأخذوا يضحكون سويا  بشر
            ………………………
أسيل وادينا فى خطوتنا التانيه 
نبض بخوف…أسيل انا خايفه زين نابيهنى كتير مش أجى الشركه هنا
أسيل ….ولا يهزك ياوحش 
نبض …وحش اى ياشيخه اتنيلى انا ركبى بتخبط فى بعض
أسيل بضحك… يابنتى اهدى 
نبض بخوف ….أسيل انا مش مطمنه بجد قلبى بيقولى إن زين هايعمل حاجه لإنه نابيهنى كتيير و….
يتبع…..
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية نبض السيف للكاتبة سارة محمد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى