Uncategorized

رواية هل من القدر نصيب الفصل الثالث 3 بقلم آية أحمد

 رواية هل من القدر نصيب الفصل الثالث 3 بقلم آية أحمد

رواية هل من القدر نصيب الفصل الثالث 3 بقلم آية أحمد

رواية هل من القدر نصيب الفصل الثالث 3 بقلم آية أحمد

زين :يلهووووي!!! 
خالد وماجد ومحمد  بصوت واحد :احنا فران؟ 
زين :وانا اهبل… ؟؟  اعرفوا مين الي عمل كده 
ماجد بضحكه  :العربيه معتش ليها منظر 
زين بعصبيه: دا الي شغلك انا ممكن اجيب الف واحده بس عايز اعرف مين إلى عمل كده  عشان يكون عبره للجامعة  كلها 
محمد :مين ابن المجنونه إلى كاتب انا اهبل ومعايا 5فرأن انا مش قادر امسك نفسي من الضحك 
خالد :اي رايك نجيبها من الكاميرا 
زين :حلوه الفكرة بس اعتبروني عرفتها 
خالد :امال بتسأل لي؟؟ 
زين :يعم هو مفيش حد( بنت فوقيها ????)   وقف قدامي والا اتحداني في الكليه دي غير الي في بالي دا انتم متخلفين 
ماجد :طب احنا هنعمل اي في البت دي 
زين : تعالوا ورايا واتصلوا على هادي وفارس وشوفوهم فين
خالد طيب تمام 
________________
سيلين لمى بضحكه مش مفهومه  : لسة قدامنا  محاضرات يسطا؟؟! 
مي :من أمته وانتي مجتهده في الدراسة كده
سيلين :من خمس دقايق وبعدين انا اصلا  حسن شاكوش  في نفسي بس مبحبش  اتكلم عن نفسي كتشيررر 
مي :هو انتي حد يعرفك غيري؟ 
سيلين بضحكه  : شكرا  شكرا يا استاذه يا محترمة يا بتاعه الجامعات  وهمست في ودنها يا (بتاعه مالك) 
هاتي العصير خلينا نمشي من الكافتيريا عشان المحاضرة 
مي بكسوف  : بطلي تكسفي فيا انا معجبهه بس مش اكتر …. حاضر هجيب العصير 
______________
زين في الفون بخبث  :ابعت هادي يجيب فتون عشان تنفذ زي ما اتفقنااا
وصلت فتون المكان الي فيه سيلين وغمزت لزين واتجهت لمى وسيلين في الكافتيريا(فتون  بنت شعرها قصير لونه اسود داكن وهي شديدة البياض وعيناها رمادية  ) 
فتون لسلين :ازيك يا قمر 
سيلين ببرود :نعم!! 
مي  بهدوء :الحمد لله  ردي يا سيلين بادب 
سيلين :مش اما نتعرف دي مين وبهمسه في ودنها يا تناحه هانم 
مي :اما انا تناحه هانم  انتي تبقى مين 
سيلين :إلى قاصف جبهتي وصل يا حااااره
فتون :ما تتخانقوش بسببي يا جماعه 
سيلين :انتي مين عشان نتخانق بسببك 
فتون :انا فتون زميلتكم وبصراحه عجبني إلى عملتيه في زين وعاوزه اتعرف عليكي جدا
سيلين: الشهرة عاوزه مني اي 
مي بثقة مبالغه  :اكيد اكيد ممكن نبقى صحاب 
سيلين :اي يا ستي ام الثقة إلى انتي بتوزعيها على خلق الله دي 
مي :وفيها اي يا سيلين لما نتعرف على ناس جديده ويبقوا صحابنا
سيلين :انا راحه اجيب الكتب من المكتبه وبصت لفتون وقالت لمى متثقيش في حد 
فتون :انا  مش عارفه والله لي هي مش طيقاااني انا كل نيتي خير وكنت عاوزه اعزمكم النهارده على حفله عندي عشان نبقى صحاب 
مي :بس مش غريبه إنك تعزمينا على حفلتك وانتي لسه متعرفيناش 
فتون : انا عازمة ناس كتير معرفهاش في الحفله دي عشان نكون صداقات جديده   وبجد هتشرف جداا لو جيتوا الحفلة 
مي :هحاول بس موعدتكيش عشان هسال سيلين 
ابتسمت فتون واستاذنت ورحلت 
في الوقت دا رجعت سيلين مع هاجر نحيه مي 
مي : اخبارك يا هاجر… اي دا انتوا شفتوا بعض فين 
سيلين :كنت بجيب الكتب وكانت هناك فجبتها وانا جايه 
هاجر :مش دا المهم  هي الي كانت واقفه معاكي دي كانت بتقولك اي
سيلين :عيال انا جعانه مش وقت تحقيقكم بالله 
هاجر :انا ممكن اعزمكم اروح اجيب اكل 
سيلين :انا مش عارفه بحبك لله في لله كده انتي دخلتي قلبي اصلا يا قلب القلب انتي 
مي :واي كمان 
هاجر بصوت مبحوح  :سيلين انا عاوزه اقولك 
سيلين :اي هترجعي في كلامك ومش هتعزميني  احنا نقفل حوار الصداقه دي بقاااا
هاجر  بضحك : لا يا هبله كنت عاوزه اقولك متثقيش في البنت دي خالص… 
مي :دي طالبه مننا نجي الحفله وعيب نكسفهاااا
سيلين :نكسف اي اول مرة اشوف تناحه هانم بتكلم 
خلصوا اكل وضحكوا كلهم واستاذنت هاجر ومشيت 
____________
فتون بتتصل على زين وتقوله كل حاجة اتنفذت 
في الوقت دا مي بتقنع سيلين انهم يروحوا الحفله 
________
سيلين :قلبي مش مطاوعني يا عبد الصمد 
مي :عشان خاطري بقا عشان خاطري وافقي 
سيلين :حاضر بس احنا لازم نجيب لبس وماما مش هتوافق بالليل  وغير كل دا الشغل 
مي با اصرار  :انتي من أمته يهمك  الشغل للدرجه دي هنستاذن يوم مش هيحصل حاجة وبالنسبةلطنط انا هروح اقنعها 
سيلين بنفاذ صبر  :واللهي ما انا عارفه فايده الحفلة دي اي  بس لو هتفرحك هاجي معاكي 
مي :طب يلا نروح نلبس 
سيلين: البس   الفستان الأسود؟ 
مي :   ايوه هيبقى حلو اووي مع الهيلز الكعب الأبيض والحزام الأبيض هيبقى روعه عليكي 
سيلين :بقينا بنفهم في الموضه وانتي هتلبسي اي 
مي :مش عارفه البس الكاشميري  والا الكحلي 
سيلين بصوت رقيق : البسي الكحلي مع كوليه احمر  مع اسوره صفره  والشوز خليه أخضر عليا الطلبات بالتلاته هتبقى وتكه الحفلة
مي ببصه قرف: متقوليش رايك تاني
سيلين: انتي حلوه في كل حاجة اصلا 
مي :حبيبتي واللهي 
سيلين:  محن بقا وكده 
مي  بضحك :غوري بقاااا
  سيلين لبست فستان اسود عند الركبه وفردت شعرها الطويل جدااا مع لون عنيها الأزرق كانت تشبه الحوريه 
مي :كانت لبسه فستان طويل مفرود مع مكياج خفيف وعنيها العسلي
(كانوا أجمل من القمر يعني اتخيلوا ????????) 
وصلم  عند بيت فتون  سيلين وهي بتبص بدهشه لمى  :هو اي بيحصل دا انا مش فاهمه حاجة 
مي :نهار اسووود؟؟؟؟
يتبع…..
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية المقاس للكاتبة فاطمة الدمرداش

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

زر الذهاب إلى الأعلى