Uncategorized

رواية حكاية سما الفصل الثالث 3 بقلم شيماء

 رواية حكاية سما الفصل الثالث 3 بقلم شيماء
رواية حكاية سما الفصل الثالث 3 بقلم شيماء

رواية حكاية سما الفصل الثالث 3 بقلم شيماء

سما…. اي رأيك بقا في المقلب.
سيف…. لا انتي مجنونه رسمي في حد يعمل ف حد كدا.
سما… لا وانت مبسوط من اللي عملته ،و عمر يضحك بهستيريا علي سيف.
سيف…. لا بتضحك وانت السبب في الحوار دا كله.
وعمر لا يرد عليه من شدة الضحك.
سيف… طيب ي عمر والله لوريك علي فكرة ي سما اخوكي السبب انا مكنتش عايز اعمل حاجه زي كدا انا مروحتش أتقدم لوحده ولا حاجه هو اللي اصر اني اعمل كدا.
سما… لا والله وانت اي قولتله يالااا انت مشوفتش حالتي من اول ما مشيت كانت ازاي.
سيف ببرود…. زعلانه عشان كنت هكون لحد غيرك.
سما… تصدق انك بارد ثم تذهب 
سيف…. اي مبسوط دلوقتي باللي عملته وعمر يضحك علي منظره .
سيف بعصبية… عمر متعصبنيش.
عمر….علي فكره انت متعرفش هي عملت معايا اي روح شوف اوضتي كل حاجه كسرتها.
سيف…. تستاهل والله.
ثم يذهب سيف عند سما في الحديقه ويجدها تبكي.
سيف يجلس بجانبها ويقول…. انا بجد اسف انا مكنش ينفع اعمل حاجه سخيفه زي كدا عارف اني غلطان بعتذر منك ع اللي حصل بس بجد مكنش قدامي حل غير كدا ملقتش حل عشان اخليكي توافقي بس خلاص من بعد انهارده مش هضايقك ولا هزن تاني ع الموضوع دا انا لما اخترتك انتي وحبيتك انتي تكوني ليا لما حسيت ان بجد محدش هيخاف ولا هيهتم بيا من بعد ماما قدك محدش هيسعدني ويخليني مبسوط زيك انتي اكتر حد بيفهمني بس خلاص انتي اعملي اللي عايزاه وانا هعمل اللي عايزه واسف مره تانيه
سما… يبختك لقيت حد بيفهمك لحد دلوقتي مش عارف تفهمني، ثم ذهبت وتركته.
وبعد مرور اسبوع…..
حنان تذهب عند سيف.
حنان… سيف قوم البس يالاا هنروح دلوقتي عند عمك كرم يالاا.
سيف…. لا ي ماما روحوا انتو مليش مزاج.
حنان…. ليك فتره مش بتروح سيف انت كل يوم بتروح عندهم اي اللي حصل دلوقتي.
سيف… اهو كدا مليش مزاج ي ماما بجد مش عايز اروح.
حنان…. سحر وعمك بيسألوا عليك وهيزعلوا لو مروحتش معانا ولو عندي خاطر عندك قوم البس وتعالي معانا. 
سيف…. طيب تمام رايح زي ما انتي عايزاه.
حنان… قوم البس طيب.
سيف…. لا هروح بالترنج ما انا بروح عندهم دايما بترنج عادي.
حنان…. طيب زي ما انت عايز.
وذهبوا عند فيلة كرم، وجد سيف الجميع يرتدي ملابس جميله.
سيف … كنتو رايحين مكان ولا اي.
كرم… لا بس حبينا نتشيك انهارده لانه يوم مهم.
سيف…ليه.
سحر… هتعرف بعد شويه كدا.
وسيف يجلس وهو صامت وينظر في كل مكان بحثا عن سما.
ثم ظهرت فجاه ترتدي فستان رمادي هادي وسيف ينظر لها ولا يبعد نظراته عنها وسما تجلس ثم يقول اشرف…. يالا نقرا الفاتحه بقا.
سيف بإستغراب… فاتحه اي لمين مين.
سيف… عشانك انت وسما اي مش موافقين ع بعض ولا اي.
سيف… اي دا أزاي انا 
وقاطعته سما بنظراتها التي ينجذب إليها…. اهدي انت موافق أننا نتجوز.
سيف لا يعرف ماذا يرد من فرحته وبعدها تدمع عينيه ويقول…. يعني انتي موافقه.
سما… ايوااا حاجه زي كدا.
سيف… طيب ملحقتش البس.
حنان… قولتلك البس انت قولت لااا.
سيف… بس مكنتش عارف ان دا هيحصل.
سما…. واهو حصل اي نقرأ الفاتحه
سيف…. ايوا طبعا اكيد يالا بسرعه بسرعه.
كرم… براحه شويه مستعجل علي اي.
عمر…. اصل ي بابا بنتك تاخد الاوسكار في سرعة تغير قرارها.
سما…. خليني هاديه بس انهاردة مش هتعصب لااا.
في يوم الخطوبه
سما انتهت من تحضير نفسها وتنتظر سيف لكنه تأخر وترن علي هاتفه لكن مغلق وعندما وصل التفتت سما لكي لا يراها.
سيف….. أنا بجد اسف اووي حصلت مشكله في الشر
كه وكان لازم انا احلها، ثم تنظر له ويراها سيف وينبهر بجمالها.
سما…. انهارده ي سيف الشغل في اليوم دا الحاجات المهمه انهارده.
سيف…. لا لا بجد اي الحلاوه دي اي دا ي سما انتي انهارده قمر اوووي.
سما … قصدك اي انا كنت قبل كدا وحشه انا اصلا دايما حلوه بس انهاردة بقيت قمر بزيادة.
سيف…. لا لا والله انتي دايما جميله انا مش قصدي.
سما… لا انت قصدك تقول كدا انا فهمت.
سيف… سما يالاا الناس تحت مستنين والوقت أتأخر مش هنتخانق انهارده.
سما… انت بتزعق.
سيف … انتي هتجننيني انا زعقت 
سحر … اخلصوا بقا اخلصوا مش وقته خناق.
وكان سيف سوف يمسك يدها .
سما … متلمسنيش ابعد عني. وكانت تحمل فستانها وتمشي به بصعوبه لانه ثقيل. واتي من ورائها سيف ومسك الفستان.
ونظرت له وابتسمت ثم قالت له …. انت طالع حلو انهارده علي فكره.
سيف….ي بنتي انتي عندك انفصام في الشخصيه.
سما بضحك ….ممكن ومسكت يده وخرجوا أمام الناس والإبتسامة تملأ وجوههم.
وبعد مرور أسبوع من الخطوبه. ذهبت سما الي المستشفي .
واتصلت ب سيف وهو لا يرد وأرسل لها رساله… (حبيتي أنا مشغول دلوقتي جدا اول ما اخلص هكلمك).
وبعد مده رن علي هاتفها.
سيف … وحشتيني.
سما… لا بجد .
سيف… اه والله.
سما… طيب امتي هتخلص شغل.
سيف…. نص ساعه كدا واخلص ليه.
سما… اصل العربيه بتاعتي باظت وعمر وبابا مش فاضين والجو حر ف وقاطع كلامها…. خلاص طيب نص ساعه واكون عندك ي حبيبتي عايزه اجبلك حاجه حلوه معايا.
سما… انت الحلو ي حلو .
سيف… ياولا ياولا.
سما… طيب سلام دلوقتي في حالة جات ومتتاخرش عليا ماشي .
وعندما انتهت سما من عملها كانت تنتظر سيف ثم رن هاتفها وكان سيف.
سما… اي جيت.
سيف… تحت مستنيكي اهو جبتلك ايس كريم تعالي بسرعه عشان هيسيح.
سما… اهو جايه 
وفجأه جاء شخص ودفعها بشدة من السلم وسمع سيف صوت صراخها.
سيف… سما حصل اي الو الو ويخرج بسرعه من سيارته ويجري بتهور نحو المستشفي وعندما يدخل يجدها علي الارض والجميع يجري عليها وهي تنزف بشده…………
………
يتبع ……
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!