Uncategorized

رواية ما بين الحلم والحقيقة (دار الأيتام 2) الفصل الرابع 4 بقلم أميرة أسامة

 رواية ما بين الحلم والحقيقة (دار الأيتام 2) الفصل الرابع 4 بقلم أميرة أسامة

رواية ما بين الحلم والحقيقة (دار الأيتام 2) الفصل الرابع 4 بقلم أميرة أسامة

رواية ما بين الحلم والحقيقة (دار الأيتام 2) الفصل الرابع 4 بقلم أميرة أسامة

عشق….????️????️
رجعنا البيت وكل حاجه كانت ماشيه تمام كنت تعبانه اوي بعد ما خدوا مني الدم وكنت واخده دور برد شديد بس كنت بقاوح كنت منتظره اوصل عند باب البيت ويغم عليا زي ماحلمت بالظبط بس الغريب ان محصلش كده بعد ما وصلونا طلعنا الشقه عادي يادوب غيرنا هدونا وكلنا كنت بحاول علي اد ما اقدر اني اتحامل علي نفسي عشان مقعش منهم كنت عايزه اكون كويسه واحافظ علي طاقتي علي اد ما اقدر لبكره كنت مستغربه ازاي موقعتش طب ازاي الحلم متحققش ويمكن تكون دي كانت اول حاجه متتحققش من حلمي فضلت طول الليل صاحيه جمب نور اقرألها قران عشان تهدي شويه الصدمه كانت شديده عليها سؤالها ليا عن موت بابا وجعني اوي اكيد محدش فينا يقدر يدخل في قدر ربنا بس يمكن اكون كنت مصدقه لان حلمي كان بيتحقق بالحرف كل تفصيله كل كلمه لدرجه اني مش ناسيه اي حاجه اوقات كتير كنت بحلم بحجات مختلفه كتير منها كان بيتحقق بس كنت بقوم مش فاكره الحلم اوي كان ممكن افتكره لما الاقيه اتحقق بس الغريبه فالحلم ده اني من اول ما صحيت وانا فكراه من قبل حتي ما يبتدي يتحقق وكل يوم كان بيتعاد ادامي كنت بخاف اكتر الغريبه ان الحلم اللي حلمته تفاصيله حصلت في شهور وانا منمتش كتير ازاي قادره افتكر كل حاجه يمكن يكونوا مش مصدقين اللي انا قولته بس لازم اخليهم يصدقوا لاني خايفه عليهم يمكن عدم وقوعي واني متعبش ريحني شويه وحسسني ان ممكن في حجات كتير متتحققش في حلمي ولو في حاجه اتمني من ربنا انها متتحققش فاهو موت بابا الراجل ده يستاهل انه يتحب لاني شوفت معاه حب وحنيه واحتواء مشوفتهمش من اهلي نفسهم اللي معرفش عنهم اي حاجه وكل حاجه كانت ماشيه تمام كنت تعبانه اوي بعد ما خدوا مني الدم وكنت واخده دور برد شديد بس كنت بقاوح كنت منتظره اوصل عند باب البيت ويغم عليا زي ماحلمت بالظبط بس الغريب ان محصلش كده بعد ما وصلونا طلعنا الشقه عادي يادوب غيرنا هدونا وكلنا كنت بحاول علي اد ما اقدر اني اتحامل علي نفسي عشان مقعش منهم كنت عايزه اكون كويسه واحافظ علي طاقتي علي اد ما اقدر لبكره كنت مستغربه ازاي موقعتش طب ازاي الحلم متحققش ويمكن تكون دي كانت اول حاجه متتحققش من حلمي فضلت طول الليل صاحيه جمب نور اقرألها قران عشان تهدي شويه الصدمه كانت شديده عليها سؤالها ليا عن موت بابا وجعني اوي اكيد محدش فينا يقدر يدخل في قدر ربنا بس يمكن اكون كنت مصدقه لان حلمي كان بيتحقق بالحرف كل تفصيله كل كلمه لدرجه اني مش ناسيه اي حاجه اوقات كتير كنت بحلم بحجات مختلفه كتير منها كان بيتحقق بس كنت بقوم مش فاكره الحلم اوي كان ممكن افتكره لما الاقيه اتحقق بس الغريبه فالحلم ده اني من اول ما صحيت وانا فكراه من قبل حتي ما يبتدي يتحقق وكل يوم كان بيتعاد ادامي كنت بخاف اكتر الغريبه ان الحلم اللي حلمته تفاصيله حصلت في شهور وانا منمتش كتير ازاي قادره افتكر كل حاجه يمكن يكونوا مش مصدقين اللي انا قولته بس لازم اخليهم يصدقوا لاني خايفه عليهم يمكن عدم وقوعي واني متعبش ريحني شويه وحسسني ان ممكن في حجات كتير متتحققش في حلمي ولو في حاجه اتمني من ربنا انها متتحققش فاهو موت بابا الراجل ده يستاهل انه يتحب لاني شوفت معاه حب وحنيه واحتواء مشوفتهمش من اهلي نفسهم اللي معرفش عنهم اي حاجه نور متستاهلش انها تتكسر ولا تتوجع عليه عمري فيوم ما حسيت اني خايفه من اي حاجه بس اول مره احس بخوف جوايا بالشكل ده اصله احساس وحش اوي لما يبقي جواك خوف من حاجه ومش قادر حتي تتكلم لاكن اللي مطمني شويه ان جوايا احساس كبير اوي ان بابا مش هيجراله حاجه وده في حد ذاته مطمني لاني بصدق أحساسي ..بالرغم من مل اللي حصل انهرده واني اعيش يوم صعب زي ده للمره التانيه لاكن المرادي كان ليه طعم مختلف لاني بشوفه وهو ليل جمبي بشوفه وانا بحبه عكس اول مره شوفته كان بردو اول يوم شوفت فيه ليل ولاول مره احس معني الحب فالمواقف اللي زي دي بتحسي بسند وضهر الحب طلع اعظم حاجه فالدنيا عشان كده لما اتكرر ادامي كلام نور وتمارا وزهره عن الحب معترضتڜ ولا نصحتهم ولا قولتلهم عيب ولا حتي حرام وقتها انا مكنتش جربت الحب لاكن لما اتعاد ادامي الكلام كان حب ليل جوايا ودي كمان كانت حاجه من ضمن الحجات اللي متحققتش و يمكن وقتها مقدرتش اقول لنور ان نوح بيحبها لاكن كل اللي قولتهولها امشي ورا احساسك حبي وعيشي واستني عوض ربنا كنت بحاول اطمنها بس خوفت اعشمها …جوايا احاسيس كتير عكس بعضها منتظره بكره جدا وفنفس الوقت مش عيزاه يجي خايفه اوي علي بابا فالوقت اللي احساسي بيقولي انه هيبقي كويس مستنيه اتكلم مع ليل واحكيله مع اني خايفه ميصدقنيش وبردو مش عارفه ابتدي معاه الكلام ازاي واقوله ايه???????????? أسوء حاجه فالدنيا التفكير احساسه مميت…..
سابت عشق القلم من ايدها وشالت الكشكول بتاعها ورجعت تاني عشان تحاول تنام شويه
……………..
وصل ليل الڤيلا وكلهم وراه بعربياتهم….
دخلو اعدوا في جنينه الڤيلا ساكتين
جاسر…ايه وحدووووه
الجميع…لا إله إلا الله
جاسر…مالكم ساكتين ليه
نوح…يعني بعد كل اللي حصل انهرده ده بتسأل
ادم….انا مش قادر اصدق حاسس اني دماغي هتقف
جاسر…صراحه وانا كمان بس صدقت لما قالتلنا عند رد نور وليل ده اللي قالته بالحرف
نوح….دي ملبوسه ياعم وربنا
ادم…ياعم ملبوسه ايه بس…هو في حاجه غريبه بس ايه هي معرفش بس لازم نعرف هي عرفت ازاي اصلا
جاسر…ساكت ليه يا ليل وايه حوار التليفون اللي جالك ده
نوح…اه صح مين اللي كلمك
ليل….ده الواد اللي كنت مخليه يجبلي كل حاجه عن تمارا….وابتدا ليل يحكي كل حاجه حصلت في المكالمه.
جاسر….نعم يعني هما متربين في دار ايتام
ادم…طيب بردو ايه اللي جمعهم بحاج محمد
ليل…مش عارف السؤال ده اجابته عند عم محمد والبنات
نوح..طيب عشق قالت لما جت ان العربيه قاصده تخبط تمارا يمكن حد تبعهم هما من دار الايتام دي عملو حاجه مثلا وهربوا وده حد بينتقم منهم مش انت بتقول ان الراجل بيقولك خرجوا بطريقه مش مفهومه وان المفروض لو حابين يفضلوا حتي لو لسه متموش 21سنه يفضلوا
ادم….ممكن بردو
جاسر…طيب ودول هيكونوا عملوا ايه عشان حد ينتقم منهم كده في حاجه غريبه
ليل…كان ممكن يكون كلامكم صح بس الاغرب من ده انها قالت ان العربيه قاصده تمارا بس هي هتخبط عم محمد وده اللي حصل
جاسر…ايوه صح
ليل…انا دماغي هتنفجر مش قادر افكر ولا انا عارف تفسير للي بيحصل ده
نوح والغريب ان هي عرفت ان كلنا مش. نفس فصيله عم محمد طيب لو عارفه فصيله البنات هتعرف ان احنا مش متوافقين معاه ازاي.
ادم….دي غريبه بردو مع ان ممكن اللي عايز يعرف حاجه بيعرفها
جاسر….ميتهياليش يا ادم البنات دي شكلهم مش كده خالص ولا بالدماغ دي
ادم…طيب حد فيكم لاحظ طريقتها لما نور سالتها بابا هيعيش؟؟
نوح…فعلا ارتبكت
ليل….ولما انا سألتها قالت غير كده
جاسر…يعني ايه
ليل…واحنا ماشين وقفتها وسالتها قالتلي يمكن اكون عايزه ده اللي هيحصل يعني معناه ان عم محمد هيجراله حاجه
جاسر….انت بتقول ايه؟؟؟في حد يدخل في علم ربنا
ليل…ماهو عشان كده سبت هناك جاردين عشان يكون تحت عينهم
ادم…انت شاكك فيها انها ممكن تموته؟؟
ليل…معرفش ومعرفش ليه عملت كده..صحيح نسيت أسألكم هو عم محمد يعرف ان مهره حامل انا مش فاكر اني قولت ادامه
نوح…والله ما اعرف يا ليل
ادم…وانا معرفش بس يمكن تكون قولت ادامه انت بتتكلم علي مهره اكتر ما بتتكلم عن نفسك
جاسر…اشمعني
ليل..بضحكه سخريه..اصل من ضمن اللي قالته ان مهره هتولد بكره وفتحي هيكلمني عشان يعرفني ويقولي ان الدكتور مبيردش خالص وانا هتصل الاقي موبايله مقفول.
جاسر….ايه الهبل ده لا كده في حاجه غلط
ليل…مش بقولك
نوح…بتريقه ومقالتلكش مين اللي هينول شرف ولادتها ولا ناويه تموتها هي كمان
ليل….لا مقالتش قالتلي بكره تعرف وخليها كده تقرب منها عشان امحيها من علي وش الدنيا????
جاسر….الطيب احسن بقول ايه انا هقوم انا بقي ونامو متفكروش كتير بكره مش بعيد
ليل…ماشي خلي بالك من الطريق
جاسر… ربنا يستر
نوح…بضحك ولا ياجاسر خلي بالك احسن تطلعلك فالعربيه
جاسر….تبقي جابته لنفسها????
نوح….صراحه وقتها بس هحسدك البت زي القمر
ليل…ماتحرم نفسك
ادم….مين ده نوح تبقي بتحلم????
نوح….ماشي ياعم المحترم بقول ايه انا كمان طالع مش قادر خلاص فصلت
جاسر…يلا تصبحوا علي خير سلام
الجميع سلام
نوح….انا طالع اعدين لسه
ادم…لا انا كمان مش قادر عايز انام.مش هتطلع يا ليل
ليل…لا هروح ابص علي مهره الاول وبعدين اطلع
نوح…روح ياخويا لمراتك????
ليل…اطلع عشان مبوظش خلقتك
نوح….لا وعلي ايه تصبح علي خير يا مفتري????????
ادم…تصبح علي خير ياليل
ليل…وانتو من اهل الخير
طلع ادم ونوح….
وراح ليل عالجاردات..
الجارد…ليل باشا تؤمرني بحاجه
ليل….عايز تبلغ الجارد اللي هنا مفيش مخلوق يدخل غير بأذن مني وبكره عايز اتنين يفضلوا هنا ميتحركوش  وانت والباقي معانا  علي المستشفي
الجارد…تمام ياباشا
ليل…تصبح علي خير
جارد…وانت من اهل الخير
سابه ليل وراح علي مهره لقاها بتاكل
ليل…بابتسامه…وحشتيني اوي مشوفتكيش من الصبح
فضلت مهره تعمل صوت يعبر عن فرحتها
ليل…ايه خلاص قربتي ولا ايه بس انتي شكلك كويسه مش زي ما قالت شكلك لسه ادامك وقت..
بكره الجارد هيفضلوا معاكي عشان محدش يدخل وانا مش هنا يعمل فيكي حاجه..ايه بتبصيلي كده ليه…اول مره تشوفيني خايف صح????????..فضل ليل يحسس علي راسها بحنيه وكمل كلامه يمكن اكون خايف بس مش علي نفسي عليكي وعلي عم محمد  تفتكري بتكدب بس هي شكلها ميقولش كده…بس كمان اللي بتقوله ده غريب اوي وميدخلش عقل وانا لسه متجننتش عشان امشي ورا كلام المجنونه دي..عموما بكره نشوف ايه اللي مستخبيلنا يا مهره ومش عايزك تقلقي انا مش هخلي اي حاجه تحصلك…..هطلع انام بقي والصبح هعدي عليكي تصبحي علي خير….
خلص اليوم علب الطالنا جميعا…فيهم اللي عرف ينام رغم توتره وعدم استيعابه لكل اللي اتقال وفيهم اللي النوم فارق عنيه….
في صباح يوم جديد صحيوا ابطالنا جميعا عشان بجهزو ويروحو المستشفي…
ليل…بقول ايه هبص علي مهره قبل ما نمشي واجيلكم
نوح.طيب اسمع انا هطير انا عشان هروح اجيب نور والبنات
ليل…طيب تمام عينك عليهم كويس
نوح…متقلقش يلا سلام
راح ليل وادم عند مهره كانت كويسه جدا راحه جايه مش باين عليها اي تعب ولا فيها اي حاجه….
اتصل ليل بالدكتور….
الدكتور….الوووو ازيك ياليل باشا
ليل…اهلا يا دكتور
الدكتور…خير مهره فيها حاجه
ليل…لا تمام بس كنت عايزك تيجي تبص عليها كده
الدمتور…هي تعبانه ولا ايه انا لسه شايفها اول امبارح وقولت لحضرتك ادامها حوالي اسبوعين
ليل…لا هي تمام بس معلش ياريت تيجي اي وقت يعجبك حابب اطمن عليها اول بأول
الدكتور…تمام بس لو كده هاجي متأخر شويه يعني مش قبل 9او 10بليل لان انهرده انا اجازه وكنت مأجل مشاوير كتير لازم تتعمل انهرده.
ليل…لا عادي الوقت مناسب جدا اكون انا كمان رجعت
الدكتور…تمام يا ليل باشا
ليل…مع السلامه
الدكتور…سلام..
ادم….ايه هتجيبه ليه
ليل….معرفش بس هي قالت ان الدكتور مش هيرد وقافل موبايله وادي كل حاجه تمام
ادم…اول مره الاقيك تصدق اي حاجه بسهوله كده
ليل….انا نفسي مستغرب حاسس اني هتجنن اصلا بس خلينا نشوف اخرتها يلا بينا عشان منتأخرش
ادم…يلا
راحوا عالعربيات.
ليل…فتحي…
فتحي البواب…ايوه يا باشا
ليل…عينك علي مهره لو تعبت او فيها اي حاجه تبلغني انهرده تفضي نفسك من اي حاجه إلا مهره تجيب كرسي وتأعد ادامها تمام لو حسيتها تعبانه كلمني او اقولك قبل ما تكلمني تكلم الدكتور تبلغه عشان يلحقها وتكلمني بعدها
فتحي…في عنيا يا باشا تحت امرك
ليل…رقمه معاك صح
فتحي…ايوه يا باشا معايا ماتقلقش
ليل…يلا سلام
فتحي…مع الف سلامه ياباشا..
ادم…كويس ان نوح مشي وإلا كان مسكك تريقه عاللي انت عامله ده
ليل….????هو كويس انه مشي عشان مقتلهوش زي ما شكلي هقتلك
ادم…لا وعلي ايه سلام ياعم????????…
……
عدي الوقت بسرعه وصل الجميع المستشفي اطمنوا علي عم محمد كانت كل حاجه تمام
لاكن الحزن كان باين علي وشوش الجميع…
كل حاجه كانت بتمشي في عيون عشق زي ماشافت في حلمها كانت اعده مستسلمه تماما لاب حاجه هتحصل حاسه انها عاجزه ومفيش حاجه في ايدها تعملها فقررت انها تسكت وهي جواها امل في ربنا انه يغير حلمها بواقع هي بتتمناه…
راح…ليل للجارد..
في حد دخل او خرج عند عم محمد
الجارد…لا يا باشا مفيش غير الدكتور دخل الصبح وطبعا الممرضين داخلين خارجين عليه وانا كل شويه ابص عليه هو كويس مفيهوش حاجه خالص
ليل…متأكد ان مفيش حد جه
الجارد…اه والله متأكد ياباشا
ليل…ولا حتي بنت من البنات اللي هناك دول
الجارد…لا مفيش صدقني انا واقف ادام الاوضه من امبارح منمتش ولا حتي روحت اي مكان
ليل…تمام.
سابه ليل ولمح الدكتور راح عليه
ليل…يادكتور
الدكتور…اهلا ليل باشا
ليل…طمني علي عم محمد مفيش جديد
الدكتور…لا والله هو لحد الوقت حالته مستقره لسه منتظرين ال24ساعه يمروا ادعوله ربنا معاه يارب
ليل…يارب
الدكتور…بعد اذنك لو احتجتني انا فالمكتب بتاعي
ليل…شكرا يا دكتور
راح ليل وقف ادام نور اللي مقتوله من العياط
ليل…نور..ممكن تهدي شويه بلاش عياط من فضلك انتي عارفه عم محمد بيحبك اد ايه وميحبش انه يشوفك كده اجمدي وادعيله هو محتاج دعاكي الوقت
نور…انا خايفه عليه اوي خايفه يروح ويسبني انا مليش غيره
ليل…هيقوم منها وهيبقي زي الفل ده مش ابوكي لوحدك يا نور ده ابونا كلنا وصدقيني انا اول مره احس اني عاجز لو كان في ايدي اي حاجه كنت عملتها اديكي سمعتي الدكتور امبارح لما طلبت منه انه يسافر قال انه ممنوع
نور…عارفه والله انك مش مأثر بس صدقني غصب عني انا مرعوبه عليه
ليل…صدقيني هيبقي بخير
نور…يارب
فضلوا كلهم واقفين ادام الازاز اللي فاصل بينهم وبين عم محمد في صمت تام مفيش غير صوت بسيط لدموع البنات…اما ليل فكان عينه علي عشق بغموض وبالرغم من انها حاسه بخيال لنظراته اللي بتخترقها إلا انها قررت تتجاهله. ليل من اول ما وصل وهو عينه عليها مش عايزها تغفل عنه مراقب كل تحركاتها لاكن حس بخيبه امل لما لقاها متحركتش ولا حتي مسكت موبايلها ومبتعملش اي حاجه غير انها بتقرأ فالقرأن بهدوء وبتحاول تمس اي دموع تخونها بسرعه….
واثناء الصمت الرهيب فجأه رن موبايل ليل…واتصدم???????? اول ما لاقي اسم فتحي البواب علي شاشت موبايله فضل مبرق للشاشه ????
ابتسمت عشق بهدوء قاتل وهي مش بصاله..
ليل….الووو????
فتحي…ايوه ياليل باشا..الحقني مهره تعبانه اوي شكلها بتولد
بص ليل لعشق من غير ولا كلمه
فتحي…ليل باشا حضرتك معايا
الووووو…الوووووو
ليل…احممم معاك
فتحي….طيب حاول توصل للدكتور بتاعها عشان كلمته مبيردش لو معاك رقم تاني ليه
كلمه بسرعه
ليل….اقفل انا هتصرف
بصله جاسر وادم ونورح
جاسر..في ايه
ليل….وهو باصص لعشق اللي متجاهلاه تماما
ده فتحي بيقول ان مهره بتولد
بص الشباب كلهم بزهول علي عشق
جاسر…انت بتقول ايه
اتصل ليل بسرعه علي الدكتور لقاه مغلق حاول مره واتنين وتلاته بردو مغلق
ادم…ايه مبيردش
ليل…تليفونه مقفول
نوح…طب وبعدين هتعمل ايه
ليل…فضل يمرر ايده في شعره بارتباك مش عارف فجأه وقف وبص لعشق من غير ولا كلمه
اخيرا بصتله عشق وحبت تخلص ارتباكه وتوتره وتوقف الاسئله اللي حاليا بتدور في دماغه.
عشق….بابتسامه هاديه وببرود قاتل لسه مش مصدق
ليل…انا سالتك امبارح هيحصل ايه في مهره انتي قولتيلي بكره هتعرف
عشق….وانا جاهزه يلا بينا
ليل…علي فين
الكل كان باصص علي الحوار اللي داير بين عشق وليل بزهول وحاسيين انهم مش فاهمين اي حاجه.
عشق…انا اللي هولدها
ليل…انتي
عشق…متقلقش انا بدرس طب بيطري متخافش
زهره…متقلقش يا مستر ليل عشق شاطره اوي وكانت بتنزل عملي كتير مع دكاتره كبار وعملتها قبل كده
تمارا….ايوه بس عشق عمرها ما ولدت فرسه بيتهيألي ده صعب عليها.
ليل..بص لعشق بارتباك من كلام تمارا..وخاف علي مهره
عشق…علي فكره وقفتنا دي مش صح ياريت نمشي بسرعه عشان نلحقها
هز ليل راسه بقله حيله لانه باختصار مفيش في ايده اي حاجه…
ليل….جاسر خلو بالكم من البنات هنروح بسرعه وهكلمك اعرف انتو فين تمام
جاسر…تمام متقلقش..
مشيت عشق ورا ليل وراحو الڤيلا وطول الطريق في صمت رهيب بينهم….
وصلت عشق…وخدت وقت لحد ما مهره ولدت. اعدت جمبها عالارض بتعب
ليل..بابتسامه..شكرا
عشق…علي ايه انا المفروض اللي اشكرك عشان عرفت تساعدني
ليل….كويس اصلا اني عرفت انا عمري ما توقعت اني اتحط فالموقف ده…
عشق…كل واحد فينا عمره ما بيتوقع الموقف اللي بيتحط فيه.
ليل…..واضح غير كده اظن انتي كنتي عارفه ان مهره هتولد من قبل ما تولد حتي ده شكيت فاللي فتحي قاله لاني الصبح كلمت الدكتور وقاللي ان لسه ادامها اسبوعين
عشق …عادي بتحصل هي خلاص جه معاد ولادتها وكان لازم تولد..المهم هتسمي المهره الصغيره ايه
بص ليل عليها وهو مبتسم….مش عارف ورجع بص علي عشق
طيب بما انك بتعرفي كل حاجه مم قبل ما تحصل انا جه في بالي اسم تقدري تتوقعيه…
ابتسمت..عشق…هو انت ليه مصمم انك تتريق اولا انا مش بتوقع لاني باختصار مش بقرا الغيب انا لو بقول علي حاجه وبتحصل ده لاني متاكده انها هتحصل
ليل…عايزه تقنعيني ان في حد بيبقي عارف اللي هيحصل ايه مخاويه
عشق…لا بس قولتلك هتعرف كل حاجه
ليل…امته؟؟
عشق ..انهرده لو تحب بس خلينا نطمن علي بابا ونعدي اليوم ده يلا نرجعلهم بقي
ليل…ماشي طب ايه مش ناويه تقوليلي انا عايز اسميها ايه.
بصتله عشق بابتسامه بسيطه وهي بتقوم من الارض
عشق….عشق…هتسميها عشق
ليل…????????????????????????
مشيت عشق…خدت شنطتها وراحت عالعربيه وهو وراها مصدوم
ركب العربيه بعد ما قال لفتحي ياخد باله منها….وراحو عالمستشفي.
وصلوا بعد مده بسيطه
ليل…يلا وصلنا كلهم فوق
عشق…..  …..
ليل…انتي كويسه
عشق.كانت بتاخد نفسها بسرعه وحاسه ان قلبها هيقف وعكس طول الفتره اللي عدت كانت بتتعامل مع كل موقف يتكرر بهدوء واستسلام لاكن اول ما قربت من المستشفي حست ان كأن روحها بتروح منها والخوف اتضاعف علي عم محمد
ليل….عشق انتي كويسه حاسه بحاجه
عشق….بابا
ليل…????????تقصدي ايه
عشق…يلا نطلع بسرعه
طلع ليل هو وعشق بسرعه
لاقوهم كلهم اعدين
عشق..وهي بتنهج بابا كويس
تمارا….ايه مالكم بتجروا كده ليه
عشق…مفيش بابا كويس
تمارا….انتي عرفتي ازاي
عشق….????????جراله حاجه
تمارا.. لا مفيش بس الممرضه خرجت جرب من شويه وقالت انه فاق ودخل الدكتور ليه بسرعه كان تعبان وبعدها مبقاش دريان باي حاجه
جاسر…بس الدكتور بيقول عادي وان ده من مضاعفات العمليه. بس لما فاق سأل عليك وعالبنات ياليل
عشق… الحمد لله يارب الحمد لله يارب الحمد لله يارب
تمارا…عشق انتي كويسه
عشق…اه اه اه بخير
عدي الوقت بينهم وعشق في زهول ان حاج محمد عايش ????
مكانتش مصدقه وكل ما الوقت يعدي وهو عايش تحس براحه ودموعها مبتقفش..
بعد وقت طويل قرروا يروحوا
ليل…يلا الوقت اتاخر لازم تمشوا وبكره هنجيلوا
نزلو كلهم مع بعض وعشق مش معاهم خالص
ليل….عشق
بصتله عشق بهدوء
ليل…اظن انتي قولتي نطمن علي حاج محمد وهتقوليلي كل حاجه
عشق….وانا جاهزه
ليل…بكره هنتقابل بره في اي مكان ونعرف منك ايه اللي بيحصل
عشق…موافقه بس ليا طلب
ليل…اتفضلي
عشق….ياريت محدش تاني يكون معانا
ليل…اشمعني
عشق….عشان في كلام مش لازم يعرفوه في حجات هقولها تخص كل واحد فيهم اسمعه مني وبعد كده احكم بعد معرفتك بيه اذا كان ينفع يعرفوه ولا لا
ليل….مكنش عارف يرد يقولها ايه اكتفي بهز راسه
عشق..يمكن اللي هقوله ده غريب بس ارجوك حاول تصدقه لان مش هقدر احكي غير ليك ولاني محتاجه حد يسمع اللي هقوله
ليل…وانا هسمعك واحاول اصدقك ياعشق علي فكره
عشق…نعم
ابتسم ليل بسخريه….عشان بس تصدقي اني هصدقك عايز اقولك اني فعلا قررت اسمي المهره الصغيره عشق
ابتسمت..عشق بهدوء ومشيت معاه عالعربيه ????????????????
يتبع…..
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!