Uncategorized

رواية أحببتها رغماً عني الفصل الثالث 3 بقلم هند خالد

  رواية أحببتها رغماً عني الفصل الثالث 3 بقلم هند خالد

 رواية أحببتها رغماً عني الفصل الثالث 3 بقلم هند خالد

 رواية أحببتها رغماً عني الفصل الثالث 3 بقلم هند خالد

ترن ترن ترن ترن
خديجه بصوت نائم :الو مين معايا 
محمد : انا البشمهند محمد يا عائشة حضرتك متأخر على الاجتماع جدا….فينك دلوقتي
عائشة بتوتر : اسفه اسفه جدا معلش جايه حالا
محمد : تمام بس بسرعه لو سمحتي 
وقفل محمد التلفون وعائشة قامت بسرعه اتوضت وصلت ولبست دريس وخمار ونقاب اسود وطلعت تجري على الباب علشان تلحق الاجتماع 
والدة عائشة : يا بنتي افطري قبل ما تمشي طيب ..هتتعبي هناك
عائشة : لا لا يا ماما هفطر هناك علشان متاخره يلا  سلاام
والدة عائشة : طيب يا بنتي ..خلي بالك من نفسك 
في الشركه 
محمد بعصبيه وتوتر : فينها دي متأخر اوي والعملاء هيمشو دلوقتي يااااااربي .. لا دي مبتهتمش بالمواعيد خااالص
وقاطعه صوت عائشة  : اسفه جدا والله راحت عليا نومي واتاخرت معلش والله
محمد : يلا طيب بلاش حجج يا انسه عائشه انا ليا معاكي كلام تاني بعد الاجتماع 
عائشة : تمام يا فندم 
في الاجتماع عائشه شرحت بطريقه ممتازة جدا وطريقتها عجبت العملاء و وافقوا على العرض بسرعه 
اياد : تمام يا بشمهندس محمد المشروع كويس جدا وطريفة البشمهندسه في الشرح ممتازه أن شاء نمضي العقود الاسبوع الجاي
محمد بفرحه : شكرا جدا يا اياد ..تمام وان شاء الله اكون جهزت العقود كلها للتوقيع
وخلصت الاجتماع وكانو طالعين لبرا واياد نده على عائشة : انسه عائشه طريقة شرحك رائعه جدا وكنت عايزك في الشغل معايا وهديكي ضعف  المرتبه اللي بتاخديه هنا 
عائشة : شكرا جدا …بس انا مش بشتغل علشان الفلوس وميهمنيش هاخد كام و..
قاطعها محمد :اي يا اياد انت جايه تشوف المشروع ولا تسرق الموظفين اللي عندي
اياد باحراج : لا مش كدا بس شكلها شاطره فا قولت تشتغل معايا وانت عندك الأشطر منها …بعد اذنك ????
محمد : لا يا عم احنا مش بنستغنا عن أي موظف هنا ..يلا يا عائشة علشان تشوفي الشغل اللي وراكي
عائشة : تمام يا بشمهندس ..بعد اذنكم
عائشه وهي في طريقها لمكابها قابلت ميرفت 
ميرفت : صباح الخير يا قمر أنت ..مالك مضايقه كدا ليه 
عائشة: صباح النور يا قلبي ..مفيش بس اتاخرت انهارده على الاجتماع والاستاذ الرزل اللي اسمه محمد دا هزقني فيها ليه لم أتأخر نص ساعه طارت الدنيا يعني هو مش فالح غير يعلي صوته و
قاطعها محمد : لا هي بالنسبالي فيها كتير وانا بهتم بالمواعيد جدا فا لم حضرتك الأخري وخصوصاً على اجتماع مهم زي دا فا  المفروض كان يتخصم من مرتبك بس اللي خلاني مش هعمل كدا طريقة شرحك للمشروع 
عائشة متنحه لانو سمعها : …….
ميرفت : عائشة ..انتي يا بتتتت
عائشة بتوتر : ايه ..اه تمام طب هروح أنا اشوف الشغل اللي عليا ..يلا يا ميرفت 
ميرفت قعدة تضحك على شكل عائشة : اقسم بالله موقف مسخره ولا شكلك كان زبااااله ????????
عائشة : طب بس يا ظريفه انا اقسم بالله اتخضيت اول ما سمعت صوتها انا قلت بس كدا دا شكله آخر يوم ليا
ميرفت : والله هو المفروض كان يحصل كدا بس احمدي ربنا انو طيب ومرفدكيش
عائشة : اه والله ..بقولك انا عايزه أكل حالا بالا لاني نزلت من غير فطار بسبب الاستاذ المحترم و
ميرفت : طب بس احسن يجي ويسمعك فا تترفدي المره دي بجد 
عائشة  : اه والله اديني سكت قفلت بوقي بسوسته
ميرفت : طيب تعالي نجيب حاجه من الكافتيريا ونأكل 
عائشه :بس انا مش هقدر أكل في الكافتيريا علشان النقاب 
ميرفت : خلاص نجيب ونأكل هنا في المكتب يلا 
عند محمد كان رابح على مكتبه بي قابله محمود وهو لسه داخل الشركه 
محمد : اهلا اهلا بالبشمهندس اللي دايما بيشرفنا متأخر 
محمود بهزار : بس اهم حاجه بشرفكم 
محمد : ظريفه.. كب يلا روح جهز الورق بتاع اجتماع انهارده علشان هنمضي العقود الاسبوع الجاي
محمود : حاضر يا فندم ..اي اوأمر تانيا يا باشاا
محمد : الممكن لا مفيش حاجه تانيا يلا على مكتبك 
محمد وهو في الطريق لمكتبه بيتفقد الموظفين وهم بيشتغل فا عدا على مكتب عائشة وهي للأسف كانت قالعه النقاب علشان بتاكل 
عائشة  لبست النقاب بسرعه 
محمد : انا اسف جدا يا بشمهندسه بس والله مكنش قصدي 
عائشة بغضب تحاول إخفاءه : لا عادي ولا يهمك 
محمد دخل مكتبه وبعدها بعشر دقائق كلب من نورهان تندهله عائشة 
دق دق دق
محمد : اتفضل
عائشة : خير يا بشمهندس في حاجه 
محمد : طبعا أن اسف جدا على اللي حصل بس مكنش قصدي اني ابص عليكي وعلشان الموقف دا ميتكررش تاني هنقل مكتبك جنب المكتب بتاعي وتقدري تقفلي الباب عادي 
عائشة : لا عادي خلاص  …والله مكنش لازم التعب دا كلو يعني 
محمد : يعني مش عايزه تنقلي المكتب 
عائشة بصوت عالي : لا طبعا هنقله …يعني علشان ميتكررش الموقف دا تاني 
محمد بابتسامه : تمام 
وانتهاء بوم العمل الصعب دا 
✨ في بيت محمد ✨
قعدة العيله تتعشى مع بعض 
مامت محمد : اه بكرا شبكة أدام ابت اختي فا ايه رايكم نروح كلنا 
محمود بهزار : شوف النمس هيخطب من غير ما يقلنا اوعدناااا يارب 
لمياء جدة محمد: والله عندي عروسه حلو جدا ليك يا محمود 
محمد بضحك بحاول كتمه : البسي …مين هي دي يا لوماا
محمود : اي يا عم انت طبعا مش هفكر في الجوااااز ابدا غير بعد اخويا الكبير ما يتجوز اي هنغير الاصول ولا ايه يا تيتا
لمياء : عندك حق يا قرد  أنت خلاص محمد ياخد العروسه 
محمد : هو اي خيار في أي بطنجان يا لوماا 
مامت محمد : والله هيتعبوكي ومفيش حد فيهم هيوافق مش عارفه هفرح بيهم امتى 
محمد بضيق : خلاص انا شبعت ….طب استأذن انا يا لوما عايزه حاجه 
لمياء : ما تقعد يا بني شويه
محمد : لا معلش علشان عايزه انام بكرة عندي شغل كتير وانت يا استاذ متأخرش بكرا
 محمود :حااااضر يا باشاا
✨عند عائشة✨
خديجه : بت يا عائشة بقولك 
عائشة : ارغي يا دكتور
خديجه : هو بصراحه كدا الموضوع محرج شويه مش عارفه أبد ازاي 
عائشة : لا دا الموضوع محتاج اني اقوم اقعد ..في ايه ابت اخلصي
خديجه : بصراحه كدا في واحد عايز بحي يطلب ايدي 
عائشة :يعمل بيها ايه 
خديجه : انا غلطانه اني بكلم عيله زيك 
عائشة : خلاص خلاص اني اسفه… مين بقى اللي ام داعيه عليه دا 
خديجه : زميل في العيادة طلب مني انو يحي يقابل بابا.
عائشة : اوعي يكون في بينكم كلام اقتلك فيها 
خديجه : لا والله هو انا عبيطه ارخص نفسي بس هو جه قالي انا عايز رقم والدك قلتله ليه قال إن هو معجب بيا وعايزني في الحلال وهو مش زي باقي الشباب بيكلم البنت ويخرج معاها وفي الاخر يسبها وكد يعني 
عائشة : طب وانتي رايك ايه يعني هل هناك شعور تجاه الاستاذ دكهه
خديجه : بصراحه بصراحه شويه هو انا كل ما كنت اتكلم معاها بخصوص مريض أو كدا اول ما اسمع صوته قلبي يدق جامد معرفش ليه 
عائشة :..امم كملي سلسلة العشق الممنوع 
طب بصي قولي لماما  وخليل هي تقول لبابا  
ترن ترن تلفون عائشة بيرن 
: السلام عليكم ازيك يا عائشة وحشتيني 
طبعا عايزين تعرفوا مين اللي كلم عائشه دا بقى هنعرفه البارت الرابع 
يتبع…..
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية غرام الوتين للكاتبة سمسم

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!