Uncategorized

رواية توأمان وقلب واحد الحلقة الثالثة 3 بقلم إيمان المهدي

 رواية توأمان وقلب واحد الحلقة الثالثة 3 بقلم إيمان المهدي 

رواية توأمان وقلب واحد الحلقة الثالثة 3 بقلم إيمان المهدي 

رواية توأمان وقلب واحد الحلقة الثالثة 3 بقلم إيمان المهدي 

الممرضه دكتور محمود لوسمحت فيه حاله وصلت المستشفى وبيقولى …

قاطعها محمود انا تعبان شوفى دكتور غيرى يهتم بيها

طبعا محمود وعيلته ف حاله يرثى بها 

الممرضه. لوسمحت يادكتور اسمعنى بس الحاله ال وصلت عامله حادثه وبيقولوا انها بنت حضرتك

محمود. انا مش ناقص جنان بنتى ف العنايه جوا 

الممرضة بس يادكتور دول

محمود. امشى من وشى دلوقتى 

أشرف اهدى يامحمود. نفهم. مين قالك ان الحاله بنت دكتور محمود   (أشرف صديق محمود وشريكه ف المشفى ووالد خالد )

الممرضه الراجل ال جابها قال  قبل ما تغيب عن الوعى قالت يجبوها هنا وانا بنت دكتور محمود الهاشمى 

محمود. لا دا أكيد جنان رسمى انتى مش شايفه بنتى فين 

الممرضه. ارجوك يادكتور البنت حامل. وحالتها حرجة جدا لازم تشوفها وتتأكد من الكلام ال بيقولوه 

حمزة. انت بتقولى انها حامل. بابا هو ممكن….

محمود. حمزة إياك تكمل اختك مسافرة اكيد فيه حاجة غلط 

خالد. خلاص. تعالا معايا ياحمزة نشوف الحاله ونتطمن 

يسرا بقلق . استنوا انا جايه معاكم 

أشرف دكتور يسرى. فين الحاله ال لسه واصله حالا 

يسرى بزعل انا آسف يادكتور محمود هيا حاليا ف غرفة  العمليات وانا بجهز وداخل يمكن نحاول نلحقها 

محمود هو فيه ايه انت بتتأسفلى على إيه 

يسرى. لانها البنت قالت أنها بنتك وكمان هي تشبه آنسه حبيبه كتير ما ان الملامح مش واضحة كتير بس انا عارف أنك عندك توأم متماثل فأكيد دى بنتك التانية 

محمود لا أكيد انتم مجانين. انا هدخل اشوفها 

يسرى يا دكتور مفيش وقت لازم نلحق الحالة 

بس محمود ويسرا بالفعل كان داخل العمليات 

اصابتهم الصدمه عندما تأكدوا بالفعل  انها حور 

يسرا بنتى يارب ارحمنا برحمتك اختك ياحمزة 

حور بصوت ضعيف غير مسموع بابا قلبى ل ح ب يبه

محمود يقرب عليها حتى يتمكن من سماعها  حور يا حبيبتى بتقولى ايه 

حور قلبى لحبيبه 

محمود. قلبك لحبيبه ازاى يعنى. حبيبه كويسه ياحور مش تقلقى قومى انتى بالسلامه

حور تلتقط أنفاسها بصعوبه اوعدنى يابابا قلبى لحبيبه

واكملت بألم  حمزة ارجوك متسبش أختى تموت وغابت عن الوعى 

يسرى ارجوك يادكتور سيبنى احاول انقذها الحاله حرجة  

حمزة انا هحضر معاك العملية يادكتور من فضلك يابابا اخرج انت وماما

خرج محمود ويسرا ينتظروا أقدار بناتهم  التوأم  وحكمه الله فيما يحدث كانوا فى حاله يرثى لها كادت قلوبهم ان تنخلع من مكانها بعد حوالى ساعة ونصف يخرج حمزة والدموع تملأ عينيه

تجرى يسرا ومحمود  بإتجاهه. محمود بلهمفه قولى ياحمزة اختك عامله ايه 

حمزة بحزن ودموع  البقاء لله يابابا 

يسرا. لا بنتى أكيد كويسه انت بتكدب عليا صح  قولى ان اختك بخير

حمزة ببكاء والله ياماما حاولنا كتير بس للأسف أجزاء كتير ف المخ كانت متتضررة  بس قدرنا ننقذ الطفله وهيا ف الحضانه 

هاله ببكاء يا حبيبتى يابنتى يا خسارة شبابك ياحور ربنا يرحمك ياقلب خالتك 

محمود لا حول ولا قوة الا بالله اللهم لا أسألك رد القضاء ولكن أسألك اللطف فيه

أشرف. محمود البقاء والدوام لله ربنا يصبركم محمود انت ناوى على ايه حبيبه …..

محمود. يارب. بناتى الإتنين يموتوا ف يوم واحد قدام عينيا  لطفك بيا يارب 

يسرا بجمود. تحاول التماسك. مين قال كدا حبيبه لسه عايشه. وهتعمل العملية دلوقتى 

محمود. قصدك ايه 

يسرا. ادخل يامحمود أعمل العملية وانقل قلب حور لحبيبه مستحيل اخسر بنتى التانية

محمود. أنتى اتجننتى ياست انتى عايزانى ادخل اشرح بنتى واخد قلبها. اظاهر معدش عندك عقل 

يسرا  انا هتججن فعلا لو بنتى التانية راحت من إيدى ارجوك يامحمود ارحم قلب أم وانقذ بنتها 

حمزة دى كانت وصيه حور ارجوك لازم تاخد قرار بسرعة بلاش نخسر أختى التانية انت ف ايدك تنقذها 

محمود. اعملوا ال انتوا عايزينه بس انا مش هعمل عمليات 

أشرف محمود انت متأكد ان العملية تشبه نجاحها هتبقى كبيرة  لو انت ال عملتها انت أفضل دكتور قلب

محمود ببكاء  انتوا ازاى مش حاسين بيا عايزينى. أنزع قلب بنتى 

هاله. محمود. لازم تعمل العمليه وتنقذ بنتك عاطفة الأب ملهاش مكان دلوقتى انت دكتور وفيه روح حياتها بين ايديك ولازم تنقذها  انسى خالص ان دول بناتك انت دكتور بأدى واجبه. روح يامحمود  ادى واجبك الأساسى 

فيه أم حاطه روح بنتها بين ايديك. 

بالفعل جهزوا غرفة العمليات سريعا 

حمزة  حبيبه. هتعملى العملية وهتبقى كويسه 

حبيبه بتعب حور عايزة أشوفها قولها ان بحبها اووى 

يسرا  بدموع. وهي بتحبك قوى يا حبيبه بتحبك اكتر مما تتخيلى 

حمزة أدخلها العمليات

يسرا. يارب. ارحم قلب أم اتكوى على بنتها يارب متوجعش قلبى على بنتى التانية 

حمزة  ان شاء الله يا ماما هتبقى كويسه ادعيلها انت بس 

يسرا بحزن. انا دعيت نلاقى قلب ملائم عشان تقدر تعيش وهية دايما كانت تقولى دعوتك هتوجع قلب أم تانيه بلاش ياماما ربنا لو رايد ان اعيش هعيش وابقى كويسه. ااااه ياحوووور مكنتش اعرف ان قلبك هو ال هيبقى لأختك  مكنتش اعرف ان انا نفسها الأم ال قلبها هيتحرق على بنتها 

هاله. كفايه يا أختى دا قدر وربنا كاتبه وأكيد لحكمه هو بس يعرفهاوحدى الله وادعى لحور بالرحمه وادعى لحبيبه تقوم بخير

يسرا. انا عايزة افهم هيا ايه ال نزلها وابنك فين وسابها تنزل ليه

حمزة الدادة كلمتنى. وفهمت منها ان حور كانت نازله تطمن علينا وتولد هنا على ما أمير يخلص شغله وينزل 

هاله. هما اتأخروا ليه ياحمزة  

حمزة العمليات ال زي كدا بتاخد وقت كبير 

هاله  طيب يابنتى عايزة اطمن على الطفله ال مولودة من وقت ال حصل محدش جه ولا طمنا عليها 

دخل حمزة وهاله الحضانه يشوفوا الطفله. كانت جميلة تشبه الملاك. وطبعا لانها مولوده السابع فهى ضعيفه جدا 

هاله. يا ماشاء الله ربنا يحفظك يابنتى. اتحرمتى من امك ومن حنيتها

حمزة بس ربنا كبير. واكيد هيعوضها

هاله. اسمها حور. سميها حور ياحمزة 

حمزة. حاضر يا خالتى 

بعد مرور عدة ساعات  خرجت حبيبه من غرفة العمليات. ومحمود خرج والحزن يكسوه 

وطلب من حمزة. يجهز عشان يكمل مراسم دفن حور 

حمزة. بابا حبيبه ….

أشرف العملية نجحت وان شاء ايام وتتحسن حالتها 

يسرا الحمد لله محمود. ربنا كبير وعطالنا فرصه اننا ننقذ واحدة من بناتنا. بدل فقدانهم الإتنين  ربنا يصبرنا على فراق حور 

مرت ايام مليئة بالحزن على الجميع 

الكل كان يتناوب على حبيبه للإطمئنان عليها مع الوقت تحسنت حالتها لكنها لا تعلم سبب الحزن الذى يظهر ف أعين الجميع عكس فرحة مزيفه يظهروها أمامها

خرجت حبيبه من المستشفي وعندما دخلت الفيلا سمعت صراخ طفله صغيرة تحملها الدادة. 

حبيبه بفرح فهى تعشق الأطفال الله ياماما مين الصغنون دا 

وقف الجميع صامتون 

يسرا لنفسها يارب استرها ما اضعفش قدامها. 

حبيبه ماما سرحانه ف ايه مين الملاك الصغنن ال مع داداة  والتقطها من الدادة لتحتضنها بحنان. وتغازلها بحب كميله ياناس

يسرا. دى بنت حور 

حبيبه بفرح وسعادة  معقول القمر دى بنت أختى. انا طيب هى فين حور ومجتش تشوفنى ليه اااه الست طبعا نفسه ووالدة جديد. بس والله لأعاقبها عشان مجتش تشوفنى وهحرمها من القمر الصغنون دا اسبوع كامل 

هاله بزعل هي اتحرمت منها العمر كله صوتها كان منخفض ولكنه وصل لمسامع حبيبه لكنها غير مستوعبه الكلمه. يا ماما فين حور 

يسرا. حور حور تعيشى انتى يا حبيبه 

حبيبه ح و ر. 

يسرابصراخ  بنتى…..

يتبع..

لقراءة الحلقة الرابعة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية القوية إذا أحبت للكاتبة ندى الشريف.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى