Uncategorized

رواية طفلتي وزوجتي الفصل الثالث 3 بقلم مريم الشهاوي

 رواية طفلتي وزوجتي الفصل الثالث 3 بقلم مريم الشهاوي
رواية طفلتي وزوجتي الفصل الثالث 3 بقلم مريم الشهاوي

رواية طفلتي وزوجتي الفصل الثالث 3 بقلم مريم الشهاوي

و فجأه حد ظهر قدامه مش حد دول كانوا ناس كتير واقفين حوالين بنت وقف يوسف عربيته ونزل متوتر 
واتوتر اكتر اما سمع الناس بتقول
)لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم 
(دي لسه صغيره يا حبت عيني 
يوسف مكنش مصدق الي بيسمعه وبقا يبعد الناس بسرعه وهو بيتنفس بصعوبه ومش قادر بتحمل ولا يستوعب انها ممكن تكون زينه….. 
يوسف:عديني لو سمحت ……..
وبص يوسف لقاها مرميه علأرض ودماغها غرقانه دم نزل بسرعه ومسكها وهو بيردد وبيقول:لا لا 
دموعه ملت عينيه مسكها من وشها بلهفه واول ما اتأكد انها زينه دموعه نزلت وهو بيقول:زينه قومي يا حبيبتي قومي انا جمبك زينه زينه 
بيخبط على وشها ومش قادر يستوعب كل حاجه انتهت ف اقل من دقيقه 
واحدة من الناس:البقاء لله يابني لو تعرفها خدها ومتبهدلش نفسك ف مشاكل لان الي خبطها مشي ودا طريق سريع ومش هياخد يوم واحد فيها سجن اتوكل على ربك يا بني 
يوسف :انت بتقولي اي زينه مامتتش زينه زينه اصحي زينه زينه
_________________________________
فاق من شروده وهو بيقول بصوت عالي:زينه 
صوت كلاكسات عربيات عاوزينه يتحرك لانه كان واقف ف اشارة المرور 
يوسف غمض عينه وهو بيقول:الحمد لله يارب الحمد لله 
اتحرك بعربيته وبيدور عليها ف كل مكان 
موبايله رن وكان المحامي 
يوسف بنفخ:ودا وقتك 
رد 
يوسف:الو 
المحامي:تقدر تقولي زينه فين سيادتك
يوسف:اي الي نزلها م البيت لوحدها تقدر تقولي 
المحامي:ما سيادتك مكنتش ف البيت 
يوسف:عرفت دا ازاي يا استاذ 
المحامي:عشان جاتلي وكويس انها متذكره بيتي كان زمانها جارالها حاجه ولا خبطتها عربيه كنت هتعمل اي ساعتها
يوسف:محصلش قولي بيتك فين عشان اجي اخدها 
المحامي قال ليوسف عنوان بيته وقبل ما يقفل قاله:الظاهر محتاج اقعد معاك نتكلم تاني يا استاذ يوسف 
يوسف قفل السكه ف وشه وطلع على بيته وهو مش عاوز اي حاجه غير أنه يشوف زينه وبس 
خبط جامد علباب والخدامه فتحت دخل بسرعه اول ما اتفتح الباب وهو بينادي على زينه:زينه زينه 
المحامي:اي قلة الذوق دي هو دا الي اتعلمته ف أمريكا ولا الحج علمهولك
يوسف مسك المحامي من رقبته وزنقه ف الحيطه وهو متنرفز وبيقول:فين زينه
 ونادى بصوت عالي :زينه 
مرات المحامي جريت على جوزها :سيبوا يا مجنون سيبوا
المحامي وهو مش قادر يتنفس بس للخدامه وقالها:ه..هاتي ززيننه
زينه بصوت طفولي:يوسف 
يوسف ساب المحامي الي فضل يكح ومراته بتطبطب على ضهره يوسف جري حضن زينه وشألها من علأرض وهو يدخلها بين ضلوعه ومغمض  عينه 
سابها ومسك وشها بين ايديه وبيقولها:انت كويسه حد اذاكي جرالك حاجه 
زينه ببراءه ودموعها ماليه عينيها:انت سبتني و..وكمان الدادا مشيت وسبتوني ف البيت لوحدي 
يوسف:مستنيتيش ليه يا زينه 
زينه:استنيت والله لحد الساعه 11 بليل لكن لقيتك مجيتش خوفت اوي جيه ف بالي اني اتصل ب عمو اوسامه يجي يقعد معايا لكن هو جيه واخدني
يوسف بص لاوسامه المحامي :ومتصلتش بيا ليه قبل ما تاخدها  من بيتي  
اسامه:لا اتصلت بس تلفونك كان مقفول والله اعلم كنت بتهبب اي
يوسف رجع بص لزينه ومسك وشها بين ايديه الاتنين  وقالها:حقك عليا يا زينه المرادي اخر مره اعمل كده هخدك معايا دايما ولو مأخدكيش وسيبتك ف البيت الدادا اكيد هتكون موجوده ماشي يا حبيبتي 
زينه ابتسمت ببراءه:ماشي يا يوسف 
يوسف مسك ايديها وبص لاوسامه:انا بعتذر على الدربكه  الي حصلت بسببي وبعتذر للمدام وبشكرك انك جبتها بيتك وانا مش موجود بس ياريت متعملهاش تاني عشان دي مراتي????
وأخد زينه من ايديها ومشي ركبوا العربيه 
زينه:يوسف 
يوسف:نعم يا زينه 
زينه:متحط رقمك زي عمو اسامه ما بيعمل معايا تحت التليفون الارضي عشان اعرف اتصرف لو حصل حاجه زي دي طالاما مش عجبك انه جيه اخدني بس دا زي بابا يعني ……
يوسف:لا يا زينه دا مش زي بابا دا غريب وياريت متعمليش كدا تاني وحاضر ياستي هحط رقمي عشان تتصلي بيا دايما وانا ف الشغل ماشي 
زينه بابتسامتك:ماشي 
وهما ماشيين بالعربيه عدو على محل ايس كريم وبص على زينه لقاها باصه للمحل اوي باين انها عايزه بس مكسوفة تقول 
ركن العربيه على جنب ونزل فتح الباب وهو بيقول :انزلي 
زينه:في حاجه 
يوسف:انزلي يا زينه هناكل ايس كريم عشان نفسي فيه 
زينه ابتسمت بفرحه  ونزلت بسرعه من العربيه ومسكت ايده وبتمد برجليها  
 جاب يوسف هو وهيه الايس كريم وقعدوا يأكلوه ف العربيه يوسف بقا مبسوط لفرحتها وهيه بتاكل الايس كريم وبقا شعرها يدايقها  وهيه بتاكله حط قصتها ورا ودنها وهيه ابتسامتله وكملت اكل لكن فيه حتة ايس كريم جات على بوقها قعد يوسف يضحك 
زيه:بتضحك على اي يا يوسف 
يوسف شاور على مناخيرها
زينه:مالها مناخيرك
يوسف:مناخيرك انت عليها ايس كريم 
زينه حطت ايديها على مناخيرها ومسحتها وهيه بتضحك على نفسها وأكلت تاني فجات حتة ايس كريم جنب بوقها فضل يوسف متنحلها وقرب ايده مسحلها الايس كريم بعدين نزل ايديه على رقبتها وبقا يقربها ليه بشويش لحد ما با*سها بحب على شفا*يفها و………..
زينه:يوسف يوسف 
يوسف بشرود:ها 
زينه:انت روحت فين 
يوسف حرك رأسه وهو يبتسم :لا مفيش حاجه يلا بينا علبيت دور العربيه واتحرك وبقا طول الطريق بيضحك على نفسه وهو بيقول ف سره:تبو*سها بقا تخيلت انك تبو*سها الله يحر*قك يا يوسف 
وصلوا البيت وزينه دخلت وهيه بتجري علدادا وتحضنها
يوسف:مالك لونك مخطوف كدا ليه يا كريمه
الدادا (كريمه):اصل اصل الاستاذ جيه يا بيه 
يوسف باستفهام:استاذ استاذ مين 
معتز خرج م الاوضه وهو يبتسم ويقول:يوسف وحشتني يابني ………………………
يتبع…
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!