Uncategorized

رواية هل قدري الفصل الثالث 3 بقلم سلمى عاطف

 رواية هل قدري الفصل الثالث 3 بقلم سلمى عاطف
رواية هل قدري الفصل الثالث 3 بقلم سلمى عاطف

رواية هل قدري الفصل الثالث 3 بقلم سلمى عاطف

سيف بزعر:اوركيييد
سيف بغضب :انتي حيوانه اي ال انتي عملتيه ده 
لينا بغل:تستاهل عشان تبقي تعمل شو اوي 
سيف : انا مش هكمل المسلسل ابقي خلي الانسه تكمله 
المخرج :ياسيف اهدي خلينا نتفاهم 
سيف: مفيش تفاهم انا هنفصل عن المسلسل واي خساير انا هدفعها وكمان هدفع فلوس العقد  ال بينا  
المخرج :ياسيف الموضوع مش مستاهل 
سيف بزعيق:لا مستاهل ال مش هيحترم حاجه تخصني يبقي مش بيحترمني ونا محبش ابقي ف مكان محدش يحترمني فيه عن اذنكم 
ذهب اليها وقال بخوف : انتي كويسه 
اوركيد بتعب:شوية دوخه بس 
سيف:طب يلا عشان اطلب ليكي دكتور يطهر الجرح 
اوركيد :مفيش داعي ده جرح بسيط 
سيف بنبره لاتحتمل النقاش’ مش عايز كلام كتير يلا 
بعد قليل جاء الطبيب وعقم لها الجرح وذهب وطلب منها الراحه 
سيف بهدوء: ممكن افهم عملتي كده ليه 
اوركيد:انا انا مكنشي قصدي اصل اصل افتكرت ذكره وحشه عليا وكان نفس المشهد ده ف محستش بنفسي 
سيف بغموض: وحبيبك بقه اسمه سيف 
اوركيد بتعلثم: ها لالا صدقني ده حضل غصب عني 
سيف: احب افهم 
اوركيد  : من كام سنه حبيت واحد وهوحبني اووي  كان سند ليه في كل حاجه بعد وفاة بابا  حقيقي كان جميل جدا المهم انا وهو كنا مسافرين عشان كنا مقررين ناخد شقه بره في الغردقه واحنا علي الطريق طلع علينا قطاع طرق واتخانق معاهم وعشان الكتره تغلب الشجاعه واحد ضربه في قلبه بمطوه ووقع بين ايديا وناز معرفتش اعمل اي حاجه غير اني اعيط  وم.. مات بين ايديا عشان كده لما شوفتك اتعاد المشهد قدامي وعملت كل ده من غير وعي 
قال لها دون ان يردف بأي كلمه : تمام ارتاحي انتي انا هعمل حاجه وجاي 
اوركيد: استاذ سيف انا مستعده اعتذر من المخرج وطاقم العمل علي ال عملته بس متسبش المسلسل انت كده هتخسر
سيف:لو سمحتي متدخليش في اي حاجه انا بعملها 
اوركيد :ايوه بس انا غلط ولازن اعتذر
سيف:لما يكونوا ناس يستاهلوا الاعتذار  هتعتذري من واحده كانت عايزه تموتك ولا التلني ال كان هيرفع ايده عليكي
اوركيد : ايوه ب… 
سيف مقاطعا: كفايه كلام في الموضوع ده خلصت  ثواني وهجيلك عشان اروحك 
اوركيد : انا متشكره جدا مش عارفه اقولك اي 
سيف: انتي زي اختي  
وتركها وذهب 
اوركيد بعصبيه : باردوه هيقولي اختي طوور ياربي طوور انا اسفه اني كذبت عليك بس كنت مضطره والا ممكن تطردني ومعاملتك تتغير معايا انا ال غبيه لوكان الحب بإيدي كنت بطلت احبك من زمان ياارب انا لازم ابعد عنك في اقرب وقت انا فين وانت فين ااه يارب ساعدني 
بعد قليل جاء سيف واخذها وطوال الطريق صامتين الي ان صدح هاتف سيف 
سيف بإبتسامه : حبيبتي  وحشتيني 
رنيم بعصبيه : انت اتجننت ياسيف عايز تسيب مسلسل زي ده عشان واحده زي دي 
سيف: رينم نبقي نتكلم بعدين سلام 
رنيم بعصبيه : ماشي ياابن اصلان غبي 
كانت اوركيد مصدومه هل هل قال حبيبته هل يحب  لالا ياقلبي كن قويا فقط ابتسم واترك زمامك لله لاتحزن 
اوركيد بغصه :انا انا اظاهر عملت مشكله بينك وبين حب حبيبتك انا مستعده استقيل وكمان كمان اعتذر عشان حضرتك ترجع للمسلسل 
سيف يزعيق: انتي مبتفهميش عايزه تنزلي مستوايا ليهم انا ال سبت المسلسل مش هما ال فسخوا العقد قولتلك متدخليش في حاجه تخصنس مش عشان عاملتك كويس تسوقي فيها وتدخلي في حياتي وشغلي 
اوركيد بحزن: انا.. انا اسفه عندك حق 
سيف: بكره تيجي بدري ورانا عقد جديد يلا اتفضلي وصلنا 
اوركيد :عن اذنك 
صعدت اوركيد الي الا علي وجدت البيت هادئ علمت ان والداتها نامت ذهبت لغرفتها وبكت كثيرا وبعدها قامت وتوضات وبكت لله ودعته وقرات وردها وككل يوم مسكت كتاب مذاكراتها وكتبت جمله واحده هل  قدري… 
في الصباح صدح هاتف اوركيد نظزت للهاتف بسعاده واجابت وقالت:قمررر حبييتي  
قمر: اوركيدي عامل اي وحشااني 
اوركيد :وانتي كمان ياقلبي هاا هتنزلي امته انتي والجزمه ال اسمه عمران عامل اي وحشني الكلب 
قمر بضحك: كالعاده واخد ف نفسه مقلب 
اوركيد :ملكيش حق ده عمران ده قلبي 
قمر : طبعا مين يشهد لصديق طفولته وابن خالته ياعم 
اوركيد : طبعا 
قمر:احب افرحك احنا نازلين كمان اسبوعين كده وهنطب عليكي انتي والحاجه 
اوركيد بسعاده : بجددد. اخيرا 
قمر : اه باابا صفي الشركات ال هنا وخلاص هنستقر في مصر 
اوركيد : بجد فرحتيييني مستنياكووو سلميلي علي خالتو وعمو جاامد وادي لعمران قفا نيابه عني 
قمر: عيوني  بس كده 
اوركيد : ملشي ياقلبي يلا هروح بقا الشغل اتاخرت 
قمر:انتي اشتغلتي ومقولتيش ياجزمه 
اوركيد :موضوع طوييل اول ماتيحي هحكيلك كل حاجه 
قمر: ماش ياقلبي سلام 
اوركيد: اما اتصل علي الجزمه ال دبستني دي
سهي بضحك: الو اي رايك المفاجاه قمر وطول بعرض صح 
اوركيد : اعمل فيكي اييي 
سهي: يلا الله يسهلووه 
اوركيد: بس اما اشوفك 
سهي:كده كده هشوفك النهارده هجيلك انا ونور قاعده تعيط وعايزه تشوفك 
اوركيد: حبيبة قلبي اديهاني 
نور: انا سحلانه منك يااوركيت 
اوركيد : قلب اوركيتك متزعليش هشوفك النهارده اهو ونخرج ونتفسح ماشي 
نور بفرحه : ماسي 
اخذت سهي من ابنتها الهاتف وقالت 
سهي :نتقابل النهارده سلام 
اوركيد :مااشي والله ل اوريكي سلام ياختي 
بعد قليل تجهزت اوركيد وجلست مع امها ليفطروا ومن ثم ذهبت لبيت سيف 
وصلت لمنزله ودخلت جلست مع رهف يتحدثون قليلا حتي سمعت صوت من الاعلي وشيئ يكسر 
نزل سيف بكل غضب وقال: اوركيييييييييد 
يتبع…..
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي الفصول : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى