Uncategorized

رواية عوض ال معتصم الفصل الثالث 3 بقلم رحمة أيمن

 رواية عوض ال معتصم الفصل الثالث 3 بقلم رحمة أيمن

رواية عوض ال معتصم الفصل الثالث 3 بقلم رحمة أيمن

رواية عوض ال معتصم الفصل الثالث 3 بقلم رحمة أيمن

 الهام : معتصممم يلا ادخل 
معتصم : احم وراكي .
جدو : اهلا اهلا بيت النواري نور 
معتصم : منور بيك يا سماعيل بيه
جدو : كبرت يا معتصم وبقيت راجل اعمال كبير هه
الهام : ههه طبع…
معتصم بثقه : مهما كبرنا في الشغل ده مننساش عائله النوراي 
جدو : ههه تسعدني مشاركتك معايا في شركتي
معتصم :…..
“يقوم الجد بنظر له بعجاب “
……
الهام بهمس : انا مبسوطه منك ي..
معتصم : بصي قدامك انا مبعملش كده عشان خاطرك ورئيك فيه ميهمنيش 
الهام : هسامحك عشان انت العريس انهرده ولام الحوار العين علينا
معتصم : هيكون افضل لو قومتي من جمبي كمان حاسس بخنقه
الهام : ؟؟!
فاطمه : اااه لو تشوفيه قمر 
رحمه : سبيني في حالي 
فاطمه : بصيلو مش هتندمي 
“تقوم رحمه بنظر له بتوتر فتشعر بشعور غريب “
فاطمه : اي رئيك قماار مش كده
رحمه : احم ميهمنيش 
فاطمه : مجنونه والله 
…………………..
كرستينا : اللله يا ماما ده موز اووي 
شرين : هو فعلا حلو ، خساره فيها 
كرستينا : استني اما اروح اسلم عليه 
شرين : بت خدي هنا !
كرستينا : “تقوم برفع يدها ” انا كرستينا وبدلعوني وبقولولي يا كوكي ، وانت 
معتصم :……
كرستينا : بتتقل علينا ول اي بس قمر بردو 
معتصم:”كلو نفس الصنف مش هتتغيرو ” ..
كرستينا : انت مب…
المأذون : العريس فين لو سمحت ممكن تيجي تقعد جمب  العروسه 
“يقوم معتصم بالوقوف والجلوس بجانبها فتتوتر “
معتصم : موافقه 
رحمه بقلق: نعم! 
معتصم : موافقه علي الجوازه دي 
رحمه : انت بتسالني انا 
الجد : ههه طبعا يبني موافقه احنا هنرغمها علي حاجه ول اي ، يلا امضو الورق والعقود عشان نقوم 
معتصم : ….
بصيت لي بستغراب ، كان جامد بس صوته حنين ، لاء يا رحمه هو وافق عشان الشركه وعشان الفلوس كلهم زي بعض بلاش يخدعك بلاش اوهام يا رحمه !
بارك الله لكما وعليكما وجمع بيكما في خير 
“تقوم الهام بتسقيف والضحك فينظر لها معتصم بغضب فتصمت ” 
معتصم : هستناكي بره 
رحمه :…..
___________________
فاطمه بدموع : هتوحشيني 
رحمه : خدي بالك من نفسك 
فاطمه : حاض  هرن عليكي وابقي ردي وكلميني علطول وخدي انتي بالك من نفسك عشان خاطري ماشي 
رحمه : حاضر
“يقومون بمعانقه بعضهما والبكاء “
في الخارج …
معتصم : متركبيش 
الهام : ازاي يعني اومال اروح ازاي 
معتصم : الهام هانم ممعهاش رصيد ترن علي السواق يجي يخدها ول اسماعيل بيه مش هيجبلك سواق مخصوص اووه اوعي يكون مقبضكيش حاجه عشان وافقت 
الهام بعصبيه : معتصم انت ازاي تتجرأ تقولي كده انت عا…
معتصم : “يقوم بركوب السياره وينتظر رحمه وتجاهل الهام ” 
رحمه : هو في حاجه 
الهام بعصبيه : لاء مفيش ابني عصبي شويه ، اتفضلي اركبي 
رحمه : وحضرتك مش هتركبي معانا 
الهام : رنيت علي السواق يجي يخدني خليكو علي راحتكو احسن 
رحمه :”تقوم رحمه بالابتسام والجلوس بجانبه في السياره ” 
بعد بالمغادره …..
“تقوم رحمه بمسك يد السياره بقوه وخوف فيقوم معتصم بتوقيفها “
معتصم : في اي 
رحمه بدموع : عندي فوبيه من السرعه العاليه 
معتصم : تحبي ابطئ شويه
رحمه : “تقوم بنظر له بستغراب “
معتصم :”يسوق ببطئ وحرص “.
…………. في الفله 
معتصم : ادخلي
دخلت لقيت كتلة اسود في بني ، كان عباره عن لوحه فنيه موجوده … فله قاسيه في الون بس مريحه زي عيونه بظبط.
رحمه بتوتر : هو مفيش حد لي 
معتصم : مشتهم بدري انهرده عشان تخدي راحتك 
رحمه :….
معتصم : الفله زي ما انتي شايفه كده الاستقبال تحت والاوض فوق واوضتين ممنوع يتفتحو ، المكتب واخر وحده علي اليمين
رحمه : ….
معتصم : عايزه تقولي اي 
رحمه : احم وانا هنام فين 
معتصم : معايا في الاوضه 
رحمه : معاك !
معتصم : مالك مستغربه لي 
رحمه : ها ، اقصد لاء عشان .. احم
متعصم : اعتقد اني اجوزك وعادي ننام في اوضه وحده ول اي ، تعالي ورايه 
وفعلا طلعت ورا وطلع هدوم لي وقال هاخد دوش واغير في الحمام خدي راحتك ، هو طبيعي كده ازاي ، طيب اعمل اي دلوقتي 
“يقوم بالخروج فينصدم من جمالها وشعرها الناعم الذي جمد عينيه عليها “
رحمه بتوتر : انا خلصت 
معتصم بعد ما استوعب نفسه : تمام روحي خدي دوش وتعالي نصلي 
رحمه : نصلي !!
معتصم : امم انتي مش مسلمه ول اي 
رحمه : لاء هخد دوش واجي 
معتصم : تمام 
غريب اوي الكائن ده ومش مفهوم هو ممكن يكون حد جامد كده وطبيعي لدرجه دي في موقف زي ده ، وفعلا خدت دوش وخرجت وصلينا واطمن قلبي وقتها لما شوفته قد اي مندمج ومتاثر في الصلاه .
معتصم : تعالي عايز اقلك حاجه 
رحمه : نعم 
معتصم : حابب اقلك شويه حاجات كده عشان لسه جديده ، انا الي بأمر بس هنا ، وممنوع الخروج غير باذني واي حاجه عايزها تطلبيها من نبيله وهيه هتجبهالك وتقلك عليها ، اكتبي نظام اكلك وهيه هتعملهواك لاني باكل بطريقه معينه ، وطبعا مش عايز اوضح ملكيش دعوه بحياتي شخصيه وكده لانك عرفه ده وممنوع تجيبي رجاله الفله و…
رحمه : نعم ! رجاله !
معتصم : اه رجاله ، لانك بقيتي في فله معتصم الجدواني والمكان ده لي احترامه
رحمه : ثانيه بس انت متوقع مني اجيب رجاله البيت 
معتصم : انا اتوقع منكو كل حاجه 
رحمه بسخريه : وانا الي فكرتك مختلف عنهم اتريكو كلكو شبه بعض 
“تقوم بالمغادره فيصرخ فتقف بخوف “
معتصم بغضب : اول واخر مره تحصل واكون بكلمك وتسبيتي وتمشي فاهمه 
رحمه بخوف : ان.. انا كنت…
معتصم : الكلام انتهي ، تقدري تمشي 
دخلت الاوضه وانا مصدومه من كلامو ، ازاي معتقد اني ممكن اعمل كده ، هو فكرني رخيصه لدرجادي ، انا بكرهم بكرهم كلهم 
“يقوم بدخول ونوم بجانبها وتصل له رساله “
“يمسك كوب مياه في يده الشمال ويشرب منها وهو يقراء “
امير السوفتي :”عرفت انك اجوزت طلقتي انهرده ههه شكلك بدات تلعب بنار والي يلعب بنار يتلسع معتصم بيه ، بس خليك عارف انت الي بدات “
“ينكسر كوب الماء في يده من غضبه “
رحمه بخضه : اي في اي ! 
معتصم : نامي 
رحمه : بس إيدك!  فيها ازاز ودم !
معتصم: قلتلك نامي !
لفيت وشي وكتمته بالمخده وكنت هموت من الخوف ازاي انكسرت الكوبايه في ايده ومحسش ولي كان مدايق اوي كده 
رجعت بصيت لي لقيت لسه ايده جمب السرير وبتنقط دم علي الارض فوق الازاز وهو نايم ومفكرش يشيلو حتي من ايده ، هو انت ممكن تستحمل الم ازاز في ايدك ليله كامله وتنام عادي !
اليوم التالي في الصباح …
“يستيقط يجد يده مضمده ولا يوجد زجاج في الارض ول يجدها بجانبه  “
معتصم بصريخ : رحمه!  رحمه 
“بعد جروجها من الحمام بشعرها المبلل المضيئ وعينيها المتوهجه “
رحمه بجري وخوف : نعم 
معتصم :…..
رحمه : في حاجه ؟
معتصم : انتي الي ربطي ايدي كده 
رحمه بتوتر : انا …
يتبع…..
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية المقاس للكاتبة فاطمة الدمرداش

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!