Uncategorized

رواية حب لا يفنى الحلقة الرابعة 4 (معشوقة قلبي 2) بقلم روفيدا السيد

 رواية حب لا يفنى الحلقة الرابعة 4 (معشوقة قلبي 2) بقلم روفيدا السيد

رواية حب لا يفنى الحلقة الرابعة 4 (معشوقة قلبي 2) بقلم روفيدا السيد

رواية حب لا يفنى الحلقة الرابعة 4 (معشوقة قلبي 2) بقلم روفيدا السيد

شخص ـ معلش يا حلوه لازم تموتي ومسك الابره… بس فجاه النور قطع.  وهو اختفاء مع قطع النور…

……

ضلمه. خوف…. انا سامعها صوت بينادي عليا.ايو اهو انا شايفه خياله.

شخص..: فوقي ايو انتي لازم تفوقي انتي مش ضعيفه. لازم تفوقي عشان نتقابل. يلااا لسه وقتك مجاش…

مليكه ـ انت مين وهنتقابل فين وليه.

شخص: لسه مجاش الوقت اللي تعرفي فيه انا مين لاكن.ده الوقت اللي لازم تفوقي فسه وترجعي للحياه  . دي لسه.بداية الوجع لسه هتقبلك مشاكل كتير وانتي لازم تكوني قدها..قومي يلااا.

مليكه ـ  طب وريني وشك انت مدايني ضهرك ليه ومشاكل اي اللي هتقابلني.

شخص: قالتلك لسه مجاش الوقت  اللي تعرفيني فيه.. دلوقتي قومي عشان اهلك محتاجينك…… ومشي

مليكه ـ انت رايح فين استنا… وفجأة  جه صوت جنبي.  

روفان ـ مليكه حببتي يلاا قومي وحشتيني. قومي واوعدك مش هغير عليكي من فهد تاني ومش هتخانق معاكي تاني بس ارجعيلي..  

مليكه ـ كانت بتفتح عيونها.ببطء.  وبصوت كله تعب خليكي.قد.كلامك يا روفي بقا.

روفان ـ بدموع  مليكه حببتي انتي فوقتي.حمدلله على سلامتك. يا قلب امك. الحمدلله يارب.. 

مليكه ـ  متعيطيش انتي عارفه ان دموعك غاليه.. وبعدين انا قدامك زي القرده اهووو محصلش حاجه. 

روفان ـ انتي اغله. مني انا اصلااا… استني متتكلميش كتير هروح اندهلك الدكتور. وابلغ زين وفهد دول هيطيرو من الفرحه… وخرجت من الاوضه.

….. وكلها ثواني . كان زين وفهد.  عند مليكه

فهد ـ حمدلله على سلامتك يا قلبي وجعتي قلبي عليكي.

مليكه ــ متخفش بنتك اسد.يا ابو الفهووود. وبعدين كنت عاوزني اسيبك لروفان ده بعينك.

روفان ـ  تصدقي  انك.عاوزه قطع لسانك حتى وانتي تعبانه مش بتبطلي تغيظي فيااا يبت ده انا امك خلي في شويه احترام..

مليكه ـ   لي.. زين انا عاوزه اخرج.من هنااا..

زين ـ مينفعش لازم الدكتور يطمن عليكي الاول وهو اللي يقرر تخرجي ولا تفضلي   

مليكه ـ بس انا كويسه حتى شوف..وجت تنزل من علي السرير… اهااا  

الكل جري عليها.  

زين   :  مش قولتلك انك لسه تعبانه.. 

مليكه: بدموع وبصت لزين.. انا انا مش مش قادره احرك رجلي يازين.  … 

الصدمه كانت سيطرة علي وجوه الكل..

مليكه ـ  بصريخ انا اتشليت يعني مش  همشي تاتي مش هتحرك مش هعرف اروح جامعتي. مش هعرف حتى اجيبلي.كوبية مايه..  اهاااا ليه يارب انا عملت اي لده كله لي تعاقبني كده.ليه..

زين ـ  اخدها في حضنه محوله انه يهديه.. اهدي يا حبيبتي  .. هتكوني كويسه اوعدك انا جنبك ومش هسيبك ابداا 

مليكه ـ بصريخ انت مش فاهم عشان انت مش في مكاني دلوقتي..انت فاهم يعني اي مش هقدر اتحرك تاني هبقا قعيده مبتحركش.. عارف يعني اي اكون عاوزه اخد شاور ومقدرش ولازم حد يساعدني عارف لما اكون  محتاجه حاجه ومقدرش اجبها.  بعد ماكنت بعمل كل حاجه لوحدي مش هعرف اعمل كده تاني مش هعرف اخرج. محدش هيقبلي بيا زوجه وانا مشلوله. ومين هيرضى علي نفسه  انه يتجوز واحده مشلوله.. قولي يا زين  .. انا عملت اي لكل ده انا مازتش حد..هو انا وحشه لدرجادي عشان ربنا يعاقبني.. بطريقه.دي… اهاااا ليه يااارب قولي بس ليه انا عملت اي… واغمي عليها.. 

فهد ـ مليكه 

زين ـ.دكتور هتو الدكتور 

روفان ـ بنتي اهااا يا قلبي.

…………….

لتهبط الطارة القدامه من نيويورك.. لي تعلن

عن وصول ليليان..المنشاوي. لي مصر..

ليليان.: اوووف معقول يتاخر عليا حتى وانا جايه من السفر كمان   ….  وسمعت  صوت  جاي من وراها..

التأخير ده عادهه عمرها ما هتتغير… 

مراد  : نورتي مصر يا ليو.

ليليان.  :  طبعا ولا عندك.شك..

مراد   : ابو الغرور يا بت 

ليليان.  : تؤتؤ اسمي الدكتوره ليليان عمر المنشاوي..

مراد   :   راح اخدها في حضنه.. احسن.دكتوره في الكون يا قلب اخوكي 

ليليان  :  حبيبي طمني عليك. وحشتني. 

مراد   :  انا كويس… يلااا بينا دي الست الوالده  من وقت ما عرفت انك جايه عامله لينا صداع بنتي هتيجي بنتي هتيجي قرفتني.والله تقوليش جايه من الحج…

ليليان.  : ضربته المالفظ سعد وبعدين انا مش اي حد برضو.. المهم طمني علي مليكه..

مراد   :   هي كويسه  بس لو  عاده  *24* ساعه  ومفقتش   هتدخل  في غيبوبه.. انا كنت مع زين في المستشفى بس سابته عشان جالي تلفون مهم بخصوص اللي عمل كده.. وكمان  عشان اجي اجيب حضرتك…

ليليان.  : طب يلااا اطلع بينا علي المستشفى لازم اكون جنب مليكه دلوقتي 

مراد   : يلااا.. وشال الشنط وحطهم في العربيه وراكبوا وطلعوا علي المستشفى.. 

………………..

في المستشفى  

في اوضة مليكه 

كان الدكتور  عندها

بره 

روفان ـ كانت بتعيط في حضن فهد اللي كان ماسك نفسه بالعافيه عشان روفان… ليه يا فهد بنتي ذنبها اي يحصلها كل ده دي لسه صغيره هتعيش ازي كده. هي متستهلش كل دا ليه يارب ليه 

فهد.:  شش متعيطيش انتي لازم تكوني قويه عشان مليكه محتاجه انك تكوني جنبها.. وبعدين متقوليش ليه.. يارب قولي الحمدلله. انها لسه عايشه وفي وسطينا.قضاء اخف من قضاء. ربنا مبيدناش حاجه وحشه. ربنا كبير ورحيم… دلوقتي انتي لازم تقويها وتكوني جنبها في كل وقت انتي فاهمه..

….

كان واقف بعيد بيلوم نفسه علي كل اللي حصل…

فهد    : ساب روفان وراح عند.زين.. مالك في اي انت هتضعف دلوقتي..

زين  : انا السبب كل اللي حصل مع مليكه انا السبب فيه  اللي المفروض ينضرب بنار انا مش هي.والي المفروض يكون مشلول انا مش هي…وخبط ايده في الحيطه انا يا بابا السبب انا اختي الوحيده بتعاني جوه.  انا السبب في حرمانها..  من انها تكمل حياتها زي بقيت الناس العاديه.. 

فهد   :  مسكه من هدومه.. ليه بتلوم نفسك  هاا قولي.. اللي فيه مليكه ده قضأ ربنا.وانت ملكش ذنب فيه. كان ممكن يحصلها في حادثة عربيه او اي حاجه ده نصبها وكان هيحصل سوءا بسببك او بسبب اي حد تاني.. الي لازم تعمله دلوقتي انك تكون جنبها. وسنده.انت فاهم.وكمان تجيب حقها انا ابني مش ضعيف انا ابني قوي… وكمان  مليكه هترجع زي الاول وهتمشي من تاني. في. علاج لكل حاجه وكمان خالي دايما في حاجه في بالك..(*ربنا كريم ودايما جنبنا….وان مع العسر يسرا *)

زين   : عندك حقها  هجيب حقها.والله لجيبه.. 

فهد   : هو ده  ابني…  يلااا نشوف  الدكتور  طلع من عندها  ولا.. لا 

زين  :  يلااا. 

……… 

فهد  : لي روفان الدكتور لسه مخرجش.

روفان.: لا لسه.مش عارفه اتاخر ليه انا خايفه علي مليكه اوي يا فهد 

زين  : راح عند روفان.. متخفيش مليكه قويه وهتتقبل الموضوع مع الوقت وتتعود  ودي فتره  وهتعدي  وترجع زي الاول  واحسن  . وكمان احنا جنبها وهنساعدها انها.. تحارب وترجع زي الاول..

روفان  : بجد يا زين مليكه هترجع زي الاول وهتبقا كويسه صح.

زين.  : اكيد.. هترجع زي الاول وبعدين دي بنتك وبنت فهد الدمنهوري يعني مش مرض اللي يتغلب عليها..

فهد  : كان واقف بيتفرج علي ابنه  ازي واقف بيدعم الكل مع انه امس الحاجه لدعم..دلوقتي اقدر اطمن انك هتكون سند لي مليكه وروفان بعدي يا زين.

الدكتور اخيرا خرج من غرفة مليكه..

الكل راح عليه اول ما خرج.

فهد وزين.: طمنا يا دكتور هي عامله اي..

الدكتور  : بصوا يا جماعه.   حالتها مش كويسه خالص جلها انهيار عصبي لما عرفت بموضوع  الشلل.

روفان  : طب يا دكتور هو الشلل ده هيفضل معاها علطول يعني ملوش علاج.احنا ممكن نسافرها بر مصر. 

الدكتور.:  هو الشلل كان شيء وارد انها يجلها  لان في حالات كتير بتتعرض لشلل بعد حدثه زي دي. الشلل ده ممكن يكون موقت.يعنى هي لو عندها اصرار انها تخف  ومع العلاج الطبيعي.ورغبتها انها ترجع تمشي… هترجع زي الاول..

لاكن لو معندهاش امل ولا صبر  انها ترجع تاني وانها تكمل وتمشي علي العلاج.مش هترجع تاني.تمشي وده هيصعب علينا موضوع انها ترجع تمشي تاني.وهنا تيجي ليكم انتو انكم تكونو جنبها وتدعموها عشان تكمل.وتصبر لان مش كل حاجه بتيجي بسرعه 

زين وفهد   : اكيد احنا هنكون جنبها وهنساعدها انها تتخطا المرحله دي… نقدر نشوفها دلوقتي 

الدكتور  : هي نايمه دلوقتي..  ممكن تشوفها بس مطولوش عندها. وياريت محدش يضغط عليها لان اعصبها بايظه. جداا واحنا مش عيزين يجلها انهيار عصبي تاني لاننا مممكن منقدرش نسيطر عليها.. 

الكل تمام.. 

فهد  : يلاا ندخلها 

روفان.: يلا  .. اي يا زين مش هتدخل معانا 

زين  : طبعا هاجي بس هعمل اتصل مهم وجاي وراكم

فهد  :  بنظرة شك…  متتاخرش..ودخلوا عند مليكه 

زين  : معقول تكون  هنا معقول تكون جت. بس ازي   اكيد  لا هي مش هنا وانا بتخيل… بس انا حاسس بيها بوجودها هنا  ريحتها ماليه المكان.. وفجأة سمع صوت بقالها كتير بيحارب عشان ينساه..

ليليان.  : زين 

زين   :  انتي هنا وازي.وليه 

ليليان  :   مليكه عامله اي انا جيت عشان اطمن عليها واكون جنبها.

مراد   :   طمني عن مليكه يا زين

زين  : مليكه كويسه  هي فاقت. بس..

مراد وليليان.  : بخوف بس اي 

زين: بدا يحكلهم كل حاجه.

ليليان.: بدموع معقول كل ده يحصل لها يا قلبي عليها الحمدلله اني جيت عشان اكون جنبها.

زين.  : تبأ لهذه الدموع العينة  التي تنزل من عيناكي. يا عزيزتي او لما تعلم انكي لا يليقُ لكي سوءا الفرح فقت الفرح. دون حزن دون الم….. وتبي لقلبي معها لانه مازل يعذب نفسه بحبك الذي يخذه للهوية يغرقه في.دوامةالعشق.دون ان يجد من ينجده  من الغرق الاسوء انه يحب كل هذا….

بقلم روفيده???? السيد.

مراد   : معقول ده يحصل لي مليكه دي بتعشق الحياة والخروج.  اكيد اتصدمة لما عرفة كل ده 

زين  : الصدمه كانت قاسه عليها بس بوجودنا جنبها هتعدي المرحله دي الدكتور قال انها مع العلاج الطبيعي  هترجع  زي الاول   بس لازم يكون عندها امل وصبر عشان تقدر تكمل العلاج 

مراد وليليان  : اكيد واحنا هنكون جنبها.دايما….

ممكن ندخلها.

زين.  : هي نايمه دلوقتي بس تقدرو تشوفوها.ماما وبابا جوا.

مرادوليليان: تمام.. 

مراد.  : مش هتدخل معانا 

زين  : ها لا عندي حاجه هعملها واجي ادخل انت بس.. وسبهم ومشي.

ليليان.  : زين اتغير او يا مراد 

مراد.   :  قصدك اتعير جدا ومبقاش زين الدمنهوري بتاع زمان. يلاا بينا ندخل نطمن علي  مليكه 

ليليان  : يلا ودخلوووا

روفان.  :  اول ما شافت ليليان قامت جري عليها.وحضنتها لانها بتعتبر ليليان بنتها التانيه….وحشتيني اوي يا ليو حمدلله على سلامتك 

ليليان.: وانتي كمان يا روفي..وبصت علي مليكه طمنيني عليها 

روفان.  : هي كويسه الحمدلله شويه وهتفوق 

فهد.،: اول ما دخلتي راحتي عند عمتك ونسيتي خالك يا ست ليليان 

ليليان  : ببتسامه.. معقول انا انساااك ده انت اللي في القلب ..وراحت وحضنته.

فهد.  : نورتي بلدك يا قلب خالك. وحشتيني 

ليليان  : انت اللي وحشتني يا احلى خال وصديق في الدنيا كلها.

مراد.  : دخلنا في مسلسل العشق الممنوع اهو. وانا بقا بان البطه السوده..مع اني في وشكم اربعه وعشرين ساعه.

فهد.: بس يلااا انت. 

مراد  : اهو بسيت 

فهد.  : انا عندي حاجه هخلصها وارجع خليك مع ليليان وروفان لحد.ماجي 

مراد.: اومرك يا فندم 

فهد.  : راح وباس راس مليكه..وقال مش هتاخر عليكي ياقلبي.. ومشي.

…………..

في مكان مهجور وبعيد 

دخل عليهم لقيهم بيضربو فيه جامد 

اي لسه مش عايز    يتكلم 

شخص.  : لا يا باشا بس  مش هنسيبه  غير لما يتكلم 

شخص.1.:  راح عنده وضربه  انطق محدش هينفعك هنا..

………………..

في قصر…وسط الجبال..

شخص: انت بتقول  اي. يعني اللي اتصابت.  مليكه الدمنهوري مش فهد ولا زين..

شخص 2.: والله هي جت فجاه قدام الرصاصه. واخدتها بدل زين.. 

شخص  1.: طب اقفل يا حيوان.. وخاليني  علي علم بكل اللي بيحصل عندك…… وقفل

وانت متعصب ليه يا باشا. ده انت المفروض تفرح انك قدرة تكسر نص فهد الدمنهوري.وتبدا تفكر ازي تكسر النص التاني عشان… مع كسر  النص التاني منه تبقا نهاية فهد الدمنهوري…

شخص 2.   : يعني اي.  تفتكري فهد هيسكت علي اللي حصل لبنته وبعدين. هنكسر  نص فهد التاني ازي 

شخص  3.: بشر……

 مهو احنا لازم الضربه الجاي تكون قبل ما هو يفوق في اللي حصل لبنته.. والنص التاني.. يبقا روفان مراته.. بقتل روفان ومحوله تانيه لقتل مليكه.. بكده نبقا قتلاااا فهد معهم.. 

شخص   1.  : ده اي الحقد ده عاوزه تقتلي فهد بالحياه. 

يتبع..

لقراءة الحلقة الخامسة : اضغط هنا

لقراء باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية نهر موسى للكاتبة منار أحمد.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!