Uncategorized

رواية أحببت رائد الفصل الرابع والأربعون 44 والأخير بقلم ريم متولي

    رواية أحببت رائد الفصل الرابع والأربعون 44 بقلم ريم متولي

رواية أحببت رائد الفصل الرابع والأربعون 44 بقلم ريم متولي

 رواية أحببت رائد الفصل الرابع والأربعون 44 والأخير بقلم ريم متولي

مكه: يلا يا انس عشان الاكل هيبرد
انس: كمان شوية يا ماما
مكه: انس
انس: اوووف يلا
جاسر: مكه
مكه مسكت ايد انس ومشيت
جاسر: مكه اسمعيني ولو مره
مكه: هسمع اي هااا هسمع اي قولي واحد سابني 3 سنين ساب مراته وساب ابنه اللي قال اني انزله وانه مش عاوز حاجه تجمعني بيه واحد باعتلي ورقه الطلاق عليها امضته تاني يوم واحد معملش حساب ليوم عشناه مع بعض بعد كل الحب اللي كان بينا واحد مسالش في ابنه ولو لمرة ومفكرش انا هقول لابنه اي لما يقول بابا فين يا ماما…… ثم اكملت بدموع وشهقات… اسمع اي بس ابعد عني يا جاسر انا اتعودت اعيش من غيرك ومبقتش تفرق معايا
جاسر بصدمه وعدم فهم لكلامها:……..
مكه اخدت انس ودخلت بيتها وقفلت الباب
جاسر: كل الكلام دا لعبه يا مكه واللي بعدني عنك سبب غصب عني اسمعيني بس لو مره
«بعد مرور يومين من محاولات جاسر مع مكه ومكه رافضه حتي تعرف اسباب رجوعه»
*الباب خبط*
مكه: مين
_بابا: وحضنته
اللواء محمد: عامله اي ياروحي
مكه: كويسه قوي بعد ما شوفتك وحشتني قوي
اللواء محمد: وانتي كمان ياروحي فين حبيب جدو
مكه: هههه جوه
اللواء محمد: والله وكبرت يا محمد وبقيت جد
مكه: لسه فاكر يابابا دا حفيدك قرب يتجوز????
اللواء محمد: مكه تعالي هنا
مكه: نعم
اللواء محمد: انا هفتح معاكي موضوع وياريت متتكلميش غير ما اخلص
مكه: لا يابابا متفتحوش لاني تقريبا عارفه عن مين وانت عارف رأي في الموضوع دا
اللواء محمد: انا قولت اسمعيني للاخر
مكه: اتفضل يابابا
اللواء محمد: انتي حكمتي ع جاسر ومسمعتيهوش
مكه: ومش عاوزة اسمع هو بالغصب
اللواء محمد: انا سكتلك السنين اللي فاتت لانك اولا مجروحه ثانيا مكنش ينفع اتكلم بس خلاص برضاكي او غصب عنك هتسمعي الكلام
مكه:……..
Flash back
محمود: انا بعتلك الفويس واعتقد دا دليل واضح ويحق لينا اننا نقبض عليه
جاسر: مش قبل ما افهم منه لي عمل كدا
محمود: جاسر متتعبش نفسك ع الفاضي
جاسر: هو فين
محمود: اكيد في شركته
جاسر اخد مفاتيح العربيه ومشي
محمود: استني هاجي معاك
بص للعسكري هات قوة وتعالي ورايا
بعد مرور نص ساعه وصل جاسر ومحمود لمكتب يوسف
يوسف: اهلا اهلا بالرجاله لسه فاكرين ان ليكوا صاحب…!
جاسر: خساره يا صاحبي…… خسارة حتي كلمه صاحبي
يوسف: اي دا ماله دا يا محمود
محمود: بطل شغل الدور دا احنا عارفين حقيقتك
يوسف: هههههه… وقعد ع مكتبه وحط رجل ع رجل
يوسف: طب حلو عشان نشتغل ع ماية بيضاء
جاسر: انا عملتلك اي لكل دا…. اي ذنب والدي انك ترمية في السجن
يوسف قام من ع المكتب بعصبيه: ذنبه انك ابنه وذنبد انك علي طول مفضل عني عند الكل ودايما متفوق في حياتك وشغلك عني فاكر اخر مهمه طلعناها مع بعض بعدها اللواء طلب مني اقدم استقالتي بسببك وقال اني مفيش مني فايده وانتي عال ع فرقتكوا ولي عشان انا العدو قبض عليا وانت اللي انقذتني
جاسر بعصبيه وصوت عالي: تقوم تعمل كدا
يوسف: واكتر من كدا لو قدرت بس يلا لسه بينا الايام كتيره
جاسر: مشكلتك انك غبي بعدين وجهه نظره تجاه الباب دخل منه كام عسكري
-اقبضوا عليه
يوسف: معندكش الحق…. بتقبض عليا بتهمه اي
جاسر: الفويس هيوصل النسابه ابقي اسمعه هناك بالسلامه يا صاحبي
يوسف: اعتقد انك مصدوم بس هتتصدم اكتر لما تعرف شريكي مين
جاسر: مين
يوسف: هيوصل النيابه برضه
*مع انتهاء اليوم رجع جاسر لبيته*
«الباب خبط»
زينب: مين
جاسر وقع في حضنها ثم اضاف بحزن ودموع: تعبان قوي
زينب بتوتر وحزن علي حالة حفيدها: مالك في اي
حكي لها جاسر القصه
زينب: هو عمل فيك زي ما عملت انت في مكه
جاسر: قصدك!!

زينب: قصدي انك ظلمت مكه وان والدتك مهربتش مع اللواء محمد هي كانت بتحبه ولما راحتله رفضها عشان بيحب زوحته وهي حاولت تقتلها والمده اللي غابتها كانت في السجن بتهمه محاولة قتل
جاسر بصدمه: ازاي
زينب: زي ما سمعت
جاسر: مبقتش فارقه مكه بعتتلي ورقة الطلاق
زينب: مكه مبعتتش حاجه انا سمعت فاطمه بتكلم حد وعرقت انها بعتت ليك ورق الطلاق وبعد ما وقعتها بعتتها لمكه ولما مكه حبت تعرفك بإبنها قالت للشخص بلسانك انك مش عاوز حاحه تجمعكم ببعض والاحسن انها تنزله
جاسر بصدمه اكبر: ابني!!!!
زينب: ايوة ابنك مكه حامل يا جاسر روحلها رجعها وعيشوا حياتكم مع ابنكم بسرعه يا جاسر
خرج جاسر بعربيته بسرعه ولم يستوعب شئ سوي وعربيته اصتدمت في عربيه اخري
«في المستشفي»
محمود: هو كويس
الممرضه: للاسف نبض قلبه بيقل وفيه اصابه في العمود الفقري واحتمال يدخل في غيبوبه دا لو قلبه طبعا رحع طبيعي
محمود بدموع: هيبقي كويس اكييد وذهب ليدعوا ربه
«بعد ايام ليست بقليله»
زينب: مفيش تحسن
الدكتور: انا اسف بس حفيدك دخل في غيبوبه
انهارت زينب في البكاء: امتي هيفوق منها
الدكتور: يمكن انهاردة يمكن بعد سنه يمكن ميفوقش خالص ادعيله يا حجه
«بعد مرور 10 اشهر»
زينب ببكاء: ارجوك يا دكتور قولي حاجه مختلفه
محمود: اهدي يا تيته لو سمحتي
الدكتور: حفيدك فاق من الغيبوبه
زينب ومحمود: بجد
محمود: شكرا يا دكتور الف شكر
الدكتور: بس…
زينب: بس اي يا دكتور
الدكتور: في اصابه في العمود الفقري ادت الي شلل نصفي
محمود: ودا ملوش علاج
الدكتور: ربنا وقف معاه ونجاه من احتمالات موت مؤكده ف دي حاجه بسيطه العلاج الطبيعي هيرجع احسن من اول
Back
مكه ببكاء وشهقات: ……
اللواء محمد: وطول الفتره دي بيتعالج والامل الوحيد اللي عنده انه يرجعك ويرجع ابنه
مكه حضنت والدها:……
اللواء محمد: روحيله جاسر اتعذب قوي عشان يرجعك
______
جاسر قاعد قدام بيت مكه اسند رأسه ع شجره: امتي هتفهم ان كل دا غصب عني امتي هتفهم ان حبها كل يوم بيزيد في قلبي
تفاجئ بصوتها: وان قولتلك انها فهمت…
قام جاسر بصلها بصدمه:…..
مكه ببكاء ارتمت في حضنه بشده: حصلك كل دا وانا مش عارفه انا اسفه يا جاسر
جاسر: هششش انا بحبك قوي وبوعدك اني هعوضك عن كل ليلة استنيتيني فيها ومجتش
مكه: انا مش عاوزة غير اني افضل جمبك وجمب انس
«بعد مرور اسبوع»
انس: هييي ماما وبابا هيتجوزا
جاسر بضحك: قمر قوي بالفستان الابيض
مكه بضحك: عيب انت كبرت ابنك واقف????????
محمود: تفتكر هيزعلوا من بعض تاني
اللواء محمد: مفيش علاقات مبتحصلش بينهم مشاكل بس اللي اعرفه ان جاسر هعوضها عن كل حاجه عاشتها……..
تمت……

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى