Uncategorized

رواية أولاد عمي الفصل الرابع والأربعون 44 بقلم منة وائل

 رواية أولاد عمي الفصل الرابع والأربعون 44 بقلم منة وائل

رواية أولاد عمي الفصل الرابع والأربعون 44 بقلم منة وائل

رواية أولاد عمي الفصل الرابع والأربعون 44 بقلم منة وائل

معاذ :ثواني هرد على التليفون، الو ايوا يا فارس، اي انت بتقول اي عايش ازاي، ورايا، ان شوفته تمم، خلاص ماشي سلام
ساره :في أي
معاذ :تبطي الحزام كويس وامسحي نفسك واتاكدي ان الباب مقفول
ساره :طب في أي
معاذ :اسمعي الكلام بقا
ساره :حاضر
معاذ :تعالالي يا سليم
ثم يشغل معاذ محرك السياره وينطلق بأقصى سرعه
سليم :وراهم يلا بسرعه
فوزي :حاضر
سليم :امسكي المسدس دا اضربي على الكوتش بتاع العربيه اللي ورا
ساره :حاضر
دج دج
سليم وهو يضرب بالرصاص :انا هوريك يابن العرباوي
دج دج
ساره :عاااااااااااااا
معاذ :اي في حاجه جات فيكي
ساره :لا بس هو كمان بيضرب علينا
معاذ :اضربي عليه يلا
ساره :حاضر
دج دج
فوزي :كفايا يا سليم هنعمل حادثه الله يخربيتك.
سليم :سوق وانت ساكت، مش همشي الا بيها
فوزي:يابني هي مش عاوزاك هي عافيه.
سليم :اه عافيه
،دج دج
ااااااااه دراعي
فوزي :اهي نشنت على دراعك يا حمار
سليم :بطل زن بقا، ااااااااااه دراعي، أقف قصادهم يلا
فوزي :ازاي يعني
سليم :اقطع عليهم الطريق يلا بسرعه
فوزي :مش هينفع يا سليم الطريق
سليم :بقولك اقطع عليهم يلا، يعني انت مش عاوز تقطع
ثم يقوم بتحريك عجله القياده بعشوائيه ويقطع الطريق على معاذ وساره
ساره :يالهوي ده قطع الطريق
معاذ :اهدي ماتخافيش
سليم :انزلي يا معاذ باشا، كنت فاكر انك خلصت مني، لا دا انا لازقه أمريكي يا معاذ، انزلي
معاذ وهو يهبط من السياره :سليم بيه، منور الدنيا يا باشا، تصدق انا كنت زعلان اوي كنت فاكراك موت، قولت يا عيني سليم باشا مات، لا طبعا، ده زي القطط بسبع أرواح
سليم وهو ممسك المسدس في وجه معاذ :كويس انك عارف اني بسبع أرواح
معاذ :طب ماتيجي نحلها ودي، نزل سلاحك ونروح القسم ونتعرض على النيابه واوعدك هخفف عنك العقوبه
سليم :هههههههههههه، تصدق ضحكتني، لا وضحكتني اوي كمان، انت عسل يا معاذ اه والله عسل، انت فاكرها بالسهوله دي
معاذ :انت عاوز اي يا سليم
سليم :عاوز ساره
معاذ :ههههههههه، آنت محسسني ان ساره دي عروسه لعبه، انت اتجننت
سليم :انا هبقا اتجننت لو ضيعتها من أيدي، مش كفايا اللي  ابوها عملوا زمان
معاذ باءستغراب :سياده اللوا، وماله سياده اللوا بالموضوع
سليم :زمان سياده اللوا عمل ذيك انت وهي بظبط، وماما حبيته واكتشفنا انه كداب بعد كدا، بس انتوا طلعتوا انصح منه، انتوا عرفتوا المكان وقبضتوا علينا، بس انا بقا عكست الايه، انا مش هسيبها
معاذ :نزل سلاحك يا سليم ونتكلم راجل لراجل
سليم :حلو اوي، تعالي
وعندما كان سليم ومعاذ يتشاجرون، ذهب فوزي ناحيه ساره واخذها من السياره
فوزي وهو ممسك السلاح:انزلي يلا
ساره :حاضر والله حاضر
معاذ :ده على جثتك او اخدتها
سليم :لا ده جثتك انت وهاخدها
ساره ليا انا
ساره بصراخ :معااااذ، يا معااااذ عاااااااااااااا
معاذ وهو يلتفت:ساره
ثم يقوم سليم بضرب معاذ على راسه بقاعدة المسدس
معاذ :ااااااه
سليم :ركبها العربيه ويلا
ساره :عاااااااااااااا
             بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
           في المستشفى
نادر :انت سمعت اللي انا سمعته
رعد :ايوا
نادر :يا دكتور لوسمحت
الدكتور :نعم يافندم
نادر :انت حضرتك قولت في مريض هنا اسمه رامي السيد علي محروس
الدكتور :ايوا، ليه هو فيه حاجه
نادر:طب ممكن نشوفوا
الدكتور باءستغراب :ليه هو في حاجه حاجه
رعد :لا حضرتك مفيش هو بس احنا صحابه وهو بقاله كتير كان مختفي عننا، فعوزين نعرف اذا كان هو والا اي
الدكتور :اااه فهمت، بس هو بقاله كتير غايب عشان كان في غيبوبه ولسه فايق منها النهارده
نظر نادر ورعد لبعضهما البعض ثم قال نادر :طيب لوسمحت ممكن نشوفوا
الدكتور :اه طبعا اتفضلوا
………….
مشيره:عارفه يا روقيه انا مازعلتش من نادر لما ضربني
روقيه :اومال اي؟
مشيره:زعلت منه عشان لما سمعت مكالمه تليفونك انتي وهو، حبي عليا، يعني المفروض اني هبقا شريكه حياته او فعلا بقت ويخبي عليا، كان بالنسبه ليا زيه زي الخاينين
روقيه :معلش يا مشيره هو نادر كده بيحب يشيل المسؤليه فوق طاقته بيتهيأله ديما انه قدها لوحده وانه هيخلص كل حاجه لوحده
مشيره :للأسف منا عارفه، رغم اني قولتله لو شاركتني كل حاجه مش هتلاقي حد يتصرف زي ويقف جنبك
روقيه :انتي بقا عودي من دلوقتي، مش انتي لسه مبينه انك زعلانه منه
مشيره :منا فعلا زعلانه
روقيه :طب تمم خليكي كدا لحد اما يطلب السماح توافقي بس بشرط مش يحبي عنك حاجه
مشيره :ايوا صح، جدعه يا روقيه
……………
رامي:انا هموت وامشي من هنا
ام رامي:تمشي تروح فين بس يابني انت لسه ماخفتش
رامي:عاوز اروح لروقيه زمانها دلوقتي كرهاني وفكراني بلعب بيها
ام رامي :هو في حاجه حصلت بينكم يا رامي
نظر رامي لوالدته ان تنتبه ان أخيه بجانبهم
ام رامي :بقولك يا احمد يابني روح هات اي قهوه او عصير
احمد :حاضر يا ماما
ام رامي :ها مشيته اهو، فهمني بقا يابني
رامي :محصلش حاجه يا ماما بس انا وعدتها بالجواز وبحبها هي
ام رامي:اومال خلتني بس امشي الواد وخلتني افتكر ان حصل حاجه يااخي دا انت بلوي
رامي :انا ما قولتلكيش ماشي انا ببصلك اي اللي بتقولي دا يعني قدام الواد
ام رامي :طب اتنيل اسكت بقا
دب دب
رامي:ادخل
الدكتور :السلام عليكم، اي يا بطل اخبارك اي كدا
رامي :الحمدلله يعني قدرت أقف شويه كدا واهو شويه وهقوم اتمشى تاني
الدكتور :طب تمم اوي، في ناس عاوزه تشوفك
رامي :ناس! ناس مين؟
الدكتور:بيقولوا انهم صحابك
دخل نادر مسرعا وقال :رامي اذيك يا حبيبي عامل اي الف الف مليون سلام عليك يا حبيبي والله ما كنا نعرف
نظر لهم رامي باءستغراب وكادا انا يتحدث ولكن قطعه رعد :يابني والله ليك واحشه مش عارف بس اي اللي حصلك دا اكيد ذي عين، طبعا ماانت راجع من الإمارات بقا لازم تتنش عين
يالهوي رعد بيقول تتنش عين دا اي ده ????????????????????
نادر :خلاص يا دكتور هو افتكرنا بس هو بس كان نلسينا اصل بقالنا كتير مش بنتكلم
الدكتور :طب تمم اسيبكم انا بقا باي
نادر :مع السلامه يا دكتور
رامي :انا مش فاهم اي حاجه انتوا مين وتعرفوني منين، انا اول مره اشوفكم
رعد :اهدي كدا وصبي على النبي واحنا هنفهمك
رامي :عليه افضل الصلاه والسلام
نادر :من خمس شهور قبل ماتنزل مصر كنت نازل مصر ليه
رامي بنفاذ صبر :انتوا حلين تحققوا معايا في أي، انتوا مالكم انزل مصر ليه ولا لمين حتى
رعد :ما تهدي شويه في أي، انت عارف كويس احنا قصدها على أي بلاش لف ودوران
رامي :لف ودوران! لف ودوران اي؟ انا مش فاهم حاجه
نادر :استنى يا رعد انا هفهموا
، انا نادر العرباوي اكون زميل روقيه، روقيه كامل متولي، تعرفها؟
          بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
        عند معاذ وساره
ساره وهي تركب السياره :معاااااذ فوق يا معاذ
سليم :اخرسي اركبي يلا
ساره بدموع :ابوس ايدك سبني في حالي بقا انت عاوز مني اي
سليم وهو يملس على شعرها :عاوزك انتي يا حبيبتي، انا بحبك يا ساره، بحبك ومش هقدر استغني عنك، انتي ادماني، ايوا بقتي ادماني
ساره وهي تزيحه بيدها:وانا مش عاوزاك ابعد عني بقا
سليم بغضب :مش بمزاجك انتي ليا انا اطلع يا فوزي
ساره بصوت عالي :معاااااذ فوق يا حبيبي فوق ونبي
سليم بغضب :حبيبك، دا حبيبك الكلب دا، دا ولا يسوي يفرق عني في أي، فلوس شهره كل حاجه تحت رجلك اشمعنا هو ها
ساره :عشان احسن منك مليون مره
امسك سليم شعرها بغضب وقال :لا مش احسن مني ذا صورصار افعسه برجلي
ساره بوجع :ااااااه، انت اللي صورصار معاذ احسن منك مليون مره، ثم بزقت على وجهه
سليم وهو يضع يده على وجه :بقا كدا ماشي، شايفه حبيبك دا وهو مرمى كدا انا هموتهولك
واخذ سليم يحضر زخيرته ويقوم بالتصويب على معاذ 
دج دج 
ساره بصراخ : لااااااا معاااااذ
          بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
         في قصر العرباوي
حسام :مالك يا نورهان
نورهان وهي تتأمل وجهه بدقه :مفيش حاجه
حسام :لا فيه انتي بتخبي على حبيبك
نورهان وقد خانتها الدموع :انا فيه حاجه مخبيها عليك وخايفه اقولك عليها فتسبني
حسام :حاجه اي يا نورهان
نورهان بدموع :اصلا من ذنبي دا امر ربنا
حسام :في أي يا نورهان اتكلمي
نورهان:انت مش هتسبني صح؟
حسام وهو يمسك يديها يطمئنها :عمري، عمري ما اسيبك يا نورهان، انا عشت عمري كله كاره اخويا عشان فاكره بيحبك زي ماكنتي بتحبيه، فضلت طول عمري بحاول اني اوصلك ويوم ما اوصلك اضيعك من أيدي مستحيل
نورهان :حسام انا…
حسام :في أي يا نورهان قلقتني
نورهان :انا عندي السكر
نظر لها حسام بصدمه ولم يستطيع أن يتحدث
نورهان ببكاء شديد :انا عارفه انه مكنش من حقي اني اخبي عليك بس غصب عني خوفت تسبني، وخصوصا يوم الفرح أوراق التحاليل حاولت مش ابينلك، اكيد دلوقتي بتقول عليا كذابه وانك خايف ان ولادك يورثه المرض مني صح
كام يستمع لها ولحديثها في صمت تام
نورهان :حسام اتكلم قول اي حاجه انا عارفه اني غلطت بس، بس انا بحبك اوي والله، ثم اجهشت بالبكاء الشديد
حسام وهو يأخذها في احضانه :بقا انتي شايله التعب دا كله لوحدك، وانا بقول اي ديما كميه الادويه اللي بتشيليها معاكي، وليه كان بيغمي عليكي كتير، بس ليه خبيتي عني، يعني حاجه زي دي هتخليني ابعد عنك، مستحيل انتي كل حاجه ليا يا نورهان، انتي الجنه اللي مستنيها بعد صبر طويل، انتي دنيتي يا نورهان فاهمه يعني اي
نورهان وهي تمسح دموعها :يعني مش زعلان مني
حسام :بصي هو دا ميمنعش اني ازعل منك زعله بسيطه، عشان خبيتي عني بس مش اكتر
نورهان :انا اسفه والله بس كنت خايفه، طب اصالحك ازاي انا
حسام بمكر :عاوزه تصالحني؟
نورهان :ايوا
حسام وهو ينظر حاوله :هاتي بوسه من شفايفك القمر دول
نظرت له بصدمه ثم قامت بضربه على صدره بيدها الصغيره وقالت :اتلم يا حسام
حسام :الله مش انتي عاوزه تصالحني
نورهان :ايوا بس مش كدا
حسام بعند :انا بقا بتصالح كدا
نورهان :حسام ماتخلنيش اتعصب عليك
حسام :خلاص خلاص يخربيت قلبتك يا شيخه، مش مهم الوقتي، المهم بعد كدا هنلعب في الملعب ونكسب الدوري
نورهان :انت سافل
حسام بضحك :هههههههههه انتي اللي دماغك مش سالكه انا بقول هنلعب ماتش
نورهان:لا والله اوعي اوعي كدا
حسام:هههههه خلاص بقا ما يبقاش قلبك اسود، بحبك
نورهان بخجل :وانا كمان
…………
عصام وهو يتحدث مع ناديه :بس عارفه يا ست سعاد، انتي صوت حضرتك بيفكرني بناس غاليه عليا اوي
ناديه :ها مين يعني يااستاذ عصام
عصام وهو يتأمل عين ناديه :بيفكرني بمراتي
ناديه :انت كنت بتحبها
عصام وهو يتذكر :ومازلت بحبها، ناديه دي اول واخر حب في حياتي، الحب اللي بجد، كانت بنت أصول اوي، انا عارف كويس اني هلاقيها  هي وبنتي، ولما الاقيهم هعوضهم عن كل وجع شافوا وعن حرمان وكل حاجه ثم اكمل بحزم، كان نفسي اشوف ابني قبل ما يموت ويسبني
وضعت ناديه يدها على قلبها احست بشئ عجيب احست بوجع، وجع سنين، احست بفراق ولدها، احست باشتياق حبيب قلبها، لما هذه القسوه؟ ماذا فعلت تلك المراءه ليحدث معها كل ذلك؟ يا لكي من مراءه قويه، ولكن الله سبحانه وتعالى يقول “فاءن مع العصر يسرا، ان مع العسر يسرا”
سحر:حضرتك رايح فين يا بابا
عبد الرحمن :هتكلم في التليفون يا بنتي
دخل عبد الرحمن غرفه مكتبه ثم اخرج هاتفه واتصل بعاصم:الو ايوا يا عاصم يابني، انت متأكد من اللي قولته، ايوا بس مش باين، فرح رعد، فاضل عليه ٤ ايام، ربنا يستر انا خايف، دا غير اللي اسمها حياه دي مش هتسكت كل يوم تبعت ورقه فيها تهديد لرعد
عاصم:ماتقلقش يا جدو يوم الفرح انا هكون مجهز حرس كتير جولين القصر، دا غير اني هتفق مع معاذ يجيب قوات خاصه ماتقلقش كله هيعدي
عبد الرحمن :انا خايف من رده فعل رعد، كان نفسي هي تقصر المسافات
عاصم :معلش يا جدي كل حاجه وليها وقتها
عبد الرحمن :ماشي يابني تصبح على خير
عاصم :وانت من اهل الخير يارب
عبد الرحمن :يارب استر
…………….
وعندما كانت فاطمه نجلس معهم وقفت فجاءه ووضعت يدها على قلبها وقالت :معاذ
وائل :مالك يا فاطمه في أي
فاطمه :معاذ
سحر :ماله معاذ يا فاطمه
فاطمه :معاذ ابني مش كويس
وائل :بعد الشر معاذ هيكون كويس، ادعي بس يرجع بالسلامه
فاطمه : يارب جيب العواقب سليمه يارب
           بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
            عند معاذ وساره
ساره بصراح :لااااااا معاااذ
نظر سليم لها، ثم وقع السلاح من يده ونظر الي معاذ ثم سقط على الأرض، رحل، رحل الي عالم بعيدا عن عالمنا، رحل وهو ملئ بالذنب والسيئات، رحل وهو على ذنب، لا يعلم ما الذي ينتظره عند خالقه وما هو حسابه الذي سيواجهه
فارس :خدوا يلا،  ثم أشار ناحيه فوزي وقال :هاتوا الواد دا، ساره انتي كويسه
ساره :معاذ شوف معاذ
فارس :ماتخافيش معاذ كويس، انتي اي عورك في دماغك إسعاف هنا، قومي يلا اركبي الإسعاف مع معاذ
ساره :حاضر
………….. في العربيه
تنظر ساره لمعاذ بتأمل وهو نائم :تعرف اني بحبك اوي، بحبك اكتر من اي حاجه نفسي تكون صاحي وتسمع اللي بقوله، لأن مش بقدر اقول الكلام دا وانت صاحي
واثناء ما كانت ساره تتحدث فتح معاذ عينيه ونظر لها
ساره:يالهوي
يتبع..
لقراءة الفصل الخامس والأربعون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية الخادمة والأمير للكاتب محمود حماد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!