روايات

رواية احببت زوجة اخي الفصل الخامس 5 بقلم صفاء حسني

رواية احببت زوجة اخي الفصل الخامس 5 بقلم صفاء حسني

رواية احببت زوجة اخي الجزء الخامس

رواية احببت زوجة اخي البارت الخامس

رواية احببت زوجة اخي الحلقة الخامسة

نزلت شغف وشروق من السيارة واقترب السائق من شغف ومد ايده وهو يسحبها وقال
هو القمر رايح فين بس
شعرت شغف بخوف ورعب شديد ووقفت امام شغف لكى تحميها
انتبه مراد من الموقف وقال
شايف البنات دى انا حاسس أنهم في مشكله تعال نساعدهم
ينظر مراد ويقع عينه علي شغف رجعت شغف الى الحائط وهى مرعوبة
.
كانت شروق تتحدث بغضب:
حضرتك مش محترم ايه النظرات وايه مسكت الايد ده هو الحياه انعدم عن البشر
اتفضل حسابك
تعالي يا شغف يا قلبي متخفيش يا حبيبتي
مش هنركب مع حد هنخدها مشي وهبلغ شرطة المرور وحفظت رقمك
يقترب حسام منهم ويسألهم
الشرطة كلها جات لحد عندك ؟
كان حسام و مراد بيراقبوا الموقف
شعرت شروق ب الاطمئنان وفهمت انهم معها فى الخط قالت
تعالي اقبض عليه وهعمل محضر
شخص مشي محترم المفروض يوصلنا طريقا لكن وقفا فى طريق مقطوع وبيمد ايده علينا
وكمان نظرته مش مطمنين
شعر بالخوف سواق التاكسي وخصوصا لم سمع اسم الشرطه ركب السياره على السريع
فلسع
نادى عليه مراد بصوت عالي
انت فاكر نفسك كده هربت انت خلاص رقمك اتسجل فى شرطة المرور ويمسوكك يا فلاح
وبعدها مشيت شروق وشغف
سألها حسام
لو تحبوا اوصلكم
شكراتهم شروق
شكرا انا الا غلط ركبت تاكسي من غير تطبيق أنا اتصل ب تاكسي من تطبيق وشكرا جدا
وفعلا عملت اجرات المتابعة مع تاكسي وكان حسام ومراد متابعم لحد ما جاءت عربية تابع لتطبيق وركبوا فيها
كل الوقت ده وشغف فى عالم تاني ما بين الماضي والحاضر
تحدث حسام :
والله بنت جدعة شوفت عملت ايه
ثم ابتسم وقال
بس دخلت معايا في الخط انا صدقت انه اتسجل اسمه فى المرور
ضحك مراد وقال :
انت مستقل بصحابك طيب تعال شوف
استغرب حسام وقال
انت ليك معارف فى المرور هنا والا ايه
ابتسم مراد وتواه الكلام وقال
البنت اللا السوق مسك ايدها الا عايز اقطع ليه ايده باذن الله كان الرعب متملك منها وعينها فيها حيرة غريبة.
ضحك حسام:
يعني مركزتش غير مع البنت الحلوة يا خلبوص
نظر له مراد بغضب:
بقي أنا كدة والله العظيم ارجعك
ضحك حسام:
لا يا حبيبي انا بقيت خلص فى بلد حبيبتي اتكل انت على الله
ضحك مراد
يا واطى بقي كده
ضحك حسام:
خلاص متزعلش
تعال نروح علي البيت
رفض مراد وقال
مبلاش يا ابنى
سكته حسام اسكت بس هلاعب حياة من رقم تاني غريب وهشوف بتتصرف ازى
رن الرقم على حياة نظرت شافت رقم غريب خافت ليكون من المستشفى ردت بسرعه
الووو مين معايا ؟
ابتسم حسام لكن رسم التكشيرة :
انتى بترد على رقم غريب عادي
نفخت حياة وقالت
ايه الاستخافف ده على الصبح زجي تقفل
ابتسم حسام وقال
طيب اهدي
مين غيري بيرخم عليكي حضري فطور ملوكي علشان صديقي جى معايا
اوكي واغلق الهاتف
انصدمت حياة وما بين نفسها :
والله رخم فعلا مفيش اذيك وحشتيني
ماشى لما تيجي يا حسام وكمان معاك رقم جديد اه عشان مسالكش بتتصل بمين
ابتسم حسام بعد ما اخلق وكانه عارف الا بتقوله بعت رسالة
انا قربت اوصل وهشوف هتقدري تعملي ايه
فتحت بوقها حياة لم قرات الرساله
وهى مستغربه
ازى عرف
#احببت #زوجة #اخى #الكاتبة #صفاء #حسني
بعد ما ركبت شغف سياره اخرى هى وشروق وتنهدت وشعرت بالاطمان ولم تشعر اختها بخوفها اتصلت شروق ب
ردت حياة بسرعة :
الووو انتي فين يا بنتي اتاخرتى ليه
اعتذرت شروق :
أنا جاية يا بنتى مالك كدة صوتك مش مريحين
فى حد مضيقك
ردت حياة :
حسام ابن عمي جايب صديق ليه وعاوزني احضر فطور حلو قال يوصل على واحده كدة مش هعرف اروح المستشفي هعتذر واحاول اشوف اعمل ايه ومحتارة يكون فطار والا غدى
ابتسمت شروق :
ولا يهمك بصي انا جايه دقيقتين. هتلاقينى قدام الباب
تشاور شغف بيدها و تسأل :
في ايه؟
تبدأ شروق تحكي لها وبعدين تقول :
وهي مش عارفة تتصرف خيبة زيى في امور الطبخ
كتبت شغف :
دى لعبتي بس روحي جيبي الطلبات دى بسرعه وانا هطلع ليها
قرأت شروق الكتابة ونفذت كل الطلبات
طلعت شغف ونسيت الا حصل لانها وقت ما ينطلب منها تعمل اكل بتنسي اى حزن او خوف دقة علي الجرس فتحت حياة
رحبت حياة بيها :
أهل يا حبيبتي فين شروق
تشاور شغف :
بتجيب طلبت علشان الاكل
ابتسمت حياة :
تمام تعالي معي اوريكي المطبخ. عشان نبدأ
في نفس الوقت مراد :
ممكن طلب طيب قبل ما نروح عندك؟
ساله حسام :
اتفضل قلقتني
طلب مراد :
انا هحجز في فندق انام فيه عشان عندي شغل هنا مهم
كان يرفض حسام :
برضوا مصمم ياابني المكان هناك كبير ده بيت بكذا دور
ابتسم مراد وقال
يا عم انتم قرايب مع بعض لكن انا هيكون صعب
هز راسه حسام ب اقتناع
اوكي نروح نحجز وتسيب الشنطة هناك وبعدين نروح ناكل اوك
ابتسم مراد :
تمام يا تري حبيبتك بتعرف تعمل اكل
تنح حسام وهو يتذكر ان عفاف هى الا بتكون مشرفة معها وبلع ريقه هو فاطر يعني حاجه بسيطه ربنا يسترها
#احببت #زوجة #اخى #الكاتبة #صفاء #حسني
عند شغف حضرت كل حاجة موجودة لحد ماشروق ترجع يساعدوا بعض
كانت شغف هي اللى بتحضير كل حاجة وهما مشرفين معها بيقطعوا ويقلبوا وهى تضع الوصفات الساعة كانت 1 ظهر
وفعلا تقوم في عمل فطور يجنن من كل نوع
وحضرت السفرة وكانت سعيدة لانها بتحب تعمل الاكل و شاطرة جدا
فاتحة مطعم صغير علي البحر بتروح عليه كل يوم ولكن فيه ناس هما اللي ظاهرين يقدمون الطعام عشان بعد الحادثة أصبحت لا تستطيع التحدث
وهم الذين يتعاملون مع الزبائن
.
….
خلص مراد الحجز وركبوا العربية وراح علي البيت
عند حياة ركنوا العربيه
فتح حسام باب شما ريحة طعام جميلة جدا
ساله مراد :
هي الريحة دى من فين وبدأ يدخل من الباب وكل ما يطلع درجة الريحة ترتفع اكتر
أمام شقة حياة
ي
ضحك مراد :
طيب، طنحت ليه لم سالتك طلعت شيف
طنح حسام
هه يفتح بقه
وفي سره مش عارف :
فعلا الريحة دى من عندنا بس حياة مش شاطرة في عمل الاكل وطول عمري بتريق عليها وهو يعلى صوته يسمعه مراد
ابتسم مراد:
على صوتك وسمعنى بتقول ايه
شمام الرائحة تجنن
وهما طالعين كانت شغف مستني شروق على السلم
كانت تتحدث شروق
مع حياة في موضوع العلاج
شروق :
خلاص استنكى اشوف المضاد الحيوى وباقي الأدوية
هزت حياة راسها:
انا ساعة هكون هناك عشان أبله عفاف
ع
شان اخد اجازة النهارده لكن اعدى على المخزن وافرجك
سالتها شروق :
مين استلم منك النهارده
ردت حياة دكتور المساعد طلبت منه ياخد مكانى النهارده وكمان بيكون العدد قليل عشان يوم ثلاثا فى وسط الاسبوع
ابتسمت شروق وقالت
تمام تكون شغف خلصت جلستها مع الدكتور
وسبقتها شغف
نزلت درج ثم درج عشان تهرب لكن وهى نازلة
شافت مراد أمامها
هي متذكره هذه الملامح الرعب والخوف رجع تانى وجي تهرب بتجري علي السلم بسرعة دون توقف وكانت هتقع
ل
كن حملها على يده مراد وضربت قلبها من الخوف بدق جامد حاولت تخرج من بين ايديه وهى مش مصدقه نفسها هى بتحلم اه بتحلم هو ده اللي كان بيجي في الحلم ويقولى مازن امسكى ايده متخفيش
خرجها من شروده مراد الا مستغرل ملامحها الا بتتغير كل ثانيه وقال
: حسبي يا انسه كنتي هتقعي مالك يا بنتى شفوتى عفريت
تلتقي العيون مع بعض عيونه زرقاء مثل لون السماء والبحر مع البشرة البيضاء غرق فيهم مراد لبعض الوقت
وفاق وهى تتركه بخوف وظاهر في عيونها وتجري مرة أخرى
ضرب مراد كف على كف :
هي مالها ده يعم تحس انها ملبوسة مش بقولك غريبة ثم انتبه وسال
لكن ايه جابها عندكم انت تعرفها
كانت شروق انتبهت من الموقف ونادت عليها : استني يا شغف انتي رايحه فين ثم نظرت الي حسام حضرتك ثم سكتت وراحت وراء شغف
استغربت حياة :
في ايه يا شروق مالها شغف
لكن كانت شروق نزلت خلف شغف
سأل حسام حياة :
هي مين شغف دى ومين شروق

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احببت زوجة اخي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!