روايات

رواية عشقت جحيمي الابدي الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم اسراء هاشم

رواية عشقت جحيمي الابدي الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم اسراء هاشم

رواية عشقت جحيمي الابدي البارت الحادي والثلاثون

رواية عشقت جحيمي الابدي الجزء الحادي والثلاثون

رواية عشقت جحيمي الابدي
رواية عشقت جحيمي الابدي

رواية عشقت جحيمي الابدي الحلقة الحادية والثلاثون

يا ريم بلاش تصعبي عليكي وعليا دا حل موقت
وجدت فجر ان حلهم قد يكون مناسب ليهم ولكن ان لم يحدث ايه مفاجات….
وبعد كدا هيبقا ايه مصير الطفل….. نظر زين لها وقال هطلقك بعدها والطفل هاخده وانتي هتقدري هتشوفيه في ايه وقت حتي لو مش عايزه يتكتب علي اسمك انا موافق….
تنهدت ريم وصمتت فالحل لم يكن منطقي كثيرا ولكن لم يجد غيره… وقالت طيب يا زين… انا هروح بكرا؟
مر عليهم ساعات ذلك اليوم وجاء موعد النوم كانت ريم صعدت الي الغرفه من بدري فهي ارادت ان تستريح دخل زين الي الغرفه ووجدها ممدده علي الفراش تبكي بصمت جلس علي طرف الفراش وقال بهدؤء لم تعاهده منه من قبل كفاية عياط يا ريم…….
لو سمحت سيبني في حالي انا مش قادرة اتكلم ولا اقول حاجه….. تنهد زين وتمدد بجانبها وتركها….
خرجت فجر من المرحاض واتجهت لتنام علي الفراش وضعت راسها علي صدرة وقالت تفتكر موضوع ريم هيخلص علي خير يا هارون؟
مش عارف والله يا فجر بس اكيد لازم تعلن انها اتجوزت…

 

 

هارون خليك معايا انا مش عايزة خلفه انا عايزة افضل معاك انت وبس…. حاوطها هارون بذراعه وقال اقولك علي حاجه الخلفه دي هي الحاجه اللي ممكن تربطنا ببعض للابد يا فجر
نظرت له بتعجب وقالت ازاي يا هارون انت مش شايف اللي بيحصل مع ريم وزين وفعلا الطفل دا هيتبهدل اوي ويا هيتحرم من امه او ابوة وممكن الاتنين ريم بتكرة زين اوي ومستحيل هتحب ابنها واكيد لو حد عرف هتبقي مصيبه فريم هتتخلي عنه وفي الاخر هتتجوز وتعيش حياتها وزين نفس الكلام والطفل هو اللي هيدفع تمن انفصال اهله وحتي مش هيبقي لي اهل لان مستحيل اهلك هيتقبلو ابن ريم انا مستحيل اعمل حاجه زي كدا ومستحيل اجيب طفل يتسمي علي عيلة الشهاوي لم تنتبه فجر لحديثها وقالت باسف اسفه يا هارون مقصدش…..
عادي يا فجر انا مش هخليكي تعملي حاجه مش عايزها
ابتسمت فجر فهي لا تريد الانجاب نهائي وقالت يعني انت موافق…؟ ومش عايز اطفال..؟
نامي يا فجر…. احتضنته فجر اكثر وقالت بحبك….
استيقظ زين وكانت ريم مازالت نائمه قام واستند علي ذراعه لكي ينظر لها وقال بندم اسف بس مكنتش متخيل ان دا كله هيحصل…. تقلبت ريم في الفراش وفتحت عنيها وقالت هي الساعه كام دلوقتي….؟
لسه ٩…. قامت ريم وقالت ماشي… ترك زين الغرفه وهبط الي الاسفل وجد هارون جالس اتجه اليه وقال انت صاحي بدري ليه…؟
منمتش اصلا وبعدين تفتكر الحل دا هيمشي…
مش عارف بس هو حل موقت بس مخاطرة الاجهاض اصعب تنهد هارون وقال فعلا احنا السبب في كل دا؟
اممممم نظر له هارون وقال هتعمل ايه مع ابوك وياسمين مراتك…؟
مش عارف افكر في حاجه اصلا… وبفكر اسيب كل حاجه تمشي زي ما هي….
طرقت فجر غرفه ريم وعندما سمحت لها بالدخول فتحت الباب وقالت ريم…

 

 

تنهدت ريم وهي تجفف وجهها بالمنشفه وقالت نعم يا فجر جلست بجانبها علي الفراش وقالت ناوية تعملي ايه؟
نظرت لها ريم وقالت هكون ناوية علي ايه بجد انا حاسه ان كل حاجه باظت….
الحل الموقت حلو…؟
تفتكري ان ممكن ميحصلش حاجه تمنعنا من السفر تفتكري في الوقت دا محدش ممكن يكتشف المصيبة دي تنهدت فجر فالامر صعب جدا بالنسبه لريم وقالت ان شاء الله خير بس انتي هتقضي هنا اربع شهور والباقي برا….
نظرت لها ريم وقالت خايفه معرفش اسافر يا فجر… خايفه في ثانيه واحده الاقي كل حاجه ظهرت…. تفتكري لو حددو ميعاد جوازي من احمد… ماما لو عرفت كدا هتموت فيها
لازم ندور علي حل يا ريم… لازم الحرب بين العيلتين توقف دا الحل الوحيد…. ردت ريم بتهكم فجر الموضوع صعب اووي انتي شوفتي عشان روحنا بلغنا البوليس الاول ايه اللي حصل ودلوقتي كل حاجه بقت اسواء ابوكي اللي سافر ولسه مرجعش ولسه مش عارفين هيعمل ايه لما يرجع وعمتك حسنه دي اكيد مش هتسيب حق بنتها وابويا اللي مات…
تنهدت فجر بحزن بالغ وقالت اكيد لكل حاجه حل يا ريم .؟
المهم انا عايزكي تكلمي فارس… رفضت فجر ولكنها ريم اصرت علي ذلك لكي لا يشك بها احد ويتاكدوا انها عند فجر كانت لا تريد الحديث معه بسبب ما حدث وعندما اخذت منها الهاتف واستمعت الي صوته… وحشتيني اوي يا فجر… عارف انك زعلانه مني… بس انا بحبك والله كنت عايزة يسيبك مهما كان التمن اي….
تنهدت فجر وقالت لو سمحت يا فارس الموضوع خلص وانا كويسه جدا…..
عايز اشوفك طيب يا فجر…؟
لما اجي القاهرة… ريم معاك اهي استغربت ريم من طريقه فجر مع فارس فهي لا تراها تحدثت معه بتلك الطريقه من قبل و انهت المكالمه معه وقالت فجر انتي متخانقه مع فارس
نظرت لها فجر وقالت لا بس انا متجوزة وهارون مبيحبش اني اكلم حد وفارس في الاول والاخر راجل غريب عني
رفعت حاجبها بعدم اقتناع وقالت لا اكيد انتي مخبيه حاجه
يلا عشان ننزل نفطر يا ريم…..
كانت ياسمين تحضر الفطار في المطبخ فهي بالتاكيد كانت اول واحده مستيقظه في البيت دخلت اليها منار وقالت الوكل هيتحرج عاد… واطفت شعله البوتجاز وقالت سرحانه في ايه يا نضري…؟
افاقتها كلمات منار من شرودها وقالت مش سرحانه في حاجه عاد… وطلعي الوكل يلا تعجبت منار من تصرفات ياسمين وخرجت بعد وضع الطعام علي المائده اجتمع الجميع لتناول الطعام….

 

 

وقال غفران انا قررت ان هسافر بعد جواز هارون وزين من منار وياسمين… لم يكن الخبر سي بالنسبة للجميع ولكنه كان مدمر بالنسبة لي سارة التي شعرت بتوقف الطعام في حلقها فهي لا تستطيع الحصول عليه وغما ما فعلته
تحدثت ماجده بتهكم وقالت وانا مش موافقه علي الجوازة دي عاد وعايز بنت عمه يتجوزها بس لما يطلق بنت العزايزة زمجر عادل وقال بعصبيه متتدخليش في كلام الرجاله يا وليه وكلام غفران اخويا هيمشي… لم يروق هذا الحديث الي كريمه وقالت طب وايه راي هارون في دا……؟
دا كلامي الاخير يا كريمه وياريت متتدخليش فيه؟
لم تتحدث منار فهي سوف تكون زوجه تانيه بسبب بنت العزايزة التي حرمت من شقيقها بسبب عيلتها ولكنها قررت بداخلها انها سوف تسترد هارون اليها مهما كلفها الامر وتذهب فجر بعيدا عنها….
بعد ذلك دخل عادل الي غرفته ودخلت ماجده خلفه وقالت انت عاجبك بنتك تدخل علي ضرة يا عادل…. تنهد عادل وقال افهمي يا ام مخ تخين انت دلوك مش عندك غير منار وياسمين وحقهم هيتاكل وسط هارون وزين وابنك الوحيد مات واديكي شوفتي محدش جاب حقه لحد دلوك وانا مش هسكت غير لما اعرف بس عايز اطمن علي البنات واضمن حقهم فهمتي….؟
ازاي؟ رسيني علي الحوار؟
يعني انا لو مت انتم مش هتاخدو حاجه منهم هيحصل كيف ما حصل مع بنت عمي….
يعني انت ناوي علي ايه..؟
ناوي امن مستقبلك انتي والبنات واخد بتار ابني غفران هيسافر والبيت هيفضي وفي الوقت دا هكون ظبطت كل حاجه وبعدين فهمي بنتك انها تحطه تحت جناحها
زفرت ماجده وقالت واختك اللي عامله زي اللقمه في الزور دي هتعمل معاها ايه…؟
كريمه ليها تخطيط تاني عاد بس اهم حاجه هارون يتجوز منار ونعمل فرحهم وبكدا خلاص بناتك هيبجوا الكل في الكل وخصوصا بعد ما كل واحده فيهم تخلف ليها عيل واتنين
ماجده وقد اقتنعت بكلام زوجها وقالت زين يا حج بس نفسي اعرف مين اللي جتل ولدي عشان اشرب من دمه
والله هعرفه وهجطعه بسناني….
طب انا هروح للبنات وانت خلي اخوك ينجز في حوار الجواز دا…. خرجت ماجده وذهبت الي غرفتهم وعندما فتحتها كانت منار تبكي نظرت لها وقالت في ايه يا بت منك ليها؟

 

 

مفيش ياما ونظرت ياسمين الي والداتها وقالت والله انا مش عاجبني حاجه واصال ياما….
بس يا بت انتي وهي ركزوا معايا اكده دلوقتي خلاص كل واحده فيكم هتتجوزوا
هتجوزه وهو متجوز بنت العزايزة ازاي ياما؟
هو مستحيل يخلف من بنت العزايزة ولكن انتي عادي واكيد هو هيفضل ام ولاده ونفس الكلام ليكي يا ياسمين لازم تضمني زين احنا دلوك خلاص ملناش الا ابوكم ومعاذ اخوكم اتقتل غدر وظلم وانتم لازم تتضمنوا حقكم مش هيبقي موت وخراب ديار كمان….؟
وصلوا الي البيت في العاشرة مساءا
خليكي هنا النهاردة وابقي امشي الصبح؟ نظرت ريم له وقالت طيب وصعدت الي الغرفه….
تنهدت فجر وصعدت الي الغرفه بصحبه هارون فهما جاءوا الي القاهرة لكي ينهي هارون موضوع نور…
هارون انا خايفه يحصل حاجه لي نور… حاوط وجهها وقال متخافيش يا فجر انا هتصرف في كل حاجه
ابتسمت فجر وقالت بحبك…. انحني ليقب”لها وقال وانا بموت فيكي وبحبك….
هتنام ولا وراك حاجه؟
امممممم لا مش ورايا..
انت فهمتني غلط علي فكرة… ابتسم هارون وعقد حاجبه وقال لا انتي اللي دماغك قطعته وقالت مالي بقا
زي القمر يا حبيبتي…. احتضنته فجر عقد ذراعها حول عنقه دفن وجهه في عنقها ليقب”لها وقال طب ايه انا عايز انام؟
ابتعدت عنه وقالت روح نام انا مالي…؟
ما هو مش هنام اوي يعني….؟
اومال عاوز ايه…؟ حاوط خصرها بيده وقال مش عاوز غيرك وانحني علي شفتيها وقب”لها بعمق واشتياق وبعد ذلك حملها بين ذراعه ووضعها علي الفراش قالت فجر طب استني هقوم اغير و…. قطع حديثها في قب”له جامحه وابتعد عنهم قليلا وقال بهمس بحبك اوي يا فجر…
استلقت ريم علي احدي جانبيها وتظاهرت بالنوم فهي لا تريد التحدث معه…. استلقي زين بجانبها وتفاجات به يحاوط خصرها من الخلف وقال بخفوت حقك عليا يا ريم
حاولت ريم الابتعاد وقالت زين ابعد عني…
لا مش هبعد… شعرت ريم بارتجاف جسدها وتنهدت بضيق في الصباح غادرت ريم قبل استيقاظ ايه احد منهم وذهبت الي الشركه فقد انقطعت عن العمل منذ فترة
وتحدثت مع نور عبر الهاتف وقالت انا هخلص شغل واجي ليكي اشطا….؟

 

 

نور ماشي هستناكي….
قفلت معها ووجدت رسالة من زين اخبرته بانها مازالت لديها عمل وسوف تذهب الي البيت سيكون الوقت متاخرا وبعد ما انهت المحادثه اخذت اغراضها لكي تغادر واستقلت سيارتها لم تنتبه الي سيارة زين الواقفه والتي تابعتها عندما مشيت فهو بالتاكيد يشك بها…..
صفت ريم السيارة ونزلت منها لكي تصعد الي نور وكان زين خلفها……

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقت جحيمي الابدي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!