Uncategorized

رواية عشقت ميمونة الفصل الرابع 4 بقلم هاجر محمد

 رواية عشقت ميمونة الفصل الرابع 4 بقلم هاجر محمد

رواية عشقت ميمونة الفصل الرابع 4 بقلم هاجر محمد

رواية عشقت ميمونة الفصل الرابع 4 بقلم هاجر محمد

في غرفة همسه ضمد مالك جرح يدها وقام من جوراها و:- ما تقلقش ياعم متولي الجرح سطحي وهي خلاص فاقت أهي الحمد لله
تحركت ميمونه من أمام الباب ووقفت أمام مالك والعم متولي بغضب و:- علي فكره دي بتمثل
أصلاً وقاصده اللي هي عملته وأنا فاهماها كويس
التفت مالك ناحيتها بغضب و:- ميمونه!!!
نظرت إليه ميمونه بنفس الغضب وتحركت أمام همسه و:- إنتي مش هتبطلي حركاتك دي ياشيخه همسه برده يوم نتيجة الثانوية العامه لما الكل كان فرحان بيا فاكره عملتي إيه عملتي حريقه في بيتكم علشان الكل يلتهي عني وينشغلوا بالست همسه والنهارده برده عملتي حاجه جديده بس حركاتك دي مش عليه
أمسكها مالك من ذراعها وغادر الغرفه و:- حمد الله على سلامة الانسه همسه ياعم متولي وان شاء الله هرجع تاني وأغير لها علي الجرح سلام عليكم وأخذ ميمون وخرج..
_أمام سيارة مالك فتح الباب لميمونه و:- اركبي.
كتفت ميمونه يدها بعند و:- مش راكبه وإنت إزاي تجرجرني كده
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
مالك بنفاذ صبر :- الصبر له حدود وأنا خلاص قربت أجيب أخري
همت ميمونه أن تعترض مره أخري لكنه دفشها للداخل وأغلق الباب و:- لو اتفتح هنكد عليكي بجد ياميمونه فاهمه ولا لأ.. واستدار إلي الجهه الاخري وأشعل السياره وتحرك بسرعه
*بعد فترة وصل مالك إلي مكان مظلم وأمر ميمونه أن تخرج من السياره وكالعاده اعترضت.. فتح الباب لها و:- انت بتعرضي كتير ليييه انزلي خلصي
هزت رأسها بعند و:- لللللللا مش ناز.. آآه مممالك سيب إيدي
ابتسم مالك بمشاكسه و:- أول مره اسمع إسمي منك من ساعة ما رجعت.. حاول تقليد نبرة صوتها و:- مافيش عندك غير يامولانا ياعم الشيخ يادكتور.. بس أحلي مالك سمعتها
ميمونه :- والله.. طب ممكن بقي تسيب إيدي
رفع مالك كف يدها وقبلها و:- لا طبعاً اسبها إزاي ده أنا هاخد بإيدك علشان نساعد بعض وناخد بيد بعضنا للجنه يعني علشان أبقي قدرك دنيا وأخره
توترت ميمونه كثيراً و:- ه هو إنت جايبني المكان ده ليه
خلل اصابعه بين أصابعها و:- تعالي معايا
ميمونه بتساؤل :- فين؟؟؟؟
لم يجيبها مالك وإنما تحرك بها لمنتصف المكان حتي أصبح سوادا لا يري فيه أي شيء ضغطت ميمونه علي يد مالك بخوف و:- مالك أنا خايفه
ربت مالك علي كف يدها الاخري بحنان و:- ما تخافيش أنا معاكي وترك يدها وابتعد عنها شعرت ميمونه بالرعب وهمت ان تنادي عليه إلا أنها رأت شيئا أبيضا لامعا علي بعد مسافه منها وكل مدي ويقترب منها حتي وقف أمامها مباشرة وبعدها أضاء نور في المكان بأكمله استدارت ميمونه وهي تتأمل المكان بعدم تصديق من تلك الاضاءه التي بين المدهب والأبيض والورود البيضاء والوردي التي تملأ الأرض و:- وااااااااااو إيه ده المكان حلو اوي اوي
_وقف مالك أمامها وقبل جبينها و:- إنتي أحلي ما فيه
ابتسمت ببلاهه غير مصدقه و:- شكرا.. بس إيه العلبه دي
فتح مالك العلبه و:- بصي من غير مقدمات ولا إعتراض عاوزك تاخدي اللبس ده وتدخلي في الخيمه دي وتلبسي ده
أمسكت ميمونه العلبه وهي تعرف ما بها و:- أاااااااه يعني كل ده رشوي علشان البس ده
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
نظر إليها مالك برجاء و:- إنتي وعدتيني صح ولا لأ
هزت رأسها بالموافقه وأخذت العلبه ودلفت إلي تلك الخيمه وبعد فتره خرجت وهي ترتدي فستانا أنيقا من اللون الأسود به نقش بسيط بورد أبيض وعليه كاب أسود يصل إلي ركبتها كانت فاتنه الجمال بمعنى الكلمه وبالفعل الستر لا ينقص من الجمال بل بالعكس يزيده.. نظر إليها مالك وعلي وجهه ابتسامة سعاده و:- بسم الله ماشاء الله تبارك الخلاق
نظرت ميمونه الي الأرض بخجل و:- حلو
مالك بسعاده بالغه :- حلو دي نقطه في بحر وصف الجمال اللي أنا شايفه دلوقتي … لالالا أنا ما اسمحش لمراتي بكده أبداً
قضبت ميمونه حاجبيها و:- فيه إيه تاني ????
مالك بجديه :- ميمونه إنتي كده بقيتي فتنه أكتر… صمت قليلا و:- هو أنا لو طلبت منك تلبسي نقاب هتعملي فيا إيه.
ميمونه بابتسامه :- ولا حاجه هقولك طلقني بس
مالك بمزاح :- لأ أطلقك مين هي قسيمة الجواز طلعت أصلاً خلينا بكرامتنا أحسن
ضحكت ميمونه وقضت بعض الوقت هي نفسها لم تصدق أنها تعايشت وتعاملت مع مالك بكل هذه البساطه.. عادت إلي البيت وقبلت أمها التي وجدتها نائمه هي وأم مالك معا فانسحبت ونامت سريعاً لتعود اللحظات أمامها فجعلها تبتسم وهي تشعر أنها بحلم فلقد تعرفت علي مالك آخر يمزح ويداعب ويقص لها أحاديث غايه في الجمال والمواعظ الدينيه العبره يعني شخص لا ينقصه شيئ تذكرت شرطها فعبثت قليلاً و:- هو ممكن يعمل بالشرط ده فعلاً.. احم احم إيه ياميمو هم الساعتين عملوا شغل جامد.
سمعت رنين هاتفها فأمسكته لتجد إسم :- زوجي الحبيب..
فتحت سريعا و:- مين اللي كتب الإسم ده
ضحك مالك ة:- بالطبع أنا يازوحتي الحبيبه. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
ميمونه بنفس طريقته :- ثقلتك أمك يامالك.. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ???? ماذا تريد.
ضحك مالك بشده حتي المته بطنه و:- وأهون عليكي
ميمونه بصوت اجش :- بتتصل ليه؟؟
مالك :- ياساتر بتقلبي جعفر علي طول
ميمونه :- هتقول عاوز إيه ولا أقفل
مالك بجديه :- خلاص هقول. بس قولي الأول ماما حليمه عامله إيه
ميمونه :- رجعت لقيتها هي وطنط أمينه نايمين
مالك :- طيب قومي بقي صلي ركعتين كده قبل ما تنامي
ميمونه :- إحنا مش صلينا العشا
مالك بحزن مستعار :- بس بقي ما تفكرنيش ياقطاعة الأرزاق إنتي كان زمنا أخدنا اجر الجماعه… بس دلوقتي الساعه 12 ركعتين قيام الليل وادعي لي
ابتسمت ميمونه :- حاضر هقوم بس مش هدعي لك هههههههههه سلام… وأغلقت الهاتف وقامت لاحظت الشباك المفتوح فذهبت لتغلقه فرأت مالك يخرج من بيت العم متولي لا تعرف لما أصابها الغضب وأغلقت الباب بعنف وعادة مره أخري وطلبته وهي في قمة غضبهاو:-
فتح مالك الخط سريعا و:- السلام عليكم إيه رجعتي في كلامك
ميمونه بغضب :- كنت بتعمل ايه عند اللي إسمها همسه دي دلوقتي
تفاجأ مالك من هجومها و:- اهدي شويه. وأولا إسمها كنت عند عمي متولي مش عند همسه.. ثانياً دي مريضه وأنا دكتور وواجبي إني أسعدها صح
ميمونه بعصبيه :- بس هي بتمثل واللي بتعمله ده كله هي قصداه
مالك بهدوء وهو يغلق باب المنزل :- ياأيها الذين آمنوا اجتنبوا كثيراً من الظن إن بعض الظن إثم.. وبرده ما يهمنيش انا بعمل واجبي وخلاص
_عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
ميمونه :- بعض الظن مش كله يادكتور .. إنت من زمان بتدافع عنها وشايف إني دايماً بظلمها بس بكره تعرف إنها مش زي ما انت متخيل سلام.. ولا اقولك من غير سلام
مالك بسرعه :- ميمونه استني ب.. أعلق الخط
بوجهه فضرب كفا علي آخر و:- مجنونه دي… بس جايز تكون معاها حق
=====================================
عند همسه كانت تحتضن وسادتها وهي تبكي بشده وتتذكر كلام مالك منذ قليل حينما طلب من أبيها أن يتحدث معاها …
مالك بابتسامه بشوشه :- عامله إيه دلوقتي ياأنسه همسه
كانت همسه تتامله براحه من خلف تلك البيشه التي تداري عينيها و:- الحمد لله كويسه
_عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
مالك :- الحمد لله.. طيب ياست البنات ينفع اللي حصل ده أنا مش هقولك تموتي كافره ولا إنك بتغضبي ربنا لأنك أكيد عارفه الكلام ده بس عاوز اقولك ما فيش حاجه تستاهل إنك تخسري دنيتك وأخرتك علشانها مهما كانت
دققت النظر في عينيه التي يسلطها علي مكان واحد في الحائط و:- بس اللي عملت كده علشانه يستاهل يستاهل أوي
مالك :- اللي هو إيه.
نظرت همسه الي أبيها بحرج وصمتت قليلاً .. لاحظ مالك ذالك فاستدار ناحية الحاج متولي و:- ممكن تسيبني معاها خمس دقايق وسيب الباب مفتوح.
قام متولي من مكانه و:- حاضر يابني معلشي تعيينك معايا
. مالك بابتسامه :- ده واجبي ياراجل ياطيب
مسد العم متولي علي كتفه :- ربنا يزيدك يابني.. وخرج وتركهم
ظل الصمت سيد الموقف لفتره حتي طلب مالك من همسه ان تحكي له إذا أرادت
استجابت همسه له و:- أنا بحب يادكتور مالك.. بس من طرف واحد واللي بحبه راح من ايدي خلاص عارفه إني علطت بس الحب مش بإيدينا
نهض مالك من مكانه وكأن حية لدغته ولكنه التزم الهدوء و:- بس ربنا أمرنا بغض البصر علشان نحمي قلبنا لو غضينا البصر هنحمي قلبنا للي يستاهل واللي ليه نصيب فيه… والحب اللي يبقي في قلبك أكتر من حب ربنا علشان تنتحري وتغضبي ربنا يبقي ده شرك مش حب.. سلام عليكم وخرج وتركها
فتحت همسه عيونها و:- ميمونه فيها احسن مني ليه كل حاجه بتاخدها بس أنا بحبك يادكتور مالك والله بحبك وغصب عني مش بإيدي
=====================================
في صباح يوم جديد وبالتحديد يوم السبت قام مالك واستعد للذهاب إلي الجامعه وهو يشعر بسعاده غير عاديه ويفكر في ردة فعل ميمونه التي لم يراها ولم يتحدث معها منذ آخر خلاف
دخلت امه عليه وهي تحمل بيدها البخور و:- بسم الله ماشاء الله ربنا يحميك ويطرح البركه فيك ومراتك تطبخ وتديك أكبر حته في ديك
ضحك مالك وهو ينحني ليقبل رأسها و:- صباح الفل ياست الكل
_عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
آمينه بابتسامه :- صباح النور اجهز عقبال ما اروح اشوف صهيب أنا جهزت الفطار بسرعه
خرجت أمينه وتوجهت ناحية غرفت صهيب لتجده مازال نائما فصرخت به و:- صهييييييييييب
قام صهيب علي شبشب أمه الرنان الذي لصق في وجهه و:- إيه ياماما هو ما فيش طريقه الطف من كده.
آمينه بعصبيه :- قوم يازفت هتتأخر علي محاضرتك اخلص
قام صهيب بعبث و:- والله عيب عيب لما ابقي أطول منك كده و.. صمت حينما وجد أمينه تنخفض لتنزل إلي الفرده الاخري فركض سريعا وهو يسحب المنشفه إلي الحمام
آمينه بصوت عالي :- يارب ارحمني من البني آدم السمج ده أنا عارفه طالع لمين
اطل براسه من باب الحمام و:- كان نفسي أسألك نفس السؤال اصلي مش شبه حد في البيت ده إنتي لقيتني قدام باب جامع ???? صح اعترفي
القت أمينه الفرده الاخري و:- إنت لسه بتتكلم
_عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
*تجهز الجميع وتناولوا الإفطار وخرج كل منهم إلي وجهته وأمام بيت ميمونه وقف مالك في انتظارها ليراها وهي تخرج من باب البيت بثيابها المتبرجه مما آثار غضبه فتحرك ناحيتها بخطوات سريعه وجذبها إلي الداخل وبكل غصب :- أنا مش قولت القرف ده ما يتخرجش بيه تاني
ميمونه بعصبيه و:- مالكش فيه أنا بعمل اللي يعجبني وبلبس اللي يعجبني
امسكها من ذراعها بقوه و:- ميمونه أنا لما بتعصب مش بحس بنفسي فمتوصلنيش لكده. لو اللبس ده ما اتغيرش اقسم بالله العظيم ما فيش خروج من باب البيت
أمسكت ميمونه بيده لتمنعه من الضغط عليها و:- آآآآآه أنا متأخره علي الجامعه وفي دكتور جديد جاي ومش هلحق.
مالك :- عنك ما روحتي ومرواح بالشكل ده لأ سااامعه.
استسلمت ميمونه حتي لا تتأخر فهذا اكثر شيئ تكرهه و:- حاضر حاضر.. بس والله لاوريك يامالك وتركته ورحلت
خرج مالك وركب سيارته ورحل بعد أن أكد علي حليمه أن لا تخرجها بتلك الثياب
* غيرت ميمونه ملابسها وأخذت مفاتيح السياره من والدتها بعد إلحاح لأنها تأخرت وركضت إلي الجامعه وهي تسب في مالك لأنه السبب
====================================
بعد فترة في قاعة المحاضرات وقف مالك يعرف نفسه علي الطلاب ويلقي عليهم الالتزامات
مالك :- أولا في اي محاضره تخصني البنات ورا والشباب قدام.. ثانياً أنا بكره التأخير يعني اي طالب بدون عذر مروفد ومش هيحضر. أي بنت عايزه تسأل سؤال في ورقه ولو في حوار هنتناقش… نتعرف بقي دلوقتي علي الماده بتاعتنا..
_عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبة
* هي مادة الرمد Ophthalmology ماده إن شاء الله بسيطه بس نلتزم وده اهم حاجه
ودى ب250 درجة موزعة كالآتى:
50 درجة راوند = Slides 20 + 30 MCQ
140درجة written 30 درجة شفوى 30 درجة عملى آخر العام وعندن.. قاطعه دخول ميمونه التي فتحت الباب وهي تلهث بشده من كثرة ركضها و:- ه ه أنا أسفه ب س. فتحت عينيها علي مصرعيهم حينما وجدته واقف ينظر لها بابتسامه وبعد فتره بسيطه تكلم من بين ابتسامته و:- بررره
????????????????????????????????????????????????????????
يتبع…..
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عريس من ديزني للكاتبة ندى حمدي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!