روايات

رواية شكب الفصل الثالث عشر 13 بقلم صفاء حسني

رواية شكب الفصل الثالث عشر 13 بقلم صفاء حسني

رواية شكب الجزء الثالث عشر

رواية شكب البارت الثالث عشر

رواية شكب
رواية شكب

رواية شكب الحلقة الثالثة عشر

مسكها عماد من كتفها وقال
انت عاوزه ايه تطلق هطلقك عشان تعبت استحملت كتيره لكن انا خلاص زهقت هتخد حريتك بعد القضية
رفضت ميار واترمت فى حضنه وقالت
انا بحبك اوى والله العظيم انت عارف انا اكتشفت ده امتي يوم الفرح لم انت طلبت من اخوك الكبير يجبنى من الكوفير وقتها حسيت انى مفيش مشاعر
ما بينا وندمت ان ضيعت لحظة من حياتي ف التفكير في
اتنهد عماد وقال
انتي بتقولي كده عشان خايفة من رد فعل خالي والا عشان كلام الناس
رفضت ميار وقالت
والله العظيم مش علشان حد غيرك
سالها عماد وقال
طيب ليه دفعت فلوس للحيوان ده عشان يكسر اخوي وابوي
اتنهدت ميار وقالت
الموقف ده من فترة كبيرة بعد ما عملتو في المقلب انت وعمار وبابا
انصدم عماد وقال

 

 

يعني انتي كنتي عارفة انها خطة
اتنهدت ميار وقالت
لم مليقتش العنوان معايا كنت هتجنني ووقتها سالت امي واعترفت اني ابوي شاف الا عملته مع عمار وقتها استغربت ولم روحت اوجه سمعت كلامه مع عمار وبيشكره وقتها كنت اتجنني وحسيت اني بكره عمار وحبيت انتقم منه لكن لم فات الوقت وبقي تايه وحزين ولم مروان حكي لي اقد ايه اتغير وبقي يضحك على كل حاجة بيعملها مش زي زمان ولم سالته عن السبب قال البنت او الطفلة اللي بيحبها استغربت جدا وحسيت اني ده انتصار لي ان يقع في شر اعماله ونسيته من وقتها وكنت دايما احاول اخليك تتخلى عن وعدك لي لكن انت فضلت صديق لي وعيشت معاك سنه كامل تحت سقف واحد عمرك ما اخدنى غصب عني ولم كنت بخلق اي موقف عشان اخليك تضعف كنت بتهرب منى وكله كوم والنهاردة كوم لم دفعت عن امي وعنى وعن شرفي وكدبت الكل النهارده ونظرة منك منعت اخوك يتكلم او يعتابنى كان كل همك ان ارتاح انا بحبك وحسيت معاك الامان والصديق وفهمتى ليه بابا عمل كده علشان شاف في عينك حبي وكان فاهم يعنى ايه رجل يحب يعني يصبر يضحى بكل حاجه حتي متعته عشان حبيبته ترتاح
مسح عماد دموعها وقال
وانا بعشقك يا ميار وكان عندي استعدد اصبر، العمر كله عشان كان من جوى مصدق انك بتحبني انا وحبك ل اخى الكبير مجرد اعجب بالشاب اللي رجع من امريكا حاجة جديدة اقدمك زى ما كنا صغيرين كنتي لم ابوك يجيب ليكي لعبة جديدة كنت بتسبيني وتفضلي تلعبي بيها ولم تزهقي كنت
بترجعي ليا منكرش كنت بموت وانا شايفكي عيونك على اخويا وكنت منتظر اشوفه يعمل ايه لو كان حبك كنت هربت وعيشت لوحدي وكنت اسيب مرسي مطروح لكن لم هو سدك وهرب هو وفضل سنتين ما بين اسكندريه والفندق ولم بابا كان بيشتاق ليه بيروح او لو في شغل مهم وساب،الشغل فى الملاحة في الوقت ده قولت هتشوفينى،هترجع تانى ليا والله العظيم مكنتش موافق ان اتفرض عليك وكنت متفق مع خالي مجرد خطوبه ومش يستعجل فى القرار لكن بعد شهور محسيتش بحبك فهربت من الفرح لكن لم انتى جيت وراء رجع الامل يرجع جوى وعشان كده وفقت على كل حاجه طلبتيها مش ضعف منى لا عشان حفظك وعارف انك عنيدة ولو قولت لا هتعملها
ضحكت ميار وخرجت من حضنه وقالت
يعني كنت بتضحك عليا عشان انفذ اللي انت عاوزه
ماشي
ومسكت المخدة فضلت ترميها عليه وهو يرميها عليها وهربو في حضن بعد واخرين بقيت حبيبته وملكه
…..
تمر الايام والسنين
تظهر شكب و لبسه فستان طويل وحجاب؛ و نقاب مرفوع من علي وجهها؛ و كانت اصبحت واثقة في نفسها وخرجت وهى مستعجلة تقبل جدتها وجدها؛ وتطلب منهم الدعاء
تخطف لقمة وتحدثت قائله

 

 

انا حضرت الغداء يا تيتة ، على التسخين والفطائر علي الترابيزة ، ممكن أتأخر النهارده علشان عندى ندوة مهمة.
نظرت الجدة لها بكل حب وتكمل حديثها قائله
يا بنتى أنتِ كل يوم يا ندوة أو تدريب؛ أو محاضرة، كفايه وشك اصبح ضعيف من السهر والاهتمام بينا حتى مسؤولية عن شغل البيت مع دراستك ورفضت مرات عمك او بنتها تساعدك .
ابتسمت شكب بكل حب وتحدثت قائله
مش محتاجه حد يساعدني ده اقل واجب وعارفة اني مقصر شويه معاكي الفترة دي معلش يا تيتة لكن المجال بتاعي يعتمد ، على التدريبات كثيرة وندوات علشان أصحاب المستشفيات الكبيرة بيحضروا الندوة والا شغلها حلو ياخدونى على مستشفى فى قسم علاج طبيعي ادعيلي حد ينتبه لي عشان مش فاهمه ليه كل اصدقاء اختارهم الا انا رغم اني متفوقة
رفع الجد ودع وتحدث قائل
ربنا يحفظك يا بنتى و يعوضك خير ويرزقك برجل طيب وكويس ويكون كثير العطاء، زى اسمك يا شكب يا بنتى
ضحكت شكب وقالت
أنت عارف يا جدى كل اصحابي بيسالوني يعني ايه شكب ومستغربين من الاسم
ام بخصوص الجواز انا مش مستعجله
بقولك ادعيلي اتعين فى مستشفى واساعد كل شخص يحتاجني
ضحك الجد بمحبة وهو يعلم أنها خائفة من داخلها بسبب الجرح الموجود فى وجهها وهتف
انتى ليه مستقليه بنفسك الف واحد يتمانكى
ضحكت شكب وقالت
ولا واحد ولا ميه ولا الف وثلاثمائة ولا كل الدنيا ديه ولا ولا مليون
ده حبيب القلب هو واللي ساكن قلب جو ولا غير جدي ده هو ولا ولا مليون
ضحك الجدى وقال
ايه ده الشيخه شكب بتغنى
ضحكت شكب واقتربت من جدها ولمست خدوده وقالت
ميغركوش النقاب يا جدي يا جميل انت انا
فرفوشة اوى
ضحك الجد وقال
يعنى كنت اسمكي فرفوشة احسن
ضحكت شكب وقالت
والله كان احسن من الاسم اللى محتاج مترجمه ده
كشر الجد وقال

 

 

محتاج مترجم انتى يا بنتى مش عارفه قيمه اسمك بصي ده لي معنى كبير اوى
ضحكت شكب وقبلت يده
عارفه ياجدو لكن أقولك الصراحه بابا وماما كان عندهم حق يسموني اسم تانى
كشر الجد واتجه بوجه الناحية الأخرى وهتف
أنا زعلان منك
خفضت الفتاة رأسها بخجل واقتربت منه:
خلاص يا جدو متزعلش وهات راسك ابوسها، حد يقدر يزعل القمر ده ومتزعلش الاسم حلو أوى ده موسيقة ولحن
كان الجد بنفس التكشير وهتف
لا مش أصالحك الا لم احكيلك الحكاية
تنهدت شكب عشان حفظت الحكاية فوق ١٠٠مرة لكن لازم تسمعها وقاعدت على الكرسي وقالت
أهى قاعدة اتفضل يا جدو
ابتسمت الجدة وهتفت بصوت استرجا
لم ترجع يا محمود البت بتقولك متاخرة.
رفض الجد لأنه يعلم أنها سوف تاتى فى وقت صلاة العشاء او بعده بقليل وتاكل وتنام وتستيقظ قبل الفجر تصلي التهجد و تذاكر دروسها ثم تصلى الفجر وتكمل نصف ساعة وهى تحضر الطعام حتى ميعاد خروجها وهو يشتاق لها كثيراً وهتف قائلا:
لا مش هتمشي إلا لم تعرف معنى اسمها الجميل والمختلف ده مكتوب عند ربنا شوفى يا بنتي
وبدا يحكى ليها
وشكب وضع يدها على خدها وتبتسم غنى يا وحيد
سالها الجد
بتقولي حاجه
ردت سريعا وقالت
لا يا حبيبي انا معاك
بدا الجد يهتف
انا كنت شغال فى المجمع اللغوي، ويوم ما جه خبر ولادك كنت اتصفح بيدى كتاب معجم اللغة العربية وكنت بقلب فيه ،واستوقفت عند كلمة شكب ومعناها وجيه عمك ممدوح المشرف على عمل القهوة والشاي وهتف بخبر حضورك للحياة بعد ما اتصل ابوكى ايمن وبلغه؛ انك جيتى ونورت الدنيا
فرحت جدا وانا بغلق الكتاب وقع نظري على هذه الكلمة وعندما ذهبت له وحملتك ما بين كفوفي لسان نطق على طول سموها شكب، لكن ابوكي وامك الله يرحمهم كانو رافضين

 

 

تنهدت شكب وهتفت
الله يرحمهم ويحسن اليهم ويخيلكو لي
وأنا معاك أنت وتيتة محستش في يوم أنى يتيمه واعتبرتك انت وتيته كل حاجه ليا، وعارفة أنهم فضلوا يدوروا على اسم قريب من المعنى وكانو يسمونى شغف لكن أنت زعلت وقتها فكتب فى الشهادة شكب ومرات عمي لم عرفت ان عينهم على الاسم سمت بنتها شغف وبقي احفادك الاثنين بحرف الشين
ابتسم الجده وهتف قائلا
طيب تعالى شوفي بنفسك معنى اسمك وفتح الكتاب على الصفحة وشاور على الاسم
الشكب : لُغَة فِي الشكم، وَهُوَ الْجَزَاء: وَقيل الْعَطاء.
وفى قول قال شكب: اي التهذيب:
ابتسمت الفتاة وهتفت قائله
انا مليش في اللغة العربية يا جدو، هو عالم كبير من المعانى وانا بالعافية كنت بنجح في بس بردو
مش كل ما حد يسالني معنى اسمك افتح معجم
ضحك الجد وقال
الا عايز اوصله ليكي ان كل واحد بياخد نصيبه من اسمه وصفاته
رفعت شكب ايديها وقالت
افدكم الله يا جدي انا بقي عاوزة اثبت ذاتى لان قليل من اخصائى العلاج الطبيعي اللى بستطيعوان العمل في هذا المجال ده وتكون دكتوره علاج طبيعي شاطرة الناس بتفضل الدكتور الرجل عن الست وعشان كدة نفسي ادرب تحت اكبر الاطباء فى هذا المجال، واكون فائدة لهم واستفيد كمان
هو ده المعنى الحقيقة للحياة ان اكون في عملى كثيرة العطاء وكمان اخد الجزاء الا يرضنى واكون مستورة بيها واكون عندي التهذيب والخلق فى عملى، هو ده الدعاء الا بتمناه
ثم تكشر وتقول
مش تقولي اتجوز لدرجة دي بتكرهني ياجدو، الحقنى يا تيته جدو عايز يخلص منى ويجوزنى
اقتربت الجدة وهى بتضحك وقرصتها من ودنها:
يا شكب يا حبيبتي أنتِ اكيد عاوزه التهذيب علشان لسانك ده وفيها ايه لم نتمنى ليكي شاب يصونك احنا مش عايشين ليكِ طول العمر
ردت شكب بحزن وقالت
بعد الشر يارب يومى قبل منكم أنا من غيركم ولا حاجة
ضمها جدها وقالها
اوعى تقولى كده احنا عايشين بس علشانك بشوف فيك ابنى واعملى حسابك انتى صفاتك كلها معنى اسمك
لو لحظتى أنتِ بتكون مؤدبة مع المؤدب ولما بتشوفي حاجه غلط مش بتسكتى ولازم تخلي المجرم يأخذ جزاءه وكمان فيك عطاء يغرق بحر

 

 

اتنهدت شكب وهى تلوم نفسها وقالت
بس مقدرتش اجيب حق اهلى كنت ممكن اشهد على السواق الا شفتوا وقتها ومليت العنوان للضابط، لكن بعد ما رجعنا عمى اصر ننقلى للبيت ده ورفض اروح اشهد وطبعا كده طلعت فى نظرهم طفلة وكتمت جواها وجعها من حقيقة عمها اللى وعدت نفسها انها تتغلب عليها
اتنهد الجد بوجع وهتف قائلا
الحي ابقي من الميت يا بنتى وانتى وقتها كنت صغيره مكناش ينفع تدخلي قسم وتشوفي صور مجرمين واهلك الله يرحمهم وربنا المنتقم
مسحت شكب دموع جدها وهتفت قائله
امين يارب العالمين
وسمعت صوت هدير بتنادي
جريت شكب ونزلت النقاب على وشها، بعد ماسمعت صوت صاحبتها
….
نزلت شكب على السلم وفى نفس الوقت كانت مرات عمها بتتكلم مع زوجها
سالت زوجها وقالت
مش كفايه مصاريف على بنت اخوك كدة مش كفايه دخلتها مدرسه خاصه رغم كان تعليمها عادى وكمان جامعة خاصه
اتنهد العم وبصوت عالى وقال
انتى بتدفعي من جيبك او قصرت معاكى فى حاجه وهي داخله بمنحى ويدوب هى مصريف الكتب الا بتندفع مش بنتك الفاشلة اللى بدفع ليها دم قلبي
لوت بوظها وقالت
ولم بنتك تيجي تتجوز متلقيش ليها فلوس تجهزها بيها وقتها كنت هتقول سهو قالت وبنتى مش فاشلة انت اللى اصيرت تدخل مع بنت عمها نفس الكليه
قام من على الفطور وقال
سديتي نفسي الله يسد نفسك على الصبح واعملي حسابك كل الا احنا في ده من خير اخويا
وضعت سهو ايديها في وسطها وقالت
من خيره ازى هو انا مضروب على قافية ده كان موظف على قد حاله وانت بنفسك قلت ل ابوك
انك كسبت قرشين حلوين فى البحر الأحمر .
واشتريت البيت وادتهم شقة وقلت ميضرش
صرخ فيها وقال
اولا الشقه الا انتي بتتكلمى عنها بتمن الشقه بتاعتها الا ورثتها من ابوها وانا حطيت القرشين واشتريت البيت عشان ابويا وامى وبنت اخويا تحت عيونى
ثانيا انتى مش بتدفعي و من جيبك والا بتاكليهم والا اصلا بتشوفي طلبتهم وشكب شايلة ابويا وامى بالها ٦ سنين وبنتك ما دخلت خاص وبدفع ليها الشي الفلان ام شكب دخلت بمنحة عشان متفوقة
اففت سهر وقالت
ايهاب انا بتكلم بجد فى عريس متقدم ل بنتك

 

 

وانا شايفه ان كفايه على شكب معاش جدها وعائد المكتبة يكون لينا عشان انا عاوزو اجهز بنتى
زعق ايهاب ودق علي التربيزة وقال
عائد ايه وهباب ايه متدخليش ما بينا وبين ابويا مفهوم وشهد مش هتتجوز الا ام اختها شكب تتجوز
شهقت سهو وقالت
انت اتجننت يا رجل ازى تعلق بنتك في مستقبل بنت عمها المشواه دى والا فاكر عشان لبست النقاب محدش يعرف لا والف لا
اتعصب ايهاب وفتح الباب وقال
كلمه تانيه والله العظيم هتكون
قطع حلفنه كلام. شكب

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية كاملة اضغط على : (رواية شكب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!