Uncategorized

رواية بهدلة الفصل الرابع 4 والأخير بقلم مريم محمد

 رواية بهدلة الفصل الرابع 4 والأخير بقلم مريم محمد

رواية بهدلة الفصل الرابع 4 والأخير بقلم مريم محمد

رواية بهدلة الفصل الرابع 4 والأخير بقلم مريم محمد

مرام: انت ايه اللي جابك هنا؟!؟ 
مازن: جاي اسلم علي عمو حبيبي
مرام: امشي يلا من هنا 
مازن: الله في ايه بقا هو انا جيت جمبك؟! ????????
مرام: انت هتعمل فيها برئ????
مازن: ملكيش دعوة????
مرام: ولا امشي من هنا يلا 
والدة مرام من جوا:مين يا مرام؟!؟ 
مرام: ده عم حسنين البواب????????
مازن: حسنين مين يا حجة (وبصوت عالي) ده انا يا طنط
والدة مرام: ازيك يا مازن يا حبيبي عامل ايه 
مازن: الحمدلله حضرتك عاملة ايه؟!؟ 
والدة مرام؛: الحمدلله بخير ومامتك عاملة ايه؟!؟ 
مازن بغباء: عاملة فراخ????????
مرام: ههه????????
والدة مرام: بتقول ايه يا حبيبي 
مازن: هاا…. اه بقولك الحمد لله بتسلم عليكي 
والدة مرام: الله يسلمها قوللها تيجي النهاردة والله نفسي اشوفها
مازن:من عنيا حاضر 
والدة مرام:انا كمان هتصل بيها واكد عليها… يالهووي نسيت اللبن علي النار????????
مازن: الحقي اللبن تويب????????
مرام: ????????ابقي سلملي علي الفرخة 
مازن بضحكة هبلة: فرخة ايه???????? 
مرام وهي بتقفل الباب:الفرخة اللي مامتك عاملاها????????
…..والدة مرام اتصلت بوالدة مازن وعزمتهم علي العشاء……
“جه بليل ومازن ووالدته جم”
والدة مازن:ازيك يا حبيبتي عامله ايه 
والدة مرام:الحمد لله بخير ادخلوا 
“دخلوا”
والدة مرام:مبتسأليش بقالك كتير 
والدة مازن:معلش والله الولا مازن كل يوم يجيلي بمصيبة????
والدة مرام:ايه اللي عمل في دماغك كدة يا مازن????
والدة مازن:اسكتي يا ختي الولا الاهبل ده جايللي البيت يقوللي في حد حدف ازازة من البلكونة علي دماغه????????
والدة مرام:يا راجل والموضوع ده هيدخل علينا برضوا ????
مازن:احلف علي المصحف يعني????
والدة مازن: لا يا خويا بس هو برضوا اللي حدف ازازة جت علي وشك برضوا ده انت واكل علقة معتبرة????
مرام بخبث:انت ماقولتش لوالدتك ولا ايه؟! ????????
والدةمازن:مقاليش ايه؟!????????
مازن:ولا حاجة يا امي ????????
والدة مرام:هو في ايه؟!????????
مرام بخبث:في حاجات كتيير????????
مازن:بس ابت اسكتي????????
مرام:بت في عينك يا قليل الادب????????
مازن:ماهو واضح ان انا برضوا ????
مرام:بس يالا اتلم????????
والدةمرام:بس يا مرام عيب????
مرام:هو اللي ابتدي
والدة مازن:ولا اقعد واتهد كدة..وانتي يا مرام احكيلنا ايه اللي حصل؟!؟
مازن:مفيش حاجة يا امي????????
مرا:لا في????????
مازن:قولت مفيش????????
مرام:لا في…وانا اللي فتحتله دماغه????????
والدة مرام:ايه؟!????????
والدة مازن:يالهووي????????
مازن:منك لله ياشيخة????????
والدةمرام:مش عيب يا مرام اللي انتي عملتيه ده؟????????
مرام:هو اللي ابتدي????
والدةمازن:يستاهل والله????????
مازن:يا حجة ماما انتي معايا ولا معاها ????????
والدةمازن:معاها طبعا????????
مازن:دايما نصفاني يا حجة 
“الكل خلص كلام ومشيوا”
……عدي سنتين ومرام دخلت هندسة وركزت في مذاكرتها ومبتشوفش مازن لانه نقل لوحده لجنب كليته اللي هي لغايه دلوقتي متعرفش هو دخل كليه ايه؟!؟وملامحها اتغيرت بس طباعها لسة متغيرتش لسة بتسبب مشاكل ومجنونة وافعالها طايشة……….
“في كلية مرام”
مرام:اخيرا خلصنا من الدكتور السئيل ده ????????
فاطمة:اه والله زهقت منه ????
اميرة:ده دكتور بارد اوي????????
مرام:ههه مش قادرة انسي اللي حصل جوة والله????????
فاطمة:الدكتور واقف وراكي وانتي عمالة تشتمي فيه وانا ابصلك وانتي ولا معايا خالص…لغاية ما راح رازعك منع من حضور  محاضراته نهائي????????
مرام:ده دكتور بارد والله????????بس يستاهل ????
فاطمة:ايه ده احمد بيتصل ☺️☺️
مرام:الله يقرفكوا انتوا الاتنين رومانسيتكوا مقرفة????????
اميرة:هه هموت????????
……ملحوظة فاطمة مخطوبة لأحمد اللي هو ابن عم مازن اللي كان واقف في السوبر ماركت وعاكسها بعدها اتقدملها وهي رفضت عشان مدرستها ولما دخلت كلية اتخطبت له…..
مرام:انا هروح اجيب لمون عشان خلاص هيجيلي هبوط بسببكوا انتوا الاتنين????????
اميرة:????????خديني معاكي لاركب تاكسي????????
مرام:اركبي تاكسي????????
اميرة:لا ده انا بقول كدة وخلاص????????
مرام:طب يلا????
“راحوا الكافتريا”
……. مرام خبطت في واحد كانت هتوقعه علي وشه…….
الشاب:الله مش تحاسبي
مرام:وانا مالي انت اللي ماشي بضهرك????
الشاب:اللهم طولك ياروح????
مرام:روح طولها بعيد عني????????
الشاب:ايه ده جعفر????????
مرام:جعفر مين يا قليل الادب
…وضربته بالاسكتش علي دماغه…..
الشاب:اه لسه عنيفة زي ما انتي 
مرام:بس يا حيوان 
…..جابت كوباية ليمون كانت علي الترابيزه وكبتها عليه….
الشاب:يح يح ساقعة يخربيتك????
مرام:بس يالا
الشاب:انت مبتتغيريش ابدا ????????
مرام:ليه انت تع…ثانية واحدة هو انت؟!????????
الشاب:ايوة انا يا ختي مازن الاي بوظتيلي دماغي????????
مرام:مازن????????
مازن:انتي علقتي ولا ايه؟!????????
مرام:غور يالا????
مازن:انا غلطان 
….مرام سابته وروحت بيتها ولما وصلت مامتها قالت لها ان جايلها عريس وجاي بليل مرام رفضت بعد كدة وافقت تشوفه وفكرت في خطة عشان تطفشه وجه بليل ووصل…
……مرام لما دخلتله عملت نفسها مكسوفة عشان اهلها وبعد لما خرجوا رفعت دماغها…..
مرام:بقولك ايه يا عم القمور  ان…..ايه ده هو انت????
مازن:وحشتني يا جعفر????????
مرام:بس يالا????انت ايه اللي جابك هنا
مازن:جاي اشرب شاي ????????
مرام:بالسم الهاري ان شاءالله????
مازن:الله يخليكي????
مرام:امشي بقاا
مازن بعصبية:كفاية بقا انا مسمحلكيش انك تهزقيني او تقللي مني ????????
مرام بدموع: مكنش قصدي????????
مازن: يالهووي انتي يا حجة بطلي عياط احيه يابت اهدي ????????
…. مرام مش مبطلة عياط………. 
مازن: طب انا اسف خلاص مكنتش اقصد????
مرام: اهئ اهئ اهئ اهئ ????
مازن: يا وقعة طين اهدي يا حجة مرام ????????
…….. مرام هديت… 
مازن: الحمد لله هديتي
مرام: اهاا????????
مازن: طب انا همشي واستني موافقتك ????????
….. مرام وافقت وهي ومازن اتجوزوا…… 
…. بعد خمس سنين….   
مازن: يا ايمان سيبي اللي في ايدك ده يا حبيبتي????
اماني: انا اماني يا بابا ????
مازن: طب يا اماني روحي نادي ماما يا حبيبتي ????????
ايمان: انا ايمان يا بابي????
مازن:انا ايه اللي خلاني اخلف توأم انا 
جاسر:بابي????????
مازن:نعم يا عيون بابي☺️
جاسر:مشوفتش الشيلاتي تعتي(مشوفتش الجيلاتي بتاعتي)
مازن:لا يا اسر يا حبيبي☺️
جاسر:انا مث اثي انا جاثي يا بابي(انا مش اسر انا جاسر يابابي)
مازن:يارب ارحمني ده انا غلبان ????????
….. دخل اوضته هو ومراته…. 
مازن: ايه ده????يلهووي
..مازن لقي الايس كريم باعة ابنه كلها مبهدلة ورق الشغل بتاعه…..
اسر: ????????
ايمان واماني: في ايه يا بابي
… مازن وقع علي الارض اغمي عليه….. 
ايمان: مامي الحقي بابي شكله مات ولا ايه????????
“تمت بحمد الله” 
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أحببت قمراً للكاتبة مريم حسن

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!