Uncategorized

رواية الصقر المنتقب والقناص الفصل الرابع 4 بقلم هند حارس

 رواية الصقر المنتقب والقناص الفصل الرابع 4 بقلم هند حارس

رواية الصقر المنتقب والقناص الفصل الرابع 4 بقلم هند حارس

رواية الصقر المنتقب والقناص الفصل الرابع 4 بقلم هند حارس

زيد:ليه هي عملت اي المرادي 
جودي:اتخانقت مع اربع ولاد وكسرتلهم عضمهم وبعدين البوليس جي خدها ومعرفش خرجت ولا لسه 
زيد:طب انتي مروحتيش معاها ليه
جودي بملل:ياسطا ما انت عارفها هي دي اول مره يعني دا تلاقيها جابت جلطه للضابط انت مش عارف آخر مره عملت اي 
زيد بضحك:متفكرنيش اول مره اشوف واحده المفروض انها مقبوض عليها تخلي الضابط يوديها الملاهي دا انا مبعملهاش معاكي 
جودي:عشان تعرف الاهتمام ما بيطلبش
زيد بضحك:اهتمام اي دا الضابط بعد كدا كان هيستقيل من شغله 
جودي:في دي عندك حق استني اتصل بسدره اشوفها رجعت ولا لسه 
في مكان تاني عند ريان وصل لمكان الاجتماع وقابل أواب
ريان :هو انا أتأخرت اوي 
أواب:لا الاجتماع اتلغي ومش عارف هنعمل اي والجلسه بكرا 
ريان:جلسة اي هو انا هرجع من شغل علي شغل 
أواب:اومال انت فاكر اي 
ريان:مش فاكر حاجه ياعم بس اتلغي ليه 
أواب:……
عند رودينا بعد ما خلصت الاكل والشرب 
رودينا:هيييح خلصت بس الاكل جامد 
الضابط بغيظ:اي حاجه تانيه 
رودينا ببرود :لا يلا وصلوني بيتنا بقا 
الضابط بضيق:ماشي استني اشوفلك بوكس حد يروحك فيه
رودينا:نعم بوكس اي انت مش معاك عربيه 
الضابط بعصبيه:نعم انتي عاوزني اسيب الشغل واوصلك
رودينا ببرود: تمام لو عاوز تسيب الشغل خالص براحتك هات التليفون 
الضابط بضيق: اتفضلي 
بعد ماشيوا في نص الطريق جنب سوبر ماركت كبير 
رودينا:انزل
الضابط:اخيراً وصلنا معرفش انا عملت اي عشان اتعاقب كدا
رودينا باستفزاز:لا ماوصلناش انزل هاتلي شيبسي خل وشطه وليمون وطماطم وجبنه وفراخ و آيس كريم تشكيله حلوه كدا علي تشكيلة شيكولاتات وهاتلي عصير لايت عشان الريجيم ميبوظش
الضابط بعصبيه:نعمممممم كنت خلفتك ونسيتك وعصير  ريجيم اي حسبي الله ونعم الوكيل فيكي
ونزل جبلها الحاجه بعدين كمل طريقه ووصلها عند بيت عمها وبعد ما نزلت رجعتله تاني 
رودينا:بقولك 
الضابط:بسس ولا تقوليلي ولا اقولك أنا هروح اقدم استقالتي احسن
رودينا بضحك:ليه كدا يا جدع دا انا كنت هشكرك 
الضابط ولا تشكريني ولا اشكرك امشي من قدامي  
رودينا:انت الخسران 
وطلعت العماره وراحت علي شقة عمها وخبطت وكانت سدره ويقين  مستنينها جوا 
رودي: السلام عليكم ياجماعه
يقين وسدره: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
سدره:اي يابت خرجوكي ازاي
رودينا بغرور مصطنع:عيب عليكي هو انا اي حد 
يقين:بت انتي مش هتبطلي شقاوه
رودينا وهي بتحضنها :قلبي اللي وحشني ياناس 
يقين:كلي بعقلي حلاوه يابت
رودينا بضحك: وانا اقدر
سدره بفضول:بت اي اللي في ايدك دا 
رودينا:شيكولاتات وشيبسات خليت الضابط يجبهملي وهو مرجعني
يقين:نعم يختي 
سدره:خليتي الضابط يجبلك دا كل اقول اي جباره وتعمليها 
رودينا بضحك:الله كنت جعانه الا هو فين بابا 
يقين:جوا المكتب مع عمك ومستحلفلك 
رودينا:ليه كدا بس وانا عملت اي 
سدره:وبتسألي 
رودينا: خلاص انا هدخله 
يقين:تعالي هنا مش قولتلك مية مره قبل كدا حاولي تبطلي لبس بناطيل 
رودينا:ياقمري مش قولتلك اني مش بحب الفساتين وإذا كان علي شعري فأنتي عارفه أن الطرحه بتضايقني وبعدين انا بصلي واصوم فعادي وبعدين
هو البنطلون حرام !!؟
ولو حرام حرام ليه ؟
يقين :ايوه حرام
رودينا:طيب ممكن تجيبلى آية قرآنية بتقول إن البنطلون حرام ؟
يقين: ‏ماشي طيب قوليلى انتِ بتصلي ؟
رودينا: اه الحمد لله
– يقين:الظهر كام ركعة ؟ 
رودينا باستغراب: اربعة 
يقين: ‏جميل هاتيلي آية بتقول ان الظهر أربعة و العصر أربعة و المغرب تلاتة ..
رودينا بإستغراب اكبر:مفيش
– يقين:طب انتي بتصلي ليه طالما مفيش دليل علي عدد الركعات في القرءان ؟
رودينا بثقه: عشان سيدنا النبي صل الله عليه وسلم صلاها كدا
يقين :عليه أفضل الصلاة والسلام جميل يعني انتي بتحبي  النبي و بتطيعيه في كل حاجة ؟!
رودينا: اه بس انتي عارفه أنه الحجاب بيخنقني
– ‏
يقين :طب ازاي بتطيعيه في الصلاة و مبتطيعهوش في البنطلون  والحجاب؟!
– ‏”سيدنا النبي اللي عرّفنا عدد الركعات هو نفسه سيدنا النبي اللي أمرنا نلبس لبس لا يصف ولا يشف ولا يجسم . !
– ‏وأجمع العلماء .. علي إنه حرام شرعاً ولا خلاف فيه ، و إنه مخالف للزي الشرعي للمرأة 
 ازاي بقا بتاخدي بـ كلامه من جهة و من جهة تانية بتعصيييه . ؟
– ‏( أفتؤمنون بِبَعْض الكتاب وتكفرون ببعض )
– ‏ْ
– ‏طيب عشان تقتنعي تماماً
– ‏نجيب الأدله 
– ‏اولاً..لأن الفرض أن الحجاب مش  الحجاب الطرحة ال ع رأسك لا حجاب في الاسلام يعني لبسك كله من الرأس للقدم يعني الحاجة اللي بتحجب جسمك عن اللي برا ، طبعا سمعتِ كلام كتيير عن مواصفات لبس المرأة المسلمة الشرعى أكيد
– ‏بس ركزى معايا معلش ف النقطة دى ، من مواصفات الحجاب أن لا يصف فاهمة يعني ايه لا يصف ؟
– ‏يعني مايبينش حجم أى حتة ف جسمك
– ‏يعني مايبينش اذا كنتِ تخينة او رفيعة؟
– ‏طيب تيجي البنطلون دا بيفصل وبيقسم رجلك كلها وبيبين حجمها طبعا
– ‏يبقي دا بيصف إذاً فهو حرام
– ‏ثانيا :- تشبه بالرجال لأن دا لبسهم أصلاً 
– ‏وفى حديث عن النبي عليه الصلاة والسلام بيقول ” لعن الله المتشبهين من الرجال بالنساء والمتشبهات من النساء بالرجال”
– ‏عارفة يعنى إيه لعن… ؟!!
– ‏يعنى الطرد من رحمة ربنا  متخيلة !!!
– ‏-هتقوليلي ليه مايبقوش هم الـ بيتشبهوا بينا ؟
– ‏يا بنتي ماهو قدامك أهو مواصفات الزى الشرعي يبقي البنطلون دا مش تبع النسااء وصلت ولا لسة ؟ 
رودينا بدموع:وصلت وانا هحاول اعمل اي حاجه تخلي ربنا راضي عني 
يقين:……..
يتبع……
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية حين التقينا للكاتبة شيماء جمعة

‫5 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!