Uncategorized

رواية مرارة الأيام الفصل الرابع 4 بقلم نور عصام

 رواية مرارة الأيام الفصل الرابع 4 بقلم نور عصام

رواية مرارة الأيام الفصل الرابع 4 بقلم نور عصام

رواية مرارة الأيام الفصل الرابع 4 بقلم نور عصام

ام عطر.  مالك يا مازن وليه ما حد قال انكم مسافرين
فادي.  فين ابله عطر يا أبيه لو معها شنطه انا هطلع اجبها
مازن. بببصلهم ومستغرب كلامهم
ام عطر.  هو انت مخامنا ولا ايه يا مازن
مازن.  مش بيرد وعقله بيفكر ياتري هما بيتكلمو علي ايه
ام عطر. مازن عطر فين 
مازن.  عطر مش ف البيت 
امها.  اومال فين
مازن.  معرفش عنها حاجه
امها. بزعل ازاي يعني هي مش مراتك ولا ايه
مازن. بغضب قالها لا مش مراتي
امها. قلبها وجعها وبعدين قالت يعني ايه كلامك دا
مازن.  بانفعال قالها انا طلقت عطر من فتره 
امها.  حست بدوخه ومسكت ف سور السلم
فادي.  انت بتقول ايه
مازن.   ايه هو مش من حقي اطلقها لو مش مرتاح معها 
فادي.   طيب هي فين دلوقتي
مازن. اسئلو نفسكو
امها.  بدموع قالت الكلام دا حصل امته وليه
مازن.  من اكتر من اسبوع اما ليه ف دا لاننا متفقناش هو طبعا قالهم كدا لما فهم منهم ان عطر ما حكت حاجه ولا هي اصلا عندهم ولا يعرفو عنها حاجه
امها. بعصبيه مسكته من ياقته وقالت بنتي فين بنتي راحت فين وعملت فيها ايه
مازن.  بعدها عنه وقالها شوفي بنتك مع مين بعيد عني انا خلاص طلقتها وبعتلها ورقتها كمان بقلمي نور عصام
فادي.  بعصبيه راح عليها وضربه بالبوكس وقاله اختي مش ف البيت اختي جت من فتره وبابا غصب عليها ترجع بيتها
مازن.  انصدم
امها.  عطر جت بعد ما ضربتها وابوها غصبها ترجعلك وحتي مدهاش فرصه تتكلم 
مازن.   عن اذنكو انا عندي ميعاد ف المطار 
فادي.  شدد قيضته عليه وقاله مش هتمشي غير لما نعرف انت عملت ايه فيها وهي فين
مازن.  زئه بقوه وقاله معرفش انا طلقتها وطردتها مليش فيه بقا روح دور علي اختك بعيد عني
امها.   حسبي الله ونعم الوكيل 
مازن. بصلهم ومشي وعقله بيقول ياتري روحتي فين يا عطر
فادي.  مسك ايد امه وقالها استنيني لحظه هنا وانا هطلع اخبط عليها جايز جوا وهو مش عاوز يقول
امه.  ربنا يستر ودموعها علي خدها
فادي. طلع وقعد يخبط عالباب بس مفيش فايده نزل تاني لأمه وقالها مفيش حد جوا 
امه.  بقهر ياتري انتي فين يا بنتي ونزلت هي وابنها وبعد دقائق رجعت شقتهم
جد عطر.  بصلهم وقال مالكم
ابو عطر.  مستغرب شكلهم
جد عطر.  قال البت جرالها حاجه ايه اللي حصل وليه بتعيطي اوعي يكون جوزها لسه مزعلها
ابو عطر.   اوعي تكوني ادخلتي
ام عطر. بعصبيه قالت انت لسه بتقولي اوعي تتدخلي حرام عليك يا اخي يارتني تدخلت يارتني مشيت ورا بنتي واخدتها ف حضني ومخلتهاش تمشي من هنا انت السبب ف كل حاجه انت السبب ف ضياع بنتك لو كنت طبطبت عليها وادتها فرصه تهدي وترتاح ف بيت ابوها مكنش حصل اللي حصل حرام عليك قهرتها وغصبتها ترجع
ابو عطر.  بصلها وقالها انتي ازاي تعلي صوتك عليا وازاي تتكلمي اصلا معايا كدا
ام عطر.  بغضب قالت علشان بنتك جوزها ضربها وطردها وطلقها وانت كملت عليها ورمتها ف الشارع ومرضيتش تسمعها ولا حتي تخدها ف حضنك
ابو عطر.   انصدم من كلامها 
جد عطر.  ازاي دا ايه اللي حصل يا بنتي فهمينا
ام عطر. بوجع قلب وحسره علي بنتها قالت عطر مش ف البيت لما ابوها غصبها ترجع مشيت ومحدش عارف هي فين لان جوزها وقتها ضربها وطلقها ومقالش ايه السبب لا وهو كمان سافر تقريبا رايح لاخوه برا مصر
ابو عطر.  بصلها ومش عارف يتكلم 
جدها.  يعني عطر دلوقتي برا
امها.  ربنا يسترها معها وعيطت بصوت عالي وقالت ياتري انتي فين يابنتي ياتري جرالك ايه
فادي. انا هتصل بخالتي اشوفها عندها وفعلا اتصل وللاسف مفيش قالها تاني انا هتصل بعمي جايز تكون راحت عنده وبردو مش موجوده
امه. قالت طيب اتصل بنشوي صحبتها جايز عندها 
فادي. طيب لحظه اجيب رقمها وفعلا اتصل بس بردو مفيش فايده وبعدين قال انا هنزل ادور عليها
امه. هتروح فين يا بني دلوقتي هي مشيت من وقت كانت هنا يعني مش هتلاقيها هي بقالها فتره 
فادي.  طيب انا هنزل اسأل عليها ف المستشفيات وادور عليها ف اي مكان ولو ملقتهاش هبلغ باختفائها
ابوه.  مفيش داعي
جروب روايات بقلم نور عصام 
امها. بتسرع قالت يعني ايه مفيش داعي هنسيب البت كدا انت ايه يا اخي قلبك حجر
ابوها.  بعصببه مسكها من دراعها وقالها كان مفروض بنتك تقولنا انها اطلقت مش تمشي كدا علطول
امها.  دا علي اساس انك اديتها فرصه تتكلم ولا حتي تقعد  
فادي.  اخد امه من ابوه وقاله اهدي بس يا بابا وبص لامه وقالها متقلقيش انا هنزل ادور عليها وخرج
امها.  قعدت تعيط
جدها.  بيدعلها وبيهدي امها وزعلان من ابوها
ابوها.  ندمان بس بيكابر للاسف عصبيته بتتغلب عليه
ف المزرعه
عطر. قاعده قلقانه وخايفه وبتفكر ف كل اللي حصل من قبل وياتري ايه اللي ممكن يحصل لو ايهاب اتقابل ب مازن او حد من اهلها وف لحظه حست بصوت عالباب خافت وبعد شويه رجع الصوت تاني بقلمي نور عصام بخوف قامت تشوف مين لقت قطه اتنهدت وبعدين راحت قعدت تستني ايهاب وعقلها بيفكر ف مليون حاجه وبعد بعض الوقت
ايهاب. وصل وخبط عليها 
عطر  راحت فتحت واول ما شافته رمت نفسها ف حضنه 
ايهاب.  طبطب عليها وبعدين قالها اهدي ليه كل الخوف دا 
عطر. بعدت عنه وقالت اسفه بس علشان كنت لوحدي وبصراحه انت اتأخرت وانا خوفت
ايهاب.  خلاض مفيش داعي للخوف وراحو قعدو
عطر. حمدلله عالسلامه 
ايهاب.  الله يسلمك 
عطر.   طبعا جعان اجهزلك تاكل ولكن جواها اسئله كتير عاوزه تسالها بس مش عرفه ازاي
ايهاب.  ياريت دا انا واقع من الجوع 
عطر.  دقائق وبصتله وراحت عالمطبخ
ليهاب. حاسس بيها راح غسل ايده
عطر. جهزت الاكل وحطته عالسفره وقالت اتفضل
ايهاب. قعد ياكل وكل شويه يبصلها
عطر. ايهاب
ايهاب.  نعم
عطر. بتوتر قالت لا لا خلاض 
ايهاب.  هو ايه اللي خلاص عاوزه تقولي ايه
عطر.  لا ابدا مفيش حاجه
ايهاب.  علي راحتك وسكت 
عطر. بعد شويه شالت الاكل وعملت قهوة ل ايهاب وقعد قباله عالكنبه وقالت ايهاب 
ايهاب.  يا نعم
عطر.   بصتله وسكتت 
رواية مرارة الايام بقلمي نور عصام
ايهاب   راح قعد جنبها وقالها قولي اللي جواكي اعتقد احنا مفيش بينا اي خوف ولا احراج احنا اخوات
عطر. بتوتر قالت هو انت قابلت حد 
ايهاب.   راح وجاب ورقه وقالها للاسف بالصدفه قابلت المحضر اللي كان جايب ورقة طلاقك وسألني علي الشقه وانا بصراحه اخدتها منه وقولت انتي لازم تعرفي الاول
عطر.  حسة بغصه ف قلبها ودموعها نزلت
ايهاب. حط ايده علي كتفها وطبطب عليها وقالها اهدي انا عارف انو صعب بس
عطر. قاطعته بنهيارها عيطت بصوت عالي
ايهاب.   اشفق عليها واخدها ف حضنه وبيحاول يهديها 
عطر.   بعد لحظات بعدت عنه ومسحت دموعها وقامت وقفت وقالت انا من بكرا لازم ارجع القاهره واعيش حياتي وارجع لكليتي ومش هفكر ف حد ابدا 
ايهاب.  حاسس بوجعها قالها تمام اللي تشوفيه
عطر    التفتت وراحت ناحية الباب 
ايهاب.  وقف قدامها وقالها رايحه فين 
عطر.   معلش خليني علي راحتي هقعد برا بس شويه
ايهاب.  اومئ بعيونه
عطر. خرجت وراحت تحت الشجره اللي بتحبها ورفعت وشها لسما وقالت يارب مليش غيرك انت اللي عالم بحالي وعارف اني مظلومه يارب قويني وارحمني من عذاب قلبي وحيرتي والهمني الصواب يااارب
علي الجانب الاخر
فادي. رجع 
امه. بلهفه ملقتهاش بردو
فادي. اتنهد وقال ابدا يا ماما سألت عليها كل معارفنا وروحت عند صحباتها وسألت ف المستشفيات ورجعت تاني شقتها وخبط وبردو مفيش فايده 
امه.  بحرقة قلب قالت ياتري انتي فين يا بنتي ربنا يحفظك وين ما كنتي يارب ابعد عنها الاذي ورجعهالي بالف سلامه
ابوها.  مش ببتكلم طبيعي انو موجوع ولكن كبريائه وعصبيته منعينه يعبر عن شعوره 
فادي.  بزعل قال متقلقيش يا ماما انا بردو هدور تاني
الجد.  خير ان شاء الله
في المانيا 
امير.  ببتسامه قال اهلا مازن واخده بالحضن ودا بيكون اخو مازن وعايش برا 
مازن.  سلم عليه 
امير. نورت المانيا يا غالي اخبارك ايه وعطر ليه مش جت معاك والله كنت حابب اشوفها بنت حلال وذوق جدا 
مازن.  بعدين نتكلم يا امير 
امير.  تمام المهم انك بخير 
في المزرعه 
ايهاب.  راح لعند عطر وقالها مش كفايه كدا الجو برد 
عطر.  مسحت دموعها وقالت اسفه اني تعبتك معايا 
ايهاب.  امممم وبعدين
عطر.  عقدت حاجبها وبصتله
ايهاب. بعد الاسف ايه اللي هيحصل 
عطر.  والله ما عرفه كل الي اقدر اقوله اني اشكرك بجد علي تعبك معايا ووقفتك جنبي 
ايهاب. كدا انا هزعل منك قولتك انك اختي ومفيش بين الاخوات شكر ولا اسف ويلا قومي علشان ندخل الجو برد 
عطر.  خليني شويه
ايهاب.  بمكر قالها ليه عاوزة حد يشوفك ويقول اني مفتري وطارد مراتي برا البيت ف الجو دا والوقت دا 
عطر.  بصتله وابتسمت ابتسامه جانبيه
ايهاب.  ايوا كدا يلا ودخلو 
وتاني يوم
ايهاب.  صحي من نومه لقي عطر لسه نايمه دخل اخد شاور
عطر. سمعت صوت الميه وصحيت وراحت تجهز الفطار
ايهاب.  خرج وقالها صباح الفل
عطر.  صباح النور صاحي بدري يعني
ايهاب. لازم اروح الشغل
عطر. يعني هتنزل القاهره
ايهاب. ايوا
عطر.   طيب وانا
ايهاب.  انتي عاوزه تنزلي القاهره
عطر. سكتت وبعدين قالت علشان الجامعع وكمان مش هينفع
ايهاب.  قاطعها وقالها الاحسن انك تخليكي هنا فتره مادام مش عاوزه ترجعي بيت اهلك وبعدين انا باخدك للجامعه
عطر.  بس
ايهاب. مفيش بس انا هروح الشغل وارجع اخر النهار
عطر.  بس دا تعب عليك
ايهاب.  بمرح قالها كله يهون علشان خاطر مراتي
عطر.  امشي يا ايهاب افطر وابعد من قدامي
ايهاب.   ليه بس يا قمر
عطر.  هو انا ناقصه كتو الارف مليتو البلد
ايهاب.   هههههههه بقا كدا
واستمر الحال بين عطر وايهاب هو يروح القاهره لشغله ويرجع اخر النهار وجابلها كتب علشان تذاكر وامها بتدعيلها ليل نهار وابوها حزين عليها بس مش ببتكلم واخوها مازال يسال عنها وجدها بيدعلها ربنا يحفظها
وبعد ثلاث شهور عطر وايهاب اخدو علي بعض لدرجة حسو انهم يعرفو بعض من سنين مش من فتره قريبه 
عطر. كانت قاعده ف الجنبنه تحت الشجره المفضله ليها
ايهاب.  بصوت عالي قال عطر
عطر. اتفزعت
ايهاب.   ههههههه
عطر.  بجد انت رخم واخدت برتقاله من الشجره وحدفتها عليه وواحده تانيه وبردو حدفتها فيه
ايهاب.  خلاص خلاص متبقيش مجنونه كدا
عطر.  انا بردو اللي مجنونه
ايهاب.  قرب منها وبهمس قالها احلي مجنونه دخلت حياتي
عطر. وشها احمر من كلامه وقربه ليها
روايات بقلم نور عصام 
ايهاب. ابتسم وقالها ايه دا هو انتي بتعرفي تتكسفي
عطر.   دقات قلبها ذادت واتوترت
ايهاب.   اهدي هو فيه حد يتكسف من اخوه بردو
عطر.  عوجت بوئها وخصوصا انها حست انو معجب بيها وابتدي يتعامل معها بطريقه تانيه ولكن باحترام
ايهاب.  مالك يا عطري
عطر.  اتنهدت وبعدين قالت ولا حاجه وحبت تغيظه وتلعب معاه قالت هوبا هو انت مش المفروض خاطفني
ايهاب. نعم يا ختي
عطر.   الله مش دا اللي حصل 
ايهاب.   وافرضي ايه يعني 
عطر. يعني لحد دلوقتي ولا عملت اي حاجه من اللي بيعملوها الخاطفين وخصوصا وانا بنت وحلوه  
ايهاب.  فتح عيونه لفهمه لكلامها 
عطر.  ايوا يعني ولا اغتصبتني ولا عذبتني ولا بعدها حبتني زي اللي بيحصل ف الروايات 
ايهاب.  قالها نعم 
عطر. ايوا مش دا اللي بيحصل بين البطله والبطل 
ايهاب. لا طبعا وياريت تطلعي من عالم الخيال اللي دخلتي فيه دا بقلمي نور عصام
عطر.  ليه بقا هو دا اللي بيحصل وجميع الكاتبات بيقولو عنه 
ايهاب.  لا لا سيبك منهم خالص مش حقيقي
عطر.  ازاي بقا دول كلهم مفهمنا كدا وخصوصا الكاتبه نور عصام علطول تخلي البطل يحب البطله 
ايهاب. بغيظ فيها قالها دا وهم وخيال 
عطر.  يعني ايه مش هتعمل زيهم لا انا كدا هزعل 
ايهاب.   اكيد لا 
عطر. طيب انا عاوزه انزل القاهره دلوقتي
ابهاب. ليه ان شاء الله
عطر. علشان ارد عالكاتبات وخصوصا نور عصام انا لازم ادور عليها واقولها اضغطي شويه عالبطل وعذبيه مش كل مره البطله هي اللي تعاني وف الاخر بردو يعمل اللي هو عاوزه
ايهاب.   ههههههه وبعدين قالها حبيبتي يا عطري
عطر  ابتسمت لما قالها حبيبتي
ايهاب.   بهمس قالها طبعا حبيبتي مش اختي وغاليه عندي 
عطر.  صغطت علي سنانها وعاوزه تقتله
ايهاب.  ابتسم وبصلها بخبث ومشي
عطر.   ااااه يا بن الل وبعدين قالت افرحي يا بلد سي الدكتور ايهاب بيحبني زي اخته وقعدت شويه وبعدين دخلت
ايهاب.   كان نايم 
عطر.  راحت عليه وقالت ايهاب 
ايهاب.  مارد 
عطر.  قعدت جنبه وقالت تصدق انك رخم كدا تنام وانا كنت جاية اسألك انت دكتور ف ايه لاني سمعت العمال بينادولك بدكتور وبعدين بصتله واتنهدت وقالت عرفة انك عاوز تعرف عني كل حاجه وانا كمان نفسي اقولك وخصوصا بعد الاحساس اللي حسيته من ناحيتك والاغرب احساسي انا تجاهك واخدت نفس بصوت عالي وقالت كل اللي،عوزاك تعرفه اني مظلومه بقلمي نور عصام والله العظيم مظلومه وانا اتحملت كتير اتحملت اربع شهور جواز فعذاب ولكن للاسف ما جنيت إلا المرار حتي،من اقرب الناس ليا وحطت ايدها علي ايده اللي حطتها علي،بطنه وقالت انت الوحيد اللي وقفت جنبي وهيجي اليوم اللي تعرف فيه كل حاجه بنفسك ومالت عليه
ايهاب. هنا فتح عيونه وبصلها بكل حب وف لحظه شدها عليه وقربها منه قوي وهمس جنب شفايفها وقال عدتك هتخلص بكرا ولازم نتجوز لاني خلاص معتش قادر
عطر.  …..
تفتكرو ايه اللي هيحصل بينهم وايه رد فعل عطر
يتبع…..
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية اغتصبت خطيبة أخي للكاتبة مهرائيل ماجد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى