Uncategorized

رواية ضياع بلا جدوى الفصل الرابع 4 بقلم رحمة عصام

 رواية ضياع بلا جدوى الفصل الرابع 4 بقلم رحمة عصام

رواية ضياع بلا جدوى الفصل الرابع 4 بقلم رحمة عصام

رواية ضياع بلا جدوى الفصل الرابع 4 بقلم رحمة عصام

_اللي انت عملته ده مينفعش بنتك كانت محتجاك المفروض تقف جمبها
=هي مش راحت اتجوزت من ورايا؟
_انت تصدق انها تعمل حاجه زي كده؟
_لي لا قادره وتعملها
=حتى لو عملتها انت السبب، متبصليش كده، بنتك كنت دايما بتعذبها… لما كانت بتتعب كنت بترميلها فلوس تروح للدكتور منغير ما تقولها مالك….اي غلط كنت بتعذبها منغير ما تسمعها، بعد اللي انت عملته ده كله وعايزها تفضل معاك؟ البنت من دول بتكون محتاجه حد حنين عليها ويكون صاحبها عشان متبصش ل برا وتلجأ لحد غريب يحتويها لكن انت عملت غير كده وعلى رأي المثل انت تقسى وغيرك يحن والقلب ياسيدي ميال وانت قسيت يبقى متزعلش من رد فعلها
_…..
=شكلك مش هتقتنع دماغك ناشفه ومبتسمعش لحد انا ماشي سلام
_فريده… قومي يلا
=اي، بتصحيني لي عايز اي
_يلا عشان تفطري انا حضرتلك الفطار
=مش عايزه
_مفيش مش عايزه قومي يلا
=بعصبيه: أوووف قولتلك مش عايزه سبني في حالي بقا ولسه هنام.. “
_انتي اللي جنيتي على نفسك
=اا نت انت بتقرب كده لي ابعد عني، عااااا نزلتي نزلني هقع
_انت اصلا مبتجيش غير بالعين الحمرا
=طيب نزلني وانا هغسل وشي
_لا
=عشان خاطري
بصلي وسكت
=يلا بقا
_اهو، يلا بقا مستنيكي برا
=حاضر
خرج… فضلت واقفه مكاني ابصله لحد ماطلع… ابتسمت وضحكتي خرجت من قلبي…يمكن عشان اول مره الاقي حد مهتم بيا بعد ماما الله يرحمه… أو يمكن عشان مدوقتش طعم الحنيه من حد قبل كده،فوقت من سرحاني على صوته وهو واقف قدامي… “
_بغضب: قولتيلي نزلني وهتغسلي وشك، بتضحكي عليا يا فريده؟
=بأرتباك: اا وا والله انا بس سرحت شويه
قرب مني شويه… لا هو مش شويه ده كتير…”
_كنتي سرحانه في اي
=بسرحان: فيك
_نعم
=اا انت م ا مالك انت امشي بقا
_هيلا هوبااا
=يعمار والنبي نزلني والله جايه
_تعالى بس يابت هغسلك وشك قوليلي بقا انتي اوزعه كده لمين
ابتسمت واستسلمت لأمره هو اصلا اصلا حتت سكره، نزلني وروحت على السُفره عشان ناكل الاكل كان محطوط بطريقه جميله ولطيفه حبيتها اووي، كان كل شويه يقولي افتحي بوقك يلا هم ياجمل وانا فعلا مبسوطه زي الطفله اللي لسه مولوده بالظبط، خلصت اكل ولسه هقوم مسك ايدي وقعدني مكاني… “
_رايحه فين ياحبيبي
=بأرتباك: اا ا انا شبعت
_لا انتي مكالتيش حاجه تعالى كلي
=شبعت والله
_طيب قومي اغسلي ايدك وصلى لحد ما ألم السُفره
=لا روح انت وانا هلمها
_يلا اسمعي الكلام
=بص انت حضرت الفطار وانا اللي هلمه
_بأبتسامه: اي رأيك نلمه سوا
=بفرحه: هيييه موافقه يلا
لمينا الفطار سوا مابين هزاره ومشاكسته ليا، قد اي شخص جميل ولطيف وممكن بنحيته يخلي العالم كله مش يحبه بس لا يعشقه كمان، بدأت اصرف نظر عن اللي حصل منه واقول اكيد ربنا عمل كده عشان عايزني ارتاح من ظلم بابا، بس برضوا بابا زعلان مني  هتصرف ازاي، انا هسيبها على ربنا… “
باسني من راسي ومسك ايدي وعيونه كلها فرحه… “
_القمر سرحان في اي
=بأرتباك: ا ااا ا اي اللي انت عملته ده
_اي مش مراتي؟
=انا وانت عارفين كويس اننا متجوزناش
_بسيطه نروح لمأذون ونتجوز رسمي بدل العرفي
=بعصبيه:عمار متهزرش بطل البرود ده بقا
_صوتك ميعلاش
قومت وغضب الدنيا كله نزل عليا ووو
يتبع….
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية المقاس للكاتبة فاطمة الدمرداش

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!