Uncategorized

رواية علمني الحياة وأخذ روحي الحلقة الثالثة 3 بقلم منة أشرف

 رواية علمني الحياة وأخذ روحي الحلقة الثالثة 3 بقلم منة أشرف

رواية علمني الحياة وأخذ روحي الحلقة الثالثة 3 بقلم منة أشرف

رواية علمني الحياة وأخذ روحي الحلقة الثالثة 3 بقلم منة أشرف

-مين دي لا مستحيل 

*وقفت شويه بستوعب مين اللي معاه في الصور دي اه انا اول مره ادخل اوضته عمري مافكرت اخشها لاني مكنتش بطيقه بس قلبي بدأ يحنله بيرفرف لما يشوفه ، كان في صوره كبيره كان معاها نظره الحب في عنيه بيبصلها بصه نفسي يبصهالي في يوم معقول يكون بيحبها ،مسحت دموعي قبل ماتنزل حاولت اتحكم في نفسي لما حسيت ان في ايد علي كتفي عرفت انو هو *

-دخلتي الاوضه ليه 

=…………..

-علفكره مطلبتش منك نهائي تنضفيها لو دخلتي بحجه نضافه وكدا 

=هي مين دي 

-حبيبتي 

=متجوزتهاش ليه 

-عشان انتي موجوده 

=قصدك اي طلقني وروحلها 

-حقك في ورث باباكي هيضيع وحقي انا كمان كلها 8 شهور وهطلقك وهنرجع لحياتنا الطبيعيه 

=عن اذنك 

* حسيت بكسره وحشه يارب ماحد يحس بيها بس ليه يحصل كدا قلبي كان بدأ يدق لحد وفي الاخر يحصل كدا بس زعلانه ليه هو كان في حاجه مابينكو اصلا غير الكرهه والعناد بس هو غيرني ايوا انا بقيت بصحي من 7 الصبح عشان اجهز كل حاجه للبيت بس خلاص هو مش ليا محبتش اسألو علي حاجه اكتر من كدا مرضتش اقوله انا بحبك انا مقدرش ابعد تاني خليك معايا بس خوفت يجرحني بكلامه ويكسرني ومش همسح لحد يشوف ضعفي * 

…………………………………..

في مكان اخر (المقابر)  

ادهم * 

صدقني بحاول انفذ وعدي ليك انت زي ابويا ووعدي هيتنفذ لو علي رقبتي بس انا انا بصوت متقطع مختنق بالدموع حبتها ايوا انا حبيتها بس مينفعش تكون ليا هيقولوا عليا اي ضحك عليها وخد فلوسها ولا فضل وراها لغايه مابقت مجنونه انا كنت مضطر ازعلها خوفت تتعلق بيا لو اتعلقت بيا مش هعرف اسيبها انا اسف اسف اوي ياغفران يارب تسامحيني * 

………………………

كنت بحاول اتجنبه علي قد مااقدر بس قررت خلاص 

-مالك صاحيه جاهزه ومستعده كدا راحه فين 

=جايه معاك 

-معايا فين 

=ماتبطل غباء علي الصبح بقا راحه الشركه عاوزه اشتغل مهما كان دي شركات بابا وانا اللي هديرها معاك وانت هتعلمني اه انا كنت فاشله دراسيا ومدلعه بس بيتهيألي نضجت شويه بعد اللي عملتو فيا ???? 

-بيحاول يكتم ضحكته :قولتلك من الاول انزلي معايا 

=هتفضل ترغي كتير قوم البس مبحبش التآخير 

-حاضر هلبس 

ادهم*مبسوط من جوايا اخيرا قربت خلاص…. ياالله لما تنزل هيكون وعدي لابوها انتهي * 

=ايوا انا اندبنت وومن جامد هنزل انا قويه وهروح هتعلم ونشوف السنيوره 

-مش يلا انا خلصت 

=ثواني بس هو القمر دا هينزل شركه دا هيتعاكس من كل اللي رايح وجاي 

-ضحك وقال:مش عارف مين مفروض يعاكس مين بس يلا 

وصلنا الشركه 

*يااه بقالي زمن مجتش يااه يابابا لو تكون معايا مكنش كل دا حصل كنت هتقف في ضهري وهعيط في حضنك *

-انا هبعتلك مريم السكرتيره تفهمك كل حاجه عن الشغل وعن الشركه ومنتجاتها والاداره وكمان اسبوع هتكوني مستعده اني انا اللي افهمك ادق التفاصيل 

=مش عاوزه حد يعلمني غيرك 

-ليه هرضعك يعني ولا اي 

=مزاجي كدا بقي ازاي تخلي مراتك سكرتيره تعلمها 

– بصرامه :غفران بلاش غرورك دا احنا هنا مش بنلعب 

=طيب هو انت كدا مبتسمعش كلمه ليا ابدا خلاص فين ست مريم دي 

-مريم اتفضلي 

*اوه يااه اي المزه الجامده دي ????بقا كدا يامتولي بتخوني اتفو ياابو عين زايغه * 

@مدام غفران اتفضلي معايا 

=جايه ياختي اهدي 

-بضحك غفران خفي روح الست اللي جواكي ياختي 

روحت معاها وطبعا حبيتها بجد حاسه انها هتكون صحبتشي 

@مدام غفران انتي معايا 

=بت انتي قوليلي غفران بس واه انا حبيتك كدا وقلبي انفتحلك تعالي نكون اصحاب 

@شرف ليا كبير والله انا تحت امرك 

=قوليلي بقا ادهم بيقابل مين 

@بضحك :والله استاذ ادهم انسان محترم ومشوفتش حد بيخشله و…………… 

في نفس اللحظه اللي مريم بتتكلم فيها لقيت واحده كدا داخله المكتب والجيب اللي لابساه فوق الركبه والبلوزه كانت كب يخربيتك نسيتي هدومك بس دي راحه فين دي عندوا 

روحت بتلقائيه رزعت الباب الواطي الخاين يجيب بنات هي سايبه كدا 

=انت بتهبب اي يااستاذ انت 

-غفران انا……. 

=انت اي 

»مين دي 

=هقولك ياعنيا وجبتها من شعرها لغايه ماا……..

………………

يتبع..

لقراءة الحلقة الرابعة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية لن ينتهي حبنا للكاتبة آية هاني.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!