Uncategorized

رواية قدري الحلو أنتَ الفصل الرابع 4 بقلم نيرة محمد

 رواية قدري الحلو أنتَ الفصل الرابع 4 بقلم نيرة محمد

رواية قدري الحلو أنتَ الفصل الرابع 4 بقلم نيرة محمد

رواية قدري الحلو أنتَ الفصل الرابع 4 بقلم نيرة محمد

ايمان اتوترت لما سمعت سؤاله بعدت عنيها عن عنيه اللي بتبصلها بتركيز وردت  بتوتر بان غصب عنها في صوتها ..لا ابدا  ..مش خايفه ولا حاجه 
كريم بترقب ..ولا مغصوبه 
ايمان بخوف من سالم لكريم يقوله …..لا محدش غصبني ..هو بس يعني انا يعني 
كريم بحنان قرب منها ومسك وشها بين ايديه واتكلم بهدوء ..علي مهلك انتي ايه 
للحظه ركزت في ملامحه من فوق وقالت في نفسها اد ايه قبل الحرق كان وسيم 
بس فاقت لنفسها وبعدت عنه بتوتر  وادته ظهرها وردت ببراءه ..انا بس مش اخده عليك وبعدين عمو سالم كان بيقول عليك دايما انك وحش معاهم وصعب فانا خايفه 
كريم ابتسم لبرائتها ورد عليها بهدوء ورزانه …عمرك ماتخافي مني يا ايمان انا عمري ما اعملك زي مابتعامل معاهم في الشغل ..وبعدين ده ضروري في المصنع عشان انا المسؤل فلازم الشده عشان الدنيا تمشي فهمتيني 
ايمان حست بامان من هدوءه وكلامه ردت عليه برقه ..فهمتك 
كريم طب ممكن بقا تغيري هدومك وتتوضي  عشان نصلي سوا وانا كمان هعمل كده 
ايمان حست بخوف تاني ان ممكن يتمم جوازه منها فردت بعصبيه وتهور ..ماشي بس يكون في علمك بقا انت مش هتلمسني ..عشان انا عارفه انك بتاخدني علي قد عقلي عشان رغبتك فيا وبس ..لكن اللي في دماغك ده مش هيحصل مااشي 
كان بيبصلها بذهول وصدمه من تحولها المفاجئ وفي نفس الوقت وجعه ظنها فيه بس كان لازم يقدر صغر سنها وخوفها منه عشان كده رد بضيق في لمحه عتاب وحزن ..يعني ده ظنك فيا يا ايمان ..انا مش وحش اوي كده علي فكره 
ايمان بدموع …بس انتوا كلكوا كده اصلا 
كريم بخنقه ..مش كلنا  ..وعلي العموم مش هقدر اتكلم معاكي اكتر من كده عشان مدكيش سبب انك تخافي مني بجد 
واه خدي راحتك في الاوضه والمطبخ فيه اكل لو حبيتي ده بيتك 
خلص كلامه وخرج بسرعه قبل ما يتعصب عليها من خنقته وضيقه من كلامها وظنها فيه 
بعد ماخرج بصت علي اثره بحزن وتانيب ضمير من اللي قالته بس فكرت ان من يوم ما امها اتجوت سالم وهي بتشوف طريقته معاها واسلوبه وهي كانت فاهمه كل حاجه بس بتدعي عدم الفهم من خوفها منه وقتها 
قعدت علي السرير وخدت وقت طويل تفكر ياتري اهله فين وايه سبب تشوهه ومعلومات كتير عنه نفسها تعرفها بس في نفس الوقت خايفه تساله زي ماخافت تسال جوز امها عن معلومات عنه وكانه مش هيكون جوزها وده ابسط حقوقها عند تفكيرها في النقطه دي همست بحزن ..حسبي الله ونعم الوكيل فيك يا عمو سالم والله مش مسمحاك ابدا 
في شقه سالم 
صوت صريخ هدي من ضرب سالم ليها كان مالي المكان كان بيضربها بايديه بكل قسوه وغل في كل مكان في جسمها كانت بتتالم وتترجاه ..عشان خاطر ربنا ياسالم كفايه انا تعبت 
سالم بعد عنها بعد ما طلع غضبه وغيظه فيها رد عليها بقسوه وغل …بقا انتي تقوليلي انا بقرف منك وبكرهك ..ده انتي ياشيخه تقرفي بلد بحالها ..ولا تكوني شايفه نفسك جميله وشايفه نفسك عليا لا فوقي لنفسك انتي ولا حاجه ..انا بس برضي ربنا فيكي وبديكي حقوقك كزوجه ..لولا كده مكنتش طلبتك اصلا 
هدي دموعها مش بتقف ردت عليه بقهر ..واشمعني ده اللي بترضي ربنا فيه ياسالم ..ليه ماتتقيش الله فيا وتعاملني زي اي زوج مابيحترم مراته ولا تعامل بنتي كانها بنتك كنت حتي هتاخد ثوابها لانها يتيمه لكن انت مفيش في قلبك رحمه وانا بلوم نفسي الف مره يوم ماتجوزتك حسبي الله ونعمه الوكيل 
خلصت كلامها معاه اللي كانت مخبياه في قلبها بقالها كتير بس هتخاف من ايه وهو عمل فيها كل اللي ياذيها 
كان بيسمع كلامها وحاسس انه نفسه يموتها بس لو زود عن كده ممكن تموت في ايده ويقع في مصيبه استغفر بصوت عالي ورد بضيق …انا هسيبك دلوقتي عشان متموتيش في ايدي وتجبيلي مصيبه بس والله لو ماتكلمتي كويس معايا واتعدلتي انا مش هرحمك 
قال كلامه وسابها ورزع الباب وهي حطت ايدها علي دماغها  ونطقت بوجع ودموع …يااااارب 
تاني يوم الصبح ايمان بدات تفوق من النوم فتحت عنيها وبصت في الساعه اللي جنبها ..ايه ده انا نمت امبارح وانا قاعده ومحستش بنفسي ولا ايه 
بصت حواليها بكسل وقامت  عشان تدخل الحمام وتاخد شاور عشان تفوق 
بعد شويه كانت خرجت من الحمام وخدت فستان بيتي قصير عند الركبه وكت لونه بينك من شنطتها اللي جبتها من بيتهم وحبت تخرج عشان تشوف كريم وتعتزله عن اسلوبها معاه امبارح 
خرجت تشوفه كانت الصاله فاضيه والدنيا هدوء دخلت المطبخ تعمل الفطار وبعدها تبقي تصحيه 
بعد نص ساعه كانت خلصت الفطار وراحت ناحيه الاوضه التانيه وخبطت عليها مره واتنين محدش فتح 
قالت ممكن يكون مش فيها فحبت تتاكد فتحت فتحه صغيره ودخلت دماغها منها لقت سرير الاطفال مش مرتب عرفت انه  نام عليه بس قالت راح فين ده .
فجاه سمعت باب الحمام اللي في الاوضه بيتفتح وكريم خارج منه ولما شفته صرخت ……
يتبع…..
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية غيث ومرام للكاتبة منار رضا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!