Uncategorized

رواية حبيبتي العنيدة الفصل الرابع 4 بقلم فاطمة أحمد

 رواية حبيبتي العنيدة الفصل الرابع 4 بقلم فاطمة أحمد
رواية حبيبتي العنيدة الفصل الرابع 4 بقلم فاطمة أحمد

رواية حبيبتي العنيدة الفصل الرابع 4 بقلم فاطمة أحمد

أمل: علي مهلك يا أسيا 
أسيا: عريس ايه دا يا ماما 
والدة أسيا: عريس زي كل العرسان
أسيا: يعني اياه عريس انااا
عماد: استني انت يا أسيا عريس اياه يا مرات عمي ومين هو اصلا عشان بس يفكر في أسيا 
والدة أسيا: يعني اياه يفكر في أسيا هو انت فاكرها هتفضل قاعده عشانك طول العمر بعدين في الاخر ترفضك
وائل: عيب يا امي الكلام ده 
والدة أسيا: هو انت اللي هتعلمني العيب يا ابن قاسم
أسيا: اسمعي يا أمي انا مش عايزه اتجوز ولو جابتيلي وزير انا مش عيزاه 
والدة أسيا: لا و رحمة ابوكي للتجوزي بعدين انتي مسمعتيش الناس بقت بتقول عليكي اياه
أسيا: يقولو اللي يقولو محدش ليه عندي حاجه وانا حره
والدة أسيا: لا مش حره وخطوبتك علي أمجد بعد بكره
عماد: هو العريس امجد ابن الجيران 
وائل: ايوه يا عماد 
عماد: طيب انا هعرف اتصرف معاه
والدة أسيا: يعني اياه اسمع يا عماد اياك تكلمه انت فاهم
عماد: طبعاً يا مرات عمي هم لسه قاعدين في البيت اللي في وشكم صح
وائل: ايوه بس انت ناوي تعمل اياه
عماد: تعالي معايا وانت تعرف بس انا عايز اعرف رأيك يا أسيا انتي واثقه انك مش عايزه تتجوزي أمجد
أسيا: ايوه متاكده 
عماد اخد معاه وائل وراح عند بيت امجد وخبط الباب و الصدفه ان أمجد هو اللي يطلع 
عماد: اسمع يا ابن الناس أسيا مش عيزاك رفضتك
أمجد: ازاي واحنا هنتخطب بعد يومين
عماد مسك أمجد من هدومه وشده بره بيته و قاله تعالي نتكلم فوق وتسمع رد أسيا بنفسك
و وائل بعد عماد عن أمجد وفعلا طلعوه عند اسيا 
عماد: اسمعي يا أسيا انتي موافقه تتجوزي أمجد
والدة أسيا: اياه اللي انت بتعمله دا يا عماد
وائل: لو سمحتي يا امي سابينا نسمع رد أسيا 
أسيا: لا مش موافقه ومش عايزه اتجوزه
عماد شد أمجد جامد ناحيته وقال
اسمع يا ابن حتتنا اياك تفكر تاني في أسيا ولو عرفت انك قربت منها هخليك تندم انك جايت الدنيا اصلا
أمجد بعد نفسه عن عماد وقال
ماشي يا عماد والصراحه يا أسيا انت متستاهليش اني كنت اطلوبك اصلا و يا ام اسيا ابقي ربي بنتك كويس عشان المنطقه كلها عارفه حكايتها مع عماد
وعماد مسك في أنجد وضربه جامد وقعه علي الارض و وائل مسك فيه هو كمان 
وأمل و أسيا بيحاولو يبعدهم عن بعض لحد ما فعلا دعده عنه
أمجد: طيب والله لاخليك تندم يا عماد انت و وائل علي اللي انته عملتوه ونزل من بيت أسيا وهو ناوي علي اذيتهم
والدة أسيا: اياه اللي حصل الوقتي ده بقيتم بلطجيه
وسمعتي يا ست أسيا اللي اتقتل ومسكت في شعر أسيا جامد وهي بتعاتبها
وادخل عماد فورا وقال
كفايه يا مرات عمي بقي ارحميها وبعدين متمديش ايدك عليها
والدة أسيا: اسمع يا ابن جابر انت السبب فى كل اللي بيحصل وانت اللي خليت البت ده بقت كده ولما اتقدمتلها رفضتك خلي عندك دم بقي وامشي وسابها في حالها
وائل: كفايه يا ماما بقي امت ليه بتعملي كده
والدة أسيا: حاضر يا ابن بطني بس لازم تعرف ان انا كل ده بعمله عشان خايفه عليكم مش عشان بكرهكم
وفجأه وقعت أسيا علي الارض 
عماد شتالها وهو هيموت من الخوف عليها ودخلها قوضتها
و وائل عرف ان عندها هبوط و نزل الصيدليه يجبلها محلول
و والدة أسيا من خوفها علي أسيا مقدرتش تدخل تشوفها وهي بشكل ده بسبلها وامل دخلت تعملها عصير زي ما عماد قالها
و عماد فضل قاعد جمبها وبيكلمها وبيقول 
يلا يا أسيا قوم حرام عليكي تخوفيني كده
و فعلا أسيا بدأت تفوق
عماد: انت كويسه يا أسيا 
أسيا: لسه هتبكي تاني و لقت وائل داخل وحاول هو عماد يخلوها تهده
والكل اتجمع في قوضة أسيا و والدتها كانت واخدها في حضنها
و الكل ساكت مش بيتكلمه
أمل: انا بجد كنت خايفه عليكي يا أسيا 
أسيا: متخفيش يا حبيبتي انا بخير
وائل: انا الصراحه قولت هخلص من واحده من الرخمين اللي عايشين معايا
أمل: انت اللي رخم
عماد: حرام عليك يا عماد دول ملايكه
وائل: ماشي يا حينين 
أمل: تصدق بقي يا وائل احنا هنشيل صورك من البوم بتاعنا
عماد: البوم ايه
والدة أسيا: البوم الصور اللي جمبك علي المكتبه
عماد: ايه دا ده تلبوم صورنا لما كنا صغيرين
أسيا: ايوه ما انا محتفظه بيه لحد النهارده 
عماد: حقيقي الصور ده كانت واحشني
أسيا: هو انا ممكن اطلب طلب منكم
والدة أسيا: اطلبي يا حبيبتي 
أسيا: ممكن تخرجه خمس دقايق بره واتكلم مع عماد شويه
أمل: اه انا فهمت الحكايه شكلكم هتقوله كلام حب 
والدة أسيا: يلا يا سوسه بره
وائل: خمس دقايق بس ماشي يا حينين
عماد: يلا يا يلا من هنا 
وبعد ما طالعوه بره
أسيا: عماد انت لسه عايز تتجوزني
عماد: ايه السؤال دا
أسيا: لو سمحت رد
عماد: اكيد طبعا…… 
يتبع…
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى