Uncategorized

رواية زميل السكن الفصل الرابع 4 بقلم رحمة أيمن

 رواية زميل السكن الفصل الرابع 4 بقلم رحمة أيمن

رواية زميل السكن الفصل الرابع 4 بقلم رحمة أيمن

رواية زميل السكن الفصل الرابع 4 بقلم رحمة أيمن

= مين 
_ حماتك
= مبهزرش خلاصي 
_ وربنا حماتك 
= الي هي امك احم اقصد والدتك يعني 
_ يا مؤدب 
= هتزعلي 
الام : ها خلصتو ادهولي بقي 
_ اتفضلي يختي عشان تعرفي عايشه في اي 
= “بتوتر ” ازاي حضرتك يا طنط 
الام : اي يلا ده 
= عفوا 
الام : اي الجمال ده بس 
=”يقوم بالابتسام ” 
الام : لانك قمر كده مش اسمي طنط ها اسمي ماما ولو عوزت اي حاجه كلمني
_ شكرا ده من زوق حضرتك 
الام : متسيبك من بنتي يلا انا اعجبك بردو هحجزلك اول  طياره انت وأفق بس 
= هههه 
_ يا حجه شش الود هيفهمك غلط 
الام : ملكيش دعوه ابت بكلم صهري ههه بجد لو عوزت حاجه ابقي كلمني 
=  حاضر 
الام : وخد بالك من رحمه هيه اه طيشه وهبله جدا بس طيبه اوي وعلي نيتها وبتخاف ومتعرفش حد في مصر غير ايه ابقي خد بالك منها عشان خطري
_ بص جيب كده … اي يا ولايه جو الشحاته ده وكمان بنتك ب100 راجل يختي متخفيش 
الام : نقدر نقول غير كده يباشا .. ده انا اخاف عليه حبيب حماته 
_ “بحزن مصتنع ” حسه انك بتحبي صهرك اكتر مني سيكا 
الام : لاء عيزا دموع كمان مليش فيه 
“يقومون جميعا بضحك ” 
__________________ في البلكونه 
_ اتفضل 
= شكرا 
_ حلو المكان هنا اوي 
= حبيت الدور التالت لانه منظره مريح بليل 
_ اممم ماما بتهزر معاك هيه علطول عفويه كده متديش منها 
= بالعكس حبيتها جدا ربنا يخليهالك 
_ هو مفيش حد بيجي يزورك لي ول شوفتك بترن علي اهلك ول مره
=” يقوم بشرب القهوه ” عملتي اي في الجامعه 
_” عيزني اغير الموضوع يعني ” امم كان يوم جميل اوي تعرفت علي اصحاب كتير اوي والدكاتره حبوني جدا وتعرفت علي منار قموره اوي وكلنا شورما وهزرنا و……
كنت بتكلم بكل تلقائيه كان سمعني مقليش رغايه مقطعنيش ومحسسنيش اني تقيله في كلامي معاه كان حلو كان حلو وهو سمعني بس بردو مش هسمحو لانه انسان حلوف .
= اتاخر الوقت هدخل انام 
_ تمام 
=”وهو يغادر” 
_ فريد 
= اممم 
_ شكرا انك سمعتني 
= منكرش انك صدعتيني وقرفاني بمواضيع ملهاش اي تلاتين لازمه بس خليها عليه 
_ فريد 
= امم 
 _ انت واحد مهزق 
=”يقوم بضحك ومحاوله اخفائها ” عارف شكرا ،سلام بقي 
_ رخم 
___________________اليوم التالي 
= رحمممه الفطار …بت “يقوم بتخبيط ” 
_…..
= يخربيت تقل ام نومك يشيخه يا بنتي 
_ امم منمتش بطل غباء 
= طب قومي حطي اي حاجه 
_”بنعاس” مبيعجبكش زفت اكلي وبتروح تعمل لنفسك بردو 
= لانك بتحرقي يا هانم 
_ احم بلاش احراج بقي 
= طب قومي يلا 
_ تدايق لو شوفتني مرتاحه صح 
= حصل 
_ طب  10 دقايق طيب 
= ول 10 ثواني حتي قومي يا بت يلا 
_ يا رب مهو لاما تخده لتخدني بدل ما ودهولك بطرقتي 
=” يقوم بضربها بالمخده ” 
_ بطلي رط وقومي 
= خلاص ازفت غور بقي 
……………………….
_ مش حلو الطقم ده 
= مش مهم رئيك 
_ نينيني 
= همشي انا روقي الشقه ، سلام 
يجدعان هسيبه ينزل كده ازاي جامد اوي الصراحه هيتخطف واي الي فيها بيولع انا اي الي معصبني بقي ها رحمه فوقي الله يخربيت امك 
_ اهلا اهلا اهلا 
مروان : عمتوووووو “يقوم بعنقها “
_ ههه قلب عمته ، وحشتني ياض اقسم بالله 
مروان: ماما قلتلي هنقعد اليوم كلو مع بعض 
_ ايوا اومال انت وعمتو وبس
مروان : هييي 
_ فين ماما 
مروان : وصلتني ومشيت  
ترن ترن ترن ترن 
_ استني امك بترن … الو يا يويو
* حوم هروح لماما  شويه وهجيلك علي العصر كده لانها حلفالي 
_ اشي يا ستي هو مع العبد لله اطمني 
* تؤ دي اكتر حاجه قلقاني 
_ انتي صح ههه
* هقفل انا وهبقي اطمن عليكو كل فتره انبسطو
_ اوكى سلام
مروان : عمتو هنعمل اي انهرده 
_ اممم هنعمل كل حاجه خرجه عن القانون هنخربها 
مروان : ماما بتقولي الي بيشرب سجاير بكون كده احنا هنشرب سجاير يا عمتو 
_ لاء دي لما تكبر عمله احسابي ههه يلا بطل عسل يلا  
مروان : يعني هنعمل اي بردو 
_ بص يا سيدي انا جبت اشرطه اغاني زومبا وهنسمع فيلم وناكل شورما يعني هظبطك 
مروان : هييي هنرقص زومبا 
_ تعالي ااااجري بسررعه ههه 
في فتره الضهر ….
= رحمه انا…ينهار اسود اي ده ! 
_هههه اي رئيك 
مروان : عمتو ودانو كبيره اوي انتي مبتعرفيش ترسمي 
_شكسبير يلا انت في نفسك 
مروان : علي الاقل برسم احلي منك 
_ يلا انت زعلوق صغير قابل للأكل هشتمك 
= رحمممه اي الكركبه دي انتي بتستهبلي 
_ وده بقي الكائن الشلحف الي بقلك عنه 
مروان : سبهولي 
= “يتجه للغرفه ” مبكل…..
مروان : “بعصبيه” انت بتزعق لعمتو لي ها هيه قدك 
_ مروان انت بتهني كده يا قلبي 
مروان : متحوليش تسكتيني يا عمتو سبيني عليه ، كنا بنقول اي اه بتزعق لعمتو لي هضيبك دلوقتي 
= تضيبتي … مين العسل ههه
_”تقوم بوضع يدها علي وجهها بطريقه عفويه وضحك ” هههه 
مروان : يا عمتو بتضحكي لي بوظتي المشهد 
_ انت الي كيوت اعملك اي 
مروان: متزعقش لعمتو تاني ماشي 
=”يقوم بحمله ” هتعمل اي يعني 
مروان : هقول لبابا يجي يضربك 
= ههه طب نتفق تكون في صفي ونقعد علي الكنبه ونرتاح ول في صفها وتنضف البيت 
_ لمبي متكونش ندل 
مروان : لمبي ده يبقي خالك .. انا معاك
_ يا بن..، ماشي يا مارو حسابك معايه ههه 
= هههه مش قادر 
………………..
“يقومون بالجلوس علي الكنبه واكل لب ومشاهده التلفاز ” 
= ههه حلو ها 
مروان : انت بتسمع سبونج بوب يا عمو 
= احيانا لما اكون رايق 
مروان : انت عسل يا عمو عادي نكون صحاب
= اكيد يا بطل”يقوم بمد قبضه يده ” يلا كفو 
مروان:”يقوم بضرب يده ” ههه كفوو 
_ علفكره ساخبر الله بكل شيئ وانا يا مارو سايب عمتو تنضف لوحدها مش هجبلك العاب تاني 
مروان “يقوم بالجري لها ” بجد يا عمتو مش هتجبيلي لعايب 
_ تؤ مش هجبلك وزعلانه منك  
مروان : “بحزن ” انا …انا اسف يا عمتو هساعدك بالله متزعليش مني ها زعلانه طب اعملك اي 
_ يا رووحي انا “تقوم بنزول له ومعانقته ”  انا بهزر معاك 
مروان : بجد 
_ اه بجد وكمان تتعرف علي ناس جديده تنسي القدام ول اي 
مروان : لاء يا عمتو هو بقي صحبي 
_ يسلام 
مروان : اقلك سر 
_ قولي سر 
مروان : احلي منك 
_ هاااه.. بقي كده طب تعالي بقي “تقوم بالجري ورئه بالمقشه” 
مروان : هههه عمو الحقني 
“يراقب فريد ببتسامه واعجاب ” 
……………………
“يجلس مروان في المنتصف ويربع يده ويتنهد ” 
_ انت بتزعق لي انت الي غلطان
= ده طفل يا هانم مينفعش ياكل اكل مضر 
_ الشورما مش اكل مضر وهو اشتكالك اصلا انت ملكش دعوه 
= انا عملت غداء في البيت صحي 
_ وهو عايز ياكل شورما 
= وانا مش هخلي ياكل حاجه هتاذي 
_ عمتو وانا حره  
= علشان عمتو تموتي يعني 
_ تف من بقك يا حلوف بقلك اي متعصبنيش 
= لاء انا هتف في وشك لو مسكتيش 
مروان : بسسسس “يقوم بتحرك لكرسي رحمه واخذها لتجلس بجانب فريد  ”  انا هاكل اكل من بتاع عمو وهاكل شورما تمام 
_ بس يا مارو انا اتفقت معاك اني هجبلك الي انت عيزه انهرده 
= متكلش حاجه مضره عشان مكسركش متسمعش لكلام ناس مبتفهمش 
_ عفوا حضرتك الي بتفهم اوي
مروان : اووف بقي بطلو خناق “يقوم بوضع يد فريد في يدها ” ونبي يا عمتو اتصلحي معاه بقي وانت يا عمو متزعلهاش ممكن 
“يقومون بسكوت ونظر لبعض” 
كان اول مره امسك ايده كان قلبي ابن الجزمه بيرقص جوه وبدق دامد اوي اوي يا سي جوني هو بصصلي هو كمان كده لي ولاااه 
ترن ترن ترن 
_”تقوم بفك يده بسرعه ” احم هروح افتح الباب 
“تقوم بفتح الباب ” 
* زعبولتييي 
_ اعوز بالله 
* فين ابني ياض ، مارو انت..
= اهلا مدام ايه 
* فريد صح 
= اه 
* بلاش مدام دي هعيط نديني ايه اتفقنا 
= تمام اتفقنا 
مروان : ماما ماما اقعدي  بالله لسه عايز العب مع عمو شويه كمان
* عيب كده انت قاعد من الصبح ميصحش 
مروان : “ببرائه “يعني همشي دلوقتي واسبهم يتخنقو تاني 
= ههه اقعدي شويه عادي  
_ ايوا يا يويو هعمل شاي وانتي من زمان مقعتيش معايه اصلا
* اجدعان متصروش عليه هضعف 
_ انتي اطولي يا بومه 
* هشتمك 
_ احم عيب ها لينا اوضه اتلمنا 
= هروح اغسل خدي راحتك 
________________________
_ الشاي ياض
* يخربيت الزوق 
_ شوفتي 
……
= اووه جووول ههههه
مروان : علفكره يا عمو بتغش 
= انت الي مبتعرفش تلعب 
مروان : لاء يا عمو بعرف بغلب بابا علطول 
= بتغلبو قد اي بقي 
مروان : 13 :0
=  اي الحلوه دي 13 مره وحده
مروان : لاء هو 13 وانا صفر 
= يااه كل ده شطور ههه 
مروان : الدراع بايظ علفكره
= انا لسه جيبو جديد هنصيع ومش كفايه مخليك تلعب ببرشلونة 
مروان : يعني اي برشلونه يا عمو 
= برشلونه ده حوار .. ده يا سيدي فريق كره قدم في …
“يقوم ايه ورحمه بنظر لهم من البلكونه ويضحكون ” 
* بتحبي يا رحمه علفكره 
_ نعم !!؟ انتي مجنونه يا ايه 
* عينك عمرها ما كدبت عليه انتي بتبصيلو بشكل مختلف عن اي حد 
_ انت شكلك اتجننتي باين ده انسان مستفز و…
* ههه والله بتكدبي علي نفسك 
_ انا مينفعش احب يا ايه 
* مين فينا مينفعش يحب وكمان الحب ده مش بايدك هو احساس بيخطفك وبعيشك في عالم تاني عالم مش عيزا تفوقي منه ول من احساسه انتي ممكن تكدبي علي اي حد الا انا ممكن ميكنش حب بس هو مميز بنسبالك 
_ تعرفي يا ايه احلي حاجه فيكي اي ..انك عفويه بتحبي من قلبك وبتمحي عقلك والمنطق وبتركزي علي حاجه وحده في بس انا مش كده انا مبحبش اتاذي ول اذي حد يا ايه بخاف بخاف من احساس الوجع ده لاني مش قده
* جربي محدش عارف الخير فين وبعدين انتي اتطولي انتي مش شيفاه بنور في الشمس ازاي 
_ حلو 
* ينهار اسوح قمررر 
_ محمد came here دقيقه
* ههه والله عسل ده احلي منك 
_ اي يا به انتي مستقصداني انتي وابنك انهرده ول اي 
* ههه احنا في الصراحه معندناش يما ارحميني 
في المساء ….
* قول باي لعمو يلا 
مروان : باي يا عمو 
= نورتني انهرده يا بطل 
مروان : عادي احضنك 
= طبعا ههه
مروان : شكرا علي اليوم الجميل ده يا عمو 
* بغير علفكره 
مروان : “يقوم بعناقها” الا زعل عمتو 
_ يا قلب عمتو .. هستناك الزياره الجيه 
مروان : اتفقنا 
* يلا يا حوم سلام 
_ سلام يا روحي 
_______________بعد ساعه ..
_ فريد فين الك…
“تجده نائم علي الكنبه نومه غير مريحه في وضع الجلوس” 
_”رحمه روحي الاوضه رجلي اسبتي وحيات امك ” 
“تذهب وتجلس علي المنضده امامه ” 
كان حلو اوي الواحد يتاملو بس كده رموشه الطويله وشعره الاسود الي منكوش من النومه وقميصه لاسود وساعته الدهبي القمر هو ازاي حلو كده
_ انت حلو لي كده يلا يخربيتك
= وراثه 
_”بخضه”احيه 
يتبع ….
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية الخادمة والأمير للكاتب محمود حماد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى