Uncategorized

رواية حلاوة روح الفصل الرابع 4 بقلم ياسمين الشريف

 رواية حلاوة روح الفصل الرابع 4 بقلم ياسمين الشريف

رواية حلاوة روح الفصل الرابع 4 بقلم ياسمين الشريف

رواية حلاوة روح الفصل الرابع 4 بقلم ياسمين الشريف

اسامه بصدمه :روح مالك بتعيطي ليه
مردتش عليه وخدت شنطتي بكل هدوء وسبته ومشيت
كنت هاديه جدا دموعي كانت بنتنزل لوحدها
وفجأه
لقيت حد بيشدني جامد من ايدي وبيقولي اي يا انسه
مش تخلي بالك دا العربيه كانت هتخبطك
بصتله بكل برود وقلتله انت انقذتني ليه يا ريتك سبتني
بصلي هو بتعجب وقال
قالي بصي يا انسه….
روح اسمي روح
الشخص :بصي يا انسه روح مفيش حاجه تستاهل تعيطي علشانها او تتمنى الموت علشانها
روح :بس يا استاذ…..
انا اسمي باسم
روح :بس يا استاذ باسم الناس وحشه بقت بتشوف بس بالمظهر
باسم :ع العموم يا انسه روح خلي بالك من نفسك وافتكري دايما ان مفيش حاجة تستاهل اهم حاجه صحتك
يلا بقا عن اذنك انا
روح: اتفضل
وسبته ومشيت وانا بفكر ف كلامه وهو مشي كمان
روحت البيت وانا قلبي واجعني اووي ازاي فيه ناس كدا
ازاي فيه ناس استغلاليه كدا
يعني هو كان بيقرب مني علشان مصلحته هو
طب هو مفكرش فيا
طب مفكرش ف مشاعري
و زي كل يوم كالعاده طلعت قعدت معاهم وانا مخبيه كل جرح وكسر ف نفسيتي
كالعاده بردو اخدو السهره عليا تريقه وعلى شكلي
المره دي كانو مستغربين اني مبضحكش معاهم على شكلي بس برضو موقفو تريقه
سبتهم ودخلت وفضلت اعيط ع اللي بيحصلي
واسأل نفسي طب ليه ليه يا رب بيحصل فيا كدا
ونمت وانا عيوني مليانه دموع
وقلبي مليان كسور ووجع
ونفسيتي مدمره
صحيت تاني يوم على صوت ماما وهي بتصحيني وتقول قومي يا روح ع الكليه يلا
هتتأخري
قولتلها بتعب انا مش هروح يا ماما مش قادره تعبانه
و مروحتش فضلت شهر ع الحال دا
مبروحش الكليه
و اسامه ف الفتره دي مبطلش يرن عليا
بس انا مكنتش برد كنت بسيبه يرن
وف يوم لقيت ماما بتقولي اجهزي فيه عريس جاي باليل
قولتلها انا مش موافقه
ماما :انتي مش موافقه على اي يختي ملكه جمال وانا معرفش
دا كويس انه فيه عريس جه اصلا هو جاي من طرف خالتك هيجي يشوفك وبعد كدا نشوف لو كان هيرضي او لا
خرجت هي من الأوضة وانا بدأت اشوف هلبس اي واعمل اي
وكلام ماما مدايقنيش اووي هي معاها حق
مين هيرضي بيا بشكلي دا وجسمي دا
كان كلامهم كلهم بطل يأثر فيا انطفيت اووي
كأني بطلت احس
ولبست وجهزت ودخلت ماما تناديني يلا العريس جه
خرجت معاها ودخلت عادي جدا مكانش فارق معايا العريس دا يرضى ولا لا
ام العريس :يلا بقا نسيب العرسان لوحدهم
بعد ما جرجو هما
قولتله انا مش موافقه
العريس :مش موافقه ليه
انا :منا مش هستنا تسمعني كلمتين يدايقوني علشان ارفض
العريس……..
روح :بص انا مش فاهمه سكوتك دا معناه اي بس يا ريت تقولهم انك مش موافق
هز راسه بالموافقه على كلامي وتقريبا كان مستغرب من كلامي
ونادي عليهم وقالهم انه مش موافق زي ما طلبت منه
بس انا استغربت رده فعله هدوئه
وفضلت افكر فيه وف سبب رده فعله
دخلت ماما الأوضة عندي وقالت ربنا يكرمك ب ابن الحلال يا بنتي متزعليش
قولتلها انا مش زعلانه يا ماما انا كويسه وباب جه وراها ان شاء الله يا حبيبتي بكرا يجيلك احسن منه
روح:يا جماعه انا مش زعلانه والله
بابا:طيب يا بنتي ربنا يكرمك
وخرجو هما الاتنين
نزلت تاني يوم الجامعه
وانا قاعده ف الكافيه لقيت اسامه جه وقعد قدامي ويقولي ازيك عامله ايه
قلتلو تمام الحمد لله
لميت حاجتي وقلتله عن اذنك عندي محاضره
وسبته ومشيت
لما روحت لقيت خالتي قاعده عندنا هي وعيالها
السلام عليكم
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته يا روح
خالتي :عامله ايه يا روح
 الحمد لله يا خالتي بخير انتي عامله ايه
بخير يا حبيبتي
أدهم ابن خالتي :ازيك يا روح الحمد لله يا أدهم
انت اخبارك اي
ادهم:كويس الحمد لله على كل حال
دخلت اوضتي وقعدت وخرجتش تاني
وبعد ما مشيت لقيت ماما بتقولي أدهم ابن خالتك طالب ايدك يا روح
قولتلها ليه يا ماما
قالتلي اي اللي ليه عايز يتجوزك
مش موافقه يا ماما
مش موافقه ليه؟؟؟
ماما انتي عارفه اني خالتي مبتحبنيش هترضي تجوزني ابنها
ومترضاش ليه يا بنتي دا انتي الف مين يتمناكي
ضحكت بصوت عالي بس كانت ضحكه وجع
وقلتلها من امتى دا يا ماما
ماما:من لما وعيتي ع الدنيا
روح:والله اومان تريقتكم عليا كل يوم وضحككم دا اسمه اي
ولا دلوقتي عرفتي اني بنتك
دا انتو حتى ماكنتوش بتفكرو ف مشاعري
ولا انا بحس ب اي من امتى وانتي بتهتمي بيا وبتقوليلي بنتي
مفتكرتوش خالص اني بنتكم غير دلوقتي
خرجت ماما من غير ولا كلمه
وانا اتفتحت ف العياط كأن قنبله وانفجرت
ونمت من كتر العياط
وصحيت روحت الكليه لقيت اسامه قاعد ع البار بتاع الكافتيريا
لقاني متردده اروح اقعد ولا ارجع لقيته قام من مكانه
لفيت واديته ضهري بسرعه ومشيت لقيته بيمشي ورايا
وقفت اسمعه لقيته بيقولي بتتهربي مني ليه
قولتله انا مبتهربش بس انا مش هينفع اتعامل معاك تاني علشان كلام الناس
سبته ومشيت وروحت البيت
اول ما دخلت البيت
يتبع….
لقراءة الفصل الخامس والأخير : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية النصيب للكاتبة ياسمين الشريف

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!