Uncategorized

رواية الضائعة الجزء الثاني الفصل الرابع 4 بقلم بسمة سلام

 رواية الضائعة الجزء الثاني الفصل الرابع 4 بقلم بسمة سلام

رواية الضائعة الجزء الثاني الفصل الرابع 4 بقلم بسمة سلام

رواية الضائعة الجزء الثاني الفصل الرابع 4 بقلم بسمة سلام

في منزال ابراهيم دق جرس بابه حااتم بحزن شديد وكان خلفه شنطه ملابس نغم.. وفي عربيته شنط اخري 
ابراهيم:  العروسين عندنا
حاتم: ازيك يا عمي 
ابرهيم:  ازيك يا دكتور ادخل 
حاتم:  انا مساافر
ابراهيم:  اي مسافرين تاني شهر عسل ولا اي 
حاتم:  عمي انا طلقت نغم ومعرفش هيا فين 
ابراهيم: ازاي 
حاتم حكالو كل حجة… 
ابراهيم:  طب محولتش تفهمك 
حاتم:  لا 
ابراهيم:  طب هيا فين 
حاتم:  مش عارف انا هسافر شهرين عشان الشركه وراجع لما ارجع نبقا نروح للماذون.. 
ابراهيم:  بس يبني 
حاتم:  معليش يعمي بس انا خد قراري.. بعد اذن حضرتكسلام
ابراهيم بخيبه امل  : سلااام 
بعد مرور يومين يحاول الجميع البحث عن نغم ولا يرواهااا ولا يعرفو مكانهاا اتصل شهاب: 
ابراهيم: الو 
شهاب: ف اخبار 
ابراهيم: لا يبني وللمره التانيه ضاعت مني 
شهاب: اهدا يا عمي انشاء الله ترجع…
……..
شوق دخلت بيت ادهم: بخ
ادهم: خدي
شوق: اي دا يا تري 
ادهم: مفتاح البيت التاني 
شوق: كتبتو باسمي ولا اي 
ادهم: بطلي هزار 
شوق: اي ف اي يا رخم
ادهم: هروح بيت بابا يومين
شوق: لييي 
ادهم: عشان….
شوق:اي 
ادهم: عشان نكلم عمي علي ليلي..
شوق: اها بنت عمك..  ا
ادهم: اهاا 
شوق: يعني هتتجوزو فعلا
ادهم: لا هطلبهاا بس 
شوق: تمم انا ماشيه 
ادهم: مباركتليش لي اشمعنا انا بركتلك
شوق: بركتيلي ع اي
ادهم: ع الجواز السعيد 
شوق: جواز اي 
ادهم: انتي مش اتجوزتي 
شوق: اهاا وخلفت كمان
ادهم خبط كتفهااا: مبروك 
شوق: تعال هنا انت بتتكلم جد 
ادهم: ايوو 
شوق: انا متجوزتش انت عبيط
ادنم: بجد امال مين الا اتجوزت ابن عزيز امي 
شوق: ف ثواني مسكت يده..
ادهم: خير 
شوق: وريني كدا صورة شريكك
ادهم: وحشك ولا اي 
شوق: بطل برود واخلاص 
ادهم: اكتبي حاتم عزيز الدكتور اللمشهور وانتي تشوفي ولي عينك بي.. سلام.
خرج ادهم وركب عربيته…
فتحت جوجل وبحثت عنه وكان نفس الشاب الا ضربها بالقلم..
خرجت جري بسرعه ووقفت قصد عربيته
ادهم: هدوسك عادي جدا 
شوق: انزال ياض 
ادهم: لا وابعدي 
شوق: انزال دي مش انا 
ادهم: طب بقولك ابعدي 
شوق: يبني انزال بقولك ..
نزال ووقفت امامه وخطفت المفتاح ودخلت البيت جري وراها..
شوق: اسمع
ادهم: مش عايز اسمع هاتي الزفت 
مسكت التيلفون دا مش جوزي..
ادهم: بجد وانا صدقتك كدا 
شوق بقوه: اقعد بقا وانا احكيلك 
ادهم: اتفضلي 
شوق: كان عندي امبارح ومعاه شابين وضربني بالقلم هو وواحد كمان 
ادهم: تستهلي والهي 
شوق:اتهمد بقااا
ادهم: وبعدين
شوق: حكالي ان مراته خانتو او ازاي تيجي مكان الكباري واخواتها كانو مش مصدقين انهاا ف مكان زي الكباري..
ادهم : وبعدين 
شوق: وو… ورمي عليهاا اليمين (انتي طالق)
ادهم: يعني انتي متجوزتيش حاتم
شوق: ولا اعرفووو اصلااااا
ادهم: امال مين دي 
شوق: مش عارفه 
ادهم: طب دا دكتور  مشهور اكيد لي صور معها علي جوجل 
شوق: صح استناااا
ادهم: دوري كدا 
بحثت شوق بحثت عنها ورات صورة لنغم وحاتم بفستان الفرح  ومقال عن زواج الدكتور المشور بعد وصوله من باريس بفتره قصيره..
كتنت مصدومه من الشكل..
ادهم: اي 
شوق: بص دي نسخه مني 
ادهم: طبعا امال انا افتكرتها انتي ازاي 
شوق: يترا اي الشبه دا 
ادهم: انتي بتفكري ف الشكل 
شوق: امال
 ادهم: انتي بتقولي طلقهاا.. عشان افتكرها انتي وكانت ف الكباري 
شوق: اها
ادهم: جتك قوه انتي مجنونه يا بت انتي خربتي بيتهااا
شوق: اعمل اي يعني
ادهم: يخربيتك ونا كمان بيتي اتخرب 
شوق: لي عملتلك اي انت كمان
ادهم:عممي مستنيني 
شوق: امم يعني هتتجوزهاا برضو 
ادهم: انا هقوم دلوقتي 
شوق: تمم  باي 
ادهم: هاتي نسخه المفتاح 
شوق: لي 
ادهم: هخرب الخطوبه وارجع 
شوق: لا لي
ادهم: انتي باده برود
شوق: انا افتكرت 
ادهم: اي بقااا
شوق: امبارح كان ف حاجات بتحصل معوض شفني مع البنات بفستان غير دااا..
ادهم: معقول تكون 
شوق: كانو خايفين اول مشفوني..
ادهم: تقصدي اي 
شوق: اكيد ف حجة حصلت للبنت دي 
ادهم: انا من راي لا هما دايما بيخااافو منك انتي ملكيش دعوه غير لماا ارجع 
شوق: هتتاخر هناك
ادهم: لا متقلقيش … باي 
…………………………………………….. بعد مرور اسبوعين..
.
في بيت كبير كانت نائمه كالعاده تحاول تذكر شي من المااضي..
دخل عليها حمزه مختار… ويمسك بيده صينه بهااا الفطار..
وقفت من علي السرير مفزوعه
حمزه بإبتسامة لزجه:صباح الخير يا نونو
نغم: شكرااا 
حمزه: شكرا اي يا حبي ف وحده تقول لخطيبها ا كداا..
نغم: عشان بس مش فاكره ونت مصر متقوليش اي حجه
حمزه بغضب وهو يجز علي اسنانه :  قولتلك الدكتور قال محكيش اي حجه 
نغم: طب لي
حمزه: قولتلك انا ونتي كنا بنحب بعض اوووي وبعدين عملتي حادثه وبس 
نغم: ي. عني انا ونت كنا بنحب بعض
حمزه:اها يا نغم واوي كمان (الا هيسال عرف ازاي ان اسمها نغم  هعرفكم بعدين)
نغم:طب احكيلي ااي حجه عننا 
اقترب منهاا ولمس شعرهااا وبدا يتكلم بهدواء مخيف كان شاب وسيم للغايه ولكن في حجة غريبه بيحبني وكان متربين سواء…
مسك وجههاا وبحنيه: حبيبتي انتي لي عايزني احكيلك… 
نغم:  عايزه افتكر  اي حجه 
حمزه: انتي كنتي بتحبيني  جدااا 
نغم: طب مين اهالي 
حمزه: انا اهلك
نغم: اقصد بابا وماما.
حمزه: يوووووو هو انا مش قولت خلاص..
خرج كالعاده وهو غاضب من نفس السوال..
حمزه جواه حنيه وطيبه الكون بيحبني وكان اتنين ف بينهم قصه غريبه اكتر حجة بتخوفني لمابيتحول فجاه..
نزالت خلفه وكان  يتحدث ف الهاتف واغلقه فورا بعد روايتي..
نغم: انا زهقانه عايز اروح لاصحابي اي حد
حمزه: هخرجك اشتريلك لبس وتروحي البيوتي سنتر 
نغم ابتسامت ابتسانه كاذبه تفكر في ماضيهااا والخاجز الا بعدها عن حمزه ولي حسه انو بيكذب..
…….
في نفس المعاد كانت شوق امام المول وتدخل الببوتي سنتر نفسه..
وفي الجراچ وصلت نغم مع حمزه اللبيوتي سنتر.. 
نغم:  امشي انت بقاا
حمزه:  خدي بالك من نفسك 
نغم:  متقلقش 
حمزه:  هرجع اجيبك 
نغم:  لا اا هاجي لوحدك 
حمزه بقلق:  قولتلك لا اتا هخدك واروحك كمان
نغم:  حااضر 
دخلت نغم وجلست علي الكرسي الخلفي لشوق…
يتبع…..
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!