Uncategorized

رواية أصداف الفصل الرابع 4 بقلم مريم خليفة

 رواية أصداف الفصل الرابع 4 بقلم مريم خليفة

رواية أصداف الفصل الرابع 4 بقلم مريم خليفة

رواية أصداف الفصل الرابع 4 بقلم مريم خليفة

تالين:…………
نايف وهو قريب منها اوي:انا مش متجوزك عشان الكلام ده وانا لو عايز اخد حقي الشرعي هاخدو ماشي
تالين:طب ليه عملت كده ليه مدام مش عايز اصلا مني حاجه وهتسيبني اتجوزتني ليه!؟
نايف وهو بيدور علي تي شيرت في الدولاب:لما احب اعرفك هعرفك
تالين بنرفزه:وانا مش جاريه انت جايبها تقول يمين يبقي يمين تقول شمال يبقي شمال انا ليا رائ وليا كلمه و وقت ما احب اعرف حاجه اعرفها
نايف برفعه حاجب:تؤ لما احب انا اعرفك حاجه هعرفك انتي هنا طبعا ست الناس والي تشاوري عليه يبقي تحت رجيلك لكن تعلي صوتك عليا غلط بلاش انا احسن لك ماشي! 
تالين:بجد انت انسان مريض ربنا يعينك علي المهلبيه الي في دماغك
نايف بغضب:اعدلي معايا لسانك وكلامك عشان لو ما تعدلتيش هعدلك انا ماشيي
تالين بتحدي:…. ماشي طبعا يا نايف
نايف:ماشي انا هغير هدومي برا 
تالين وهي واقفه قدام الدولاب:وانا مسالتش 
نايف باحرج: طيب انا هنام باردو في اوضه لوحدي ودي هتبقي اوضتك وخدي راحتك 
تالين بترفع شعرها الطويل لفوق وبصه في المرايا:طيب
راجل غبي واهبل وأيده سابقه لسانه ويا انا يا انت يا نايف الكلب البيت ده
*تاني يوم
نايف في اوضته خد شاور ولبس بنطلون رمادي علي تي شيرت لونه اسود وحط بريفيوم ونازل
*تالين في المطبخ 
تالين وهي لابسه عبايه نص كم وتحت الركبه بشويه:يعني يارب ازاي طيب اواجهه العالم ب 155 سم دول استغفر الله العظيم ده حتي مش عارفه اجيب الكوبيات
نايف وهو بيفتح التلاجه بيجيب ازازه مايه:محتاجه مساعده؟
تالين بخضه: ها..لا..اه..قصدي اه عايزه اجيب كوبايه ومش طايله
نايف بضحكه بسيطه:ومالك مخضوضه ليه كده؟
تالين:لا عادي اتخضيت بس عشان كنت لوحدي
نايف باستغراب:وايه يعني ما انا طول عمري عايش لوحدي
تالين بتسالو:ليه لوحدك اومال فين اهلك؟
نايف بخنقه:كنتي…كنتي عايزه الكبايه اتفضلي
تالين:شكرا انت رايح في حته؟
نايف:مش كان ملكيش دعوه واعمل الي انا عايزه امبارح صح!
تالين بعصبيه:خلاص مش عايزه اعرف انا فعلا مالي ما تروح مكان متروح هو انا امك؟
نايف: امك وبعدين هي الهرمونات دي بتبدا من سن صغير اووي كده؟
تالين:لا هي مش هرمونات انا فعلا مليش دعوه براحتك
نايف:خلاص يا ستي كنت بهزر لا مش رايح في حته قاعد علي قلبك
تالين وهي بتصب القهوه:وعلي قلبي ليه ده بيتك
نايف:قهوه علي الريق انتي هبله؟
تالين:اتعودت زي ما تقول عاده يعني
نايف:وبعدين هي مش كانت بتصب في فنجال زمان مش كوبايه؟
تالين:مش لازم اعمل زي الناس ما بتعمل
نايف:بس ده كل الناس بتعمل كده اشمعنا انتي؟
تالين:عشان انا مش زي حد انا مش نسخه من حد انا نسخه مني بعمل الي يريحني بعمل الي يخليني مبسوطه ويبسطني مش لازم امشي زي الناس ما ماشيه ولا اعمل زي الناس ما عامله انا لو كنت ماشيه بدماغ الناس مكنتش هبقي كده مكنتش هبقي علي الي انا فيه!
نايف:كده الي هو ازاي؟
تالين:كده الي هي انا مكنتش هبقي انا كنت هبقي مسخ من كل شخص دخل حياتي شويه وخرج مكنش هيبقي ليا كلمه ولا رائ ولا شخصيه كنت همشي علي هواه الناس بس انا بسمع لنفسي بسمع لصوتين جوايا في صوت خير وفي صوت شر صعب اني ديما طبعا اختار الخير بس اهو بحاول
نايف بستعباط:لا فهميني اكتر
تالين وهي بتجيب شعره كله علي جمب واحد: هقولك يعني انا مثلا بحب اسمعني اووي بحب يكون كلمتي من دماغي محدش ياثر علي رائ مبحبش حد يقولي لا اعملي كذا واروح انا زي العيله الصغيره اعمل كذا مبحبش اسمع لحد وده سعاتات بيوديني في داهيه بس انا بحب المغامره بحب أني اغلط عشان اتعلم واعيش حياتي لازم اغامر بس بذكاء اعرف حجم الحاجه الي انا هدخلها قبل ما ادخلها عشان اعرف الفوائد والخسائر اعرف اذا كان هقدر اسد فيها ولا لا بس
نايف:طب ما تعمليلي قهوه معاكي ونطلع نتكلم برا في الجنينه شويه بدل واقفه المطبخ واهو يكون بنا عيش وقهوه
تالين:المفروض اضحك
نايف بضحكه:المفروض يعني عشان انا زوجك قره عينك وكده
تالين بضحكه بسيطه:ماشي هعملك
*في الجنينه
نايف بشوق:كملي 
تالين:اكمل ايه؟
نايف:كلامك بتاع المطبخ
تالين بضحكه عاليه:بتاع المطبخ؟
نايف فضل باصص عليها وهي بتضحك وهو مبتسم
تالين:في ايه بتبصلي كده ليه؟
نايف:ها..ايه لا عادي سرحت كملي يلا
تالين: وبس يا سيدي انا بحب تالين تبقي نسخه من”تالين”مش من حد تاني عارف انا لو كنت شخصيه بتتاثر بالناس وبكلامهم كان زمني ضايعه نفسيا بجد
نايف وهو بيشرب من القهوه: مش فاهم
تالين:شكلك غبي وهتتعبني معاك
نايف:يعني مش عشان عايز أجر معاكي كلام والكلام بينا ميخلصش!؟
تالين:ايه؟
نايف:ايه؟
تالين بلخبطه:طب انا هطلع الاوضه عشان في امتحانات اخر الشهر ولازم اذاكر
نايف وهو بيقلع نضاره الشمس وبيغمز لها:امتحانات اخر الشهر باردو؟
تالين بكسوف: يوووه بقا خلاص هطلع 
نايف بضحكه: خلاص يستي اطلعي ذاكري من دلوقتي عشان بليل ها نتعشا برا مع صحابي 
تالين:صاحبك مين؟
نايف:صاحبي في الشغل 
تالين:ايوه صح هو انت بتشتغل ايه؟
نايف:قولتلك كل حاجه وليها وقت 
تالين:معرفش انت ماشي ميري ليه ما تفك كده وسيبك من الدنيا والمواعيد وقولي دلوقتي
نايف:عارفه انا عمري ما قعدت مع حد واتكلمت معاه وهزرت كده انا يعتبر الناس الي برا بينسوا شكل ضحكتي بسبب التعامل الجاف معاهم؟
تالين:بس كده غلط 
نايف سكت 10 ثواني:اطلعي ذاكري وبليل نبقي نكمل 
تالين:ماشي عايز حاجه؟
نايف: سلامتك
تالين:حتي سلامتي عايزنها ايه الناس دي ياربي؟
نايف وهو بيقوم لها:امشي يا بت منها يخربيت خفه دمك
تالين وهي بتجري من قدامه: ماشي
*في اوضه تالين: عمري انا كمان ما اتكلمت باريحيه كده مع حد سبحان مغير الاحوال امبارح كنا شاتمين بعض وانهارده بنهزر سوا 
*بليل
تك تك تك*خبط علي الباب 
نايف:ادخل؟
تالين:اتفضل
نايف اول ما شافها:ايه القرف الي انتي لابسه ده؟
تالين:قرف قرف ايه معلش ماله الفستان ما هو حلو اهو؟
نايف بصوت عالي:حلو ايه هو ايه الي حلو ده مش مداري حته فيكي البسي حاجه واسعه اخلصي
تالين بنفس الصوت العالى:هو حلو وعجابني وعايزه انزل بيه كده
نايف بزعيق:انتي هبله ده فوق الركبه وضيق عايزاني امشي بيكي اقول للناس شوفي حلاوه مراتي؟!
تالين:اوففف بقا يعني البسه فين ده ان شاء الله؟
نايف:يتلبس ليا الي زي ده يتلبس ليا 
تالين بكسوف:طب اطلع برا علي ما اغير
نايف بغمزه:طب ما اقعد عادي وانتي بتغيري انا زي جوزك حتي!
تالين وهي بتطلعه برا:اهدي واقول هديت وأحبه برا ولم ليلتك ماشي!؟
نايف:حاضر كله لأجل عيونك
*بعد نص ساعه لبست فستان لونه اسود طويل واسع
تالين:حلو كده؟
نايف بتصفيره:حلو اووي كده 
تالين:طب مش يلا ولا ايه؟
نايف وهي بيتني دراعه ليها:يلا
تالين:طبعا انت هتقولهم اني خطيبتك بس صح؟
نايف بخنقه:ايوه
*في المطعم كان كله محجوز باسم نايف
زين العابدين:اهلا نايف بيه
نايف:اهلا يا زين
زين:تمام؛اهلا اهلا انسه تالين
تالين بابستامه خفيفه:كويسه 
زين وبيشرب من الكأس بتاعه: لا بس عرفت تختار صح يا نايف البنت حلوه شكل وجسم
نايف بعصبية:نعم يا روح امك!
زين:تؤ تؤ مش اسلوب كلام ده اهدي كده انا مغلطتش لما قولت أنها حلوه
نايف وهو بيلبسه الكأس في وشه:طب ما توريني صوره لامك وانا اقولك جامده ولا لا *فضل يضرب فيه لحد ما وشه كل جاب دم
تالين بعياط:يا نايف خلاص خلاص بالله هيموت في ايدك
نايف لما شاف دموعها سابه وتف في وشه:المره الجايه ابقي نقي خطيبه واحد خروف تقول عليها حلوه ماشي
تالين وهي بتنفض هدومه وبتعيط:انت كويس
نايف ساحبها من أيدها جامد اووي لحد العربيه
تالين:انت ازاي تسحبني كده انت ساحب جموسه!؟
نايف بعصبية عاليه:انتي…..
يتبع….
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أنتِ لي للكاتبة سمية عامر

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!