روايات

رواية ابن خالي الفصل الرابع عشر 14 بقلم صفاء عوض

رواية ابن خالي الفصل الرابع عشر 14 بقلم صفاء عوض

رواية ابن خالي الجزء الرابع عشر

رواية ابن خالي البارت الرابع عشر

رواية ابن خالي الحلقة الرابعة عشر

___ كان ابتسام تسير و تريد ان تقطع الطريق عندما وجدته فارغ ، ظهرت سيارة من العدم خبطتها ، احست انها ترتفع الي الاعلي و خبطت الارض بقوة صرخت بقوة و لمحت وقار تهتف باسمها
وقار : مامااااا ، جرت نحوها و نزلت لمستواها ، ماما ماما حبيتي ، ردي علي
ابتسام : اكتفت بابتسامة علي محياها و اغمضت عيناها
وقار : ماما ، ما تغمضيش
___ اتجهت شوق الي غرفتها و جلست علي البلكونة تفكر في ماذا تفعل لكي رفيع يحبها كانت تعتقد ان بزواجهم سياءتي الحب ولكنه يبعد لم يقترب منها سوي مرتين فقط
__ دخل زين الي مقر عمله ثم اتجه الي مكتبه حيث طلب من السكرتيرة بعض الملفات
جلس خلف مكتبه اخذ الهاتف و اتصل علي وداد
زين بعد ان سمع الصوت : حبيبتي عاملة ايه
وداد : كويسة الحمد لله ، انت وصلت
زين : اه وصلت بس اشتقتلك اوي
وداد بشهقة و خجل : انت بتقول ايه دلوقتي كنت معاي
زين : ايه بحبك و مشتاقلك
وداد بخجل : وانا كمان بحبك
زين بضحكة و بحة : ايوة كدا بحبيييك يا احلي وداد
وداد : زين ، احم عايزة اروح اشوف ابتسام شويا
زين بلهفة : ليه مالها ابتسام
وداد : مافيش اروح اقعد معاها شويا
زين : الحمد لله طيب يا حبيبتي و قفل الخط
وضع زين يده علي صدره : يا تري مقبوض ليه يا قلبي
____
في الجانب الاخر كان رفيع يقود سيارته باتجاه المنزل فوجد تجمع في الطريق نزل ليري ما يحدث و كانت الصدمة له عندما راي عمته ، كذب نفسه عندما سمع بكاء وقار و صوتها ولكن ،
رفيع : عمتي ،عمتي ابتسام وقار في ايه
احدي الاشخاص : ضربتها سيارة و نحنا طلبنا الاسعاف
رفيع و هو يحمل ابتسام : اسعاف ايه لازم ناخدها حالا ثم ادخلها سيارته و خلفه وقار تبكي
. رفيع قاد سيارته باتجاه المستشفي و هو يتحدث مع وقار : وقار اهدي ان شاء الله حتبقب كويسة
وقار : يا رب يا رب تبقي كويسة ، دا اموت لو جرالها حاجة
وصل رفيع في زمن قياسي و حملها و هو ينده : دكتور بسرعه
اتت الممرصة مهرولة و دلته علي غرفة العمليات و تركض وقار بجواره .
___ ملت شوق كثيرا فتحركت للخارج وجدت وداد جاهزة للخروج فاستاءذنت بان تاءتي معها لزيارة والدتها عندما اخبرتها
____
صحي احمد وظل ينظر الي بطة ، : يا الله مش مصدق انك جمبي و بحضني
صحيت بطة علي همسه : صباح الخير
احمد : صباح النور علي قلبي احلي صباح ، ثم فاجاءها بقبلة
بطة بخجل : بتعمل ايه
احمد بمشاغبه : الدرس عجبني و طريقة التدريس حلوة ، بذمتك مش مدرس شاطر انا و غمز لها
بطة : انت واحد
احمد : بلاااااش دا انا طيب تعالي بس
____
ات الدكتور و دخل غرفة ابتسام خرج بعد فترة قليلة و هو يقول : دا حادث ولازم نبلغ الشرطة
رفيع : طيب بس شوفها الاول
الدكتور : انا اسف ما ينفعش لانه …
قاطعته وقار بجنون : ماينفعش ايه انت مجنون امي بين الحياة والموت وانت بتقول شرطة وبلاغ شوف امي بالاول
رفيع محاولا تهداءتها : اهدي يا وقار ، ثم وجه حديثه الي الدكتور : دكتور انت شوف حالة عمتي وانا حا اتصل بالشرطة فورا
الدكتور بعنادية : انت واحدة بجحة صحيح و انا حا اشوفها عشان خاطر الاستاذ بس ، ثم وجه حديثه الي رفيع : انت اتصل بهم و تحرك الي داخل الغرفة
وقار : ما كان من الاول ، يا رب ماما تبقي كويسة
تنحي رفيع جانبا واتصل با اهله الذين في غصون تلت ساعه كانوا بالمستشفي اما زين كان با اجتماع خرج فوجد الخبر مع السكرتبرة فتوجه ايضا الي المستشفي .
___ هرولت وداد بسرعه اتجاه رفيع : طمني يا ابني ابتسام كويسة ؟ ايه الي حصل
تحركت شوق اتجاه وقار واخذتها في حضنها تطبطب عليها و علي نفسها
وقار : ماما ماما عملت حادثة يا شوق ، انا انا انا شفتها
شوق بدموع : اششش اهدي يا حبيبتي حتبقي كويسة ،

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ابن خالي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!