Uncategorized

رواية احببت مصيبة الفصل الرابع 4 بقلم دنيا احمد

  رواية احببت مصيبة الفصل الرابع 4 بقلم دنيا احمد
 رواية احببت مصيبة الفصل الرابع 4 بقلم دنيا احمد

 رواية احببت مصيبة الفصل الرابع 4 بقلم دنيا احمد

يوسف بيفتح الباب بيلقي ادهم في وشه وكان ماسك المقشه ????
ادهم بصلو باستغراب : مالك يا يوسف ماسك المقشه ليه بتكنس ولاء ايه 
يوسف : لا لا أصل يعني ليقتها قولت ادخلها المطبخ 
ويوسف طبعا خايف يقوله حاجه احسن ادهم ينفخو لان بيحترمه جدا زي اخوه غيث 
ادهم : طيب روح دخلها 
يوسف مشي شويه 
راح ادهم موقفه : يوسف 
يوسف وقف : نعم 
ادهم : اومال البيت هادي كده ليه اومال فين ماما ومريم و مازن 
يوسف : خالتي عند طنط نجلاء ومريم ومازن مستخبين جوه 
ادهم : مستخبين ليه وبصلو بشك كده ????
يوسف أدرك أن هو وقع بلسانو وفي نفسه يا نهار مش فايت شكل انهارده هروح الانعاش بجد 
يوسف : لا قصدي قاعدين جوه ????
ادهم : خلاص ماشي ادهم بصوت عالي يا مريم يا مازن 
يوسف حط المقشه وجاي عشان يمشي 
راح ادهم مسكه قالو انت رايح فين عايزك وشمر أكمام القميص كده 
يوسف : عا عا عايزني انا خير
وطبعا مريم ومازن طلعوا وهم مرعوبين ويوسف اكتر 
ادهم قاعد وراح قام  و طلع حزام البنطلون وراح قال يلا يا حلوين قولولي الحقيقي وانتو مخبيين ايه عليا 
التلات ما ما مافيش حاجه 
ادهم : انتو عارفين اني بكره الكدب صح 
التلاته:  عارفين وادهم بيلف حوليهم كده يبقا اعترفوا بسرعه عشان مش مطمن ( طبعا المشهد ده في كل بيت ????)
 مريم : بص يا دومي انا هقولك الحقيقي و بطلع لسانها ليهم ????
ادهم : ها سامع قولي يا جلابت المصايب
مريم : اصل حصل وراح الباب اتفتح و دخلت الام 
الام : مالكم يا عيال عاملين كده ليه اكنكم راجعين من حرب 
التلات : لا ابدا مفيش حاجه هو بس ادهم مزنبنا 
الام : شكلكم عملين مصيبه وانت يا واد يا يوسف مروحتش لسه ده حشمت هطين عشتك
يوسف : يا نهار وقام يجري قبل ما ادهم لسه يمسكو 
ادهم : وراح بص لاخواته طيب يوسف عارف يخلع انتو ايه نظمكم
طبعا الاتنين بصو لبعض وقرروا يعترفوا علي يوسف وحكو اللي حصل معاد طبعا التساومه
ادهم : الكلب هرب تأديبآ ليكم هتروقوا البيت لمده يومين فاهمين 
مريم ومازن :فاهمين بس احنا ما عملناش حاجه 
ادهم :من غير نقاش و يلا كل واحد علي أوضته 
مريم : ايه الظلم ده منك لله يا يوسف اشوف فيك يوم 
مازن : يبقا الحيوان يهرب وانا ادبس لمه يجيلي بس 
(وكل واحد عمال يتوعد لچو ????)
بعد ما كل واحد دخل أوضته 
ادهم : ها يا ماما عملتي ايه في موضوع الشقه 
الام : خلاص يا حبيبي من بكره يجو يسكنون جنبينا 
ادهم : بجد يا ماما يعني اكلم اياد 
الام : اه يا حبيبي والمفتاح اهو 
ادهم : تسلمي يا احلي ام ❤️ هروح بقا اكلم اياد ودخل الاوضه 
في الفون 
ادهم : الو ازيك يا ديدو عامل ايه يسطا
اياد : الحمدالله يا صحبي 
ادهم : ليك عندي خبر حلو بكره الصبح هات اختك ومامتك عشان تسكنو معانا في نفس البيت 
اياد : شكرا يا صحبي مش عارف اقولك والله  
ادهم :متقولش حاجه انت اخويه يلا انا هقفل بقا اشوفك بكره قبل ما نروح الشغل سلام 
اياد : أن شاء الله سلام 
ونقفل اليوم علي كده عند بيت المصيبه ????
///////////////////////&///////////////////////////////
عند اياد طلع من أوضته وبيخبط علي أوضة مامته واخته 
الام بتفتح : خش يا حبيبي هو في حاجه ولاء ايه ????
اياد : لا يا ماما بس جيت اقولكم أجهزو عشان هنروح نسكن في شقه بدل قعدت الفندق دي 
الام : حا
ضر يا حبيبي بس انت هتجيب فلوس الشقه دي منين 
اياد : متلقيش يا ست الكل ربنا بيفرجها تعرفي يا ماما ادهم ده طلع جدع اوي هو اللي جبلي الشقه وكمان في نفس البيت اللي ساكنين في
الام : ربنا يباركله يبني و يخليه يارب 
اياد : امين يا امي عايزه حاجه بقا انا هروح اوضتي 
الام : لا يا حبيبي سلمتك بس عايزه اقولك حاجه لازم تطلع من الحزن ده بقا حرام عليك نفسك يا بني 
اياد : تعرفي يا ماما نفسي اموت وكونت هعملها خلاص بس جات بنت غيرت كل حاجه وخالتني اشوف حاجات مكنتش شايفها مع أن تجيب للواحد شلل بس هي قموره اوي و ابتسم ????
الام : وبعدين يا بني هو انت مفكرتش فيا وفي اختك حرام عليك وربنا يبارك في البنت دي يارب أنها رجعتك لعقلك وانا عارفه انو اللي حصل مش بسيط لواحد زيك بس خليك واثق في ربك يا حبيبي أن هو قادر يداوي قلبك ويجبر بخاطرك وابدا من جديد وربنا معاك 
اياد : حاضر  يا ماما متعرفيش كلامك ده فرق معايا قد ايه ربنا يخليكي ليا يا ست الكل يلا تصبح على خير 
الام : وانت من اهل الخير يا حبيبي 
////////////////////&//////////////////////////////////
*اليوم التالي *:
الام : قومي يا خوم نوم بقالك ساعه عمله اصحي فيكي وانتي مفيش فايده 
مريم : يا ماما سبيني انام شويه اوف بقا وبتحط المخده علي دمغها
الام : بتشد المخده قومي بقا في ضيوف بره 
مريم : ضيوف مين اللي هتيجي الصبح بدري كده 
الام : صاحب اخوكي هيسكن في الشقه الفاضيه اللي في وشنا قومي بقا 
مريم : قامت قاعد حاضر اهو هغير واجاي وراكي 
الام : ماشي بسرعه عشان نحضر الفطار لناس 
*في مكان آخر *
الشخص1: يعني ايه نقلوا من الفندق دول ميعرفوش حد يرحلوا 
الشخص ٢: معرفش يا باشا بس هم راحو شارع ………..ودالو العنوان 
الشخص 1:خلاص خليك مراقبهم لحد ما نشوف ايه اللي هيحصل 
الشخص ٢:حاضر يا باشا 
/////////////////////////*///////////////////////////////
*نرجع لمريم *
راحت عند الجيران الجديده لمامتهم 
مريم : احم السلام عليكم ورحمه الله وبركاته 
الست امنيه( ام اياد): وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته انتي بقا مريم اخت ادهم بسم الله ماشاء الله زي القمر يا حبيبتي لسه مامتك مكلمني عنك
مريم : ده من زوقك يا طنط 
مريم بتبص لقيت  بنت جميل 
تالين قربت منها بابتسامة : ازيك انا تالين ☺️
مريم : الحمدالله وانا مريم انتي مكسوفه ليه ده احنا شكلنا هنبقا أصحاب ????
تالين : اكيد ???? ده شرف ليا 
الام (ام ادهم ) : يلا بقا تعالو نقعد في شقتنا نشرب القهوه ونرجع نظبط الشقه 
ام اياد : ملوش لزوم اياد جاي دلوقتي وهنخلص علي طول 
ام ادهم : وده يصحه يعني يلا بقا انا اعتبرتك اختي ولاء انتي شايفه غير كده 
ام اياد : ده شرف ليا طبعا ماشي يا حبيبتي وكلهم راحو علي شقه ام ادهم 
وهم قاعدين مازن لسه كان صاحي من النوم بفنله حملات ماهي شقتهم بقا 
وراح علي الانتريه والضيوف قاعده راح طالع 
راحت تالين مصوته وحط ايديها علي وشها 
مريم  : منك الله كسفتنا 
مازن : لسه تحت الصدمه ???? وطلع يجري علي الأوضه 
مريم : خلاص يا تالين شيلي ايدك هو حمار كده مخدش بالو انكم هنا 
إم ادهم : معلشي يا جماعه هو بس متعود 
ام اياد : خلاص محصلش حاجه هو زي اياد ☺️
ام ادهم : ده ابني مازن اخر العنقود مجناني 
ام اياد : ربنا يخليهم لك ويبارك لك فيهم 
وفجاءه الباب الجرس بيرن 
الام روحي شوفي مين يا مريم حاضر …..
///////////////////////////////////////////////////////////
*في الشركه * 
ادهم متعصب : يعني ايه الاوراق مش لقينها هتكون رواحت فين يعني ????
اياد : اهداء يا ادهم إن شاء الله هنلقيها بس مش ملاحظ حاجه أن السكرتيره مجاتش لحد دلوقتي
ادهم : ده لو اللي في دمغي صح ومش هسيب حد لان ده هينقل الشركه في حته تانيه خالص 
وفجاه الباب بيخبط وبيدخل شخص 
والصدمه علي وجه ادهم و اياد مش ما معقول …………..????
يا تري ادهم واياد شافوا ايه عشان يبقوا مصدومين كده ؟
ومريم فاتحت لمين؟
يتبع…
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول ا
لرواية : اضغط هنا

تعليق واحد

اترك رداً على Unknown إلغاء الرد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى