Uncategorized

رواية حكاية زينة الفصل الرابع 4 بقلم سلمى تامر

 رواية حكاية زينة الفصل الرابع 4 بقلم سلمى تامر

رواية حكاية زينة الفصل الرابع 4 بقلم سلمى تامر

رواية حكاية زينة الفصل الرابع 4 بقلم سلمى تامر

زينه بصدمه:كنان؟!
كنان بإبتسامه ماكره:من أول مشوفتك وانا عرفت انك بنت بالرغم من اللي انتي عملاه فنفسك ده..خجلك..ريحه البرفان الحريمي…توترك…خوفك..لما قفلتي الباب على نفسك..لما رفضتي تفتحي الباب على طول
زينه بدموع:كنان انا مش كدابه والله انا
كنان دخل وقفل الباب ومسح دموعها وقال بحنان:فيه حاجه جبراكي..اي هي بقا؟؟
زينه:رج..قطع كلامهم صوت خبط مزعج على الباب
كنان فتح ولقى خالد 
كنان بضيق:استغفر الله العظيم نعم يازفت
خالد:انت بتعمل اي هنا 
كنان:وانت مالك انت؟!
خالد :رميني انا وعيالك علشان تيجي تتسرمح مع جارتنا المطلقه؟!انت ازاي كده فين وعودك فين كلامك 
كنان مسكه من تشيرته:ولااااا انا خلقي فمناخيري 
خالد بحزن مصطنع:انت ليه محسسني  ان انت مش ابنك وانك مش ضنايا
كنان بتعب:عايز اي؟! قووول يجدع عايز اي
خالد:تعالوا اطفحوا انس حضر العشا 
كنان :طب امشي واحنا جايين وراك
خالد دخل وشد زينه:طلاج تلاته مهيحصل تعالى ياض 
واخد زينه ومشى..كنان بصله بإستغراب وشك فحاجه
**
الشباب كلهم اتجمعوا عالأكل 
زينه لخالد :هو انت فكليه اي ياخالد انت ومؤمن وتايجر؟!
خالد بجدية مصطنعه:انا ومؤمن وتايجر فكلية شرطه
زينه بصدمه:نعم يروحمك انت ومؤمن فكلية شرطه ازاي؟؟؟
الشباب ماتوا على نفسهم من الضحك من اسلوب وصدمة زينه 
ادهم بضحك:انا متخيل شكلكم انت ومؤمن وانتوا ظباط يلهوي مسخره
كنان بضحك:هيقولهم اعترفوا يأما هقولكم نكته تموتوا على نفسكم من الضحك ومحدش هينجدكم مني
تايجر بضحك:انا اللي فكلية شرطه يازين البقر دول فكلية هندسه مع ادهم وكنان
زينه بتساؤل:هو كنان وخالد توأم
خالد:اه احنا توأم بس من ام مختلفه
زينه:مشاء الله ربنا يخل..نعم؟؟؟
مؤمن وهو واقع فالأرض من الضحك:يابني كفايه هندي بقا وبراحه على زين علشان بيصدق
زينه:طب وانت ياتايجر اسمك اي
تايجر بإبتسامه جذابه:اسمي الحقيقي عبدالرحمن 
زينه سرحت شويه فإبتسامته
 قضت بقية اليوم معاهم واتعرفت اكتر عليهم وراحت شقتها وهي بتفتكر كنان..حست براحه كبيرة لما عرفت حد حقيقتها..حست بأمااان 
ونامت براحه واطمئنان ان فيه حد هيقف جنبها لو اتكشفت
***
تاني يوم الشباب جهزوا 
كنان لبس بنطلون جينز تلجي وتيشيرت ابيض وكوتشي ابيض ونضارة شمس
خالد لبس شورت چينز وتيشرت اسود ولبس كاب ورجعه لوره وكوتشي ابيض
مؤمن لبس زي خالد بس التيشرت بتاعه اصفر
تايجر لبس بنطلون اسود وتيشرت ازرق وكوتشي ابيض فأزرق ونضارة شمس
انس لبس بنطلون جينز وقميص ابيض نص كم 
ادهم لبس تيشرت احمر وشورت چينز ازرق 
وكانوا كلهم فقمه الشياكه
وقفوا تحت واستنوا زينه تنزل
زينه نزلت وهي لابسه قميص واسع ابيض وبنطلون جينز ورجعت الكاب لورا ولبست نضارة شمس وكان شكلها ذكوري اوي 
:يلا ياشباب انا جاهز
انس بتأفف:بتاخد وقت اكتر من البنات اركب ياخويا  
وانطلقوا لمول كبير
**
خالد وهو داخل المول بتمثيل:ياحلاوه ياولاد ايه ديه..الحقي يابت ياسعديه 
مؤمن:يلهوي ياحج اي الناس دي كلها دول بيوزعوا لحمه ولا اي
خالد:لحمه؟! فين فين يابت ردي بسرعه
وسأل واحد معدي من جنبهم:هما بيوزعوا لحمه ياابو ممدوح
الراجل بصله بإستغراب ومشى وسابه
كنان:يابني حرام عليك مش كل مكان هنروحه هتعمل كده
زينه بتساؤل:هو عمل اي قبل كده؟
تايجر:كنا ف نادي وجاب شبكه وصنارة هو والحمار اللي جنبه وقعدوا يصطادوا
زينه بإستغراب:يصطادوا اي؟؟
ادهم:مهو ده بقا اللي نفسي افهمه
كنان:يلا ياشباب عالهدوم
الشباب:اشطا
طلعوا السلم الكهربائي وخالد ومؤمن طلعوا السلم اللي بينزل مش بيطلع وكل الناس ضحكوا على غبائهم
ادهم بغيظ واحراج:بصوا المتخلفين بيعملوا اي
تايجر:سيبهم براحتهم خالص دول يومهم اسود معايا
كنان:ده مش توأمي ومعرفهوش ده ابويا اتبناه 
زينه:الحقوا خالد وقع عالسلم
وصلوا للمحل وبعد معاااناه مؤمن وخالد دخلوا معاهم
مؤمن وهو داخل لصاحب المحل: عم محمووووود حبيب قلبي عامل اي وعيالك عاملين اي
زينه بإستغراب لتايجر:هو يعرفه؟
تايجر:لأ بس بيعملو كده علشان يبان انه زبون قديم
انتشروا فالمكان وابتدوا ينقوا هدوم
خلصوا وقرروا يدخله سينما وخالد وادهم راحو يحجزو تذاكر
ادهم بضيق:اوففف الطابور زحمه اوي
خالد بمكر:ولا يهمك هطفشلك نص الواقفين دول تعالى معايا
ووقفوا فالزحمه
خالد بحزن:والدكتور قالي ان التحليل ايجابي وعندي اشتباه ف كورونا
ادهم بحزن:ياعم ولا يهمك اتعامل معاها عادي وهتعدي
الناص كلها جريت من الطابور وادهم انفجر من الضحك وراحوا حجزو تذاكر 
كنان بإنبهار:ياولاد القردة ده انا قولت مش هتيجوا غير بعد ساعه
تايجر بتعجب:انتوا عملتوا اي؟
ادهم حكالهم اللي حصل ودخلوا السينما
زينه وكنان وأنس وادهم وتايجر قعدوا كلهم فصف واحد
ووراهم خالد ومؤمن
اتفرجوا عالفيلم واندمجوا
مؤمن:البطل هيموت
خالد:ايوه والبطله مش هتستحمل وهتنتحر
مؤمن:ابنهم هيتشرد
خالد:الواد قطع قلبي لما اتفرجت عليه اونلاين
مؤمن:الرصاصه مش هتي
تايجر بعصبيه:بس ياض انت وهو 
خالد بهمس:هيموت دلوقت
مؤمن بهمس:لأ لسه
خالد:دلوقت
مؤمن :لسه
خالد بعند:هتشوف
مؤمن:اهو مماتش اهدى بقى
خالد:انا قولت مش هيموت
مؤمن بصله بصدمه وعلى صوته:يابن الكداااابه
خالد بغضب:انت بتشتمني طب وحياة امك مهسيبك 
واتخانقوا مع بعض والامن خرجهم برة القاعه
ادهم وهو بيهمس لكنان:الحق يسطا اخوك انطرد
كنان هز كتفه بلامبالاة واندمج فالفيلم
زينه بصت للفيلم  هي خايفه لأنه كان فيلم رعب واتحرجت تقولهم
انس لاحظها:مالك ياض
زينه:هه لأ مفيش
كنان انتبه وحس بيها:يلا ياشباب نمشي انا زهقت
الكل وافق وطلعوا لقوا خالد ومؤمن بياكلوا بمنتهى البرود 
ادهم:يعني مهزئين فالبيت وقولنا ماشي..لكن توصل للسينما؟!
تايجر:ارخم كائنات على وجه الأرض
مؤمن:عادي احنا عملنا كده علشان يطلعونا..سيب السندوت بتاعي يا انس
اني برفض:لا
مؤمن بغضب:سييييب السندوتش بتااااعي يا انس
ادهم:يابن المعفنه ان وهو ده فيه عشر سندوتشات تانيين انتوووو اييي
زينه:يلا نتمشى عالنيل اي رأيكم
الكل وافقها وراحوا عالكورنيش وقعدوا فحته هاديه 
زينه بصت لمؤمن ولقيته سرحان
راحت وقعدت جنبه:مالك
مؤمن انتبهلها وابتسم:مفيش عادي
زينه:اممم لأ فيه قول
مؤمن اتنهد بحزن:امي تعبانه اوي…حالتها كل يوم بتسوء
زينه بحزن عليه:ليه كده؟!
مؤمن:لما اتولدت كان عندي اخت توأم…اتخطفت واحنا عمرنا أيام..ومن ساعتها وماما حالتها متدهورة وبتدور عليها فكل مكان و..قطع كلامهم صوت تايجر :يلا ياشباب الوقت اتأخر عندنا شغل بكره
الكل وافقوه وحضروا نفسهم وراحوا اتجاه العربيه
***
تاني يوم اتجمعوا كلهم فشقه زينه
تايجر:الجامعه هتبدأ بعد اسبوع يشباب هتعملوا اي فالشغل؟
ادهم:هنخلي الشغل شيفتات
كنان:او لما نخلص محاضرتنا نيجي عالكافيه
انس:انا شايف كده برضه
خالد:احم متيجي معايا الكليه يازين علشان متقعدش لوحدك
مؤمن برفض:لا طبعا ييجي ازاي
خالد بعند:وفيها اي يعني لو جيه معايا انت مالك اصلا انا مش هطمن وانا سايبه لوحده
تايجر بإستغراب:ده على اساس انه مش شاب زيك ولا اي؟
كنان:فكك منه ده متخلف عقليا
ادهم:يلا ياشباب عالشغل
زينه قامت معاهم وكنان نزل قبلهم يحضر العربيه وكانت فيه  عيون متيمه بتراقب تحركات زينه(ميييين بقا؟!????)
**
فالكافيه
انس:تلاته قهورة لترابيزة سته يشباب
مؤمن:اتنين عصير لترابيزة سبعه
ادهم:ادي لخالد القهوة ياكنان مش العصير علشان بيشربه..
الشباب فجأة:اوبااااا
ادهم بصدمه:
يتبع…..
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية مسك للكاتبة ملك أحمد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى