Uncategorized

رواية مجنونة الأسد الفصل الرابع 4 بقلم منة مصطفى

 رواية مجنونة الأسد الفصل الرابع 4 بقلم منة مصطفى

رواية مجنونة الأسد الفصل الرابع 4 بقلم منة مصطفى

رواية مجنونة الأسد الفصل الرابع 4 بقلم منة مصطفى

عند اسد فى الشركة كان قاعد بيراجع الاوراق التى امامه ولم يرفع عينه من عليها ثوانى ودخل فهد وهو عمال يغنى 
فهد بغناء وسع يلاااا البابا جه اى حد ادوس عليه هتنسى نفسك ولا ايه عناب تقيل غشيم عليك 
اسد بجدية وصرامة / فهد ده مكان شغل احترم نفسك واطلع برة 
فهد بنبرة بريئة مصتطنعة / بقا كده يا عشرة عمرى بتطردنى من المكتب علشان بس دخلت وغنيت للمغنى العظيم عنبة ……ثم اكمل بمرح / وبعدين دنا بفرفشك يا اسود بدل ما انت مكتئب كدة ومتوحد 
اسد وهو ينظر له ببرود شديد / خلصت يلا اطلع برة علشان اكمل شغل وقول لاميرة وانت طالع تجهز الاجتماع بعد شوية ثم ارجع نظره الى الاوراق مجددا 
فهد / قولت لفارس وهو هيقولها ثم اكمل بتذمر وهو يلف وبقول بصوت منخفض ولكن سمعه اسد / يخربيت برودك يا شيخ ربنا يكون فى عون اللى هتاخدك دى هتاخد كتلة تلج…….
اسد من وراه / سمعتك يا اللى عمال تتكلم عليا وكانت على وجهه ابتسامة صغيرة طبعت على شفتيه لتجعله اكتر وسامة ولكن لم يلاحظها فهد لانه كان معطى ضهره لفهد 
فهد / بطل ترمى ودانك عندى يلا سلام 
وفهد خرج من المكتب واتجه الى مكتب اميرة ليجد فارس كعادته وكان ينظر له باستياء وضحك 
فارس بمعاكسة / يالهوى على القمر يناس خطف قلبى وهو بيشتغل ……… كانت اميرة تسمعه ولا تعطى اى اهتمام .. اكمل فارس / تعرفى ان الجو انهارده لطيف يا امييرة ايه رأيك نتغدى انهارده مع بعض انا عازمك 
اميرة بجدية وهى تنظر له / استاذ فارس ده مكان شغل وياريت تحترم نفسك وبلاش الكلام ده ………. اكملت وقد فاض بها الكيل فليس اول مرة فارس يعاكسها / لاما هقولل لاستاذ اسد وهو شخصيا هيتصرف معاك 
فارس بغيظ منها / تصدقى بقا ان انا غلطان انى بعبرك وبعدين انا جاى علشان اقولك ان استاذ اسد بعتلى ليكى وقالى اقولك انك تجهزى الاجتماع بعد شوية … ثم امسك قلم من على مكتبها بغيظ وقال / ارشقوا فى دماغك دلوقتى فصيلة مش بتخلى الواحد يعاكس براحتو يا دبش انا هسميكى يا دبش بعد كده يا اميرة يا دبش 
ثم خرج من مكتبها تحت انظار فهد واميرة التى ثوانى واخدت تضحك على فارس وافعاله انه يشبه الاطفال دائما عندما احد يغيظه 
***********
فى بيت شيماء 
هنا وهى مازالت لا تفهم شئ / هو ايه اللى بيحصل وايه الكركبة دى يا جودعان ومامتك قصدها ايه 
عليا وهى لا تدرى اى شئ / وانا يا هنا كنت فكراكى انك لما تيجى هنرتاح وهنقعد معاكى وانا والبت الغلبانة دى مش هنضف طلعت اماما انصح مننا وهتخليكى وانتى وهايدى تنضفوا معانا وهى هتروح ترتاح  واكملت بصوت عالى / اااه يا شيماء عرفتى تلعبيها صح وعلى غفلة كمان 
منة وهايدى كانوا مش قادرين يتكلموا من كتر ما هما بيضحكوا 
اما هنا فعليا كانت تتحدث وهنا لا تفهم اى شئ وثوانى واستوعبت 
هنا بفهم / طب سلام يا لولو انا همشى اصل انا مش ههرب من البيت علشان التنضيف واجى انضف هنا حرام يا ختى 
منة وهى تضحك عليها / قدرك ونصيبك يا ختى وبعدين متقلقيش انا اقنع ماما اننا هنضف المطبخ بس واحنا يعتبر خلصنا نصوا يعنى مش هتتعبوا اوى وظلت تضحك علي اصدقائها والموقف التى لا تحسد عليه 
وذهبت هايدى الى غرفة منة وهنا الى غرفة عليا وبدلوا ملابسهم وذهبوا الى المطبخ واخذوا ييشتغلوا وظلوا يضحكون على ما حدث لهم بينما شيماء دخلت المطبخ لهم 
شيماء / يلا بقولكوا انا عايزة المطبخ انهارده يتروق انتو عارفين رمضان وان المطبخ ده اهم حاجة وانتوا بناتى الشطار فتنجزوا بسرعة عايزة الحق اعمل الغده قبل ما سارة ومحمد يجو يلا 
منة بغيظ / هو انتو بتتأمروا علينا مش كفاية جايين من امتحان وتعبانين المفروض تشلونا على كفوف الراحة مش كده يا بشر 
هنا بضحك على منة / ههههههه اهدى يا بت وتيجوا نسافر فى اى مكان اسبوع بس تبقوا تنضفوا معايا اوضتى قبل رمضان اه منا مش اجى انضف عندك ومتجيش عندى 
منة بعد هذا الكلام ظلت تنظر لهم بصدمة وهما كانوا بيضحكوا على تعابير وجها 
منة بصدمة  وتذمر طفولى / واطية طول عمرك يا هنا مفيش مرة تعملى حاجة لله وللوطن كده 
وظلوا على هذا الحال بين الضحك والتذمر وانتهو من التنضيف وذهبت هنا وهايدى الى القصر وذهبت منة الى غرفتها لتنضفها لان شيماء تشاجرت معها بأنها سوف تنضفها اليوم لانها كمل تدعوها زريبة من وجهة نظرها انما من وجة نظر منة اجمل اوضة 
*******
اما عن اسد بعد ما انتهى من اجتماعه صعد الى مكتبه سريعا بغضب ووطل من السكرتيرة الدخول بعده واستغرب من وجود فتاة جالسة مع اميرة
اسد بغضب / هنا مش مكان المقابلات يا استاذه 
اميرة برعب / يا فندم دى انسة مريم اللى اختارها زياد بيه 
اردف اسد وهو متجهها الى مكتبه / خليها تدخل هى وسكرتيرة زياد 
دلف الى مكتبه صافعا الباب خلفه 
زياد بفزع / فى ايه يا عم اسد فزعتنى 
اسد ببرود / خلصت 
زياد وهو يترك المقعد الخاص بأسد / نفسى تتكلم مرة من غير برود 
اردف اسد بهدوء مخيفوهو يجلس على مقعده الخاص / قولت ايه يا اسد 
زياد بسرعة / ولا حاجة …… انا اخترت سكرتيرة مناسبة جداااااااااا ثم اكمل بهيام / والصراحة هى مباسبة وجميلة اووى 
اسد بحدة / زياااااااااااااااد 
زياد برعب وقد فاق لنفسه / ولا حاجة انا خارج وانت اتكلم معاها براحتك وال cv الخاص بيها قدامك بس براحة عليها ……….. قال حملته الاخيرة وهرول سريعا قبل ان اسد يفتك به 
وبعد دقايق طرقت السكرتيرة على الباب ومعها مريم 
السكرتيرة / اوامرك يا اسد بيه 
اسد موجها كلامه لمريم بعدما تصفح الملف الخاص بها 
اسد بهدوء / انسة مريم انتى هتبدأى شغل من بكرة وانهارده ممكن تروحى تعرى نظام الشغل وتروحى ثم وجه حديثه للسكرتيرة / سلمى شغلك للانسة مريم حالا وبعدها تروحى على الشئون القانونية تاخدى ملفك مع توصية حلوة 
السكرتيرة / ليه يا فندم انا عملت حاجة 
اسد بغموض / لا ثم اكمل بسخرية / ابقى سلميلى على امير 
السكرتيرة بارتباك / ا …ا…انا 
اسد بحدة  / اتفضلى نفذى الاوامر 
 السكرتيرة / حاضر ….. واخذت مريم واتجهت للخارج وكانت تنظر لمريم حقد وكراهية 
**********
عند منة بعد ما نظمت غرفتها واصبحت منظمة وجميلة منة وهى تقعد على كرسى فى غرفتها وهى تنظر الى الغرفة 
منة بتأثر مصتطنع / او ماى جاد لا اصدق ان غرفتى الزريبة اصبحت جميلة ومسحت دمعة مزيفة وبعدها نظرهت بخبث للغرفة دلوقى بقا وت انى اقرأ رواية واسمع المغنى العظيم شاكوش 
والقت بنفسها على السرير وظلت تضحك واخدت هاتفها وشغلت اغانى واخذت تقرأ رواية وتسمع الاغانى وترددها وبعد وقت رن هاتفها نظرت اليه وجدتها هنا تتصل 
ردت منة بخنق / فصيلة من يومك يعنى حرام عليكى الواحد يكون عامل مزاج عالى وانتى تيجى تفصليه ……. ثوانى وسمعت صوت ضحكات هنا العالية 
منة / ده انتى باردة يلا قولى عايزة ايه عايزة اعرف كنان هيعمل لفتون ايه بسرعة وعايزة اكمل اغنية شاكوش 
هنا بعدم فهم / كنان مين وفتون مين واغنية ايه وشاكوش ايه 
منة وهى تكاد ان تموت من الغيظ / كنت بقرأ رواية وانتى قطعتينى فى حتة تشويق وفى نفس الوقت وقطعتينى فى مقطع مهم من الاغنية واكملت باستعجال / فانجزى وقولى عايزة ايه 
هنا ومازالت لا تفهم / هو انتى ازاى مركزة فى الاغنية والرواية ثم اكملت بتذكر / بقولك هى السلسلة بتاعتى عندك شوفيهالى لتكون ضاعت 
منة وهى تبحث عن السلسلة ووجدتها فى درج التسريحة / ايوة اهى لقيتها 
هنا بفرحة / الحمد لله كنت فاكراها ضاعت بقولك يا منة هاتى السلسلة وعالى دلوقتى 
منة بحنق / هنا انا مش فاضيالك ابقى لما اشوفك ادهالك 
هنا بزعل مصتطنع لكى تجعل منة تاتى / انتى عارفة قد ايه السلسلة دى مهمة عندى وغالية ومينفعش اقلعها خالص 
منة بزهق / طيب هجبهالك دلوقتى 
هنا بفرحة / شكرا يا احلى ميوش  
وانهت منة المكالمة 
************
فى مكتب اسد 
فهد / بس انت كده لسة محددتش معاد التسليم 
اسد بزهق / نبقى نعمل اجتماع تانى بس دلوقتى عايزة امشى 
فهد بشك / مالك يا اسد 
اسد بعمق / مفيش بس حسيت من العميل انه عايز يعمل شراكة كبيرة اوى كمان 
فهد ولم يفهم مقصد اسد / لو ده حقيقى يبقى ممتاز لان شركتو كبيرة وبرده هتنفعنا فى تكبير الشركة اكبر واكبر
 اسد / برده مفهمتش يا غبى انت مش لاحظت نظرات بنتو ليا وبعدين هو ليه جايب بنتو المرادى وحصلت حاجات فى الاجتماع خلتنى انهى الاجتماع وانا محددتش الميعاد ولا اى حاجة 
فهد بفهم وهو ينظر له ليكمل اسد / ايوة ذى ما فهمت هو عايزنى اتجوز بنته وبعد كده هيبقى فى شراكة بين شركاتنا وشركاتوا يعنى بالمعنى جوازى من بنتوا مصلحة لشركتوا مش اكتر 
فهد / طيب وانت هتعمل ايه 
اسد بخبث / هسيبوا يكمل لعبتوا لغاية ما يجيب اخره ويتعلم ان اسد السيوفى اللى ميتلعبش عليه ويتخططلوا ورجع بكرسيه للوراء واطبق تنهيدة ليرتاح قليلا 
*********
اتجهت منة الى خزانتها ولبست ده 
وخرجت من الغرفة وذهبت عند والدها وجدتها تشاهد التلفاز ومندمجة معاه جداااا 
وخرجت من الغرفة وذهبت عند والدها وجدتها تشاهد التلفاز ومندمجة معاه جداااا 
منة بصوت عالى / مامااااااااا ماماااااا مامااااااا يا مامااااااااااااااااااااااااااااااا
شيماء بفزع / ايه فى ايه  ونظرت لها وقالت / ايه ده انت رايحة فين 
منة / رايحة عند هنا اديلها السلسة بتاعتها 
اومات لها شيماء وقالت / تمام بس متتأخريش 
منة نظرت لللساعة وجدتها 7 وقالت / لا انشاء الله مش هتأخر يلا سلام 
عليا وهى خارجة من غرفتها / انتى راحة فين 
منة / راحة عند هنا اوديلها السلسة بتاعتها وانتى لابسة وراحة على فين 
عليا / هروح اتشى على البحر شوية 
منة / اشطا لو خلصا بدرى هجيلك 
عليا / اشطات 
ذهبت منة وهى فى الطريق اخذت تاكسى ولكن لاحظت نظرات السائق لها
منة / لو سمحت نزلنى هنا 
السائق / بس مش ده المكان اللى قولتى عليه 
منة باندفاع / ايوة بس انا عايزة انزل هنا عندك مانع 
نظر لها السائق ووقف ونزلت منة وقررت ان تكمل طريقها مشى فلم يكن على قصر هنا الا القليل ووصلت الى المكان الذى ارشدته اليه هنا 
فى مدخل القصر 
فى منتصف المسافة 
وقفت منة فجأة تتامل هذا القصر الرائع الذى تراه لاول مرة 
وفى نفس الوقت 
كان اسد داخل من بوابة القصر وماشى ماسك الفون بتاعه 
فجأة *****
يتبع…..
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!