Uncategorized

رواية الفهد والفاتنة الفصل الرابع 4 بقلم آية هاني

 رواية الفهد والفاتنة الفصل الرابع 4 بقلم آية هاني

رواية الفهد والفاتنة الفصل الرابع 4 بقلم آية هاني

رواية الفهد والفاتنة الفصل الرابع 4 بقلم آية هاني

بعد خروجها من غرفه سليم اتجهت لغرفة تيا مع اصدقائها لتدخل عليهم لتراهم واقفين بخيبة أمل حولها فكانت تيا تنام بعمق غير مباليه لما حولها 
لتقول ليان بحب وحنان : تيا تيتو يالا اصحى بقا عشان نخرج 
لترد عليها تيا بنوم :هشش سيبيني يا ماما انام بقا منا لسه قيلالك مش هصحا دلوقتي
وتعود للنوم مره اخرى 
لتقول رانسي :ي بنتي قوميي عايزين نخرج النهاردة يوم فرييي
لتردف لوجينا بابتسامه خبيثه : هصحيهالكوا أنا دلوقتي
لتذهب وتجلب كوب الماء الموجود على المكتب وهي تستعد حتى تفرغه عليها قائله ومشيره بيدها :123 لتلقي الماء على تيا دفعه وآحده 
لتقوم تيا بفزع وهي تقول :عاااا عاااا الحقوني انا بغرق
الحقوني انا بغرق
لتنظر حولها لتجد كل اصدقائها يضحكون عليها بشده
ولا يستطيعون التوقف لتنظر لهم تيا بغيظ وهي تقول :أكيد آنتي إللي عملتيها ي لوجينا واللهي منا سيباكي 
لتركض كل من لوجينا وتيا في الغرفه وليان ورانسي وكيان لا يستطيعون التوقف عن الضحك
لتردف ليان وهي تضحك بعد أن رفعت النقاب على وجها الطفولي البريئ :خلاص يا تيتو سيبيها بقا وتعالى البسي بسرعه عشان تخرج يالا
لايتوقف كل منهما لتقول تيا وهي تنظر للوجي بغيظ شديد :حاضر هروح البس دلوقتي اهو
ليخرج ليان وأصدقائها من الغرفه ويتبقى لوجي التي تخرج في الاخر لتسمع
تيا تقول لها : دا انا هنفخك يا لوجي بس اللبس واجيلك
لتخرج لها لوجي لسانها وهي تخرج من الغرفه
وتقول لها : ابقى قابليني سلام يا موزه
……………………………..
لنذهب إلى شركه كيان الفهد للمقاولات
في غرفه الاجتماع نجد كل من رائف
الذي يجلس على يمين والده وعلي يمين رائف يجلس مراد وبجانبه يجلس سليم ومعهم المندوبون
لشركه المعز لاستيراد والتصدير لمناقشه صفقه
التسليم حيث يشرح مراد للمندوبين الخطه والأرباح
العائده للصفقه وبعد انتهاء مراد من الشرح
اردف رائف بثقه : ها ايه رايكم
ليرد احد مندوبين الشركه على رائف : بس دا مينفعش يا رائف باشا
يعني ايه انت تاخد ٪70 من الأرباح والشركة تاخد٪ 30 كدا مينفعش 
ليرد رائف ببرود : هو دا الي عندي مش عاجبكم خلاص في كذا شركه عايزه الصفقه دي بنفس الشروط إلى قولتها
ليرد عليه مندوب آخر بتوتر :سيبنا ياباشا نفكر وهنرد عليك
ليقول رائف وهو على قدر كافي من الثقه : هما يومين معاكو يومين بس تردوا عليا فيهم غير كدا الصفقه ملغيه
ليرحل المندوبين ويتبقى والد رائف ومراد وسليم
ليقول سليم : ايه دا يا رائف كدا الشركه مستحيل توافق على الصفقه
ليردف والد رائف هو الآخر : اه يا رائف احنا كدا واخدين النسبه الأكبر غير شروط الصفقه والشرط الجزائي
ليرد عليهم رائف بصوت جاد واثق ونظره غامضه كالفهد ليقطع الكلام : متقلقوش انا عارف انا بعمل ايه وبكره قبل الساعة متيجي ٥ المغرب هيكونوا وافقوا على الصفقه و مش كدا وبس وهيمضوا كمان 
ليقول مراد بمزاح :يواثق انت
لينظر له رائف بأبتسامه وغموض. 
نسيبهم بقا في شغلهم ونروح عند بطلتنا وصحابها
….. 
اما عند ليان بعد ما أتت تيا وهي تلبس دريس بلون السماوي وعليه طرحه من نفس اللون خرجوا وركبوا سيارة كيان 
لتقول كيان : ها يا جماعه هنخرج فين بقا
لتقول ليان بطفولة محببه لهم جميعا : نروح الملاهي
لتقول رانسي هي وتيا : خلاص ملاهي ملاهي
لتصيح ليان من تحت النقاب : جاهزون ي اطفال
ليقولو جميعا في وقت واحد :هاي هاي كابتن 
لتقول ليان:من يسكن البحر ويحبه الناس 
ليردوا عليها :سبونج بوب سكوير بانتس. 
:لونه اصفر مربع حساس
_:سبونج بوب سكوير بانتس 
ليضحكو معا ثم يذهبو إلي الملاهي
وبعد الوصول نزلو ودخلو الملاهي لترا ليان بائع غزل البنات لتقول لهم بطفوله :تعالوووو في غزل بنات هناك أهو لازم نجيب.
ليردوا عليها قائلين بضحك:يلا ي طفله.
ثم يذهبوا إلي البائع ليشتروا جميعهم غزل البنات ويلعبو في الملاهي بفرحه وسعادة وأخذوا صور عديده لهم بسعاده وفي نهاية اليوم ركبوا سيارة كيان لتوصل كيان اصدقائها إلي منازلهم وتتبقا ليان وفي طريقها لايصلها يرن هاتف كيان بأسم :أبيه روفي.
لتقول ليان وهي تنظر لهاتف كيان:كيان مين أبيه روفي ده.
لتضحك كيان قائله:ده أخويا الكبير.. هاتي اما أرد.
ثم ترد كيان قائله:الو أي ي حبيبي عامل أي..لا أنا بوصل صاحبتي ليان وهروح ع البيت علطول… متقلقش هتلاقيني وصلت قبلك… اوكي يلا سلام في رعايه الله.
لتغلق معه وترا ليان صامته و شارده لتقول كيان :ليان.
لتنظر لها ليان وقد فرت دمعة متمرده من عينيها قائله :أي ي حببتي.
لتقول لها كيان بحزن:افتكرتيه.
لتقول ليان بوجع وحزن:وحشني آوي حبيبي الله يرحمه.
لتقول لها كيان بحزن:ي حببتي ربنا يرحمه يارب ويغفر له متعيطيش عشان هو كده بيزعل لما بيشوفك زعلانه.
لتبتسم ليان وتقول لها :خلاص محصلش حاجه يلا البيت أهو.
لتركن كيان بسيارتها امام بيت ليان لتودعها وتنزل ليان إلي بيتها وتذهب كيان لمنزلها.
.
.
.
وفي المساء……
كانت كيان جالسه بجناحها تقرأ روايتها المفضله ليطرق الباب لتقول وهي تضع عينيها في الكتاب الذي بيدها :ادخل.
ليدخل اخيها وهو يضع يده وراء ظهره ثم يذهب نحوها ويجلس بجانبها:كينو الجميله عامله أي.
لتغلق كيان الكتاب الذي بيدها ثم تردف مبتسمه:أنا تمام ي أبيه
ليقول رائف بأبتسامه :يلا احكيلي يومك.
لتقول كيان كل ما حدث حتي الموقف بينها وبين ليان عندما تذكرت اخيها المتوفي ليقول رائف : الله يرحمه يارب خدي جبتلك شوكلاته
لتفرح كيان ثم تقول:هسيبها بكره أكلها مع ليان.
ليقول رائف بأستغراب :هي مين بقا ليان إللي كل شويه بتتكلمي عنها دي.
لتقول كيان :ليان دي ي أبيه كل حياتي وطيوبه آوي وبريئة آوي وبجد جميله ولو شفت عيونها ووشها البريئ جميله جدا وطفلة آوي ف نفسها أقل حاجه بتفرحها بجد محظوظ إللي هيتجوزها آوي.
ليقول رائف :طيب يستي ربنا يخلي يلا نامي عشان المحاضرات إللي عندك بكره.
ثم يقف ويذهب نحو الباب ليقول ل كيان بحب:تصبحي علي خير ي كينو.
لتقول كيان :وإنت من أهل الخير ي أبيه.
ثم يذهب رائف للجناح الخاص به
لينتهي يومنا هذا دون أحداث اخري❤️❤️
يتبع…
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!