Uncategorized

رواية وعد الرعد الفصل الرابع 4 بقلم فاطمة خميس هارون

 رواية وعد الرعد الفصل الرابع 4 بقلم فاطمة خميس هارون
رواية وعد الرعد الفصل الرابع 4 بقلم فاطمة خميس هارون

رواية وعد الرعد الفصل الرابع 4 بقلم فاطمة خميس هارون

لحق بها الشاب وأمسك يدها وهو يشدها له حتي اصتدمت بصدره 
علا :ايه ده يا متخلف ازاي تمسك ايدي 
الشاب :ايه مش هتدي حضن لسوسن قبل ما تمشي 
علا وهي تحاول تخليص يدها منه :اولا اسمك سوسو ثانيا انا مش بسلم علي البنات الرزله 
ضغط الشاب علي يدها بقوه حتي تاوهت بالم 
علا :ايدي هتتكسر سيبني 
نظر  لها الشاب وقال بسخريه :تؤ تؤ انتي بتعيطي 
نظرت له علا بغضب وسرعان ضربته بقدمها في بطنه 
الشاب وهو يحاوط بطنه بيده :اعاااااا يا بنت ……
علا :وهي تقرصه من خده :بطلي قله ادب يا سوسو حملت حقيبتها وتركته وذهبت لكي تري صديقتها 
ظلت أمام الباب مده طويله  تطرقه بقوه اوقات وتهاتف صديقتها اوقات أخري ولكن في الحالتين لا يوجد استجابه 
كادت ان تستسلم لولا أنها اخيرا ردت 
وعد بصوت نائم :أيوة يا علا
علا :افتحي الباب يا جزمه 
فتحت لها الباب 
دفعتها علا ودخلت وهي تمتم بغضب :نايمه الهانم 
علا :يلا اشرحي انتي ازاي .
وعد وهي تقاطعها برجاء :مش عوزة اتكلم بجد تعابه بصي الخلاصه انا هتجوز بكرة جواز صفقه هو عشان أهله ضغطين عليه وانا عشان بابا 
علا :بكرة بجد 
وعد :أيوة 
تقدمت علا لصديقتها واخذتها في أحضانها ثم قالت بحنان :عيطي يا وعد عيطي 
فهي تعلم صديقتها تهرب من حزنها عن طريق النوم كي لا تبكي ويظهر ضعفها 
وعد :لا يا علا انا مش هعيط انا هخليه هو الي يندم 
علا:ازاي يعني 
وعد :هتشوفي 
علا :طيب … بس ده فرحك بكرة هتلبسي ايه 
وعد بخبث :هعمله مفاجاه ايه تحفه 
علا:ربنا يستر 
وعد :انتي هتباتي هنا ها 
علا :ماشي هو انتي ..
قاطع كلام علا رنين هاتف وعد 
علا :مين 
وعد :رعد 
علا :رعد وده عاوز ايه 
وعد وهي ترفع كتفها :مش عارفه 
علا بفضول: ردي بسرعه يلا 
وعد بتأفف :أيوة 
رعد :كل ده عشان تردي 
وعد :والله انا مش ماسكه الفون في أيدي 
واكيد ورايا حاجات اهم 
رعد :طيب خلاص ايه مرشح واتفتح انا بس عاوز اعرف جهزتي حاجه بكرة 
وعد :ها حاجه ايه دي 
رعد :الحاجه ايه هو انا الي هقولك 
وعد :الله الله من اولها كده بتخلف وعدك يا استاذ يا محترم 
رعد :استاذ ومحترم 
وعد :انا كنت فاكرة كده بس للاسف طلعت قليل الادب 
رعد بعصبيه :قليل الادب انا 
وعد :أيوة امال انا شغال تقول حاجات ومحتاجات ها 
رعد :أيوة حاجات الجواز دي لازمه في أي جوازه ولا انتي مش عارفه يا كبيرة يا 
 متعلمه لو مش عارفه اسالي حد من صحباتك 
وعد :اه يا قليل الادب وكمان اسال صحابي 
رعد بعصبيه :بقولك ايه انا ساكت كل ده بمزاجي بعد كده هوريكي قله الادب بصحيح 
اهم حاجه تحضري الحاجات والا مش هيحصلك طيب واي..
قبل أن يكمل أغلقت الخط بسرعه 
رعد وهو ينظر للهاتف بغيظ ماشي يا وعد انا هربيكي من اول 
علا وهي تنظر لوعد باستغراب :في ايه يا وعد مال وشك احمر كده 
وعد بعصبيه :بيقولي قال ايه حضرتي حاجات الجواز ولا لا 
علا :حاجات ايه 
وعد بخجل :حاجات يا علا حاجات 
علا :اهااااا الحاجات 
وعد :انتي بتضحكي ده انا هموووت من الغيظ 
علا :غصب عني ما هو الصراحه الراجل مقالش حاجه انتي ايه عرفك أنه قصده كده 
رفعت وعد حاجبها ثم قالت :هو انا صغيره انا عارفه نبرة صوته هو كان قصده قليل الادب
وعد :غورى اتخمدي غوري 
. ……..
علا :اصحي يا عروسه 
وعد :… عاوزة أنام 
علا وقد أطلقت زغروطه عاليه ولكن توقفت عندما ضربتها وعد بالوساده 
علا:اعااااااا ليه كده يا بت 
وعد :اخرسي يا كلبه البحر انتي 
علا :انا غلطانه اني فرحانه عشانك 
وعد :هو انتي شيفاني دايبه فيه ولا هو بيعشقنى 
علا :انا قولت أجامل بس 
وعد :تجاملي ايه يا بت انتي انتي عوزة تشليني ها هلقيها منك ولا منه 
علا :مننا احنا التنين 
وعد :غورى انتي مصحياني بدرى ليه يا مخ السمكه انتي 
علا :انا الي مخ السمكه امال انتي ايه دي الساعه ٥يا استاذه وانتي عوزة تجهزي الحاجات ها الحاجات 
ضربت وعد علا في كتفها وقالت :طب اتلمي ها بدل ما المك انا 
علا :علي ايه انا هسكت احسن بس خلي بالك من الصبح وهو بيرن ومبط..
قبل أن تكمل قاطعها صوت رنين هاتف وعد 
وعد :يا ريتك كنت جبت سيره نص جنيه 
علا:ومقطوع كمان 
وعد :استني استني لما اشوفه 
رعد :ايه يا استاذه انتي كل ده نوم انتي مش عارفه أن الفرح انهارده 
وعد :حيلك حيلك ايه كل ده لا انا عارفه بس المعاد لسه الساعه ٨
رعد :اياكي تتاخري والا متزعليش 
قبل أن تجيب كان اغلق الخط سريعا 
وعد ؛اه يا ابن الاي بتردهالي ماشي 
علا :يلا يا وعد اتاخرنا 
وعد :يلا عشان احضرله الحاجات 
علا:ربنا يستر من الي انتي عوزة تعمليه ده
يتبع ……
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى