Uncategorized

رواية أمير الرجال الفصل الرابع 4 بقلم مروة عبدالجواد

 رواية أمير الرجال الفصل الرابع 4 بقلم مروة عبدالجواد

رواية أمير الرجال الفصل الرابع 4 بقلم مروة عبدالجواد

رواية أمير الرجال الفصل الرابع 4 بقلم مروة عبدالجواد

في الصباح الباكر استيقظت ساره ، وصلت ركعتين  ، ثم اخرجت من الدولاب دريس طويل منقوش الالوان  لكي ترتديه .
مي : نظرت  للدريس باستغراب ، ساره ايه دا .
ساره : دريس علشان البسه واروح الشغل .
مي : نهضت مي وامسكت الدريس باطراف اصابعها باستهزاء ،  دا ياحببتي تلبسيه وانتي رايحه تشتغلي في محل تناتيش ابو خمسه جنيه اللي علي اول الشارع .
ساره : قطبت حاجبيها ،  امممم يعني ايه ، مش حلو .
مي : مدت يدها داخل الدولاب واخرجت منه  بنطلون جينز وتيشرت  وباسفل الدولاب اخرجت كوتشي ابيض  واعطتهم لساره ،   البسي دول .
ساره : التقطتهم منها ، دا لبس جامعه مش لبس شغل .
مي : انتي رايحه شركه كبيره وهتقابلي ناس علي مستوي عالي ،يعني تبقي لابسه زيهم او علي الاقل متلبسيش اقل منهم ،  لازم لبسك يبقي في نفس المستوي الشركه اللي انتي ريحاها .  
ساره : القت الملابس علي السرير ، بس دا اوفر اوي ، وبعدين اما اشوفهم الاول هيقبضوني كام ابقي اروح اشتري لبس جديد ، انا كل اللي عندي لبس الجامعه .
مي : يبقي هتترفدي قبل ماتتعيني .
ساره :  بعد تردد طب بصي انا هلبسه بس بلاش الكوتشي هلبس شوز .
مي : تمام حلو اوي ،بصي بقي في كلمتين محشورين في زوري لازم اقلهوملك. 
ساره : اممم خيرر .
مي: اولا: افردي بوزك وانتي داخله .
ثانيا : ثانيا امير دا صاحب الشركه ها ، ركزي صاحب الشركه يعني تعامليه بكل ذوق وادب ورقه .
ثالثا :  ودا الاهم الشغل دا لو لفيتي علي كعوب رجلك في مصر كلها وبره مصر ،  مش هتعرفي تلاقي زيه ، دي فرصه والفرصه ياحببتي مبتجيش الا مره واحده 
رابعا : اوعي ….
ساره : تقاطعها ، خلاص ماتروحي انتي مكاني احسن بدل المرشحات دي كلها .
مي : ياريت هههههه معطلكيش ، انا مش ناويه اشتغل اصلا .
ساره : تضحك  اومال اما تتخرجي هتعملي اي .
مي : هشتغل برضوا ، بس هانم .
ساره : هههه بتحلمي .
مي : لا وحياتك ما حلم  ، تعرفي لو مش مشغوله كنت شقط منك امير .
ساره : بااستغراب  تشقطيه مني ، ومشغوله .
مي : اوعي ياهبله تضيعي منك امير دا فرصه .
ساره : انا همشي من قدامك علشان متعصبش عليكي ، ويلا بقي اطلعي بره علشان البس ومتاخرش ( وتدفعها خارج الغرفه)  .
مي: حاضر حاضر متزقيش ( وتذهب للخارج) .
#في الشركه 
تقف ساره بدهشه واستغراب من ضخامه المكان والمبني ، امام البوابه الخارجيه للشركه وعليها لافته كبيره بااسم(  شركه ابو الدهب للاستيراد والتصدير ) ،
فتتمتم
—  ياااا دي كلها شركه ، دي اللي كنت فيها بقي كانت توكتوك. 
دخلت من باب الشركه الخارجي ومرت علي الامن ونظرت لهم بانتظار ان احد يوقفها ويسالها اين تذهب ،  ولكن مرت بسلام .
اكملت طريقها للبوابه الداخليه للشركه وهناك شاهدت اثنان من رجال الامن
وقفت ساره تسالهم .
ساره : السلام عليكم لو سمحت عايزه اروح مكتب استاذ امير صاحب الشركه .
الامن : وعليكم السلام حضرتك ادخلي هنا ، 
واشاروا لها علي صاله الاستقبال
— هما هيقلولك تعملي ايه. 
ساره : باابتسامه شكرا .
دخلت ساره صاله الاستقبال وكان بهما انستان وشاب .
موظفه الاستقبال : باابتسامه اؤمري يافندم .
ساره : بتردد وحيره  ، لو سمحتي كنت عايزه اقابل استاذ امير صاحب الشركه .
موظفه الاستقبال : حضرتك معاكي معاد مع مستر امير .
ساره : اه هو قالي اجي النهارده .
موظفه الاستقبال : اسم حضرتك ايه .
ساره : اسمي ساره .
موظفه الاستقبال : انسه ساره اهلا بحضرتك  دقيقه واحده .
تخرج موظفه الاستقبال الثانيه
— اتفضلي معايا.
وتاخذها ويصعدا  بالاسانسير ،فتضغط موظفه الاستقبال علي الدور الثالث ، ثم يخرجا من الاسانسير  ويذهوا الي مكتب سكرتاريه ال HR .
موظفه الاستقبال : توجه كلامها للسكرتيره مدام مني التي تجلس علي المكتب ،  وتشاور علي ساره 
—   صباح الخير يامدام مني ، دي الانسه ساره عندها ميعاد مع مستر امير .
مدام مني  :صباح الخير ، تمام اتفضلي ياساره .
فتنصرف موظفه الاستقبال .
ساره : بخجل شكرا، وتجلس علي كرسي المكتب .
مدام مني  : منوره تحبي تشربي ايه .
ساره : لا شكرا .
مدام مني : طيب تعالي ندخل لمستر طارق هو مستنيكي .
ساره :باستغراب  تتمتم  طارق ،  هو طارق ولا امير .
ويذهبا سويا الي المكتب المجاور 
دخلت مني وساره مكتب طارق HR .
مني : صباح الخير يامستر طارق دي ساره  .
طارق : ينظر لها ويتمتم ايه  الصاروخ دا وبصوت عالي اتفضلي ياساره ، مني ابعتيلي مدير الحسابات حالا . مني :حاضر  .
طارق : باابتسامه منوره ياساره .
ساره : بخجل شكرا .
طارق : بصوت منخفض ، يخربيت جمال امك .
يدخل فادي مدير الحسابات وبصوت عالي  اذيك يامدير ،  ومعه ورق ويضعه ع مكتب طارق وينظر لساره بااعجاب دي الي هتشتغل .
طارق : اه ايه رايك. 
فادي : يضحك هو احنا هنعرف نشتغل كده .
ساره : تخجل وتنظر الي الارض. 
طارق : اخلص لنطرد كلنا .
فادي : حاضر ، انا بقول كده برضو  يلا امضي هنا ياساره .
ساره : امضي علي ايه.
طارق : علي عقد الشغل انتي مش عايزه تشتغلي ولا ايه.
ساره : طيب مش هتشوفوا ال  Cv ولا هعمل انترفيو .
فادي : بنظره اعجاب عليا النعمه  انتي وشك CV لوحده .
طارق : اخلص يافادي ، ثم يوجه كلامه لساره ، الاوردر  بقول انك تشتغلي ع طول من غير اي حاجه ، لكن  محتاجين بطاقتك علشان البيانات .
فادي : يضع الورق امامها ،  امضي هنا ويعطيها القلم .
ساره : تمضي فتلاحظ في اخر الورقه التي تمضي عليها 8 الاف ج مرتب شهريا قابل للزياده ، فترتبك وتنظر له. 
طارق : ممضتيش ليه .
ساره : الورق في لخبطه مكتوب مرتب 8 الاف شهريا .
فادي : اه دا مرتبك ، ويبتسم  اي عايزه اكتر .
ساره : بدهشه ، لا طبعا انا بس بتاكد ليكون في لخبطه  يعني اناهاخد 8 الاف كل شهر .
طارق : اكيد ودا كمان اول ست شهور ، ولسه في حوافز وبدلات وغيره .
ساره : تبتسم وتكمل امضاء في سرها ( وانا اللي كنت طايره من الفرحه اني هاخد 800 ج من الشغل اللي فات خيبه عليا وتبتسم)  .
طارق : يشاور الي فادي ، طير انت .
فادي : يغمزله ، تمام يامدير .
طارق : ينظر الي ساره انتي خريجه ايه ياساره.
ساره :حضرتك انا كليه تجاره اداره اعمال .
طارق : ممتاز تعالي بقي اوديكي مكتبك .
ساره : هشتغل ايه .
طارق تعالي الاول ، واخد ساره وذهبوا الي مكتب في نفس الطابق  ، ثم  دخلا 
اذيك ياامدام نهي ، دي ساره الموظفه الجديده .
نهي : صباح الخير يامستر طارق ، اذيك ياساره .
ساره : الحمدلله ، حضرتك .
طارق اشار الي ساره  ،  دا مكتبك  ، ونهي هتفهمك طبيعه الشغل  ، فينظر الي نهي زي مافهمتك خلي بالك منها والا هنتسوح كلنا .
نهي : تضحك حاضر .
انصرف طارق وجلست نهي علي مكتبها ، وساره جلست ع مكتبها المجاور لنهي .
نهي : منوره ياقمر انتي متوصي عليكي جامد ، انتي تبع مين في الشركه. 
ساره : تبتسم ، مش تبع حد. 
نهي : اممممم بقي كده ، طب بصي بقي نصيحه مني ليكي انتي لو ماثبتيش نفسك هنا هيمشوكي ، الفرصه هنا مبتجيش الا مره واحده ( فتتذكر ساره كلام اختها مي)  ، انا مبخوفكيش ولا اقلقك وعلي فكره الشغل هنا بسيط بس عايز تركيز وهيعجبك جدا والمرتب كمان حلو ، فنصيحه لو كنتي تبع صاحب الشركه نفسه لو مشتغلتيش كويس هتمشي.
ساره : بقلق وتوتر اكيد انا جايه اشتغل مش جايه العب .
نهي : تترك مكتبها وتتجه لمكتب ساره فتفتح الحاسوب الذي امامها ،  زي ماقلتلك الشغل هنا بسيط ومفهوم بس عايز تركيز .
بدات تدخل علي بيانات الجهاز 
، الشغل هنا عباره عن مراجعه الصادر والوارد بعد مابعدي علي المكتب اللي قبلنا وهما بيرحلوا علينا الفايلات علي اللاب دا  .
احنا بقي بنراجع عليه وعلي اساسه الحسابات وباقي السيستم بيمشوا عليه ( فتنظر لها ساره بااستغراب) .
تبتسم ، بصي هبسطهالك احنا هنا مراجعه علي الصادر والوارد اللي بحصل علي الجهاز بنشوف التوتال النهائي( الرصيد)  زي اللي في الحسابات ولا لا يعني شغل بسيط بس محتاج تركيز ، مش اكتر .
وبدات تشرح لها .
#في مكتب امير 
امير : يجلس علي مكتبه ويمسك الهاتف ،  ها .
صوت طارق : تمام ياباشا استلمت الشغل وفي مكتبها دلوقتي .
امير : مش هوصيك بقي .
صوت طارق : كلامك اوامر ياباشا .
#في مكتب ساره .
نهي : فهمتي .
ساره : اه  بنسبه كبيره .
نهي : مع التدريب هتتعلمي بسرعه ، عامتا انا كده كده هراجع وراكي ، حتي لو غلطي متقلقيش اهم حاجه بعد ماتخلصي مراجعه متعمليش ترحيل للفايل ، اعملي حفظ بس ، وانا هراجع وراكي وارحل .
ساره : معلشي هتعبك معايا لحد مااستوعب .
نهي : ولا يهمك انا اصلا اللي كنت بعمل دا كله لوحدي  فعادي يعني مفيش تعب ، ومتقلقيش من حاجه انا اول ماجيت كنت زيك كده ومع التدريب بقيت نمبر وان هنا .
صوت دقات علي  الباب .
نهي : ادخل. 
يدخل العامل ومعه بوكيه ورد وبه بوكس صغير ويضعه علي مكتب ساره .
نهي : اي دا يا سيد .
العامل سيد : دا للانسه ساره .
ساره : بدهشه ليا انا من مين .
العامل : معرفش في واحد جه وقالي اديه للانسه ساره الموظفه الجديده .
نهي : خلاص روح انت ياسيد وتنظر لساره ايوه بقي والعه معاكي وتضحك .
ساره : تنظر لها اكيد حد غلط معقول دا ليا، محدش اصلا يعرف اني بشتغل هنا .
نهي : شوفي لو في كارت ع الورد ، يمكن تعرفي مين اللي بعته .
ساره : تفتش علي كارت ملقتش ، مسكت البوكس وبدات تفتحه .
وجدت  به موبايل احدث ماركه .
نهي : واووو دا موبايل تحفه ، ايوه بقي .
ساره : بااندهاش معقول دا ليا يمكن حد غلط وبعتهولي 
نهي : غلط ازاي بس هو في حد اسمه ساره وموظفه جديده غيرك هنا . 
ساره : غريبه دي ، فترتب علي شفايفها وتتمتم ، ممكن يكون امير ، لا مش ممكن دا اكيد ، بس دا حتي مقابلنيش ، يمكن بعت الموبايل ده ليا بدل اللي كان ضيعهولي يوم الحادثه ، بس الموبايل دا غالي اوي ، وبعدين هو شغلني في شركته في وظيفه ومرتب مكنتش احلم بيهم وتشرد بفكرها.
نهي : تشاور لها  هاي هاي سرحانه في ايه.
ساره : لا خالص مفيش حاجه .
#في تركيا 
احمد ابو الدهب داخل مكتبه .
باللغه الاجنبيه .
احمد : اتمني ان تكون  شركتي عند حسن ظنك.
جون (رجل اعمال اجنبي)  : احمد الشحنه هذه ضخمه واذا تمت الصفقه ، سوف اكون ممنون لك ، وسوف نتعامل كثيرا سويا.
احمد : سوف تصل في الميعاد المحدد كن مطمئن 
جون : شكرا لك ، ومثلما اتفقنا ،سوف تاخذ نسبه من الارباح ، رغم انك لم تدفع شيئا بها.
احمد : هههههه ولكنك تعلم جيدا انه لايوجد اي شركه شحن سوف توصل  شاحنتك في الوقت المحدد غير شركتي ، خاصتا ان الوقت ضيق ومعظم الحاويات والعابرات مشغوله باوردرات اخري لمده ليست بااقل من شهر .
جون : مثلما تحب اهم ، شيء ان تصل الشاحنه في اقل من اربع ايام ، لانه يوجد شرط جزائي كبير ، سوف ادفعه واخسر الكثير ان لم تصل الشحنه في ميعادها المحدد.
احمد : لا تقلق مع احمد ابو الدهب كن مطمئن.
#في  الشارع وقت خروج ساره والموظفين من الشغل خرج امير وركب عربيته امام الشركه وشاهد ساره ، فنادي عليها.
امير : ساره..  ساره وخرج من السياره .
ساره : تشاهده. 
امير : مد يده لكي يسلم علي ساره ، اذيك .
ساره : تمد يدها بخجل اذي حضرتك .
امير : ها استلمتي الشغل  ، مرتاحه فيه  ولا حد دايقك .
ساره : اه شكرا ليك جدا .
امير : طب اركبي اوصلك .
ساره : لا شكرا هركب تاكسي .
امير : تاني ههههه اركبي يابنتي وانا هاكلك .
ساره :  لا انا مبتاكلش ، وبعدين هو انت اللي بعتلي الورد والموبايل ،صح! ؟ 
امير : اه انا .
ساره : بعتهملي قدام الموظفين انت عايز تفضحني ،يقولي عليا ايه دلوقتي وفي اول يوم شغل ليا كمان .
امير : بااستغراب  افضحك!!  انا بعت الورد علشان اباركلك ع استلامك الشغل ، والموبايل دا بدل اللي ضيعتهولك. 
ساره : كتر خيرك والله شكرا اوي لحد كده .
امير : طب اهدي كده واركبي اوصلك ، خليني افهمك. 
ساره : بعصبيه بقولك ايه خالتي وخالتك واتفرقوا الخالات .
امير : بدهشه خالتي وخالتك!!   انتي بيئه اوي .
ساره : بضيق انا بيئه ، ولا علشان مش جايه ع هواك ، انا ولا بطبطب ولا ادلع ، بيني وبينك الشغل واخلصنا. 
امير : طب والله لاعلمك الادب.  سلام ويركب سيارته ويذهب.
يتبع…..
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

تعليق واحد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى