Uncategorized

رواية حبيبي سبب عذابي الفصل الرابع 4 بقلم رحمة عصام

 رواية حبيبي سبب عذابي الفصل الرابع 4 بقلم رحمة عصام

رواية حبيبي سبب عذابي الفصل الرابع 4 بقلم رحمة عصام

رواية حبيبي سبب عذابي الفصل الرابع 4 بقلم رحمة عصام

_حنين بخوف: هنعمل ايييه
=مراد بأرتباك: مش عارف مش عارف
_يوسف بأستغراب: مراد….مراد، مالك قافل على نفسك كده ليه افتح عايزك
=مراد بأرتباك: اا ا ا اي يـ يوسف محتاج حاجه؟!
_يوسف بأستغراب: ايوه عايزك، انت قافل على نفسك كده لي، بمرح: معاك حد؟؟، اه ياخلبووووص
=مراد بضيق: لا مش معايا زفت اخرج انت استناني على الكافيه وانا هغير واجيلك
_يوسف بزهق: يابني افتح عايزك كافيه اي بس
=مراد بزعيق: فيي ايي يا يوسف قولتلك هقابلك في الكافيه انزل بقا
_يوسف بأستغراب: ماشي يامراد مستنيك
=سلام
بعد ما يوسف خرج بصيت على مراد لقيت على وشه علامات ضيق وزهق اسكت؟؟! كملت علييه…..”
_حنين بعصبيه: انت ازاي تكلمه كده؟! بتزعقله ليه ها
=مراد ببرود: و انتِ مالك؟!
_حنين بغضب: مالي ايه مش هيكون خطيبي؟!
وشه احمر اوووي وعلامات الغضب بانت عليه وفضل يقرب مني وباين كده انه هيقتلني”
=مراد بغضب: بتقولي اييه؟؟
_حنين بأرتباك: اا ا اي ايه في اي هيكون خطيبي، انت بتقرب ليه ابعد شويه
=مراد بعصبيه: انا ماسك نفسي بالعافيه، صدقيني لو جبت أخرى هتندمي
_حنين بضيق: بعد اذنك عايزه اروح وحركه زي دي متتكررش تاني، ومش عايزه اعرفك تاني افتح الباب
=مراد ببرود: تمام
خرجت وروحت لـ ندى، مش هقدر اروّح كده مينفعش ابان بالشكل ده، اول ماشوفتها اترميت في حضنها وفضلت اعيط، يمكن عشان حسيت ان مراد بعد عني من جديد، مع اننا مش قربنا أصلًا بس مش قادره لكل ده، كل حاجه بقت صعبه مش عارفه اعديها ولا عارفه اتأقلم عليها، اتمنى ان اخلص الموضوع ده في أقرب وقت لأنه لو مخلصش انا اللي هخلص، حكيت لـ ندى كل حاجه وهي كانت في حاله من الصدمه بس كان غصب عني انا مكنتش عارفه امنعه ولا اتصرف، انا مليش ذنب في الموضوع وذنبي الوحيد اني حبيتــــــه….”
_حنين بحُزن: اعمل ايه ياندي
=بعد اللي حكتيه ده مفيش قُدامك غير حلّين وأصعب من بعض، الأول هو انك تكملِ مع يوسف وتنسى مراد خالص، ياتفركشِ مع يوسف وبرضوا تنسى مراد لأن باين ان يوسف بيحبك ولو فركشتِ مراد ممكن ميبصلكيش تاني عشان صاحب عمره، ده إذا كان مخلص يعني
_حنين بيأس: انتِ شايفه ايه؟
=تكملي مع يوسف، باين عليه لطيف وطيب وبيحبك وهيكون مُخلص ليكِ
_حنين بدموع: بس مراد عيشت معاه من وانا صغيره وهو اللي مربيني
=شششش خلاص انتِ هتعيطِ مفيش غير الحلّين دول هنعمل ايه بقا؟
_حنين ببرود: ولا اي حاجة هروح انام
=ندى بقلق: استنى طيب، انتِ كويسه؟
_ايوه ايوه انا بس محتاجه انام، سلام
=ندى بقلق: خدي بالك من نفسك طيب، سلام
________________________________
عند مراد…. 
_ها ياسيدي عايزني في ايه
=..
_رُد يابني
=..
_مراد بحُزن: عارف اني زعقت جامد حقك عليا يسطا كُنت مخنوق شويه بس
=مراد….انت كُنت جايب حد؟
_مراد بضيق: يابني لا، قول في ايه قلقتني
=يوسف بفرحه: خطوبتي انا وحنين الخميس الجاي
_مراد بثبات انفعالي: بجد….ألف مبروك ياصاحبي
=بس انا زعلان منك، لي مقولتليش أن انت وحنين قرايب
_مراد بحُزن: مجاش فرصه بقا، مبروك يسطا، هروح انا عشان هموت وانام، سلام
=ماشي، وانا هخلص كام حاجه وهجيلك عشان برضوا محتاج انام
مشيت وانا تايه مش عارف اعمل ايه…..خلاص كده حبيبتي هتضيع مني وانا مش عارف اتحرك، ولو اتحركت هتكون ايه النتيجه!؟ هخسر صاحب عمري؟ انا مش هقدر اخسرها لا انا عيشت عمري معاها اكتر من ابوها اسيبها ازاي، بس يوسف باين عليه انه بيحبها كده انا هكسره، صراااع بيدمرني وممكن ينهيني في اي وقت”
________________________________
عند حنين…
روحت وبابا قالي على معاد الخطوبه وانا معارضتش معاه كده كده هتخطب وهسمع كلام ندى، هو اه انا مش هقدر اكلمه بس على الاقل هقدر اشوفه…..اوف ايه اللي انا بقوله ده انا كده هكون خاينه ومستحيل اعمل كده انا خلاص هنساه واحاول أدى فرصه لنفسي مع يوسف، عدت الايام منغير اي حاجه جديده، بصحي أفضل افكر ندى تجيلي تهون عليا وتمشي تاني، لحد يوم الخطوبه…..كنت بلبس الفُستان منغير فرحه زي اي عروسه يوم خطُبتها، كان نفسي ألبسه مع مراد كنا هنكون كلنا مبسوطين”
عدت الخطوبه ومراد كان باين في عنيه الحُزن والكسره لدرجه ان يوسف خد باله ومستغرب أن صاحبه زعلان كده والمفروض انه اكتر واحد يفرحله! حاولت اتجنبه ومبصلوش انا دلوقتي في حياتي حد تاني مينفعش افكر فيه ومستحيل نكون لبعض ….”
بعد الخطوبه بيومين لقيت يوسف جه وفضل بهزر معايا وانا كنت قافشه بس كان بيضحكني، بعدها قال لـ بابا انه عايزه في كلمتين، استغربت بس محطيتش في دماغي، بعد مامشي لقيت بابا جاي وباين على وشه أن في حاجه بس معرفتش افسرها حلوه ولا وحشه…..”
_بقولك ياحنين
=حنين بأستغراب: مالك يـ بابا في حاجه؟!
_حضري شنطه هدومك
حنين بأرتباك: ا ا اي اي يـ بابا اللي انت بتقوله ده
يتبع…..
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية ملكة الزين للكاتبة نانسي محمد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!