روايات

رواية المعلم وزوجته ومراته الفصل الخامس 5 بقلم أماني سيد

رواية المعلم وزوجته ومراته الفصل الخامس 5 بقلم أماني سيد

رواية المعلم وزوجته ومراته الجزء الخامس

رواية المعلم وزوجته ومراته البارت الخامس

رواية المعلم وزوجته ومراته الحلقة الخامسة

زيدان: يعني كنت عارفه وموافقه وساكته طب ايه اللي خلاكى تغيري رايك دلوقتي
دهبيه : انا ما كنتش موافقه انا كنت مديالك فرصه الاول قلت لنفسي اتقالي يا بنت دى نزوه ده بيحبك انتة لكن لقيتك بتعترف بلسانك انك بطلت تحبني قلت اصبري يمكن حلاوه البدايات لكن لقيتك خايف عليها بتجيبها وتوديها عشان خايف تخرج لوحدها مع انك بتسيبني اخرج لوحدي عادي قلت معلش بقيت اديك عذر قلت يمكن بيعمل كده عشان خاطر عايز عيل من صلبه حقه ومالوش دخل في الماضي اللي بينا وسكت فضلتها عليا انا وولادك وكنت واخدها ومسافر وانا تعبانه كتمتها في نفسي وعديت عشان خاطر العيال ما يطلعوش بين ابوهم لكن الاقيك جاي وبكل بجاحه بتشكك فيا وتطلع اسراري بره وبتتهمني اني كدابه وتضربني عشانها عشان غلطت فيها يبقى لا بقى لا عاش ولا كان اللي يحاول يقل مني يزيدان او يطلعني واحده خاينه وكذابه مع ان في الحقيقه انتم الى خاينين وانتم الكدابين وانانيين افتكر دلوقتي كده ان اللي بينا خلص واللي يخصك عرفته اتفضل اطلع بره هو ورقتي توصلني وانت عرفت مكاني فين دلوقتي عشان تبعتلى ورقتى عليه
زيدان: انا اسف يا دهبيه حقك عليا كلامك كله صح طيب اديني فرصه كمان حتى عشان خاطر ولادنا
دهبيه : انا كنت مديالك فرص لكن انت ضيعتها اتفضل بقى امشي ورا كلامها خليها تنفعك وسيبني في حالي
زيدان: يا دهبيه ارجعي عن اللي في دماغك واللي انت عايزاه انا هعملهولك

 

دهبيه : ما انا عملت اللي انا عايزاه وانت طلقتني واللي ليك عندي ولادك هخليك تشوفهم مره في الاسبوع اليوم اللي انا هحدده وعندك زينب روح خلف منها بدا العيل 10 انما انا خلاص انسى
زيدان: طب يا دهبيه قوليلي عرفيني عملوا معاكي ايه
دهبيه : ما بقاش يخصك انت رميت نفسك في حضنهم يبقى كمل للاخر وما تحاولش تعرف اي حاجه عني واتفضل اطلع بره
خرج زيدان وهو بيستغبى نفسه ازاي ما كانش فاهم نظرات ذهبيه وازاي جري ورا عواطفه وسابها كده واضح خلاص ان دهبيه شالته من حياتها
عند دهبيه
كلمت حمص وقالت له ينشر خبر طلاقها من المعلم السوق كله وفعلا حمص عمل كده والسوق كله بقى يتكلم عن طلاق المعلمه ذهبيه من المعلم زيدان وجوازه من زينب بنت مرات ابوها
ثاني يوم الصبح
ذهبيه راحت محلها تباشر الشغل بنفسها وفي نص اليوم جالها صاحب مصنع لحوم (….) اسمه يونس المحمدي
يونس : لما قالوالي انك نزلتى الشغل بنفسك تتابعى زى زمان ما صدقتش قلت لا لازم اجي بنفسي
دهبيه : قامت وقفت ورحبت بيه يا اهلا يا اهلا بيونس بيه المحل نور

 

يونس: ده منور بصحابه يا دهبيه عامله ايه دهبيه والله زمان
دهبيه : انا بخير الحمدلله انت عامل ايه
يونس : بخير لما عرفت انك نزلتى الشغل قلت لازم انزل انا كمان واستلم بنفسي وبالمره اشوفك واسلم عليكى
دهبيه : طول عمرك اصيل يا ابن المحمدي
يونس : انت لسه فاكره يا بنت غانم ههههه
كنتى ساعتها لسه عيله صغيره عندك 16 سنه وواقفه مع ابوكي بتتعلمي الشغل بس كنتى ب 100 راجل وانا لما كنت اضايقك كنت تقولي يا ابن المحمدي وكنت اقول لك يا بنت غانم
دهبيه : اه كانت ايام للاسف مش فاكره من طفولتي اي حاجه غير الوقفه مع الجزارين وسط السوق
يونس : بس خليتك جدعه دهبيه وما حدش يعرف يكسرك بسهوله . خدي يا ستي دى مجموعه مشكله من انتاج المصنع بتاعي
دهبيه بمشاكسه : بيقولوا اللحوم المصنعه مضره يا يونس
يونس : بضحك لو مضره يبقى بسبب لحمتك يا دهبيه انا المصنع كله شغال عندي باللحوم اللي بستوردها منك
دهبيه بضحك : هديه مقبوله يابن المحمدى
واثناء مكانوا بيضحكوا دخل زيدان عليهم المكتب
زيدان: ازيك يا دهبيه عامله ايه
دهبيه : بخير يا معلم زيدان اتفضل
صحيح نسيت اسالك يا يونس الكلام اخدنا ونسيت اسالم لك تشرب ايه قهوه ساده صح 😂😂

 

يونس : صح يا دهبيه لسه فاكره
وانت يا معلم زيدان تشرب ايه
زين بصلتها بغيظ : قهوه ساده
زيدان كان عارف ان يونس من زمان عينه على ذهبيه ولما تقدم لها ابوها ساعتها اعتزرله لانها كانت اتخطبت في وقتها عشان كده خلى ذهبيه تقعد في البيت وتنزل كل اخر كل اسبوع تراجع الحسابات معاه وتاخد نصيبها في الفلوس وهو كان بيتعامل معاها بامانه وما كانش بياخد جنيه من فلوسها وما كانش بيخليها تصرف جنيه في البيت
دهبيه : خير ما معلم
زيدان: لما يونس بيه يمشي يبقى نتكلم مع بعض يا دهبيه هستناكى لما تخلصي معاه
يونس : معلش يا معلم زيدان انا ما بعرفش اتكلم مع دهبيه غير دلوقتي من ساعه ما انت قعدتها في البيت وانا مش عارف اتابع معاها ولا ادخل معاها فى شغل جديد .شغلك ممكن تاجله وتتكلم فيه مع ذهبيه في البيت ولا انتوا بتفصلوا الشغل في البيت
دهبيه : بشماته لا يا يونس انا والمعلم زين اتطلقنا واللي بينا دلوقتي شغل بس
زيدان: اللي بينا عشره وولاد يا دهبيه مش هنتكلم قدام الناس
يونس : هو في حد يبقى معاه المعلمه دهبيه وطلقها يلا نصيب

 

بصى يا معلمه انا كنت عايزك في شغل كنت عاوز ازود كميه اللحوم اللي باخدها منك لاني فتحت مصنع ثاني باسم جديد
دهبيه : وميله الف مبروك على المصنع الجديد الكميه المطلوبه قد ايه
يونس : قد الكميه اللي باخدها للمصنع القديم
دهبيه : بس كده مش هقدر اوفرها لك لان ما عنديش اللحوم الكافيه بس ممكن المعلم زيدان يوفرهالك عنده عجول زياده
زيدان. بصلها بشكر لانه رغم الخلافات لسه بتقف جنبه لانه كان قايلها ان عنده عجول زياده وخايف تكبر يضطر يبيعها ارخص واستغبى نفسه جدا لان ضحك عليها وقال لها انه رايح يشتري عجول وهو كان قبليها قايل لها ان عنده عجول ذياده والسوق نايم ومش سهل يخلص منها فهم لحظتها ان هي كانت عارفه ان هو بيكدب عليها وحس ان هو غبي جدا قدامها
دهبيه كملت : وما تقلقش يا يونس هيبقى نفس السعر مش هنغلي عليك
يونس : كلامك ماشي يا معلمه اتفقنا اتكل انا على الله وهكلمك ثاني برده احدد لك الميعاد اللي هاجي اشيل فيه
زيدان: تابع معينه انا كده كده اللي هسلمك الاثنين انا عندي ومن عندها
يونس: قص له ان شاء الله يا معلم مع السلامه
دهبيه بعد خروج يونس : بقول لك ايه يا معلم انا ما رضيتش اكسفك المره دي قدامه لكن شغلي انا اعرف امشيه كويس قوي وانا اللي هسلم بنفسي كل الطلبيات

 

زيدان: على جثتي يا دهبيه سامعه على جثتي انك تتواصلى مع البني ادم ده تاني
دهبيه : انت مالك مش تطلقني خلاص وكل واحد راح لحاله خلي كل واحد بقى يشوف حياته حاشر نفسك في حياتي ليه
زيدان: ذهبيه اقصرى الشر معايا دلوقتي انا عفاريت العالم كلها قدامي ويلا اتحركي معايا دلوقتي
دهبيه : يا هربت منك خالص اجي معاك فين
زيدان: يلا يا دهبيه هنروح اطمن على العيال النهارده معادنا مع الدكتوره
دهبيه : اعتقد ان انا كبيره وبعرف اروح واجي لوحدي وبعدين من امتى انت بتوديني ولا بتجيبني ما انا طول عمري بتحرك مع نفسي لاتكون ناسي وفاكرني ناس تانيه
زيدان : من دلوقتي يا دهبيه ويلا قدامي بدل اقسم بالله اشيلك قدام الناس كلها واخلي السوق كله ما وراهوش سيره غيرنا وانتى عارفاني اعملها
دهبيه : السوق كله عارف اننا اتطلقنا
زيدان: وانا هعرف مين السبب فى نشر الخبر ده وليا تصرف تاني معاه ويلا دلوقتي بقى عشان ما نتاخرش عشان نلحق نطمن على البيبيهات
زين ودهبيه راحوا عند ايه العياده عشان يطمنوا على الاطفال وايه ما تكلمتش في حاجه خالص وتعاملت عادي لانها ما تعرفش ايه اللي حصل وخلى ذهبيه تيجي ومعاها زيدان وخلصوا كشف وزيدان اخد دهبيه ومشيوا

 

زيدان اخد ذهبيه لمطعم كبير عشان يتغدوا هناك
دهبيه : اسميه ايه ده بقى ان شاء الله
زيدان: مطعم بس حلو اوى هيعجبك
دهبيه : انت بتهزر صح
زيدان: لا مش بهزر بس انا بقالى اكتر من اسبوع مكلتش حاجه خالص من ساعت ما مشيتى مبكلش حته جبنه ولقمه وباكلها من غير نفس عشان اعرف اعيش ارجوكى يا دهبيه ارجوكى تعالى ناكل لقمه مع بعض وحياه ولادنا والعيش والملح اللى بينا
دهبيه صعب عليها زيدان لانها فعلا كانت شايفاه مرهق جدا
دهبيه طلب باستا بصوص المشروم واستيك وهو طلب زيها طبقين لانه كان جعان جدا
زيدان: انا مش عارف الاكل المره دي هو اللي حلو بزياده ولا انا اللى طفس فضلوا يتكلموا هما الاتنين ويخمنوا اسماء اولادهم ودهبيه اندمجت فى الكلام معاه ونسيت زعلها منه فرحتها بالكلام على ولادها نسيتها كل حاجه وفى لحظه كانت هتنسى كل حاجه وتبدا معاه من الاول الا ان النادل جه ومعاه مدير المطعم
المدير : منورنا يا زيدان بيه
زيدان اهلا بيك
المدير: المطعم نور بيكم
دهبيه : انت تعرفوا

 

زيدان: اه بوردله لحمه
المدير: الويتر قالى ان دى تانى مره تيجى المطعم اتمنى ان الاكل يكون عجبك
دهبيه بتسال النادل : هو زيدان بيه زبون عندكم
النادل: اه كان بيجى وهو والمدام
دهبيه : تمام عن ازنكم
اتصدمت دهبيه واخدت بعضها وخرجت من المطعم و بصت لزيدان بصه زيدان عرف معناها ايه وزيدان خرج وراها جري وشالها من غير كلام يحطها في العربيه عشان عارف انها كانت استحاله هتركب معايا وخان خايف عليها لانها بتمشى بسرعه وخاف يحصل حاجه للجنين
دهبيه : ابعد عنى بقولك سامع ابعد بدل ما اصرخ والم عليك الناس
زيدان: طيب اسمعينى سبينى ابررلك
دهبيه : ولا كلمه سامع ولا كلمه مش طايقه اسمع صوتك سيبني امشي بقولك
زيدان: طب مش هتكلم خالص ولا هفتح بوقي اعتبريني تاكسى بس اهدى يا دهبيه عشان خاطر عيالك
دهبيه كانت قاعده في العربيه وبتحاول تهدي نفسها وهو ما رضيش ياخدها شقتهم القديمه عشان ما تتعصبش اكثر وهو عايزها تهدى

 

وصلها زيدان وهما نازلين من العربيه قبلتهم زينب وكانت فى وشهم وكانت متغاظه جدا ان لسه زيدان بيجري ولا دهبيه
زينب : هو انت ايه ما عندكيش دم خالص ولا كرامه هو طلقك بتتمحكي فيه ليه كل مره كان بيخطرنى انا وانتى البعيده مش بتحسي خالص سيبيه في حاله بقى
مش سمعتي بودانك انه بطل يحب عايزه ايه تانى سيبيه بقى مش طلقك
دهبيه بصتله وقالتله : حتى مشاكلنا الخاصه حاكتهالها
هى حاست انها مش شايفه قدامها ولسه هتمشى وقعت من طولها وزيدان جرى عليها وشالها واخدها وراح المستشفى
فى المستشفى الدكتور اخدها منه ودخلوها طورائ وبعد نص ساعه خرج الدكتور
زيدان: ها يا دكتور طمنى هى عامله ايه
الدكتور : _____
زيدان 😓

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية المعلم وزوجته ومراته)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى