Uncategorized

رواية عندما يعشق الجاسر الفصل الرابع 4 بقلم ريم محمد

 رواية عندما يعشق الجاسر الفصل الرابع 4 بقلم ريم محمد
رواية عندما يعشق الجاسر الفصل الرابع 4 بقلم ريم محمد

رواية عندما يعشق الجاسر الفصل الرابع 4 بقلم ريم محمد

في الصباح 
**********
منصور :مليكه يبنتي انا هعينلك عربيه عشان اجيبك وتوديكي وكمان انت زعلت منك لأن امبارح صممتي تدفعي فلوس الحجات ال جبتيها انا مش زي بابا ولا ايه 
مليكه :لاء والهي يا عمو بس انا متقله عليكم بقعدتي هنا مش هتقل عليكم كمان بالفلوس ماما يعتتلي فلوس وإذا كان علي العربيه حسان عنده وحده للشغل هنا قلي خديها وهو هيجيب غيرها لانه مش جي القاهره دلوقتي وكمان عيناي سواق عشان لسه مش معايا رخصه
منصور :وليه قولتيلوا انا كنت هعينلك عربيه بسواق 
مليكه :ملقتش والهي يا عمو بس حسام قلي من ساعه اما جيت وكمان السواق يكون سواق بابا الله يرحمه وحسام مأمن عليا معاه 
منصور :يبنتي بس عيب كده انتي في بيتي 
نجوي :خلاص يا منصور سيبها مش ناقصين صداع واحسن برضوا احنا مش عايزين نشيل هم حد هي حره 
منصور :ايه الكلام ده يا نجوي عيب ال انتي بتقوليه دي 
مايا لو هتروحي النادي انتي وسلا خدوا مليكه معاكم عشان تخرج شويا وانت يا جاسر مش كنت بتقول هتبدء في شغل الكليه 
جاسر :اه هبدء كمان يومين عشان ال كان هيدي بدالي في الاول مش هيعرف فهبدء وظبطت المواعيد عشان متتعارضش مع مواعيد الشركه 
منصور :تمام بس مش تعب ليك ليه تتعب نفسك كده يبني 
جاسر :انا بحب الشغل ده يبابا وعايز اعمله 
نجوي :انا مش عارفه ايه الجبرك علي الشغل ده ده بتاع الناس الفقراء ال معاهمش فلوس
مليكه :لاء يا طنط الشغل ده حلو جدا المهنه ده اصلا مهنه حلوه اوي 
نجوي :انت مين دخلك انتي اصلا يا فلاحه مش كفايه مصتدفينك في بيتنا هنا 
مليكه :انا اسفه جدا عن اذنكم 
مايا :ماما مكنش ينفع تحرجيها كدا هي مقالتش حاجه غلط 
نجوي :انتوا كمان هتدافعوا عنها ضدي هي لحقت تخليك في صفها يا ست مايا 
هشام :مايا معاها حق يماما هي معملتش حاجه وحشه 
منصور:نجوي اوعي تكليمها كده تاني فاهمه ولا لاء 
نجوي:انا زهقت منكم هي قصرت عليكم كلكم وخلتني انا الشريره صح انا اصلا طالعه اوضتي ناهد طلعليلي القهوه علي اوضتي  انا زهقت 
في اوضه منصور 
نجوي :انا هوريكي يا فلاحه انتي ازاي تخلي ولادي يتكلموا معايا كده دول عمرهم ما عملوها 
تحت علي السفره 
منصور :اطلعي يا مايا واعملي ال قولتلك عليه
مايا :حاضر يبابا 
منصور :جاسر يلا بينا عشان منتاخرش
جاسر :حاضر يبابا 
هشام :وانا كمان هروح علي الشغل 
سلا :انا طالعه لمايا ومليكه يلا يا ميرا 
ميرا :يلا يا مامي 
*********************************************
جاسر :لو سمحت 
الجرسون :نعم يا فندم 
جاسر :اثنين قهوه 
محمد :اه يبني مش تسأل الاول ولا علطول كده 
جاسر :اه انت هتشرب معايا القهوه صح ولا ايه 
محمد :هو انا قولت غير كدا طبعا قهوه 
جاسر :طيب ليه بتتكلم من اول
محمد :المهم جيبني من بدري ليه 
جاسر :عشان نتكلم شويا مع بعض لأن بابا قرر أن العائله كلها وتتغدي هنا فانا قلت نيجي قبل اما البنت ال اسمها مليكه دي تيجي هنا انا بجد مش طايقها ابدا 
محمد :انا مش عارفه البنت دي بتضايقك كده ليه اول مره اشوف حد معصبك كده 
جاسر:البنت دي كل حاجه فيها بتعصبني
محمد :انا حاسس انك ظالمها ايه دي هي الهناك دي كارمن 
جاسر :اه هي كلمتني ولما عرفت اني جاي هنا صممت تيجي 
محمد :اهي ده بقا ال انا مش بطقها يبني ما تسبها بقا 
جاسر :محمد قفل علي الموضوع وميت مره قولتلك انا بحب كارمن فهمت 
محمد :اعمل ال انت عايزه يا صاحبي بس اعرف اني حذرتك فهمت عشان يوم ما تعرف حققيتها متزعلش وتقول محذرتكش
كارمن :هاي يا بيبي هاي يا محمد.
محمد :ازيك يا كارمن
جاسر :ازيك يا حبيبتي عامله ايه 
كارمن :انا كويسه جدا يبيي انت اخبارك ايه احسن حاجه حصلت اني هتعرف علي اهلك انهارده 
جاسر :اه اكيد يا روحي وكده نعلن علاقتنا ببعض 
كارمن :اخيرا يا روحي 
جاسر :اه 
*************************************************
مايا :مليكه  جهزتي ولا لاء 
مليكه :خلاص نخلص اهو يلا بينا 
سلا :انت كمان جهزت انا ميرا 
ميرا :اه يا مامي ميرا جهزت ولبست زي الاميرات 
مليكه :احلي أميرا يا روحي علي الجمال ده 
مايا :بابي احنا جهزنا انتم هتروحوا بعربيه واحنا بعربية
منصور :اه يلا بينا يلا يا نجوي 
نجوي:احنا كمان هناخد الاشكال دي معانا هنتفضح كده 
منصور :نحوي ممكن تسكتي لو سمحتي 
نجوي :سكت خلاص بس لما نتفضح نبقا نشوف وقتها 
في النادي 
ميرا :عمو جاسر عمو جاسر 
جاسر :ايه يا روح عمو جاسر 
ميرا :مين دي 
كارمن :انا كارمن يا عسوله انتي 
ميرا :عموا انطي دي مش حلوه انا مش حبتها خالص 
جاسر :عيب كده يا ميرا  
نجوي :ايه ده كارمن ازيك يا روحي ازاي مامتك سلميلي عليها كثير 
كارمن :انا كويسه جدا يا طنط ازيك يا اونكل 
منصور :انا الحمد لله 
جاسر :بابا عايز اقولك حاجه بصراحه انا وكا
فجأه تيلفون كارمن رن 
الام :كارمن تعالي علي البيت بابكي عايزك لأن عمك جه من السفر هو وابنه
كارمن :اسفه يا طنط بس هضطر امشي عشان عمو جه من السفر ولازم اروح عشان اشوفه
نجوي :تمام يحبيبتي وسلميلي علي ماما اتفقنا
مايا :حاضر يا طنط 
مايا :ازيك يا محمد 
محمد :انا الحمد لله يا مايا انتم اخباركم ايه 
سلا :احنا الحمد لله كويسين
مليكه :مايا احنا هنروح بكره الكليه صح 
مايا :اه المفروض بكره اول يوم احنا جبنا كل حاجه ودلوقتي جاهزين لبكره الحمد لله 
مليكه :اه تمام انا كمان 
مايا :ايه رايكم اجبلكم عصير 
منصور :متعمليش حسابي انا ومامتك احنا هنروح نقعد مع صحابنا هناك مع الناس ال في عمرنا احسن 
نجوي :اتكلم عن نفسك انا لسه صغيره 
منصور :يا ستي ماشي انا بس العجزت يلا بينا 
نجوي :يلا اصلا الجو هنا مش مريحني
سلا :وانا عن اذنكم هروح العب ميرا شويا لغايت اما هشام يجي 
محمد :استني يا مايا هاجي معاكي 
مايا :تمام تشربي ايه يا مليكه 
مليكه :هاخد ليمون بس 
مايا :تمام 
جاسر ومايا كانوا قاعدين مع بعض 
جاسر :ممكن يا انسه مليكه بعد كده متتدخليش في شؤني عشان الحصل الصبح ده انا عديته بمزاجي فاهمه ولا لاء 
مليكه :انا اسفه جدا مكنش قصدي عن اذنك هروح اتمشي لغايت اما مايا تيجي 
مليكه وهي ماشيه في النادي 
ولد :ايه يا قمر شكلك لوحدك ما تيجي تقعدي معانا هنونسك 
مليكه :لو سمحت عيب كده ممكن تبعد 
الشاب جيه يمسك ايديها بس لقي ال مسك ايديه ولواها وره ضهره جامد
جاسر :هي مش قلتلك يا امور هي مش عايزه يبقي تلم نفسك 
الشاب :وانت مالك انت 
جاسر :ملكش دعوه واتعلم لما حد يقولك لاء تسمع كلامه فاهم ولا لاء وضربه بالبوكس في وشه 
الشاب :اااااااااه فاهم خلاص 
جاسر :غور ومش عايز تشوف خلقتك تاني 
الشاب :حاضر 
مليكه :شكرا يا جاسر 
منصور :ايه الحصل يا جاسر كنت بتتخانق ليه 
جاسر :عشان ادافع عن الهانم اكيد هي عملت حاجه خلته يتجرء ويمسك ايديها
نجوي :انا قلتلك أنها هتجبلنا الفضايح شوفت بعينك 
منصور :ممكن مسمعش صوتكم 
مايا حضنت مليكه 
مايا :مليكه اهدي اهدي بطلي عياط 
فجأه جيه شاب 
مروان:مليكه مالك زعلانه ليه اهدي بس 
مليكه :مروان انت بتعمل ايه هنا 
مروان :انتي ال بتعملي ايه هنا وازي متقوللناش وايه المخليكي منهارة كده قوليلي 
مليكه :مفيش يا مروان انا كويسه 
مروان :طب يلا تعالي معايا بس تروحي 
جاسر :ده مين ده كمان ايه صاحبك 
مروان :صاحب ايه يا جدع متلم نفسك 
نجوي:ايه الأشكال ال انت بلتنا بيها دي يا منصور مش عارفه 
مليكه :شكرا جدا يا مدام نجوي واستاذ جاسر بس بعد اذنك يا عمي انا هروح مع مروان وبكره هرجع بيتي 
منصور :اقفي هنا وانت يا استاذ جاسر ايه مش شايفني وانتي يا مدام نجوي مفيش اي احترام لجوزك ولا ايه 
جاسر :معلش يا بابا متزعلش نفسك انا اسف 
منصور :مليكه ممكن تقوليلي مين ده 
مليكه :ده يا اونكل يكون مروان ابن خالتوا 
منصور :اهلا وسهلا يبني بس معلش انت مش هتاخد مليكه في حته مليكه دي امانتي فاهم ولا لاء ومش هتروح في حته تمام 
مروان :بس يا استاذ 
منصور :انا قولت العندي والموضوع اتقفل يلا بينا عشان نتغدي واتفضل كل معانا 
مروان :لاء معلش اعفوني انا قاعد مع اهلي 
مليكه :خالتوا هنا 
مروان :اه 
مليكه :اونكل معلش ممكن اروح اشوفهم
منصور  :تمام بس هتروحي معايا فاهمه ولا لاء ولا اقولك انا هاجي معاكي اتعرف علي خالتك وجوزها يلا بينا يا جاسر 
جاسر :حاضر يبابا 
ناهد:مليكه حبيتي انتي بتعملي ايه هنا 
ملكيه :مش هعرف احكيلك دلوقتي بس اول انا تروحي كلمي ماما علي الرقم ده وهي هتحكيلك ولو عموا رن عليكم اوعي تقولي انك شوفتوني تمام 
كلهم :ماشي بس ايه السبب 
مليكه:ابقوا كلموا ماما هي هتقولكم كل حاجه تمام بس قفلوا علي الموضوع دلوقتي 
منصور :اهلا يا مدام 
ناهد :ناهد اسمي ناهد 
منصور :اهلا بحضرتك
مليكه :ازيك يا لينا 
لينا :انا كويسه يا كوكو الحمد لله انتي اخبارك ايه 
مليكه :انا كويسه الحمد لله 
************************************************
في الصباح 
**********
مايا :مليكه يلا بينا مش عايزين نتأخر من اول يوم 
مليكه :يلا بينا أنا جهزت اهو 
منصور :كنت افطروا الاول في الكليه 
مايا :احنا متأخرين يا بابا بص هناكل في الجامعه
منصور :ماشي يحبيبتي انا حطيت مصروفك في الفيزا
وانتي يا مليكه تعالي خدي مصروفك
مليكه :شكرا يا اونكل بس والهي معايا بزباده مانا بعتتلي فلوس 
منصور :عيب يا مليكه انتي في بيتي يا بنتي 
مليكه :معلش يا اونكل كفايه انكم مستضيفني في بيتكم 
نجوي:الحمد لله انك عارفه انا ضيفه تقيله
منصور :نجوي ممكن مسمعش صوتك خالص فاهمه ولا لاء 
مليكه :عن اذنك يا اونكل 
*********************************************
في الكليه 
*******
مايا :مليكه انا جبتلك جدولك دلوقتي ادخلي عليكي محاضره هناك في المدرج ده وانا كمان ورايا لما اخلص هرن عليكي نتقابل في الكافتيريا
مليكه :ماشي شكرا جدا يا مايا 
مايا :العفو يا حبييتي يلا عشان متتاخريش
مليكه دخلت المحاضره بقت بنت راحت قعدت جنبها 
همس :اهلا انا همس 
مليكه :انا مليكه 
همس :اهلا بيكي انتي من القاهره ولا لاء 
مليكه :كده وكده هبقي احكيلك بعدين 
همس :طيب تمام عشان المعيد جيه 
مليكه:جاسر 
همس :بتقولي حاجه 
جاسر :انا جاسر المعيد ال هيديكم الماده دي تمام انا مبحبش الهزار ولا الاهمال ولا الدلع لان لو اي حاجه من دول هيحصل هتتحرم من دخول المحاضرات فاهمين
يتبع….
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية بريئة حطمت غروره للكاتبة ميرا أبو الخير

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى