Uncategorized

رواية أحببت قمر الصعيد الفصل الرابع 4 بقلم حنين محمد

 رواية أحببت قمر الصعيد الفصل الرابع 4 بقلم حنين محمد

رواية أحببت قمر الصعيد الفصل الرابع 4 بقلم حنين محمد

رواية أحببت قمر الصعيد الفصل الرابع 4 بقلم حنين محمد

اسر بصلها برجاء وقاطعها وقال: تبقى اختي و اقرب صديقه ليا وطالبه عندي في الجامعه…..
تارا بصتله : اختك ؟!….. اه يا حبيبتي اسر ده يبقى صديقي القريب واخويا….
 وبعدين تارا قربت من قمر وقالت :بس انتي طلعتي حلوه اهو يا قمر اسم على مسمى الصراحه……
قمر : شكرا لك تعالى اتفضلى ادخلى….
تارا : ليه هو انا مستنيه اذنك
 وبعدين غيرت كلامها بابتسامه وقالت: اقصد يعني احنا خلاص بقينا اخوات يا قمر يعني ده بيت اختي فمش محتاجه عزومه علشان ادخل عليه ولا ايه؟!!؟
قمر : اكيد طبعا ده بيتك اتفضلي…….
تارا : لا هامشي انا علشان ورايا حاجات لازم اخلصها وبعدين راحت بصت لآسر وقالت: 
يلا تاك كير يا بيبي سلام ….ونبقى نتكلم بقى ….
ومشيت……….
اسر قفل الباب وراها……
قمر راح لآسر  وقالت بصوت بس مش هادي زي ما بتتكلم على طول قالت بصوت فيه نبره عصبيه:
بعد اذنك يا اسر حتى لو صديقتك  المقربة و زي اختك ازاي تقول لك يا بيبي؟!!
اسر استغرب لانه اول مره يشوفها بتتكلم كده وفرح في نفس الوقت وعايز يجريها في الكلام علشان تتكلم معه وتبدا تتعود عليه وقال:
عادي يعني يا قمر هي طريقه كلامها كده……
قمر : ايوه بس ماينفعش كده برضه……
آسر ببرود : ماينفعش ليه بقى ان شاء الله
 انتي معصبة نفسك ليه؟!!!
قمر : انت بتسال انا معصبه نفسي ليه دي حتى محترمتش اني مراتك واقفه ولازم تكلمك بحدود……
آسر قرب منها : بس عجباني كلمه مراتك دي….
وانتي بتبقى حلوه قوي كده وانتي اسد كده وبيزعق ووشك احمر من العصبيه……
قمر بتوتر :ها…. انا بس كنت……
آسر : تعالي …..
و شدها من ايديها وهمس جنب ودنها :
خلاصة  الكلام والعصبيه دي كلها انتي بتغيري صح؟!
قمر : بغير وهغير ليه ؟!……..
مش انت بالنسبه لك الموضوع عادي انا كمان الموضوع هيبقى بالنسبه لي عادي……
للكاتبة حنين عبدالرحيم (حنون)
آسر بهدوء : يعني انتي شايفه كده وانك مش بتغيري….؟!
قمر : ايوة….. 
آسر بمشاكسة وبيحاول يستفزها : طب تمام اما اروح اكلم تارا بقى…..
 قمر سابت ايده وراحت على اوضتها بعصبيه……
اسر قعد يضحك عليها:
طب والله انا متجوز مجنونه و عاقله و هادية في نفس الوقت……… ماشي يا قمري بقى بتغيري ماشي….
واليوم عدي من غير اي احداث جديده
 وجاء الليل ????????
اسر كان قاعد على الموبايل وقمر قاعده على TV… 
آسر : قمر يلا بقى عشان تنامي الوقت اتاخر….. 
قمر من غير ما ترد طفت الTV …. وسابته و دخلت تنام…..
آسر : مالها دي لسه مضايقة ؟!
وبعدين دخل على اساس انه يأخذها في حضنه و يملس على شعرها زي الاطفال لحد ما تنام زي كل يوم
 وبعدين يطفي النور……
بس هي قالت : لا انا مخصماك يلا طفي النور ونام…..
آسر : متاكده مش هتخافى هسيبك وانام على الكنبه….
قمر : عادي انا مابخافش…..
آسر : خلاص براحتك 
وراح اطفئ النور و نام على الكنبه
 وكان متاكد انها هتخاف وتنادي عليه……
قمر : آسر….. 
اسر عمل نفسه نائم وماردش……
قمر : آسر ارجوك……
اسر ببرود : نعم يا قمر عايز انام…..
قمر : معلش ولع  النور……
اسر : ما انتي عارفه اني ما بحبش انام في النور 
وكمان مش انتي مخصماني وقلتلي طفي النور براحتك انا مابخافش……
قمر بخوف : ارجوك معلش…..
آسر عايز يشاكسها بس صعبت عليه قام ولع النور واخدها في حضنه وفضل  يملس على شعرها لحد ما نامت زي الاطفال ????……
وهو كمان نام…… 
للكاتبة حنين عبدالرحيم (حنون) 
——————————————————–
جاء الصباح ☀️☀️☀️
اسر صحي وساب قمر نايمه …????????????
اسر اخذ شاور ولبس بدله رصاصي وقميص ابيض
 مبين تقسيمة جسمه الرياضي و لايق مع لون بشرته ولبس ساعه وحط برفيوم جامد جدا وبعدين قال:
اما اصحى قمر اقولها اني ماشي…….
راح عندها : قمر…. يا قمري…. 
قمر بنوم فتحت عينيها : ايوه…..
آسر : صباح العسل يا قمري…….
قمر بابتسامة : صباح النور……
اسر : يالهوي على الضحكه القمر دي اللي زي صاحبتها…
بوصي يا روحي انا دلوقتي نازل هروح الجامعه والمفروض بطلع من الجامعه على المستشفى بس النهارده هروح الجامعه واجي على طول يا قمر اوكي….
قمر : طب مصحتنيش ليه من بدري كنت حضرتلك الفطار يا اسر…
 هتنزل من غير فطار
 استني هقوم احضر الفطار بسرعه……
آسر : خليكي يا قمري نائمه
 انا قلت اصحيكي علشان اقولك اني ماشي 
انا هفطر النهارده اي حاجه من بره ونبقى نعوضها بكره يلا يا روحي عايزه حاجه…….
قمر : لا استني مش هتمشي غير لما تاكل حاجه حتى لو بسيطه……
آسر : بس يا قمري…..
وقاطعته قبل ما يكمل ومسكت ايده وهو  بصراحة فرح اوي باهتمامها و محبش يزعلها وراح معها المطبخ…….
قمر عملت ساندوتش بسرعه وقالت: يلا كول ده بسرعه قبل ما تنزل وبعد كده قولي بتصحي امتى 
علشان اصحى معاك و احضرلك الفطار……..
آسر : هو انا اقدر اقول لأ برضه لقمري….. 
واخذ الساندوتش منها واكله 
آسر : ها… كده اقدر انزل بقى….
قمر بابتسامة : ايوة…. 
وراح لها وباس راسها وقال:
يلا مع السلامه  ………
ومشي……. 
للكاتبة حنين عبدالرحيم (حنون) 
قمر فضلت واقفة مكانها ومبتسمة وقالت :
اسر شخص جميل جدا و بيهتم بيا و بيخاف على زعلي انا لازم ابقى حاجه تشرفه وابقى من مقامه زي ما هو دكتور كبير كده………
آسر نزل ركب عربيته وراح على الجامعه 
وكالعادة دخل الجامعة وسط نظرات اعجاب من الكل……
دخل المحاضره وبدا يشرح وخلص وبعدين المحاضره خلصت………
بعد المحاضرة 
تارا : اسوري….. 
آسر : ايوه يا تارا……
تارا : ما تيجي نتغدى النهارده في مطعم يا بيبي….
في مطعم فاتح جديد هموت واجربه……
آسر : معلش يا تارا بلاش النهارده……..
تارا: اكيد هتقو لي شغل انت ما بتزهقش من الشغل يا اسوري طب تعالى نقعد في كافيه شويه……..
آسر : معلش يا تارا  لازم امشي دلوقتي……. 
تارا : في ايه يا اسوري…. انت متغير معايا  كده ليه انا اساسا ليا كلام معاك على اللي حصل امبارح بس تعالي اقعد معايا  شويه في الكافيه كده 
يلا يا اسوري بقى ……
وشدته من  ايده وراحوا الكافيه……..
آسر : ها نعم يا تارا…. ؟!
تارا : في ايه يا اسوري؟!….. مالك ؟!؟؟
بلس كده كمان امبارح قدام البنت الصعيدية دي قلت اني اختك انت ماعرفتهاش انك بتحبني ولا ايه يا اسوري……. 
آسر : تارا  من فضلك اسمها قمر 
وكمان اعرفها ايه يا تارا 
استنى شويه كده
 هي لسه يدوبك عارفه ان اسمي آسر اروح انا اقول لها اني بحب واحده…….
تارا : وايه يعني يا روحي وكمان قولت عليها وحشه بقى دي وحشه اسوري…….
آسر بكذب : اه بالنسبه لي عادية….. 
تارا : انا كده اطمنت يعني انت مش شايف حد حلو غيري يا اسوري …..
ربنا يخليك ليا يا بيبي ….
بحبك …..
وبعدين جايه تمسك ايده
 آسر ساب ايديها وقال : من فضلك يا تارا مليون مرة اقولك بلاش كدة….. 
تارا : في ايه يا روحي انت لسه زعلان مني خلاص يا روحي اهم حاجه عندي زعلك….. 
اسر : لا مش زعلان يا تارا هازعل من ايه يعني يلا انا لازم امشي دلوقتي……سلام….. 
ومشي اسر…………..
للكاتبة حنين عبدالرحيم (حنون)
تارا : هو متغير معايا كده ليه من ساعه ما الصعيديه دي دخلت حياته لا مستحيل اخليه واحده زي دي تاخذه مني…
 مستحيل….
 ده على جثتي…
وبعدين اسر ركب عربيته و مشي روح البيت
 فتح باب الشقه ولقى ريحه اكل جميله جدا جايه من جوه 
دخل المطبخ لقى قمر واقفه بتطبخ اتسحب بالراحه
وقال : قمري……
قمر : عاااااا…. حرام عليك يا اسر خضتني…..
آسر بضحك : انتي اللي قلبك ضعيف يا قمري لا اجمد كده يا بطل…….
قمر : طب حمد لله على سلامتك يلا روحي غير بسرعه علشان نتغدى……
أسر : بصراحه  ريحه الاكل تحفه قالبة  الشقه كلها مش قادر الصراحه…….
قمر بغرور مصطنع : علشان تعرف بس مش اي احد بيطبخ…..
اسر: ايوه بقى يا قمر يا جامد يا متواضع انت…..
انا هروح اخد شاور واغير  بسرعه واجي……..
قمر : ماشي يلا…..
وآسر دخل اخذ شاور ولبس ترنج بيتي وخرج….. 
للكاتبة حنين عبدالرحيم (حنون)
اسر : ها يا قمري الغداء جاهز؟؟؟
قمر : اه يا اسر جهز …..
اسر راح ساعدها في تحضير السفره والاكل
 وبعدين قاعدوا ياكلوا…….
اسر : الاكل تحفه تسلم ايدك يا روحي……
قمر بابتسامة : بالهنا والشفا…….
وبعدين خلصوا اكل وقمر لمت الاطباق ودخلت المطبخ
سمعت اسر بينادي : قمري……
قمر : ايوه يا اسر جاية…….
وراحت لأسر……..
قمر : نعم يا اسر…..
اسر : تعالى يا روحي…. غمضي عينيك…..
قمر : ليه ؟!
اسر : يا ستي غمضي مش هخطفك ….
وغمضت عينيها……
اسر : يلا فتحي…..
قمر بفرحة : موبايل…. ها شكرا يا اسر وحضنته….. 
قمر : شكرا….. 
اسر بمشاكسة : لو كنت اعرف اني لما اجبلك موبايل هيحصل كدة كنت جبته من زمان….. 
قمر : احم….. معلش بس انا فرحانة….. 
اسر : خلاص يا ستي الواحد يفرحك على طول بقي… 
على الاقل يشوف الابتسامة اللي زي الشمس دي…. 
قمر : اسر بصراحة كنت عايزة اتكلم معاك في موضوع 
ويعني اخد رايك في حاجة……..
اسر باهتمام : قولي يا قمري اللي انتي عايزاه انا سامعك…… 
قمر : بصراحة……. 
يتبع…..
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى