Uncategorized

رواية ابن الجيران الحلقة الرابعة 4 بقلم سهيلة سعيد

رواية ابن الجيران الحلقة الرابعة 4 بقلم سهيلة سعيد 

رواية ابن الجيران الحلقة الرابعة 4 بقلم سهيلة سعيد

رواية ابن الجيران الحلقة الرابعة 4 بقلم سهيلة سعيد

هيثم ب ضحك : معلش بكرة تتعود ????
خليل : هههههه ????
شهاب : ابو شكلك ع الصبح ????
( تقف فاطمة قريبة منهم عشان تجيب )
هيثم وهو بيبص ل فاطمة : تقلان علينا ليه ي حلو ????
( متردش )
شهاب : ع فكرة رضا الاب مهم جداً يعني ????
فاطمة : اه طبعاً .. هو احنا لينا غيرهم ????
شهاب : ماشي ي عم اتريق براحتك ????????‍♂
فاطمة وهي بتبصله : مبتريقش ع فكرة ربنا يخليهولك ????
شهاب ب استغراب : تسلمي ????
( يتغاظ هيثم انه كلمها ومردتش عليه ودلوقتي بترد ع شهاب )
هيثم : م انتي بتتكلمي اهو اومال معايا القطة واكلة لسانك ليه ????
فاطمة : لما تتكلم ب ادب ابقا ارد عليك ????
هيثم : قصدك اني قليل الادب ؟!!!
( متردش )
خليل : خلاص ي بني 
هيثم ب عصبية : لا ترد ع امي ولا هو للي ليها مزاج ليه بس ????
فاطمة : احترم نفسك احسنلك ⁦☝️⁩
شهاب : م قالك خلاص اهدى بقا 
هيثم : لا مش محترم نفسي م انا قليل الادب بقا ????????‍♂
( البياع يديها الاكل ، تاخده ولسة هتمشي يقف قصادها هيثم )
فاطمة : وبعدين ف الصباح الي شبه وشك دة ????
هيثم : لا مشيها وش شهاب اصلوا احلى وبيترد عليه ????
شهاب : لا اتلم بقا عشان ملمكش ع الصبح ????
خليل : م تهدى ي هيثم في ايه !!!
شهاب : روحي ي بنتي اما نشوف اخرتها 
( لسة هتمشي )
هيثم : لا وربنا مهي ماشية هي خلاص كبرت ف دماغي ????
فاطمة ب انفعال : مين دي الي متمشيش متخلنيش امرمت ب كرامتك الشارع واهزقك ف لم الليلة دي احسنلك ⁦☝️⁩
( يقرب شباب صحابهم )
هيثم : طب مش لاممها ي روح امك عشان تبقي مترديش عليا كويس ????????‍♂️
فاطمة : روح امي !!!!! 
خليل : م خلصنا ي هيثم ايه لعب العيال دة !!! 
فاطمة : انت ……….. 
شهاب وهو بياخد دماغ هيثم تحت ايده : تعالى كدة وانتي روحي يلا ????
( تمشي فاطمة )
هيثم وهو بيزق شهاب ب عصبية : ي عم اوعاااا ????✋
( يخبط شهاب ف خليل ، يتغاظ ، يضرب هيثم بالشلوت يوقعه ع الارض ، تشوفه فاطمة )
شهاب ب زعيق : عمال اقول ل اهلك اهدى م الصبح في ايه يلا ????
( يتلموا صحابهم )
…….. : اهدوا ي شباب في ايه !!!! 
خليل وهو بيرجع شهاب ل ورا : خلاص ي شهاب حصل خير ✋
( يقوموا هيثم م الارض ماسك بطنه مكان الضربة )
هيثم ب زعيق : انت بتضربني عشانها ي شهااااب ????
شهاب : لا عشان دخلتني بينكم مالك محروق ليه انها ردت عليا ومردتش عليك م عن امها م ردت في ايه ع الصبح ????????‍♂
هيثم : تمام ي عم ????
شهاب ل البياع : هات ي بني الاكل هو يوم باين من اوله هات الله يخربيت اصطباحتكم الخرة ????
( يديله الاكل ، توصل فاطمة البيت )
الام : ايه الي اخرك كدة !!! 
فاطمة : كنت بتخانق ????
اسراء : لا والله مع مين ؟؟!!
فاطمة : الحيوان هيثم 
الام : عملك ايه ؟
فاطمة : وقف يرخم عليا عشان كان بيعاكسني ومردتش عليه ????
اسراء : وبعدين ؟؟
فاطمة : ولا قابلين .. شهاب ضربوا ????
اسراء ب اندهاش : لا ي شيخة ????
فاطمة : وربنا 
اسراء : لا احكي بالتفصيل بقا وبالراحة كدة
( يوصل شهاب تحت البيت ، يستغرب مركونة عربية احدث موديل ومدخلتش منطقتهم قبل كدة ، يطلع البيت ، يفتح ويدخل ، يلاقي بنت قاعدة واخواته وامه قاعدين معاها )
شهاب ب استغراب : كارمن !!!! 
كارمن : شهااااب ????
*( نوقف لحظة .. كارمن بنت جميلة ، بشرتها بيضة ، شعرها تلجي طويل ، عيونها عسلي ، جسمها مظبوط بالملي رياضية جداً ، عندها ٢٥ سنة ، بباها رجل اعمال كبير ومامتها متوفية ، وهي سيدة اعمال عندها شركة ادوات تجميل ، كارمن تبقا بنت خالة شهاب ، كانت عايشة مع بباها برة مصر ولما رجعت ملهاش اختلاط بالعيلة اوي عشان فرق الماديات ، متجوزة رجل اعمال غني جداً بس كبير ف السن .. نرجع تاني )*
شهاب : عاملة ايه ????
كارمن : الحمدلله تمام
شهاب : ليكي وحشة والله دة انا معرفتكيش ف الاول !!! 
كارمن : وانتوا والله واحشني جداً ????
الام : شايف كبرت واحلوت ازاي ????
شهاب : اه ????
كارمن : ميرسي ي خالتوا ????
وجدان : بس ايه الي فكرك بينا يعني ؟؟!!!
كارمن : وحشتوني عديت ع بيت جدو سلمت عليهم وقلت اجي اشوفكم 
هدير : فيكي الخير ي بنتي ????
كارمن : وكنت مسافرة ورجعت من اسبوع 
شهاب : حمدلله ع السلامة 
كارمن : الله يسلمك 
الام : ابوكي عامل ايه وجوزك ؟
كارمن : كويسين الحمدلله بيسلموا عليكم 
الام : الله يسلمهم .. الا سمعت انك عندك شركة ????
كارمن : اه شركة ادوات تجميل 
وجدان : ميكب ؟
كارمن : ميكب وبررفيوم وكدة يعني 
وجدان : اهاااا 
الام : بتشغلوا رجالة ؟؟
( يبصلها شهاب )
كارمن : اه اكيد
الام : طب م تشوفلنا شغلانة ل شهاب 
كارمن : ا ………. 
شهاب ب خضة : ايه يما انا مقلتش عاوز شغل !!!!! 
الام : انت مش قاعد م الشغل يعني محتاجه 
شهاب وهو بيقوم م الاحراج : الله واكبر عليكي صراحة مش عارف اقولك ايه ????????‍♂
( يدخل اوضتة )
هدير : ي ماما حرجتيه ????
كارمن : هو انا غريبة ي هدير !! 
هدير : لا بس شهاب نفسه عزيزة عليه ومبيحبش كدة 
كارمن : ع العموم ي خالتوا انا محتاجة ناس للشركة وكنت عاملة اعلان ف خليه يجيلي بكرة الصبح وهسيبلك العنوان تديهوله
الام ب فرحة : الله يخليكي ي بنتي ويكرمك ????
كارمن : تؤمري ي حببتي ????
الام : يلا قوموا ي بنات حضروا الفطار خلوا كارمة تفطر معانا 
كارمن وهي بتقوم : لا لا انا ماشية ✋
الام : ماشية فين لا طبعاً هتفطري معانا 
كارمن : والله م هلحق ورايا كذة مشوار لازم اخلصهم قبل م اروح الشركة 
الام : طيب ي حببتي ربنا يعينك بس هنستناكي يوم تجيلنا فيه من اوله كدة ????
كارمن : ان شاء الله حاضر 
( تسلم عليهم )
وجدان : شكراً ع الهدايا الحلوة دى ????
كارمن : العفو ي قلبي دة قليل عليكوا .. سلمولي ع شهاب وعمو سلطان 
الكل : الله يسلمك 
الام : مع السلامة .. استني الولا شهاب يوصلك 
كارمن : لا مفيش داعي عربيتي تحت البيت 
الام : ي مشاء الله تتهني بيها ي ضنايا خلي بالك من طريقك 
كارمن : ربنا يستر سلام ✋
الام : مع السلامة 
( تمشي كارمن ، يطلع شهاب )
شهاب : ايه الي عملتيه دة ؟!! 
الام : ايه ؟
شهاب ب انفعال : ايه انتي رايحة تقولي قدامها اني عاطل وقاعد جنبك !!!! 
الام : مقلتش كدة انا قلتلها تشوفلك شغلانة ????
شهاب : دة ع اساس اني شغال سفير وعاوز حاجة تانية بعد الضهر ????
الام : والله الشغل ولا عيب ولا حرام اهي بدل قعدتك دي ????
شهاب ب انفعال : ي ستي هو انا اشتكتلك قاعد ع حجركم انا ????????‍♂
الام ب زعيق : يعني عاوز ايه يعني بتزعق ليه دلوقتي دة جزاتي شفتلك شغلانة ????
شهاب : مين قالك اني اصلاً هروح مش رايح انا
الام : عنك م رحت خليك كدة متلقح جنبي 
شهاب : طب بلاش ام الطريقة دي عشان بتستفزني ⁦☝️⁩
( يطلع الاب )
الاب : بطلوا جعير وحضرولنا نطفح ????
الام : قوموا حطوا الاكل يلا
( يدخل شهاب اوضته ، ف بيت فاطمة ، اسراء ف البلكونة ، تدخل جوة )
اسراء : حتة مزة خارجة من بيت ام شهاب !!! 
هند : مزة ايه ؟!
اسراء : بنت ناس اوي باين عليها لبس رهيب وعربيتها مركونة تحت البيت ركبت ومشيت 
فاطمة : من امتى يعرفوا ناس نضيفة كدة ????
اسراء : معرفش يختي ????
هند : ممكن طلعت غلط 
اسراء : لا دى من بدري فوق  
فاطمة : ايوة وانا طالعة كنت شايفة عربية غريبة مركونة تحت 
الام : بطلوا نميمة ع الناس ويلا عشان نفطر 
يتبع..
لقراءة الحلقة الخامسة : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية العشق الطاهر للكاتبة نسمة مالك

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

زر الذهاب إلى الأعلى