Uncategorized

رواية زواج إجباري الفصل الرابع 4 بقلم آية عبدالمجيد

 رواية زواج إجباري الفصل الرابع 4 بقلم آية عبدالمجيد

رواية زواج إجباري الفصل الرابع 4 بقلم آية عبدالمجيد

رواية زواج إجباري الفصل الرابع 4 بقلم آية عبدالمجيد

كانت جالسه بجانب ياسر في العربيه 
ياسر : ميرنا
ميرنا : ايه 
ياسر : حولى تمسكي لسانك يعنى خلى لسانك يتكلم مع امى بطريقه رسميه 
ميرنا : بس ….
ياسر : يا ميرنا ماما من النوع اللى مش بيقبل الهزار اوى و لو قلتى كلمه يسطا و يا ابو الصحاب و شغل التكاتك ده معرفش ممكن تعمل ايه ف حولى تمسكى لسانك 
ميرنا : حاضر حاضر هبقى اربط لسانى بجنزير عشان ميعضش حد 
نظر لها ياسر بضحك : ليه يا ميرنا  هو لسانك كلب 
افتكرت شئ ما ميرنا ثم قالت بجديه ممزوجه بخوف : ياسر هو عمى و طنط بيربه كلاب 
ياسر باستغراب : لا بتسالى ليه 
ميرنا : عشان انا عندى فوبيا من الكلاب لدرجه و انا صغيره في كلب هوهو عليا انا من شده خوفي خربشت ايدى و اغمى عليا 
ياسر فى نفسه : لا دخلت عليا الرقه دى 
ثم قال لها بخبث : كويس انك قولتيلى اصل في نوع كلب عايز اشتري 
ميرنا بخوف : ياسر لا انت لو جبت كلب فعلا و انا لو شوفته ممكن اروح فيها 
ياسر بصدمه من منظرها : لدرجادى انا بهزر ولله مكنتش اعرف انك جبانه 
ميرنا : اهو يا عم اديك عرفت نقطه ضعفي ايه الكلاب عشان لو ضايقتك 
ياسر : متقليش مش هبتذك بكلاب هههههههه جبانه  …يلا عشان وصلنا 
عندما دخله الى الڤيلا جائت رنا لتحتضن ياسر ثم نظرت لميرنا 
رنا  بانبهار : انتى ميرنا 
ميرنا : ايوه يا طنط 
رنا بابتسامه : معلش لانى محضرتش اليوم اللى اتجوزتى في ابنى كنت تعبانه 
ميرنا : الف سلامه على حضرتك 
تدخلت نانسي 
نانسي : اوكى سيبكم من حوار التعارف ده بص يا عم ياسر احنا بكرا هنبتدى تدريب اشطا 
رنا : ايه الطريقه دى يا نانسي 
نانسي : يا ماما عادى جدا على فكره بس اوك اوك 
ميرنا كانت و قفه مش عرفه تقول ايه 
لحظت نانسي شئ لكن صمتت 
نانسي : يااسر تعالى عيزاك 
ذهبت هى و ياسر 
ياسر : عايزه ايه 
نانسي : ايد ميراتك يا بشمهندس فاضيه 
ياسر : فاضيه ازاى و ايه الطريقه دى 
نانسي: يعنى لو ماشين في الشارع او لما اخرج انا و هى بكرا تقدر تقولى ايه الدليل اكنها مرتبطه  بص لايديها و انت تعرف روح لبسها دبله يا استاذ 
ياسر : انتى اتجنينتي خاتم ايه اللى البسهولها الخاتم ده اغلى منها 
نانسي : بطل الطريقه دى يا ياسر مراتك حلوه و فى زفت الحفله مع الميك اب العيون هتبقى عليها 
ياسر : مش ملبسها حاجه و اهدى بقى 
نانسي : براحتك بس انت الخسران 
و ذهبت 
تسريع الاحداث يوم الحفل بعد تدريبات كتير 
ياسر : يا يا نانسي هنتا…..خر 
نزلت نانسي هى و ميرنا 
ياسر لنانسي : مين القمر 
ميرنا : اللهى تنستر
ياسر بصدمه : ميرنا 
كانت لبسه 
فستان اسود كب و عند الركبه و مكياجها يشبه الممثلات 
ذهبت نانسي له ثم قالت بصوت منخفض : لبسها الخاتم انا قلبي مقبوض 
ياسر : مش هلبسها حاجه 
ثم قال لميرنا :  انتى هتقعدى على الطرابيزه متقوميش منها 
ميرنا بخنقه : حاضر 
ناسي : مالك بس 
ميرنا : الفستان حسه مسخره اوى و غير كدا الحفله دى انا معرفش فيها حاجه و انتى هتكونى مع باباكى و مامتك و انا هكون لوحدى كنت قعد في الڤيلا احسن اتفرجت على المسلسل الكوري احسن 
ياسر : مفيش الكلام ده  اسمعي الكلام 
ميرنا : حاضر 
خرجه و جلست كما قال لها كان هناك من لفتت نظره حتى نظر ليدها لكن لا يرى شئ يوحى انها مخطوبه او متزوجه 
بعض مده جاء وقت الرقص كل ثنائي 
نانسى : يا ياسر روح ارقص مع ميرنا او روح اقعد معاها 
ياسر : لا 
عند ميرنا 
: تسمحيلى بالرقصه دى 
ميرنا : Sory لكن انت مش بعرف ارقص 
: عادى اعلمك 
ميرنا في نفسها : ياربي انت فين يا بن الجذمه اقول ايه ده شكله لازقه و انا زهقت من القعده 
ميرنا : اوكى ماشي 
عند ياسر كان يتكلم مع احد رجال الاعمال انتهى دار بظهره راه ميرنا و هى تحاول الرقص مع احدهم  نار في قلب ياسر لا يعرف لماذا عقله لا يره شئ ذهب لها و مسكها من ايديها بغضب و اخدها داخل الڤيلا عندما دخلت اتت لها صفه قويه اسقاطتها ارض عندما استقامت  
ياسر بغضب : تقدري تقولى اللى شوفته ده ايه تقدري تقولى فين اخلاقك ولا انتى ملكيش اخلاق اصلا ولا انتى قولى ايوه يلا بقى واحد غنى اخلص من واحد يجى التانى …
اسكته كف الاخرى لكن كان ضعيف 
ميرنا ببكاء : اخرس ….انا احسن منك انت سايبنى قعده في الطرابيظه …… اكنى حيوانه و انا قولتلكم قعد هنا بحاول الاندماج مش عرفه و بذات انت حتى انا كنت هرفضه لكن السبب
ياسر بغضب : انك متجوزه يا هانم 
ميرنا في وسط بكائها : ههههه جوزى فين الدليل يا ترا كنت هتروح زفت الڤيلا عشان تجيب قسيمه الجواز قولى انت مش ملبسنى حاجه في ايدى …. و متفتكرش انى بقول كدا عشان طمعانه تولع انت و فلوس و مدام انت بتكرهنى اصلا ايه اللى يخلى تجوزنى ها انطق ….انا بتمنى انهارده قبل بكرا نتطلق انا بكرهك انت و اللى زيك و مستواك اللى انت فرحان بيه ده 
ثم صعدت لغرفتها و تركت  و بقها بيجيب دم الاخر الذي شعر كان ماء بارد و سكب عليه 
دخلت نانسي و رنا 
رنا : في ايه يا ياسر ايه اللى حصل  
ياسر : مفيش حاجه نانسي روحى اندهلها 
يتبع..
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية صديقي المفضل للكاتبة مريم سمير

‫2 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!