Uncategorized

اسكريبت شمس القرصان الجزء الرابع 4 بقلم أماني المغربي

 اسكريبت شمس القرصان الجزء الرابع 4 بقلم أماني المغربي

اسكريبت شمس القرصان الجزء الرابع 4 بقلم أماني المغربي

اسكريبت شمس القرصان الجزء الرابع 4 بقلم أماني المغربي

بداء قلبها يدق جامد  و الدموع اتجمعت في عيونها أزاحت إيد كريم  ووقفت قصاده…  انت هو صح  
حاوط وجهها…. شمس 
حضنته وعيطت..  أحمد 
ضحك احمد وشالها ولف بيها …. واخيرا  
شدها كريم منه وقال بغضب.. ….  علي فكرة دي مراتي 
احمد ببرود عكس النار إلي جواة.. ما انا عارف 
ريما بضيق..  اهدي ي كريم    ثم نظرت إلي  احمد… انا مش مصدقه أن احنا اتقبلنا تاني ي أحمد  انا خلاص كنت فقدت الامل 
أحمد بحب  .   بس انا لا كنت عارف إني هلاقيكي وعمري ما كنت هيأس اني ادور عليكي لحد اخر نفس في عمري 
فضلوا يبص لبعض ناسين كل إلي حواليهم 
قطعهم  كريم  بضيق.. نحنوا هنا 
ابعدت نظرها بخجل…  انا سعيدة بجد اني قبلتك تاني 
احمد بعتاب….. مهو باين عشان كدا رميتي السلسله 
ريما بحزن.    غصب عني صدقني غصب عني تعرف انها مش فرقتني لحظة من يوميها بس كل ما اكبر والايام تعدي الذكريات تختفي حتي كلامك وشك بداءت انساها كل إلي فكراه السلسله واسمك اكتر من كدا مش فاكرة  ولما حسيت اني ممكن ادمر مستقبلي وحاضري بسبب ماضي انا مش فاكرة فيه حاجة قررت اتخلص منها 
مسك ايدها…  عمرنا منقدر نعيش الحاضر من غير ماضي 
شال كريم إيدة بغيرة….. اهو انت قولت ماضي يعني ما فهوش مكان في الحاضر 
احمد ببرود….. لو  الماضي رجع هيكون مستقبلنا 
كريم بتحدي..عمري ما شفت ماضي بيرجع ولو رجع بيفضل ذكريات  ذكريات مش اكتر
ابتسم احمد بسخريه ولبس نظارته….  يبقا من النهاردا  اتعود  انك تشوف الماضي هو الحاضر وهو المستقبل 
ريما. باستغراب..   في إي ي جماعه  إي الكلام الملعبك إلي بتقوله دا خلي الماضي في الماضي والحاضر في الحاضر وخلينا نعيش اللحظة بلحظتها 
حط كريم إيدة في وسطها وشدها له بتملك وبص علي احمد بتحظي..  انا بقول كدا بردوا  ي زوجتي العزيزة 
نظر أحمد علي ايدة بغضب بس  ملامح وجه ظهر عليها لا مبالاه 
ريما بسعادة..  تعرفوا انا اسعد انسانه في الكون النهاردا حاسه اني اتولدت من أول و جديد الشخص إلي كنت طول عمري بتمني ربنا يجمعني بيه  والشخص إلي طول عمرةواقف جنبي  النهاردا اتجمعنا وبقينا مع بعض  انا بجد اسعد انسانه في الكون 
مسك احمد ايدها وسحبها له وهو بيبص علي كريم بتحدي ..  اتمني أستاذ كريم مش يمانع اني اخطفك منه النهاردا عشان نسترجع ذاكرياتنا وتحكي ليا إي إلي حصل معاكي من يوم ما سبتك لحد ما القدر رجعك ليا عشان ابقي في مستقبلك 
نهي كلامه وهو بيبص علي كريم بتحدي  ليغضب كريم فهو علم تفكير ذالك القرصان  
مسك كريم إيدها من الناحية  التانيه..  طبعا مش عندي إي مانع بس طول حياتنا انا وهيا مع بعض ويوم ما هتحكي لازم اكون معاها لاني مش مجرد ذكره في حياتها  انا جوزها  
نظرات التحدي إلي بينهم كانت واضحة كل واحد فيهم كان فاهم التاني 
ابتسمت ريما وسحبت إيدها من الاتنين..  انا حياتي من غيركوا انتوا مش تكمل صدقوني أنتو سندي في الحياة 
استغفر الله العظيم 
لا حولا ولا قوة إلا بالله العلي العظيم 
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين 
أماني المغربي 
ريما..  تعرف ي أحمد من يوم ما بعدت عنك وانا حياتي اتغيرت برغم كل الرفاهيه إلي كنت فيها بس كانت حياتي ناقصه مش هنكر أن كريم  عوضني كتير بس دايما كنت بحس ان  فرحتي ناقصه  مش كامله   خاصه لما الناس إلي اتبنوني ماتوا وانتقلت اعيش في بيت اهل كريم   
أول ما كبرت اجبروني اتجوز انا وكريم 
أحمد .. اجبروكي 
ريما..   بل أجبرونا  كريم كان بيحب بنت بس مستواها اقل منهم فأهله لما عرفوا عارضوا ورفضوا نهائي بس اول ما كريم عارضهم وكان هيخرج عن طُعهم مسكوه من إيدة إلي بتوجعه وإلي هيا أنا   يأما يتجوزني يأما يجوزوني لواحد كبير في السن  فاكريم عشان ينقذني اتجوزني بس للاسف حبيبته عرفت وفهمت أنه كان بيمثل عليها ومن يوميها مش عارفين نوصل لها 
ظهرت الأبتسامة علي وش احمد .. يعني انتوا  جوزكوا علي ورق 
رجعت خصله من شعرها ورا ودنها وقالت بخجل.. أيوة 
كريم بضيق …. مالك فرحان كدا لي 
احمد ببرود…. وإي إلي يخليني مش  فرحان البنت إلي طول عمري بدور عليها لقيتها واخيرا وبقت بتاعتي 
وقف كريم بغضب..  بتاعتك هي كانت حاجة من ممتلكاتك عشان تبقا بتاعتك 
وقفت ريما  ومسكت إيدة بضيق..  اهدي ي كريم  احمد مش قصدة  حاحة
سحب إيدة…..هو انتي لحقتي تعرفيه عشان تدفعي عنه إي بقيت انا دلوقتي كخة وهو الحلو 
ريما..  كريم انا مش   كريمممم 
سبها كريم ومشي   
مسك احمد ايدها لما لاقاها هتجري وراه…. ما تمشيش 
ريما.. معلش ي احمد لازم الحقه 
سابت إيدة وجريت ليتطلع إلي أثرها والغضب يملئ قلبه ويتوعد لكريم فهي حقه ولن تكون لغيرة مهما حصل 
في الشركة 
… انت ي حضرت  استنا  انت رايح فين انت مفكر  داخل وكاله من غير بواب 
خلع نظارته ولف لها بغضب فمن تلك الغبيه التي تمنع القرصان من دخول مملكته 
احمد بصدمة….. انتي 
….. انت     اكملت بغضب….  ولا وقعت ومحدش سمي عليك ي بوز الاخص
هجمت عليه ذي القطه البريه   وانقضت علي رقبته ….  وريني هتقدر تهرب مني تاني إزاي 
احمد بغضب وهو بيحاول يبعدها عنه …. ابعدي ي مجنونة انتي    انتو ي بهايم يلي هنا  حد يجيي ياخد البلوة دي من هنا  
اشهدو أن لا إله إلا الله محمد رسول الله 
اللهم اجرنا من عذاب النار وعذاب القبر 
أماني المغربي 
سبحان الله وبحمدة سبحان الله العظيم 
حضنت ريما كريم من ظهرة….. انا مش مصدقه ي كيمو أن الغبي دا صدقنا بالسرعه دي ههههه  قال 
ريما بعدم فهم…  لعبه إي إلي تنتهي 
كريم بحدة..  انا مش هكمل في اللعبه دي ي ريما 
مسكت ايدة بغضب… يعني اي   يعني بعد ما خلاص  وصلنا  لهدفنا  جاي  تقولي ننهي اللعبه  
انت شكل جرا لعقلك حاجة  ي كريم 
كريم بعصبيه…  انا هيكون بجد جرا لعقلي حاجة  لو كملت في الموضوع دا انتي مش شايفه نفسك بتبقي ازاي لما بيكلمك 
قلبت عيونها بملل… كله تمثيل ي حبيبي وانت عارف هي اول مرة 
كريم بضيق…  عشان مش اول مرة بقولك بلاش 
ريما بحدة… اسمع ي كريم بيك من  غيرك هكمل اللعبه دي واخد إلي انا عاوزة  مش بعد التخطيط دا كله وتعب السنين تيجي تقولي ننهي  غير أنه طلع اغبي مما اتصور وخالت عليه التمثليه بسهوله جدا 
كريم .. ي خوفي نطلع احنا في الآخر الاغبيه 
استغفر الله العظيم 
احمد بغضب.. طلعوا الحيوانة دي من هنا 
الفتاه وهي بتحاول تتحر من الأمن… اهو انت الي حيوان وستين حيوان انت مفكر نفسك مين عشان تعملني كدا  انت مش عارف  انا ابقي مين 
احمد بقرف..  لا محصلش ليا القرف 
الفتاه بغضب    قرف لما يقرفك ي شيخص  انا هوديك في ستين داهيه     ابعدوا عني كدا  وحد يتصل ليا بمدير الشركة يجي عشان يعرف الاشكال الزباله دي  مكانها 
ربع احمد إيدة ببرود…  سبوها وحد يتصل لها بمدير الشركة 
اسر من الخلف.  في إي  إلي بيحصل هنا 
البنت بضيق …. ابعد كدا   
جريت علي اسر..  تعال ي اسر باشا وشوف الاشكال ……  إلي بتدخل الشركة بتاعتك  انا مش عارفه إزاي شركة محترمه ذي دي تدخل ناس ذي دي 
انهت كلمها وهي بتبص علي احمد بقرف   
احمد بسخريه..  ما ترد عليها ي اسر باشا  وقولها انت ازاي بتدخل  الشركة بتاعتك
وشاور علي نفسه  .. الاشكال بنت …..  
ضرب اسر جبهته وشد زراع البنت.    الله ي خربيتك إي إلي هببتيه دا    دا عامر باشا صاحب الشركة إلي مشغلني ومشغلك 
فتحت فمها علي اخرة…  نعم بقا دا هو صاحب الشركة دا انا مش ارضي اشغله عندي عامل نظافه 
هنا فاض كيله توجه لها وسحبها.   برااااا  اطلعي براااا الشركة واياكي تجيها تاني
لحقه اسر…… ي عامر  ي عامر استني بس 
نظر له احمد بغضب.. كلمه واحدة وهتحصلها 
كمل سحبها للخارج بغضب 
البنت لما حست بالنصيبه إلي هيا فيها حاولت توقفه..   والنبي ي بيه سبني اكل عيش والنبي ي بيه  حقك عليا  ما كنتش اعرفك ي بيه   وحيات عيالك ي شيخ 
نظر لها بقرف 
لتبلع ريقها ….  والنبي ي بيه دا انا غلبانه وبجري علي أيتام   والنبي سماح المرادي 
مسكت ايدة وكانت هتبسها ليسحبها بسرعه..  ابوس ايدك ي باشا  ابوس ايدك   ما تتطردنيش  دا انا غلبانه وعيالي اغلب دا انا صدقت لما لقيت شغل اكل منه بحلال ربنا 
اسر بنهجان…  عامر ارجوك اسمعني 
احمد بحدة لأسر بعد ما وقف فهي ذكرته بالماضي عندما كان في نفس مكانها…  تشوف  ليها شغل في إي داهيه بعيد عني مش عاوز اشوف وشها في إي مكان قريب مني  فاهم 
لوحت بإيدها بملل وبداءت تبرطم….  لا النبي انا إلي هموت واشوفك وشك إلي شبه بوز الاخص دا 
احمد بغضب.. انتي  بتبرطمي بتقولي إي 
البنت مثلت الانكسار….. ولا حاجة يا بيه دا انا بقول  ربنا يهدك    قصدي  ربنا يهديك و  يخليك ويزيدك من  نعيمه قادر ي كريم
احمد بقرف..   باااس باااس شغل الشاحته دي مش بياكل معايا
عضت علي لسانها عشان مش تجيبوا من شعره إلي نازل علي وشه دا وتمسح بيه بلاط الشركة   صدق إلي قال اكل العيش مر 
اسر..   تعالي ي شمس 
احمد بسخريه..  دي شمس قول ظلمه سواد مش شمس 
شمش بهمس ..  استغفر الله العظيم يارب شكله نسي العلقه إلي لسا وخدها 
ابتسمت بمكر …..   والنبي ي استاذ اسر متبقاش تنسي  تجيب  لصاحب الجلاله مرهم وشاش اصله شكله دخل خناقه  و علموا عليه
كذ احمد علي سنانه لما افتكر هجومها عليه.   اه ي بنت 
ادخل اسر بسرعه…   يلا ي شمس  عشان تستلمي شغلك الجديد   عن اذنك ي عامر 
احمد بعصبيه من سليطه اليسان تلك…. تودي البلوة إلي معاك وتيجي ليا  
شمس بغضب.   بلوة لما تاخ  ام ممم
اسر كتم فمها بسرعه لما لاقي عروق احمد ظهرت
اسر وهو بيزقها..  الله ي خربيتك ويخربيت لسانك ويخرب اليةم٦الي شفتك فيه  يلا قدامي  انتي مش بترحمي 
شمس بتذمر.. الله ما هو إلي بيغلط  اسكتله يعني ولا اسكت  له 
اسر..   لا  ما تسكتيش وجيبي ليا  انا ال سكته القلبيه 
يتبع…..
لقراءة الجزء الخامس : اضغط هنا
لقراءة باقي أجزاء الاسكريبت : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!