Uncategorized

رواية قدري الفصل الرابع 4 والأخير بقلم سما محمد

 رواية قدري الفصل الرابع 4 بقلم سما محمد

رواية قدري الفصل الرابع 4 بقلم سما محمد

رواية قدري الفصل الرابع 4 والأخير بقلم سما محمد

_ليلي بصدمة:انت بتعمل ايه هنا..هو انت العريس
_ادهم بابتسامه: ايوة اناا 
_ليلي:طب طب ليه مقولتليش حاجه زي دي
_ادهم:كنت حابب اني ادخل البيت من بابه علي طول ثم ان احنا اصحاب وعارفك وعارف أنك باردة بتتأخري علي المواعيد عادي جدا وغيبوبه سيكا و
_ليلي بضحك:ايه يا عم كل دة ..أنا بعمل كدة عمري يبني
_ادهم بجديه:طب ها موافقه
“سكت مش عارفه ارد اقول ايه انا محتاجه ادي لنفسي فرصه تانيه علشان اقدر انسي سيف بس خوفي اني مقدرش انساه واظلم ادهم معايا مرافقني ومش قادرة مخافش من الخوف دَ”
طبعا قولت لأدهم اني هفكر وهرد عليه و دخلت لنور لانها كانت بايته معانا””
_نور بفرحه:هاا وافقتي صح..طب طب هو شكله ايه طويل ولا قصير وكان لابس ايه حلو صح طب اسلوبه معاكي في الكلام كان كويس ومحترم صح ردي
“كانت فرحانه من قلبها ليا فرحتها وتلقائيتها معايا في الكلام بفرحه فرحني اكتر والله “
_ليلي بضحك:اهدي يا بنتي هجاوب والله …العريس كان
_نور:حد نعرفه صح أنا قولت كدة سيف صح يااه لو سيف هتبقوا كابل قمر
“الحقيقة أنا كونت فرحانه لفرحتها بس اول ما فكرتني بِ سيف قلبي وجعني وجعني اووي عليا وعليه..لان كدة نور مش بتحبه وقلبي وجعني اكتر علشان هو بيحبها”
_ليلي:لا مش سيف ..ادهم
“سكت قلبي وجعني حب عمري بيضيع مِني.. أدهم حبيته في كل لحظة عيشتها كان معايا لحد اني مبقتش اعرف اتحرك الا بيه مكنش مجرد ابن عمي وبس أدهم كان بالنسبالي حيااة وان غاب عني يوم بحس اني فاقدة شئ كبير اووي في يومي كان ركني الهادي اللي بحبه ويصعب عليا اقول كان”
_نور بوجع:بجد ألف مبروك يا ليلي أدهم شخص محترم وكويس اووي ربنا يهنيكوا
_ليلي:سيف عايز يطلب ايدك يا نور
“قولتلها علي طول مش هقدر امهد ليها واجبهلها بالراحه مش هقدر أنا قولتلها كدة مش هقدر اقول انه بيحبها من زمن يامه”
_نور:سيف
_ليلي: أه هو قالي اقولك
_نور: تمام يا ليلي هاخدله ميعاد من بابا
“بالسرعه دي طب ليه طب هي لو مش بتحبه وافقت وقالت كدة ليه”
_ليلي:تمام يا حبيبتي ألف مبروك
 *********
تاني يوم
_سيف: ألف مبروك يا ليلي وادهم شخص مناسب وكويس جدا
_ليلي: الله يبارك فيك
_سيف: ليلي انتي كلمتي نور
_ليلي:أه يا سيف وبتقول هتاخد ميعاد من باباها وتقولك
_سيف بفرحه:بجد يعني موافقه طب طب لما قولتلها كانت فرحانه ايه كان رد فعلها طيب
_ليلي:ايوة يا سيف كانت مبسوطة اووي…هقفل أنا 
“قفلت ..فرحته لما عرف انها وافقت وجعتني هو وجود سيف واجعني اصلا رغم ان كان وجوده بالنسبالي سعادة وفرحه اتبدل كل حاجه والحزن عرف طريق قلبي وعشش فيه كمان”
مر اسبوع وفي الاسبوع دة حصلت فيه احداث كتير كفيله انها توجع قلبي والله بل وتفتته كمان …سيف راح اتقدم لنور ووافقوا عليه وحددوا الخطوبة وهنعمل الخطوبة مع بعض ودة بإتفاق ادهم مع سيف..وجه يوم الخطوبة”
كنت لابسة فستان وطرحه نبيتي منفوش وهيلز لونها ابيض…ادهم كان لابس قميص ابيض وبنطلون اسود”
نور بقا كانت قمر الحقيقه مقدرش احقد ولا ازعل منها نور اكتر من اخت بالنسبالي ولو حتي سعادتها مع سيف فربنا يخليهم لبعض
كانت لابسة فستان موڤ وطرحه وهيلز لونهم ابيض
الحقيقه مبصتش علي سيف ومكنتش عايزة اشوفه اصلا لحد ما الخطوبة خلصت مرفعتش عيني في عينه اصلا”
_سارة:بقا كدة يا ليلي تتخطبي انتي ونور من غير ما تقوليلي
“عيطت …عيطت بكل ما فيا من وجع حكيت كل حاجه لسارة كنت اتمني تكون نور اللي بحكيلها وجعي لاني مبرتحش الا معاها لكن مش هقدر”
_سارة :معلش يا ليلي الحقيقه انا مش عارفه اقول ايه  بس لو نصيبك مع سيف هتاخديه والله وبعدين “عسي ان تكرهو شيئا وهو خير لكم”وادهم شخص كويس وكفايه انه بيحبك
_ليلي:عندك حق يا سارة
*********
مر شهر علي خطوبتي أنا وأدهم والحقيقه مشوفتش منه أي حاجه مش كويسة كان بيدور علي اللي يسعدني ويعمله لحد ما كلمني
_ادهم: ليلي في خطوبة واحد صاحبي  النهاردة وعايزك معايا تيجي
_ليلي بابتسامة: آجي 
“قومت لبست فستان لونه اسود وطرحه وهيلز حمرة ونزلت كان واقف تحت البيت قدام العربيه”
_ادهم:اوبااا ايه القمر دة يسطا
_ليلي بغرور:يبني دة أقل خاجه عندي اصلا 
_ادهم:اركبي يختي 
“وصلنا هناك الحفله واتفاجأات لما لقيت سيف ونور هناك”
_ليلي بهمس:ادهم هو ايه اللي جاب سيف ونور
_ادهم:ما سيف صاحبه بردو
“روحنا مكان ما نور وسيف قاعدين وقعدنا معاهم”
_سيف بابتسامة:ايه يا ليلي بقالي كتير مشوفتكيش هي الخطوبة خدتك مننا
“اكتفيت اني ارد عليه بابتسامه جه ميعاد الرقصه ولقيته بيمد ايده ليا”
_سيف بابتسامة:ترقصي
بصيت لأدهم وهزلي راسه بمعني اه فقومت” 
_سيف:مالك يا ليلي حسك متغيرة بقالك فترة
_ليلي:ليه ما أنا كويسة اهو
_سيف:بتكدبي!
_ليلي بدموع:أه
“سيبته ومشيت من غير حتي ما اقول لأدهم اني همشي
**********
“بعد ما ليلي مشيت روحت لقيت ادهم بيضحك مع نور مش عارف ما زعلتش ليه غير لما بيعمل كدة مع ليلي”
_ادهم:اومال فين ليلي يبني
_سيف:مشيت
_ادهم:لييه
*********
وقام وسابنا
“كلمت ليلي مردتش ومعرفتش اوصلها أه قلقان عليها بس قلق عادي ان هي صاحبتي مش زي نور بخاف عليها اكتر من نفسي وحسيت اني فعلا بحب نور”
روحت لِ ليلي تاني يوم وقررت اني هنهي كل حاجه”
_ادهم:مشيتي ليه امبارح
_ليلي:تعبت شويه يا ادهم
_ادهم:ليلي انا
“قبل ما اكمل لقيتها بتقلع الدبلة”
_ليلي:أدهم أنا اسفه بس مش هقدر اكمل صدقني
_ادهم:أنا كنت جاي اقولك نفس الكلام يا ليلي وكنت خايف احسن تزعلي مني…الحقيقه انا كان احساسي تجاهك مكنش غير اعجاب لكن عرفت بعدين آني بحب نور اتمني متزعليش مني”
“ابتسمت من قلبي اني مجرحتوش وحمدت ربنا انها جت منه ادهم مهما كان فهو صديق عزيز عليا ومش عايزة اخسره”
_ليلي بابتسامه:مش زعلانه يا ادهم
“مشي ادهم وعرفت ان سيف ونور سابوا  بعض امبارح الحقيقه زعلت علشان نور ممكن تكون حبته بس فرحت لما قالتلي انها بتحب أدهم من زمان ووافقت علي سيف علشان تنساه ورجعت حياتنا طبيعيه زي الاول بس جد عليها ان نور اتخطبت لادهم وفرحتلها من كل قلبي والله”
_ليلي بنوم:ايه يسطاا بترن عليا الصبح كدة ليه
_سيف : ليلي الحقيني أنا في مصييه
_ليلي بخضه:في ايه انت كويس انت فين طيب
_سيف:تعالي علي ….
“لبست بسرعه ونزلت ومعرفش وصلت ازاي اصلا روحت لقيت المكان ضلمه خالص وفجأة لقيت ناس كتير بتقول كل سنة وانتي طيبة”
_ليلي بابتسامة: وانتم طيبين و
_سيف بضحك:أه مقلب
_ليلي بعصبيه:سيف انت ر
_سيف بابتسامه:بيحبك سيف بيحبك
“كنت انتظر نتيجة صبري حتي رزقني الله بك فعلمتُ انّ بعد الصبر جبر”♥️✨
تمت…
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية ملاك أوقع شيطان للكاتبة ريم محمد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!