Uncategorized

رواية أولاد عمي الفصل الخمسون 50 والأخير بقلم منة وائل

 رواية أولاد عمي الفصل الخمسون 50 والأخير بقلم منة وائل

رواية أولاد عمي الفصل الخمسون 50 والأخير بقلم منة وائل

رواية أولاد عمي الفصل الخمسون 50 والأخير بقلم منة وائل

نادر :وبعدين هنفضل حطين ايدينا على خدنا زي خالتي لوزه كدا
رعد:اومال هنعمل اي ياابو العريف، باب حديد ومقفول هتعمل اي انت
نادر :منا مش عارف بحاول اهو وبعدين…….
وعندما كان نادر يتحدث قطعه شوت
رعد:الصوت دا جاي منين
نادر:مش عارف
شروق:في حد هيفتح الباب
نادر :استر يارب
رعد:هيؤدونا والا اي
مشيره:كنت عارفه اني هلاقيكم هنا
نادر بدهشه:مشيره انتي اللي جابك هنا
نورهان:مش مشيره لوحدها يابرنس
حسام:انا لاقتهم جم برا بعد اما فكت السلك ودخلنا من الشباك
رعد:انتوا دخلتوا ازاي اصلا والامن
نورهان :كله تحت السيطره يافندم معتز فوق مكتفهم وحور مكتفه الشغالات ومدام ألفت دي 
رعد:بقا انتوا اللي يطلع منكم كل دا، طب وحياه فين 
مشيره:مكتفنها مع الناس اللي فوق 
شروق:كان فيه ناس رجاله كدا 
مشيره:ههههههههههههه ناس رجاله ما حسام اتصرف 
حسام وهو يفعل حركه المصارعين :انا بيكا ماي لاف الفانز 
الجميع :ههههههههه 
رعد:هههههههه الله يخربيتكم يلا يلا
…………….. 
معتز :عاملين فيها شجيع السيما انت وهو، وانتوا اصلا ماحصلتوش تيمون وبمبه، مش عيب على شنبك انت وهو
حور:بس ماتتحركيش
مدام الفت:انا رئيسه خدامين محترمه ازاي بتعملي معايا كدا
حور:ومنشكحه اوي، رئيسه خدامين مرا واحده، اثبتي بقولك بدل والله هديكي بالعصايا على راسك
معتز :اي يا ست حياه ساكته يعني
حياه:انا هندمكم على كل حاجه هندمكم كلكم واحد واحد
معتز:هههههههه، عوعو، يامي يامي خافي ياحور، دا انتي دا انتي هتتشخرمي جوا العنبر هخلي معاذ يوصي عليكي ذي مابيوصوا كدا على طبق كشري، يعملوا معاكي الصح، وكمان هطلب الكماله
حور:هههههههه، حرام يامعتز نا تخوفهاش
معتز:ياست اسكتي، دي عاوزه الحرق، وانت ياعم الدوربر مان انت وهو مبسوطين اوي وانتوا كلاب الهانم والله عيب، دا انت حتى عليك جسم شبه ميكروباص حلوان
رعد:اي دا اي دا معقوله انتوا تعملوا كل دا
نورهان:يا باشا احنا سوبر ومانز
رعد:بيفكروك بايه دول يا نادر
نادر:وانا اتوه عنهم، بنات سوبر مان طبعا
الجميع :ههههههههههههه
ذهب زعد الي حياه وقال لها :عارفه كان زمانك دلوقتي ام ابني بس انا مبسوط ان شايف نظره الندم في عينك، جود باي يا حلوه
معاذ:يلا خدوا العيال دي على العربيات يلا، انت هنا يا حسني دا انت ليلتك مش معديه
حسني:يا باشا ماليش دعوه
معاذ وهو يصفعه قلم:مش عاوز كلام كتير يلا
نورهان :اوف 
مشيره:اوبا 
معتز:اضرب كتير الراجل دا والله
حسام :اتهام اهانه مش طبيعيه
رعد:اخيرا ياجدع دا احنا كان هيتعمل بينا الجلاشه مش معانا كمان
معاذ:انت عبيط يابني مين دا اللي يعمل باخواتي جلاشه
ساره :والله على ما القوات جهزت وجالنا موافقه من الوزاره
رعد:يلا ما البنات قاموا بالواجب
معاذ:اه صح كنت لسه هسال جم ازاي، انتوا اللي عملتوا كل دا
البنات :يس، تراااا، ههههههههه
معاذ:لا اله الا الله ربنا يشفي كل مريض
الجميع :هههههههههههه
معتز:يلا بقا نروح انا تعبت دا انا كنت شغال ليهم سيرك هنا بالصواريخ
عاصم :دا انا اللي خللت من القاعده في العربيه وكل ما حد يعدي بنزل في الدوسه بتحشر مش بطلع 
الجميع :ههههههههههههه
رعد:ههههه طب يلا، بس عاوزين إسعاف شروق تعبانه اوي
معاذ:ماتقلقش في إسعاف معانا هاتها يلا
رعد:تعالي يا حبيبتي
شروق بلا وعي :ها ح.. حاض. ر
نورهان :دي تعبانه خالص
رعد :الإسعاف فين
معاذ:ركبها يا رعد يلا
         بقلمي منه وائل
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
         في المستشفى
ناديه :بنتي هي فين عاوزه اشوفها
رعد:ماتقلقيش هي جوا بس الدكتور بيكشف عليها
عبد الرحمن :حمدالله على السلامه ياولاد، بقا انتوا يا بنات يا اواريب يطلع منكم دا كله وقال اي هنقعد في الجنينه شويه يا جدو
البنات :ههههههههه
مشيره :ما ياجدو بصراحه انا مكنتش مرتاحه وكنت حاسه في حاجه هتحصل
عبد الرحمن :يا حبيبتي ربنا يخليكوا لبعض ودايما تبقوا ايد واخده، هما دول أحفاد العرباوي
الدكتور :الحمدلله هي بقت احسن
رعد:شكرا جدا يا دكتور ممكن ندخلها
الدكتور :اه طبعا اتفضلوا
ناديه :قلب ماما وحشتني اوي ياقلبي حمدالله على سلامتك انتي كويسه
شروق:الله يسلمك يا ماما، الحمدلله انا كويسه
عبد الرحمن :الف سلامه عليكي يابنتي الحمدلله انك رجعتي
عصام:تعالي ياقلبي في حضني، يااااااااااا الحضن دا كان واحشني اوي من وانتي صغيره ماحضنتكيش
وائل:الف سلامه عليكي يا بنتي، وحقك علي دماغي من فوق انا صحيح غلطت زمان بس انا مش وحش يابنتي والحمدلله توبت وندمت، وحقك علي دماغي يا ناديه
شروق:ماتعتذرش يا عمي الحمدلله دا نصيب
فاطمه :حمدالله على سلامتك يا حبيبتي
شروق:الله يسلمك يا مرات عمي
مشيره:شوفتي بقنا بنات سوبر مان عشان خاطرك اهو
الجميع :ههههههههههه
شروق:هههههه، حقيقي انا مبسوطه اوي، فعلا دي العيله ربنا مايحرمني منكو يارب
ذهب رعد الي فراشها واقترب منها وقال:حمدالله على سلامتك
شروق :الله يسلمك
رعد:انتي خرجتي ليه ورايا
شروق :عشان الحقك
رعد:تلحقني من اي، هموت نفسي مثلا
شروق :لا بس كنت عاوزه اقعد معاك اتفاهم
رعد :اه
عبد الرحمن بهمس:يلا يلا اخرجوا خليهم يتكلموا يلا
رعد:بس انا ساعتها كنت عصبي اوي وانا لما بكون عصبي مش بشوف قدامي
شروق:مش مهم كنت هستحملك
رعد:بصي يا شروق اللي انتي عملتي دا محدش يغفر عليه غير ربنا بس ، إنما أنا انسان لا يمكن هستحمل كدا
شروق:ايوا انا عارفه اني غلطانه بس حقيقي انا كنت خايفه ومرعوبه، وكنت متأكده اني لو قولت ممكن كنتوا تقتلوني انا وماما
رعد بانفعال:نقتلكم اي، انتي شايفانا سفاحين، موضوع وراح انا عارفه انه صعب عليكي بس انا ذنبي اي ادفع تمن غلطه هما عملوها زمان، بصي يا شروق انا حبيتك وليه بحبك، بس مش هينفع نكمل انتي هتفضلي زمتي كام شهر كدا عشان بس كلام الناس وبعد كدا كل واحد يروح لحاله. شروق بدموع :لا يا رعد ونبي انا ماليش غيرك انا بحبك اوي ومقدرش اعيش من غيرك ابوس ايدك
رعد:كفايا يا شروق بقا كفايا كدا خلصت خلاص، ثم نظر لها والدموع في عينيه، حمدالله على سلامتك، عن اءذنك
شروق ببكاء :لااااااا ياعد ونبي هئ هئ
         بقلمي منه وائل 
❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️❣️
  بعد مرور شهر في الفندق
حور:بقولكم اي انا خايفه
مشيره:من اي يا هبله ماانتي هتتجوزي اللي بتحبيه
حور:ايوا بس برضو خايفه
نورهان :معاها حق الصراحه انا كمان خايفه
مشيره :في خد يخاف في يوم زي دا دي ليله العمر
نورهان :يابنتي ماانتي مش عارفه اي اللي بيحصل
مشيره :انتي قليله الأدب وسافله
نورهان :الله وانا مالي هو انا اللي عامله كدا، دي سنه الحياه
مشيره :برضو سافله
الجميع :ههههههه
نورهان :اي يا شوشو سرحانه في أي ياقلبي
شروق :ها لا ياحبيبتي مش سرحانه ولا حاجه
حور:انا عارفه انك زعلانه بس صدقيني ما ضاقت الا مافرجت
نظرت لها شروق وكادت ان تبكي لكنها حبست دمعتها التي لطلما طوال هذا الشهر من يوم خروجها من المستشفى لم يفوت يوم الا وباتت تبكي، كم ان حبيبها لم يعد يحبها كما كان، كم ان قلبها انشق نصفين، القسوه ملئت قلبها، اللعنه ثم اللعنه عليك أيها القلب الذي يجعلنا ضعفاء الي هذا الحد
شروق:الحمدلله على كل حال، خلصتوا
نورهان :اها في اللمسات الاخيره
شروق:ماشاءالله شكلكم يفرح ربنا يتمملكم على خير يا حبايبي
دب دب
شروق :هقوم افتح الباب
مشيره :ماشي
شروق:ايوا، 
عامل الفندق:اتفضلي يافندم
شروق:اي دا 
عامل الفندق:دا جاي لحضرتك شروق:من مين 
عامل:معرفش يافندم عامل الاتيليه هو اللي جابوا باسم حضرتك 
شروق لنفسها :ياترى مين اللي جاب الفستان دا وليه، وبعدين دا فستان فرح، طيب شكرا 
العامل:تحت امرك يافندم
شروق:يا بنات في حد بعت الفستان دا ليا وبيقولوا جاي مر اتيليه باسمي 
مشيره :ممكن يكون جدو اللي جابوا 
شروق:ايوا بس ليه 
دب دب 
نورهان :افتحي افتحي يمكن البوكيه 
البنات :ههههههههههه 
شروق:هههه حاضر، ماما واي البوكيه اللي في ايدك دا 
ناديه :تعالي يلا 
شروق:في أي يا ماما 
ناديه :يلا عشان تجهزي 
شروق :ايوا ليه يعني 
ناديه :هو مدا وخلاص 
شروق:هو اي اللي كدا وخلاص مش هلبس 
ناديه :كدا، مالكيش كلام معايا تاني 
شروق:يووو يا ماما طب فهمني طيب 
ناديه :هفهمك كل حاجه بس تلبسي يلا 
شروق:اوف، حاضر مش فاهمه حاجه انا 
……… وبعد ساعه 
شروق:هل خلاص فهمتي بقا 
ناديه :يلا عرايس ورايا 
مشيره :حاضر يا طنط 
شروق :طب فهمني طيب 
نورهان :يلا 
…………….. َفي قاعه الفرح 
عبد الرحمن :هما تتأخروا كدا ليه 
وائل:مش عارف والله يابابا 
عضام :اهم جم 
رعد:ها نزلوا والا لسه.؟ 
عبد الرحمن :انتوا اتاخرتوا كدا ليه 
حسام :معلش يا جدو على ما خلصنا وطبعا اخترنا فستان شروق وكدا 
عبد الرحمن :طيب تمم اهم نازلين روحوا هاتوهم 
معتز :ماشي 
فاطمه :لللللللللللوي ولادي كلهم في يوم واحد الله أكبر الله أكبر حصوه في عين اللي ما يصلي على النبي لللللللوي 
وائل :هتفضلي زعلانه مني كتير كدا 
فاطمه :وانت مين قالك اني زعلانه 
وائل:يعني مش طالبه الطلاق 
فاطمه :انا لو طالبه الطلاق مكنتش قعدت على ذمتك دقيقه واحده 
وائل:بجد يا فاطمه، حقك عليا انا بحبك اوي اوي والله سامحني 
فاطمه :مسمحاك يا حبيبي 
…………….. 
حسام :يخربيت جمالك بحبك والله العظيم بحبك
نورهان :وانا بموت فيك
حسام :مكنتش متخيل انك هتبقى ليا 
نورهان :دا بس عشان انت بتحب بجد واللي بيحب بجد ربنا بيحبو بخاطره، والحمدلله انا مش عاوزه اي حاجه في الدنيا دي غيرك 
حسام :ربنا يخليكي ليا يااجمل حاجه في حياتي
……………. 
معتز :تعالي يا حوريه معتز، انتي تقعدي هنا وماتتحركيش انتي بتاعه معتز وبس مفهوم 
حور:هههههههههه مفهوم 
معتز:ايوا كدا، بحبك يا حوريتي 
حور:وانا كمان 
……………  
نادر:اخيرا شوفتك بالفستان يالهوي القمر دا بتاعي انا 
مشيره :عشان تعرف بس انك واخد جوهره سمينه 
نادر :طبعا ياقلبي 
مشيره :بص مين جاي علينا 
نادر :اي دا الاستاذ رامي وحرمه مدام روقيه 
روقيه :ونسيت واحد. 
نادر :أحيه انتي جايبه ابوكي معاكي والا اي. 
روقيه :هههههههههه لا لا، حد تاني 
نادر :اه انا افتكرت اصل ابوكي انا بيقعد معايا بياكل دماغي 
رامي :ههههههه، ها عرفت مين؟ 
وضعت روقيه يدها على بطنها 
نادر بدهشه:مش معقول جعفر حبيب خالو في السكه 
روقيه :يا دي النيله عليا يابني مش هسمي جعفر انا 
نادر:سمي اللي تسمى انا هقوله يا جعفر ماليش فيه 
مشيره :هههههههه الف مبروك يا روحي 
روقيه :الله يبارك فيكي يااجمل عروسه 
رامي:مبروك يا رامي، مبروك يا نادر 
نادر :الله يبارك فيكم، عقبال ماتجوزرا جعفر 
روقيه :يوووو بقا 
رامي:هههههههه، ياسيدي لسه بدري دا حامل في أسبوع لسه 
نادر :ربنا يقومك بالسلامه يارب 
روقيه :امين يارب 
نادر :يااا هموت واشوف اللحظه دي وانتي بتقوليلي انا حامل 
مشيره :ان شاء الله الله يا حبيبي 
نادر :ان شاء الله ياقلب حبيبك، بحبك يا مشمشتي 
مشيره :وانا بموت فيك ياقلب مشمشتك 
……………… 
عبد الرحمن :يلا يا معاذ انت وساره عشان هنكتب الكتاب 
معاذ:ماشي، اخيرا هحط ايدي في ايدك يا سياده اللوا 
رضوان :هههه شوفت بقا 
…………. وبعد كتب الكتاب
معاذ :مبروك يا قلبي، بقتي حالالي خلاص 
ساره :الله يبارك فيك يا حبييي 
معاذ:بحبك ياحضره الظابط 
ساره :وانا بموت فيك يا سياده المقدم
……………….. 
شروق :ممكن افهم في أي. ناديه:يابنتي اهدي هنفهمك 
رعد :عن اءذنك يا مرات عمي انتي وماما سبونا لوحدنا 
ناديه :ماشي يلا يا فاطمه 
فاطمه:يلا 
رعد :بصي يا ستي يوم فرحنا باظ وانا بصراحه مايرضنيش كدا انا حبيبتي زي اي بنت لازم تفرح وانتي كمان مش زي اي بنت انت ستهم 
شروق :انا مش فاهمه حاجه هو مش احنا هنطلق 
رعد:ههههه هو انتي شربتي المقلب، لا ياستي مش هنطلق لان ببساطه الشهر دا فرق معايا جامد حسيت اني مفيش روح َانتي بعيده عني والتاني مره بقولك تتجوزيني يا شروق 
نظرت له شروق والدموع تجمعت في عينيها واحست ان الارض تدور بقا 
رعد:حسبي انتي هتقعي والا اي 
شروق :انا بحلم والا اي 
رعد :اَلا يا شروق مش بتحلمي، انا بحبك اوي، لا انا ادمنتك مش بحبك وبس 
شروق :وانا بحبك اوي والله العظيم بحبك 
رعد :اهدي ماتعيطيش تعالي في حضني 
وقام باءحتضانها كأنه مشتاق لها منذ قرون وصفق لهم الجميع واخذ كل بطل من أبطالنا بطالاته واخذوا يتراقصون على اغنيه صاحبه الصون والعفاف، احلي واحده في البنات، اللي عمري ما قلب شاف ذيها في المخلوقات، تسمحلي براقصه هاديه، تسمحلي بقربي منك، حلم عمري تكوني راضيه…… 
………………. 
الحب شئ جميل اوي بس لما يكون بجد يبقا مبنى على ثقه وصراحه مش كدب، مينفعش ابدا اننا نكدب على اللي بنحبهم، ودينا لازم نفوق قبل فوات الأوان لان الندم مش هيفيد بحاجه بعد فوات الأوان، حب اللي تحبه واعشق اللي تعشق بس يكون بصدق. 
تمت…
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية الخادمة والأمير للكاتب محمود حماد

تعليق واحد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى