Uncategorized

رواية توأم حبيبي الفصل الخامس 5 بقلم كائن الظلام

 رواية توأم حبيبي الفصل الخامس 5 بقلم كائن الظلام

رواية توأم حبيبي الفصل الخامس 5 بقلم كائن الظلام

رواية توأم حبيبي الفصل الخامس 5 بقلم كائن الظلام

حسام كان فيه مجموعة شعر فى مكان واحد فاكراها كويس بس دلوقتى مش ظاهرة وكنت بقوله اصبغ شعرك مكنش بيرضى..!!
حساام…. ايوة صبغته أسود.!
سلمى…. ما كنت بترفض كل ما اقولك اي اللى غير الوضع دلوقتى..!؟
حسام…. عشان ده كان الفرق بينى وبين هشام فلازم اصبغه عشان أسماء  متلاحظش.
سلمى…. امممم طيب.
كل ما اسأله عن حاحة يتحجج بهشام ،، ممكن يكون صح ومبيكدبش بس قلبي مش مطمن فيه لغز لازم يتفك.
حسام…. متفضليش تسألى فى الأسئة التافهة دى كل شوية اظن انتى فاهمة انا بعمل اى واى الظروف اللى بمر بيها.
سلمى…. حاضر .
سكت بطلت اتكلم ولا أسأل خالص بس الشيطان كان بيقولى فى كل لحظة وكل يوم صارحي أسماء بالحقيقة ملهاش ذنب تعيش موهومة كده مع الشخص اللى محبتهوش اصلا.
أسماء كانت واقفة جنبي فى فترة الحمل لحد ما هاا باقي كام يوم واولد.
اتجمعنا انا وحسام وأسماء عشان نشوف حل لموضوع الولادة ده.
اسماء… أنا عندى صاحبتى دكتورة  واتفقت معاها هلى كل حاحة من غير ما حد هيعرف ان فترة الحمل كاملة.
سلمى…. هيا أسماء تعرف يا حساام؟..”وجعنى إن حساام عرف أسماء رغم انها واقفة جنبي ”  
أسماء….. متقلقيش يا سلمى واعرفي ان أي حد فينا معرض للغلط بس الفرق بين اللى بيغلطوا فيه اللى بيصححوا اخطائهم.
حسام….. عين العقل وكلام مظبوط.
سلمى…. كلامك صح.. ، بس إنتى واثقة من الدكتورة دى..؟
أسماء…. إكتر من نفسي متقلقيش…
حساام…. خلاص وانا هجهز مستلزمات الولادة والبيبى.
حسام جهز كل حاجة احتاجها انا واللى يحتاجها البيبي مقصرش فى حاجة.
بعد يومين من وجع ماةقبل الولادة وانا داخلة اوضة العمليات قبل البنچ مسكت فى إيد حسااام 
سلمى…. حساااام خليك معايا متسبنيش… خليك معايا متسبنيش لوحدى يا حسااام.
حسااام…. أنا جنبك يا حبيبتى متقلقيش.
ودخلت اوضة العمليات واخدت البنچ وبعده ماحسيتش بحاجة تانى.
حسام مستنى وقلقان وخايف..
أسماء…. خاايف عليها؟
حسام…. اممم لا مش خوو…..
أسماء…. لا حقك تخاف عليها مش مراتك زي ما أنا مراتك ولا أي؟
حسام…. اااه، بس انا خايف تحصل حاجة تخليها وحشة فى نظر الناس.
أسماء…. متقلقش ربنا معانا ونع الجنيع وهو فوق الكل.
في وسط كلامنا  طلعت صاحبتى الدكتورة من العمليات  ..
الدكتورة…. ألف مبروك  جالك ولد زي االقمر شبهك.
حساام…. الله يبارك فيكى يا دكتورة.. ممكن أدخل اشوفه..؟
الدكتورة…. لا مش دلوقتى.
أسماء…ليه..؟!
الدكتورة…. عشان محتاج يدخل الحضانة يومين كده عشان ضعيف شوية..
حسااام …. طب هو كويس..؟
الدكتورة…. ااه الحمد لله،، شوية كده لو عايزين تدخلوا للمدام عادى… استأذن انا..
أسماء…. اتفضلي يا دكتورة.
بعد ما فوقت من البنج والعملية..بقيت زى المجنونة وبصرخ 
فين ابنيي..وديتوا ابنين فيييين وبصرخ بصوت عالي لقيت حساام وأسماء جايين يجروا..
أسماء… اهدى يا سلمى هو فى الحضانة يومين وهيطلع.
سلمى…. “بتعيط” عايزة ابنننني.
حسام….. اهدي هيجى وهتشبعي منه كمان.
هديت شوية وفضلوا يصبرونى لحد ما ارتحت وقولت كلها يومين كده كده هاخدهم فى المستشفى..
فضلت فى المستشفى زى اى واحدة بتولد.
وانا ع السرير  سمعت…
أسماء…. حصلت مصيبة يا حساام
حساام…. مصيبة أيه يا أسماء هو فيه اي سلمى كويسة جوت اهي.
أسماء….. البيبي اتلخبط مع بيبى تانى ومش عارفين يفرقوا بينهم…!
سمعت الكلمتينى دول نزلت من على السرير لحد ما وقعت فى الأرض وقعة سببت نزيف فى العملية ونزفت كمية دم اتسببت فى انى اغيب عن الوعي.
ف كنت محتاجة لدم..
مين هيتبرع بالدم… بعد خا بقيت كزيسة عرفت إن حساام هو اللى اتبرعلي بدم..
حسام… انا..
اتبرعلى بدم زي ما أسماء قالتلى. لحد ما رجعت كويسة،، وعرفت إنهم ملقيوش حل يفرقوا بين البيبي.
أسماء…. خلاص يا حساام مفيش غير حل واحد هو الللى هيفرق ابنك من التانى…
حساااام…… اللى هو اي…!؟
أسماء….. هما طالبين يعملوا تحليل DNA…..
يتبع….
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية تميم وملك للكاتبة فاطمة ابراهيم

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى