Uncategorized

رواية غيث ومرام الحلقة الخامسة 5 بقلم منار رضا

رواية غيث ومرام الحلقة الخامسة 5 بقلم منار رضا 

رواية غيث ومرام الحلقة الخامسة 5 بقلم منار رضا 

رواية غيث ومرام الحلقة الخامسة 5 بقلم منار رضا 

صباح جديد واحداث جديدة كل يوم كل ساعة كل دقيقه حاجات كتير بتتغير أشخاص حبوهم بيزيد ف قلوبنا ونحمد ربنا علي نعمة وجودهم في حياتنا واشخاص كنا بندعي ربنا أنهم يكونوا في حياتنا بس منعرفش أنهم اكتر حاجة هتكسر قلبنا هتفتفته ونندم ندم العمر اننا حبيناهم حبيناهم بس هما محبوناش هما استغلوا حبنا ليهم (نصيحة مني لو بتحبي حد وبتدعي يكون من نصيبك قولي يارب قدرلي كل خير واصرف وابعد عني كل شر اما لا هو لا بلاش هههههه ادعي وقولي يارب اجعل فلان خير ليا في حياتي ومعاشي وعاقبه امري وربنا يراضي قلوبنا جميعاً) ممكن تفضلي تدعي لربنا طول الوقت بالشخص ده والدعاء يستجاب بس بعد ما يستجيب تقولي ياريته ماااستجاب…………………صحيت مرام علي صوت المنبه علي الساعة ٨ونص “ص” قفلته بسرعة عشان ميصحيش مامتها مرام( بتكلم نفسها) ي غبية اصحي بقا ماانتي الي جبتيه لنفسك حد قالك تسهري ياربي مش قادرة افتح عيني بتشيل مرام الكوڤرته من علي وشها  ويظهر شكلها الطفولي بالبچامة الي عليها ميكي والقطتيتين الي كانت عملاهم بس اتفكوا من نومها الي لازم يتفكوا دي بتحارب وهي نائمة ومع ذلك شكلها لسة برئ لسة محتفظة بتفاصيلها الطفولية بتقوم مرام و تقعد علي السرير عقبال ماتركز انها في الواقع خلاص بضهرإيديها الاتنين وتفرك في عينيها عشان تفتح كويس بتشيل الكوڤرته وتقوم من علي السرير وتدخل الحمام تتوضي وتخرج منه وتلبس إسدالها وتصلي خلصت صلاة وقلعت الإسدال وخرجت برة اوضتها حضرت الفطار الي هو كله حاجات معلبة من التلاجة  علي السفرة وعملت الشاي بلبن ودخلت أوضة مامتها عشان تصحيها .

مرام/ماما اصحي الساعة داخله علي 10يلا عشان نفطر ونلحق نخلص قبل مايجوا ماما ماماااااااا .

مامت مرام/ ايه ايييه  اسكتي صدعتيني صحيت صحيت.

مرام /بتجري  وهي بتضحك وتوقف علي باب الاوضة وتقول لمامتها لو مش عجبك طلقني طلقني وتجري علي برة .

مامت مرام/يلا ي هبلة جيالك خرجت من الاوضة لقت مرام محضرة الفطار دخلت الحمام اتوضت وصلت وراحت تقعد علي السفرة تفطر .

مرام /تسلم إيدي الفطار يفتح النفس .

مامت مرام/ علي اساس انك طبختي اقعدي ساكتة ي مرام  نخلص فطار والعمايل هتبتدي .

مرام/يعني كان لازم تعزمي ده كله ي ماما مانا نجحت وخلاص بقا بتكلم وهي بتاكل ومش عارفه تكلم .

مامتها/ لا انا وعدتهم ليهم عندي عزومة لو جبتي مجموع عالي وانا فرحانة وتجمع ونفرح مع بعض .

مرام/هو خالتوا جاية.

مامتها/اه .

مرام/وبتهته في الكلام وغيث جاي  .

مامتها /غيث بقا مشغول ببنات الجامعة خالتك بقت بتشتكي منه كتير 24ساعة ماسك الفون بيكلم بنات.

مرام/ربنا يهديه مليش دعوه بيه اصلا عادي مرام بتقول كده بس من جواها قلبها اتكسر عيونها كانت بتدمع قالت لمامتها انا كلت ومسحت دموعها علي طول قبل ما مامتها تشوفها وهي بتعيط غسلت وشها وخرجت لمامتها ماما يعني كدا خالتوا  وجوز خالتوا وعمي ومرات عمي ونادر وطنط ام ندي صحبتك وندي وممكن غيث صح.

مامتها/ اه يا حبيبتي يلا شيلي الفطار ويلا ندخل نعمل الحاجة.

مرام/حاضر ي مامتي.

دخلت مرام مع مامتها المطبخ وساعدتها  وخلصوا الاكل ورتبوا الشقة كانت الساعة ٥ دخلت مرام خدت دوش وغيرت ملابسها ولبست دريس هادي بلون البيبي بلو وطرحة بيضة .

ومامتها لبست إسدال.

هما لسة قعدين مكملوش نص ساعة لقوا الباب بيخبط مامت ندي وندي ومامت غيث راحت مرام علي الباب مين 

ندي /انا ندي ي مرام .

فتحت مرام الباب وسلمت عليهم ودخلوا قعدوا في الصالة 

مرام عينيها كانت بتدور علي غيث لقت حد بيقولها في ودنها بصوت واطي مش هايجي عنده معاد بتبص لقت ندي.

مرام/قصدك علي مين ي ندي .

ندي بخبث هيكون قصدي علي مين غير غيث ي قمر وبتضحك ههههه.

مرام/ماادور عليه براحتي اخويا الكبير وابن خالتي انتي الي مكليش دخل مابينا ماشي ياريت تعرفي الكلام ده كويس.

…  ………..الباب خبط تاني كانت مرات عمي مرام وعمها ونادر فتحت مرام الباب ليهم وسلمت عليهم .

ولسة هتقفل الباب لقت غيث .

غيث/مش عايزة تدخليني ولا ايه ي مرام.

مرام كانت في دنيا تانية قلبها فضل يدق بسرعة كانت حاسة أنه هيطلع من ضلوعها كانت خائفة لغيث يسمع قلبها الي بيدق بسرعة اكنه طبلة طبلة بتدق بسرعة من فرحة شوفة الحبيب مرام لا طبعا ادخل ي غيث ده بيت خالتك وبنت خالتك وبعدين اقدر مادخلش اخويا الكبير.

غيث/ حب يضايقها اكتر ماشي ي ستي الف مبروك علي النتيجة ي أحسن اخت في الدنيا وقدم ليها  هدية   .

خدتها مرام وقالتله شكرا تعبت نفسك.

ودخلت هي وغيث ليهم………………….

فيه عيون بتبص عليهم بحب وعيون تانية بحقد وغل ده كله وندي ونادر متابعين كلامهم بعد ماقعدت مرام .

نادر/اتفضلي ي مرام حاجة بسيطة عقبال نجاح السنين الجاية كلها ي جميلة.

مرام/شكرا ي نادر  تسلم.

القاعدة كانت ضحك وهزار وكان يوم جميل قامت السيدات كلهم وحضروا الاكل علي السفرة والكل قعد وكل  والقاعدة ماخليتش من الضحك والهزار خلصوا اكل وشالوا الاطباق وقدمت مرام العصير نادر كان قعد في الكرسي الي جمب مرام.

نادر/طمنيني عليكي .

مرام/الحمدلله وانت كويس.

نادر/بشوفتك بقيت فل الفل والله.

مرام/بكسوف يارب دايما بخير .

نادر/مرام مش بتردي ليه عليا لماابعتلك حاجة .

مرام/عشان انت بتبعت حاجات غلط.

نادر/حاجات غلط ايه ي بنتي دي اغنية يعني عادي .

مرام/نادر مش انا قولتلك اننا اخوات بعد اذنك متبعتش حاجة كدا تاني.

نادر /وعيونه في عيون مرام  بس بحبك والله بحبك خلاص فاضل سنة واتقدملك .

مرام /شالت عنها من عيونه علي طول ولسة هتكلم لقت غيث/ قعد علي ايد الكرسي الي نادر قاعد عليه وقال اشركوني معاكوا كنتوا بتقولوا ايه.

نادر/اقوله ي مرام.

مرام/وشها جاب الوان هتقول ايه ي نادر مفيش حاجه تتقال.

نادر /لا فيه كنت بقول لمرام اني بحبها وكلها سنة واتقدملها .

غيث ميل علي ودن نادر وقاله نبقي نشوف مين هيضحك فيه الآخر هههههههه.

مرام/ بعصبيةلنادر انت ازاي تقوله كدا .

ده كله ندي كانت قاعدة بتحقد علي مرام بصوت غير مسموع اشمعنا نادر يحبها لا وكمان غيث اشمعنا هي كل حاجة انا طول الوقت بحاول اقرب من غيث واحببه فيا ومافيش فايدة بكرهك ي مرام بكرهك.

قامت مرام من علي الكرسي الي جنب نادر قعدت جمب مامتها ومسكت الفون لقت نادر بعتلها اغنية راحت البلكونة تسمعها فتحت الفون وهي بتسمع الأغنية كانت فرحانة  الاهتمام بيفرح  ي جماعة اوي بتبص وراها  علي نادر لقت نادر بيبصلها هو كمان وبيضحكلها  ضحكت بكسوف ولفت تاني كانت بتبص علي الشارع ولسة هتخرج لقت غيث كان وراها مرام بخضة حرام عليك خضتني .

غيث/لا سلامتك وبيضحك باستخفاف مرام هو انتي بتحبني نادر.

مرام/وانت مالك.

غيث/مش اخوكي الكبير برضوا ولا ايه.

مرام/حتي لو اخويا ملكش فيه وسابته وخرجت من البلكونة .

الكل استأذن ومشيوا الوقت كان أتأخر.

غيرت مرام ملابسها ومامتها كذالك  ودخلت رتبت المطبخ وغسلت المواعين ومامتها رتبت الشقة خلصت مرام المطبخ  وساعدت مامتها فيه بقيت الشقة خلصوا الترويق وكانوا خلصوا هما كمان.

مرام بألم رجلي واجعاني اوي.

مامتها انا انا اعمل ايه.

مرام ماما انا هدخل انام وسيبيني اصحي براحتي متصحنيش قامت مرام باست ايد ورأس ولدتها ودخلت اوضتها ومصدقت لقت السرير واتقتلت نوم………………………….

صحيت تاني يوم وكان جسمها مكسر من يوم امبارح  المتعب اتعدلت وقعدت علي السرير ومسكت الفون اول حاجة لقت فيه رقم غريب بعتلها رسالة حيرتها …………………….

والرسالة كانت من اكوانت غريب وكانت.  

مرام انا غيث  عاملة ايه أبحثي عن الرقم ده ………..(الرقم كان مكتوب)

 هتلاقي الاكوانت بتاعي كلميني ضروري ضروري متنسيش سلام.

مرام كانت حيرانة مش عارفه تكلمه ولا تعمل ايه.

قالت أنا هقول لماما وهي تقولي هعمل ايه قامت مرام عملت الروتين اليومي صلت وحضرت الفطار وصحت مامتها وبعد مافطروا مرام  حكت لمامتها وورتها الرسالة الي اتبعتتلها

مامتها سكت بعد كدا قالت…………………………

يتبع..

لقراءة الحلقة السادسة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية ديفشا للكاتبة شهد مرسي.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!