روايات

رواية خادمة الفهد الجزء الثاني الفصل الخامس 5 بقلم صفاء حسني

رواية خادمة الفهد الجزء الثاني الفصل الخامس 5 بقلم صفاء حسني

رواية خادمة الفهد الجزء الثاني الجزء الخامس

رواية خادمة الفهد الجزء الثاني البارت الخامس

رواية خادمة الفهد الجزء الثاني الحلقة الخامسة

كانت هدير استطعت ان تهرب من وليد، ووصلت الى الفيلا عند اصدقاءها وعندما شافتها وردة وهى تردي الحجاب سالتها:
ايه اللي انتي عملتى فى نفسك ده وكنتى فين يا بنتى، لولا انك كلمتينى كنت افتكرتك اخدتى الفلوس وهربتي
نظرت لها هدير بحزن وهى تطمنهم:
عندك حق تظنى فيا كدا واكتر، لكن زى ما قولت ليك الفلوس فى شركة، وحقكم محفوظ فيها انا مبقش لي فيهم حاجة، لكن اكيد الشك يتزرع فى قلوبكم
عشان اللى يعيش الحياة دى استحالة الناس تسامحها، او تصدق انه ممكن يكون فى يوم شريف.
اقترب منهم مراد وهو يبتسم وقال:
هى بتهزر معاكي والله انتى حلوة اوى بالحجاب انتى كنت ناوى تسافرى تعملي عمره ايه اللى حصل
اتنهدت هدير والدموع فى عيونها:
للاسف فستانى طلع متسوخ مش هعرف اروح بيه
استغربت فتاة اخري وسالتها:
فستان ايه اللي متوسخ يا بنتى انتى عقلك راح فين وإيه علاقه الفستان بالسفر

 

هزت رأسها هدير بحزن واكملت:
اكيد ليه علاقه هو ينفع تلبسى فستان جميل وشعرك يكون منكوش وتروحى حفلة وتبقي متوقعة ان محدش يشوفك
او تلبسى فستان متسخ جدا وشعرك جميل او حجابك جميل وتظنى انهم لم ينتبهوا لكى
او الفستان واسع عليكى جدا مش مقاسك او ايضا ضيق جدا ويستحقه غيرك وتصري ان تاخذيه
استغرب الجميع من كلام هدير غير مروان وسالها:
سبتيهم عشان مينفعش يشوف الهدوم المتوسخه، خوفتى تكذبى عليهم، وتلبسى فستان واسع وطويل مش قدك ل تتكعبلى، فقررتى تدى الفستان المناسب ل واحدة تانى، رغم انك نسيتي انه قلبه اختارك انتى وماشافش غير قلبك الطيب ليه رجعتى.
نزلت دموع هدير وهى منهارة:
مينفعش اوسخ هدومه واكون النقطة السوده فى حياته، كتبت كل حاجه عن حياتى خليته شاف الفستان المتسخ، وقلت ليه هتلقي الفستان النظيف،
بدات تستوعب ورده ونزلت دموعها هى ايضا وقلبها اتوجع على انهيار هدير وسالتها:
تقصدى وليد اللى كلمتينى عنه وقلتى هتشتغلي فى رعاية امه، عشان تطلعى تعملى عمره وتشتغلى بالحلال بعيد عن فلوس اعتماد هو وقع فى حبك
هزت رأسها هدير وقالت:
اه للاسف كنت فاكره ان بخدمتى ل ولدته امسح يوم وراء يوم الوسخ اللى على هدومى، واروح عند ربنا واطلب منه يطهرنى، لكن اول ما وصلت شرم الشيخ شفت ابويا، هو ملهوف على بنته، وقلقه عليها وبيبكى بالدموع لدرجة كنت جنبه، ماشافنيش زى طول عمره ما شافنى، وقتها خوفت لتقع بنته فى نفس الوحل، واترجيت وليد ان يساعدها انخدع فى الشعر الطويل الجميل، ومنتبهش انى خايفه يحصل وسخ تاني فى حياتى اختى، افتكر اني قلبي طيب ماشافنيش وانا نايمة على السرير فى بيت اعتماد ببيع جسمى، عشان الفلوس وانا بستمتع من رجل ل رجل، وكان احيانا تدخل على اتنين يعملوا الصح معايا،

 

ماشافش انى كنت راضي،ب الا انا في وكنت بفرح لم اطلب ب الاسم، ميعرفش اقد ايه كنت بسيطر على شهوتى و مش اضعف واروح على غرفته واعرض عليه الاتساخ بتاعى، عينى عينك عشان جسمى اتعود على الاتساخ والحرام،.
لكن
مع الايام ربنا اعطنى القوة وبقيت اهرب
من ضعفي بالصلاة، لكن للاسف افتكر
انى اخلاق وكانى ملاك، لقيته بيصور نا، صورة مخالفة ليا، صورة بنت حنونة ملتزمة وفجاة
اسمعه انه وقع في حبي،وحب اللى تحبه امه ويخترها شريكه حياته، كنت في اللحظة ده ما بين نارين اوفق، واجرى فى حضنه واشبع رغبتى فى الاحتياج، لكن في الحلال الا منها لله اعتماد خلتنى مفرطين فيه لدرجة بنحاول نقوم ومش عارفين،
واكيد فى يوم يكشفنى
فى الوقت ده عرفت حكمت ربنا فى الزواج، عشان يحافظ على الانسان لان لم تكون مع شخص واحد كذا سنه، تبدا يحصل ليك فتور ف متزيدش عندك الرغبة ف تقدر، تكون متوزان فى كل حاجه، لكن منها لله خليتنى نتفرج علي كل حاجه حرام نمارس كل حاجه مع بعض وغيرنا،

 

كان صعب استمر فى الكذبة، ماينفعش اعمل نفسي عبيطه او اضيق الفستان، واقول يجي علي قدى محتاجه وقت اطهر نفسي كلنا محتاجين نطهر نفسنا عشان نبدا من جديد ماأنكرش ان الفلوس حرام وبردو شقانه، لكن مش ينفع نعيش بيهم من غير ما نتطهر
الجميع سالها
ناوىه تعملى ايه
هزت رأسها هدير وقالت:
الا عايز يكمل معايا يحط يديه على ايدى انفصل نفسنا عن بعض انسوا نظام اعتماد وكل واحده تترمى في حضن واحد عادى عارفة يكون صعب عليكم لكن بعد كده صدقونى هتقدرو احنا عاملين زى المدمن الا لازم يتعافي من المخدرات واحنا عايزين نتعافي من كل حاجه
وضع بعضهم يديه على يديها والبعض الاخر، كانوا مترددين
سالتها واحده
هو انتي ليه مرة اتحاولت ل رابعة العدوى في النص التاني من حياتها عاوزنى نتعبد ونبعد عن بعض ونوقف حاجات بالنا سنين متعودين عليها ليه مرة واحده متسبين واحده واحده
هزت رأسها هدير وقالت

 

اطرق الحديد وهو ساخن ومادم كلنا عاوزين الحلال يبقي نمشي في بكل حاجه
سالها مروان
طيب وبعدين انتى قولت نطهر نفسنا طيب الفلوس ازى اتطهر
هزت رأسها هدير وقالت
هنفتح ماوى لكل محتاج، دار ل لكل يتيما وماوى ل للبنات الى غدرت بيها الحياة او جريت ورا الحب وكان النتيجة ضاع مستقبلها او بنت هربت من عنف الاهل عشان ميقعوش فى ايد واحده تانى زى اعتماد.
وهنفتح دار للمسنين، هنخدم كل ام واب غدرو بيهم اولادهم، عشان طمع الدنيا انخليهم امى وابي لينا
القرار ليكم
مين معايا
نظر الجميع لبعضهم

-❈-❈
اتصلت اسماء بنفس الاشخاص وقالت ليهم
عشان يوصلكم المبلغ كامل
مش عاوزه ملك تعيش لازم تخفيها من المستشفى قبل ما يفوق فهد مفهوم.
هز راسه المتصل بالموافقة:
علم وينفذ لكن الرجاله عايزين فلوسها
اتنهدت اسماء وقالت..

 

كل فلوسكم هتكون عندكم لكن اخلص من ملك لو فاق فهد ولقيت حد يعرف حاجه عنها انسوا اي فلوس مفهوم.
هز راسه المتصل:
ماتخافيش كل تحت السيطرة
ابتسمت اسماء واغلقت معهم وما بين نفسها
فاضل الخطوة التانيه وهى نجرب علاج السينوره سهير اللى جربته على ملك انا مش عايزة فهد ينسانى لكن على الاقل ينسي اخر سنه وينسى ملك
اتجهت نحو الدكتور وسألته:
هو ممكن بسبب الانفجار والتصدم يحدث فقدان ذاكرة للشخص
رد الدكتور:
فهد باشا استنشق ثانى اكسيد الكربون بكمية كبيرة والنسبة الكبيرة ده بتوصل للرئية وللمخ وعشان كدة هو فى غيبوبة واحنا هنعمل ليه عملية واحتمال كبيرة ل يفقد ذاكرته كلة او جزئية او يخرج كويس
اخرجت العلاج وسألته
طيب العلاج ده تاثيره ايه
نظر الدكتور عليه وقال
هذا من أكثر الأدوية الموصوفة شيوعًا والتي بإمكانها أن تسبب فقدان ذاكرة هي البنزوديازيبينات، خاصةً إذا أُخذت مع الكحول، من ناحية أُخرى، لا يرتبط التريازولام (هالسيون) بكميات محدودة بفقدان الذاكرة أو ضعف الذاكرة.
سالته اسماء ازاى اشرح لي بالتفصيل

 

بدا يشرح وقال
ده النسبة منه العاليه تجعل الانسان يفقد ذاكرته تدرجيا ويختلط ب مواد اخرى مثل الكحول او علاج اخر
ابتسمت اسماء وقالت:
طيب ايه الاعراض الجانبية غير فقدان الذاكرة ويستخدم لعلاج ايه
شرح الدكتور
ده يستخدم لتهدئة الاعصاب
بعض الأعراض التي يمكن أن تحدث نتيجة للانسحاب من البنزوديازيبينات بعد الاستخدام على المدى الطويل تشمل الغموض العاطفي،[1] أعراض الانفلونزا،[4] الانتحار،[7] غثيان، صداع، دوخة، خمول، مشاكل النوم، فقدان الذاكرة، تغير في الشخصية، عدوان، اضطراب اكتئابي، والتدهور الاجتماعي، فضلا عن صعوبات في العمل، في حين أن الآخرين لا يعانون من أي آثار جانبية من استخدام البنزوديازيبين على المدى الطويل، لا ينبغي للمرء أن يتوقف فجأة عن استخدام هذا الدواء، وانما ينبغي له أن يستخدم جرعة أقل تحت اشراف طبيب
ابتسمت اسماء وقالت:
فهد كان بياخد منه دايما دلوقتي ممكن تستخدمه مع علاج تانى من اختراع سهير ونشوف النتيجة
لازم الفترة دي قبل ما يفوق
استغرب الطبيب وقال
ليه طيب متنتظرى لما يفوق ونعرف ان كان فقد الذاكرة و اللا لا
غضبت اسماء وقالت:
نفس المطلوب شوفي طريقه تضفيه مع الادويه اللي بياخدها عايز لما يفوق يكون عنده فقدان ذاكرة نصفى يعني يتذكر كل حاجه قبل بسنه ونص

 

-❈-❈
قابلت هدير المدير عشان تنفذ كل الا انطلب من البوس وقالت
انا رجعت زى ما البوس طلب منى وكنت عاوزه اتنقاش معه
كان المدير حزين وقال:
فى اخبار مش حلوة
اتنهدت هديرة وسالته خير
اوعى تكون مش هانفذ المشروع
هز راسه المدير وقال
مش بخصوص المشروع الموضوع يخص ملك
شهقت هدير وقالت
خير طمنى
اتنهد المدير:
اللى كان خايف منه البوس حصل
انخطفت ملك وكمان حصل حريق في المكان
شهقت هدير وصرخت:
انت بتقول ايه مستحيل مش المفروض انه يقدر يحميها، ازاى حصل كل ده، انا مش هاثق في البوس بتاعك تانى..
فين المستشفى
هز راسه المتصل بحزن وقال
هو ملهوش ذنب لكن المفروض وهو فى الحالة دى ننقذها هو كان موصينى قبل ما يدخل ينقذها
وتذكر
اتصل فهد بيه وقال:
الموضوع خرج عن السيطرة وانا لي حساب مع ليلي واسماء، لكن دلوقتي انا رايح انقذ ملك واختى

 

خليك وراى خطوة بخطوة وتابعنى انا وملك وكمان خلي ناس تتابع اسماء
ومهما حصل اول ما تشوف ملك اخفيها عن عيون الكل مفهوم لحد ما انا اتصل بيك
هز راسه المدير وقال
ان شاء الله خير كل المطلوب هنعمله بإذن الله
اتنهدت فهد وقال
وصيتى ليك تحط ملك فى عيونك، ولو حصل لي حاجه احميها، وابنى المأوى الا اقترحته ويكون ب اسمها مأوي ملك، تعيش في وتكمل دراستها خلي بالك منها انت وهدير
استغرب المدير وقال’
بعد الشر ياباشا ليه حاسس انك بتودعنى كانك مسافر
ان شاء الله هتنقذها وهتكونوا انتم الاثنين بخير
اتنهدت فهد بحزن وقال:
للاسف مقدرتش احميها كنت غبي واستقليت اوى ب ليلي واسماء، متصورتش ان ممدوح وصل ليهم من زمان اوى، انهم يتجرأوا يعملوا كدة لكن حسابهم قرب نفذ المطلوب
باك..
اتنهدت المدير قال:
كل ده اللى طلبه فهد لازم نلحقها عشان هو دلوقتى مش فى وعيه
شهقت هدير وصرخت فيه:
وانت منتظر ايه يالا بينا اكيد اسماء هتخفيها وممكن تموتها عشان هى مريضة بحب فهد، عايزاه يكون ليها هى وبس حتى لو هتقتل
بالفعل تابعوا ملك وبالفعل شكهم كان فى محله
❈-❈-❈

 

فى مشهد تانى
اتصلت هبة ب فارس وحكيت عن الا سمعته
أنصدم فارس وكان حاسس ان فعلا هبه مش شبهم وطلب منها تسيب البيت هناك وهو يتصرف
وبالفعل عرف مكان فهد وملك وراح يتابع حالتهم ويطمن عليهم
ذهبت هبه هى وفارس يدور على ملك وقابل دكتور صديقه وقال:
هما بخير طمنى عليهم
استغرب الدكتور وساله:
هما مين الا بخير فهد بس الا موجود
اعترضت هبه وقالت:
لا ملك كانت في الحادثة انا سمعتهم يا فارس وهما بيقولى انهم يتخلصوا منها عاوزة الحقها
لكن أنصدم لم احد يعرف حاجه عن ملك
وساله
مش ممكن تم نقلها من المستشفى ده ل مستشفى تانى
انصدمت هبه وقالت:
راحت فين يكنش حد خطفها ارجوك اعرف ملك فين يا ريت ما عرفت مكانها انا و امى
او كانت اتقابلت اسماء مع امى ممكن مكنتش اتعرضت لكل ده انا عايزة ملك.
طلب فارس منه يتاكد
وانبي يا شريف اتاكد كويس عشان لو ملك حصلها حاجه وفاق فهد مش يستحمل
اتنهد شريف وقال:
طيب انا هروح اتاكد وهرجع ليك
وبالفعل ذهب عشان يشوف ان كان فى اسم بنت تانى جات مع فهد
قالت الممرضه

 

نعم يا دكتور شريف لكن للاسف هى فى المشرحة
سمع الكلام من هنا هبه وفارس وانصدموا وجالهم انهيار.
صرخ فارس وهو يتذكر حديثه مع ملك ضحكتها لمضيتها لم ضربته على ايده عشان مايكلش كل شريط اللحظات، تمر اقدم عيونه وبلع ريقه وكان عايش على امل متكنش هي.
طلب من هبه تنتظره بعد انهيارها واتجه نحو المشرحة ودخل وفتح الدكتور شريف باب من ابواب الثلاجة وكشف عن جثة محروق وجهها لكن نفس ملابس ملك.
لم يستطيع التنفس فارس
وشعر بالحزن ووجه اصبح شاحب من الالم والحزن
شعر بيه شريف وساله
مالك يا فارس وسنده وخرج بيه وهو بيقول
هى تقرب ليك
كان فارس لم يستطيع التنفس من الصدمه واغمى عليه
نقله شريف بسرعه وجريت هبه معه كانت هبه معه كل لحظه، وفهمت من الدكتور انه لم يتحمل لكن غريبة، وهو دكتور معانا ومتعوض على هذه
المواقف هل هى حبيبته؟
استمعت هبه الكلمة وشكيت فعلا ان يكون فارس وقع في حب ملك
ذهبت عند فارس الا بعد ما فاق كان مصدوم وقال:
فهد لو عرف ممكن يروح فيها، انا مش مستوعب

 

استغربت هبه من حزن فارس، لكن ما بين نفسها قالت طبيعي ان يزعل على ملك حتى لو عاش معها ايام بسيطه
ملك كانت البلسم الضحكه الحلوة انا لازم اخلص اجرات دفنها انا وبابا
ذهبت اتصلت ب ابوها وجيه على المستشفى انصدم لم عرف انهار هو كمان، وشعر بالحزن والذنب انه معرفش يحافظ على بنت اخوه، جلست هبه ب جوار فارس حتى فاق وهو ينادى ب اسم ملك
فى لحظة شعرت بالغيرة من حب فارس ل ملك لكن مسحت هذا الاحساس على طول وما بين نفسها وقالت:
انتى ازى تفكر كدة اكيد لازم يزعل اوعى يا هبه تكوني زيهم، وبدت تبكى وتعتذر ل ملك وقالت:
انا اسفه يا ملك مش عارفه ليه فى لحظة غيرت منك رغم الاحساس ده عمره ما دخل ما بينا، لكن لم شفوت حزن فارس عليك رغم انه مش يعرفك
الا من أسبوعين،لكن من اول يوم شفوته لفت نظرى وخصوص لم انصدم لم عرف انك اتجوزت فهد وصدمته وحزنه بعد اختفاءك، ولم كان بيهجمنى لم كنت السبب انك تمشي
ولهفته واتصاله الديما ب فهد عشان يطمنى عليها واتهمنى ان نسخة من اسماء وامها، وقالي بالحرف الواحد
اتفقتوا تخلصوا منها وشهقت وهى تبكى
والله العظيم انا بحب ملك وزعلانة عليها انا حاسه روحي هى الا ماتت
سمع حديث هبه مع نفسها فارس وهى بجواره وتتحدث بصوت منخفض وتبكى ومسك ايديه وقال:
انا اسف ان اتهمتك فى يوم انك شبهم انا عارف ان ملك اختك وشفوت خوفك ولهفتك عليها ، من اول يوم جيت تدور عليها، لكن مش عارف ليه حسيت انك وقفت فى صف اختك الا مش عرفتيها غير من ساعات
تحدثت هبه وهى بتشهق بالدموع وقالت:
عندك حق تشك في انا كمان مستغربة لخبطة الاحسيس عندى، وخصوصا لم انت كنت بتتكلم عن ملك، مش عارفه ليه كنت لم اسمعك تتكلم معها كنت بحس بحاجه مش عارفه اوصفها، ووقتها كانى كنت عايزة فعلا تبعد عنكم مش عارفه السبب.

 

فهم فارس احساسه وهز راسه وقال:
لازم اكون واقف في دفنها ربنا رحمها فعلا كانت صعب تعيش وسط البشر الا داخلهم غيرة وحقد
بالفعل تم تحضير رخصة الدفن ومعرفة
ان فهد فاق
❈-❈-❈
تم عملية ل فهد عشان كان الانصدم كان شديد وأثر على دماغه وعمل جرح وارتجاج وبعد أيام من المتابعة المستمرة مع العلاج اللى تم تناوله على مدار شهر
بدأ يفوق فهد ويستوعب
فرح فارس جدا
اما ليلي واسماء كانوا متوترين جدا منتظرين ل تخيب ل تصيب، ويكون نهايتهم على يد فهد
دخل الطبيب وهو يبتسم
اذيك يا باشا اخبارك ايه وصحتك عماله ايه دلوقتي حاسس بإيه
نظر له فهد بحيرة وقال
الحمد الله ايه اللى حصل وانا فين
ابتسم الدكتور وقال
انت في المستشفى يا بطل والحمد الله بخير ممكن اسالك كام سؤال
هز رأسه فهد وهو بيحاول يعدل نفسه وقال
اكيد
ساله انت فاكر الحادثة اللى انت اتعرضت لها
فكر شوية وقال

 

هو انا كنت رايح اول يوم تعين لي جالي فى بلد اريف وكان بابا معايا وقابلنى ناس مش فاكر الا ركبنا كلنا العربية وفجأة سمعنا صوت وشكينا ان العربية فيها قنبلة فخرجنا من العربية وهى ماشية وبعد كده مش فاكر
هز رأسه الدكتور وقال
طيب فاكر اسمك وسنك وعنوانك
هز رأسه فهد وقال
اه أسمى فهد عز الدين العزيزي، عندى ٣٠ سنه ساكن في
الشيخ زايد فى سته اكتوبر
ابتسم الدكتور وقال
حلو جدا طيب انا هدخل الناس عليك وانت تشوف تعرفهم أو لا
هز رأسه فهد بالموافقة مستفسر
خير فى حاجة
هز رأسه الدكتور وقال
لا للاطمئنان مش اكتر
فى الاول سمح لأمه اللى كانت مرعوبة عليه
وجريت حضنته
ضمها فهد بحب وهو يبتسم انا بخير يا امى متقلقيش عليا
مسحت دموعها سهير وقالت:
يارب تكون بخير دائما يا حبيبي

 

سألها فهد وقال
فين بابا كان معايا في المأمورىه هو بخير
هنا سهير انصدمت لأن فهد فاكر أنه فى المستشفى بسبب حادثة من سنتين، وفهمت ليه هو ضمها بحب لكن انتظرت تشوف يتعرف على مين تانى
دخل فارس وهو مرعوب على فهد واقترب منه وضمه
ضحك فهد وضمه بحب وقال:
ماتقلقش يا توأمى، عمر الشقة بقي، المهم طمنى على النقيب عز بخير واللا لا، انا عظمتى ناشفا المهم هو
هنا فارس انصدم وفهم
أن فهد عنده فقدان جزء يعنى عقله واقف عند حادثة معينه
فتحدث مع الطبيب فى أذنه
فى نفس اللحظة دخلت ليلي واسماء يطمنوا على فهد وهما مرعبون.
نظر فهد ل اسماء ب ابتسامة وحب وشاور ليها:
اقتربت اسماء وهى خايفة

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية خادمة الفهد الجزء الثاني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى