Uncategorized

رواية منقذي الفصل الخامس 5 بقلم ندى ياسر

 رواية منقذي الفصل الخامس 5 بقلم ندى ياسر

رواية منقذي الفصل الخامس 5 بقلم ندى ياسر

رواية منقذي الفصل الخامس 5 بقلم ندى ياسر

ندي : انتي كمان عايزاني اتجوزو غصب عني….
ناديه : لا ي بنتي مش موافقه واصل انا جايه اقولك أن ادهم علي قد ماهوا كويس بس للانتقام منك عاميه وغير كدا انتي صدتيه لما قرب منك وكمان ابني ……قالت كدا وسكتتتت 
ندي : مالو ي طنط كمان ..
ناديه : ادهم بيشرب مخدرات من بعد م باباه اتوفي …
ندي : نعم انتي بتقولي اي ي طنط وعايزني اتجوزو وكأن هوا مفيهوش اي غلطه وكمان واثق من نفسو …
ناديه : بس هوا اول ما شرب شرب غصب عنو شرب عشان ينسي وفاه والده انتي مكنتيش عارفه هوا كان بيحب ابوه ازاي ي بنتي وهوا عشان أتأثر ب وفاه والده تعب بالشكل دا واتغير 180 درجه انا عارفه أن دا مش مبرر انو يشرب بس هوا مش عارف يتغير …..
فلاش باااااك 
نتعرف علي ادهم …
ادهم عندو 28 سنه مهندس وشريك في شركه مقاولات ادهم عيونه سمراء كا سواد الليل جسمو جسم رياضي شعره اسمر اللون عندو غمازات وعندو ابرستيج عالي قاسي القلب وعصبي جداا و كمان المخدرات دمرتو لانها فعلا بتدمر من انسان كويس لانسان ملوش لازمه في الحياه إنسان بيبقي عايش ومش باقي علي الدنيا المخدرات ممكن تعكس حياتك كلها وكمان تدخلك في اكتئاب وغيروو والحاله النفسيه بتبقي صفر وغير أنها حرام ف ربنا يبعدها عننا يارب ….
بااااك 
ندي بحزن عليه : بس ي طنط انا مش هقدر اتجوزو دا عايز يتجوزني عشان ينتقم مني ويذلني مش ف دماغو غير انو يذلني وبس وبعدين دا بيضربني و مش انا اللي اعيش مذلوله في يوم …..
ناديه : انا عارفه ي ندي انك مشوفتيش يوم حلو في حياتك بسبب باباكي وانا والله بعتبرك زاي بنتي ومقدرش اخليكي تعيشي اللي عشتيه قبل كدا تاني عشان كدا عايزاكي تمشي قبل ما ادهم يجي امشي شوفي حياتك وشوفي مستقبلك …اكيد مستقبلك مش مع ادهم ..
ندي : طب ولما يجي هتقولو ايي مايمكن يعمل حاجه فيكم……
ناديه : لا متخافيش علينا ميقدرش يعمل حاجه …
ندي : طب انا هروح فين ؟
ناديه : هديكي فلوس وتنزلي القاهره وسيبك من الصعيد ومن للانتقام اللي هنا وروحي عيشي حياتك وابدأئي من جديد وربنا يعوضك ي حبيبتي بالاحسن يارب …
ندي : حقيقي مش عارفه اشكرك ازاي ربنا يخليكي ليا 
ناديه : تسلميلي ي حبيبتي ويلا بقي قومي جهازي نفسك قبل ما ادهم يوصل …
ندي : حاضرر 
ندي : بس انا معنديش لبس انا مجبتش حاجه معايا من بيت بابا …
ناديه : ثواني هجبلك من عند نور ..
ناديه راحت ل نور وطلبت منها كام طقم ل ندي ونور عشان بتحب ندي ادتها هدوم ليها وراحت سلمت عليها قبل ما تمشي …
نور : ابقي طمنينا عليكي ي ندي …
ناديه : خلي بالك من نفسك ي ندي …
ندي : حاضر ي طنط … يلا باي …
ندي طلعت من البيت وهتسافر من الصعيد لحد القاهره …
نور بعد ما مشيت ندي قعدتت تتكلم مع مامتها …
نور : لي ي ماما خليتي ندي تمشي ؟
ناديه : ي بنتي انتي متعرفيش اخوكي عايز يأذيها ازاي وغير كدا اخوكي بيشرب ولما كان جاي من برا المره اللي فاتتت كان جاي شارب وطلع ل ندي دايخ ومش في وعيه وكان بيحاول يقرب منها بس ندي منعتو وزعقتلو وكمان جرحت رجولتو ومفيش راجل بينسي واحده جرحت رجولته ف كان هيأذيها ومش هيسيبها واصلا ي بنتي كان عايز يتجوزها عشان يجرحها وهيا زاي بنتي وانا عندي انتي واللي مرضهوش علي بنتي مرضهوش علي بنات الناس …
نور : صح ي ماما عندك حق يلا ربنا يصلح حالو وينسي الانتقام دا ….
__________
“عند تميم “
ادم : جبتلك كل معلوماتو ي برووو اسمو ادهم صاحب شركه في المقاولات وليهه اسمو ف السوق بس في الاخر حصل عندو مشاكل في الشغل وبدأ اسمو ينزل هوا عشان هوا ولدته في الصعيد العنوان ****** عايش مع ولدته واختو باباها متوفي وهوا عندو 20 سنه …
تميم : تسلميلي ي برووو … يلا بقي انا ماشي …
ادم : استني بس رايح فين ..؟
تميم : رايح ليهه عشان عايز اجيب بنت عمو ..يلا هيبقي احكيلك الحوار بعدين ….
ادم : تمام خلي بالك من نفسك ..
تميم : خلصا …
تميم طلع ركب عربيتو واتصل علي باباه قبل ما يسافر  عشان يقولو انو عرف بيتهم وانت رايح يجيب ندي …
تميم : الو ي بابا …
مهاب : الو ي بني خير حصل جديد ..؟
تميم : ايوا مسافر دلوقتي للصعيد عشان اجيبها …!
مهاب : خلي بالك منها ي تميم و اوعي تزعل منك وانت جايبها ابقي فهمها الموضوع …
تميم : حاضر ي بابا ….
خلص تميم مع باباه وركب عشان يسافر يجيب ندي …
__________
“عند ادهم  في الشركه “
ادهم : سليم انا لازم دلوقتي امشي ورايا مشوار …
سليم : رايح فين لسه قدامنا شغل ….
ادهم : اشتغل انت انا معايا حاجه لازم اعملها النهارده وبعدين نبقي نشتغل ….
سليم : ماشي تمام امشي انت وانا هكمل شغل ….
ادهم خرج من الشركه وركب عربيتو عشان يروح يتجوز من ندي بس هوا ميعرفش ان ندي مشيت بس ي تري هيتجوزو وإلا لا ….
وصل ادهم البيت واول ما دخل سأل علي ندي ….
ادهم : ماما ندي جهزت هتصل علي المأذون يجي ويجيب اتنين معاه شهود …
ناديه : مش عارفه ي بنتي اطلع شوفها كدا هيا فين …
ادهم : تمام 
طلع ادهم عشان غرفه ندي وفضل يدور عليها بس للاسف طلع علي الفاضي طلع لقي ندي مش موجوده 
ادهم  بعصبية : ماما ي ماما زفته دي راحت فين ؟
ناديه : معرفش راحت فين …
ادهم : لا اكيد تعرفي ماهيا مش هتمشي كدا لوحدها …
ناديه : اقصد اي ي ادهم اقصد ان انا اللي قولتلها تمشي …
ادهم : بلا قصد بلا زفت انا ماشي وهروح اجيب وهتشوفي وهتجوزها دي مش هتتجوز غيري وإلا حد هياخدها غيري …
ناديه : ما تسيبها ي ادهم تعيش حياتها انت اي ياأخي قلبك بقي قاسي اوي كدا بالشكل دا لي وبعدين عايزها تتجوز واحد بيشرب مخدرات عايزها تبقي كتبت علي نفسها انها تدمر …؟
ادهم بعصبية : وهوا كنت أنا شربت مخدرات بسبب مين مش المشكله ابوها مش ابوها هوا اللي ساب ابويا لحد لما اتوفي وانا شربت بعد ما ابويا اتوفي ومبقتش عارف اسيبو وعايزاني انسي كل دا  وانسي حقي عايزاني اسكت علي كل اللي حصلي بسبب ابوهاا ..
ناديه : وهيا مالها ياأخي ما ابوها اتوفي كنت خد حق ابوك وحق من ابوها مش منها …
ادهم : ما ابوها اتوفي يبقي مبقاش غيرها اخد حقي منها …..
ناديه : انسي ي ابني انسي عشان ربنا انسي عشان وحاول تغير من نفسك …
ادهم : لا مش هنسي وهروح وهجيبها وساب مامتو وركب عربيتو ومشي ….
_________
“عند ندي “
ندي : ياربي دلوقتي المواصلات وقفت هعمل اي وهوصل ازاي يارب ساعدني …
ندي كانت واقفه علي الطريق ومش عارفه تروح فين لحد لما عدي من قصادها شخص ف سألتو تروح فين ….
ندي : لو سمحت ممكن تقولي اوصل ازاي للقاهره …
الشخص : هتروحي ************
ندي : شكرا ي كابتن شكرا اوووي وسابتو ومشيت وفضلت ماشيه في الطريق والطريق كلو كان ضلمه كانت ماشيه ومش شايفه حاجه قصادها لحد لما لقت نفسها واقعه قدام عربيه … 
ي تري ندي وقعت قصاد عربيه مين ؟
يتبع…..
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية سيلا للكاتبة نجلاء ناجي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

زر الذهاب إلى الأعلى