روايات

رواية ذبحني معشوقي الفصل السادس عشر 16 بقلم شيماء سعيد

رواية ذبحني معشوقي الفصل السادس عشر 16 بقلم شيماء سعيد

رواية ذبحني معشوقي الجزء السادس عشر

رواية ذبحني معشوقي البارت السادس عشر

رواية ذبحني معشوقي الحلقة السادسة عشر

بعد حديث عز مع زينه خرج من المنزل و هو في قمه غضبه و ركب سيارته و رحل بسرعه فاقه و لكن فجأة وجد السياره دون فرامل أخذ يحاول معها و لكن دون فائدة فقام بالاتصال على هاتف أدهم.
أدهم بمرح : اهلا يا عريس.
عز بتوتر : مش وقت كلام يا أدهم انا العربيه بتاعتي مفيش فيها فرامل و مش راضيه تقف انا على طريق…………… تعالي بسرعه.
أدهم بخوف على أخيه : حاضر جاي حالا الو الو عز.
و لكن سمع فجأه انقلاب السيارة و صرخت عز الأخيرة بأسم زينه فصرخ أدهم بإسم عز بقوه أتى على إثرها المنزل بالكامل بما فيهم زينه التي اول ما سمعت الخبر اغمى عليها.
ذهبت إليها حور و حاولت افاقتها و تم ذلك بعد فترة ليست بقصيره أما أدهم خرج من المنزل و صعد إلى سيارته و قلبه يموت ألما على أخيه الكبير لا بل أبيه و قام بالاتصال على الإسعاف و بسرعه البرق كان يصل إلى ذلك المكان المشؤوم وجد عز غارق في دماءه ثواني معدودة و كانت الإسعاف في المكان و أخذوا عز إلى المشفى.
كان أدهم يبكي مثل الطفل الذي قفد أبيه و صلوا إلى المشفى و دلف عز إلى العمليات نواثي و كانت العائلة بالكامل حتى جواد و مرام أما زينه كانت تجلس بجوار غرفه العمليات بعيده عن الجميع تبكي بقهر ذهبت إليها حور تحاول التخفيف عنها.
حور بحنان و الدموع تنزل على وجهها : اهدي يا زينه عز مستحيل يسيبك ابدا و اكيد هيقوم و يكون أقوى من الاول و لازم لما يفوق يلقيكي جانبه أقوى مش منهارة.
زينه بانهيار : انا أنا السبب في اللي حصل لعز يا حور هو خرج من عندي زعلان بعد الكلام اللي حصل بنا انا السبب انا السبب. قالت آخر حديثها بصريخ جعل الجميع ينظر لها بشفقه اقترب أدهم منها و نظر إليها بحنان.
أدهم بحنان و حزن لا يستطيع اخفائه : لا مش انتي السبب يا زينه العربيه مكنش فيها فرامل يعني مش بسبب كلامك معاه و عز اخويا و انا واثق أنه مستحيل يسيبنا ابدا و هيفوق و يكون أقوى من الاول بس انتي قولي يا رب.
زينه ببكاء : يا رب يا رب.
بعد 5 ساعات من القلق و التوتر و اهم من كل ذلك الخوف من الفقدان خرج الطبيب من غرفه العمليات ذهب إليه الجميع بلهفة.
الطبيب : بصراحة يا جماعه الحالة مش كويسه خلاص الرصاصة كانت بينها وبين القلب سم واحد بس الحمد لله قدرنا نطلعها بس المشكله ان عز بيه دخل في غيبوبة و ده مش بسبب عضوي ده سبب نفسي هو رافض الحياة.
زينه بخوف : يعني ايه مش فاهمه عز خلاص هيسبني.
الطبيب بعملية :لا يا مدام عز بيه هو الشخص الوحيد اللي يقرر إذا كان يفوق أو يفضل زي ما هو و المسأله مسأله وقت يوم شهر سنه.
أدهم بصوت مهزوز : شكرا يا دكتور اتفضل انت.
نظر أدهم إلى الجميع و انهار في البكاء مره واحده مثل الطفل الصغير يا يبكي على والدته اقترب منه جواد و أخذه داخل أحضانه و بكى هو الآخر فعز كان عمود الجميع كان هو الأب و الأخ و الصديق كان كل شيء.
أما زينة فكانت في عالم آخر بعيد عن الجميع لا تصدق انه من الممكن أن يتركها فهي رغم كل ما حدث لا تتخيل حياتها بدونه فهو كل شيء بالنسبة لها زوجها و حبيبها و أبيها و أخيها و الهوى الذي تتنفسه كي تعيش.
خرجت الممرضة من العناية المركزة أسرعت إليها زينة و هي تقول بلهفة.
زينه : لو سمحتي ادخل اشوفه و لو خمس دقائق ارجوكي.
جاءت الممرضة كي ترفض و لكن نظرت إلى حاله زينه و عينيها المنتفخه و الحمراء أثر الدموع فشفقت عليها.
الممرضة باشفاق : اتفضلي بس مش اكثر من خمس دقائق.
دلفت زينه إلى الداخل بلهفة و شوق شديد نظرت إليه و هو نائم على الفراش بين الحياه والموت و نزلت الدموع من عينيها مثل الشلالات اقتربت منه و وضعت يديها على يده المعلق بها الأسلاك الطبية.
زينة ببكاء شديد : عز فوق يا حبيبي انا مقدرش اعيش من غيرك زينة هتموت لو عز سبها انا كنت متحمله الفراق عشان انت عايش و فيك روح لكن دلوقتي انا اكيد هموت انت روحي و محدش يقدر يعيش من غير روحه مش انا عشقك طيب مش انت كنت بتقول أن أنا بنتك و روحك هتسبني لية دلوقتى و الله بحبك لا انا بعشقك و انا عملته قبل كده كان عقاب ليك عشان اللي عملته فيا لكن خلاص و الله مش عايزة حاجة من الدنيا كلها غيرك انت و بس فوق عشان خاطري و عشان خاطر عز الصغير و عشان نخلف زينه الصغيره ارجوك اصحى ارجوك.
و لكن كل هذا دون أي فائدة دلفت الممرضة و طلبت من زينه الخروج من الغرفه قبلت زينة رأس عز و خرجت من الغرفه و هي تبكي بشده.
_______شيماء سعيد______
في الخارج وقفت حور بجانب أدهم و وضعت يديها على كتفه و الدموع تنزل من عينيها و قالت له بحنان.
حور بحنان : ان شاء الله هيكون كويس يا حبيبي.
أدهم بلهفة : حبيبك.
حور بحب : طبعا حبيبي و روحي و ابو ابني انت كل حاجة حلوة حصلت ليا يا أدهم و هننسي كل اللي فات و نبدأ مع بعض من جديد.
أدهم بحيرة : و اية سبب كل التغيرات دي انتي امبارح بس كنتي رافضة تبسي في وشي اية اللى حصل بقى.
حور بندم : بعد اللي حصل مع عز اكتشفت ان العمر قصير اوي و ان لو بقي دقيقة واحدة في حياه الواحد لازم يعيشها مع ناس بتحب و هو بيحبها و انت أكتر حد انا بحبه يا أدهم و الراح مش زي اللي جاي.
ضمها أدهم إليه بحنان و قال بعشق حقيقي : و أنا بعشقك يا قلب أدهم و وعد هعوضك عن كل اللي فات و هنبدء من جديد و هجبلك حقك بس عز يفوق و حقك هيرجع صدقيني.
حور : و انا خلاص مش عايزه من الدنيا دي كلها حاجه غيرك انت و أدم.
أدهم بخبث : و اخوات ادم يا روحي و الا أية.
حور بخجل : انت قليل الادب.
أدهم ببراءة متصنعه : اللة هو أنا قولت حاجه لاسمح الله.
حور : برئ اوى انت.
ابتسم أدهم و ضمها إليه مره اخرى بحنان فهو كان يموت خوفا على أخيه عز و لكن الله ارسلها له كي تكون بجواره و تخفف عنه فهي قلبه الذي إذا إذا ابتعدت عنه يموت فهو منذ غيابها و هو يبحث عنها و فعل الكثير و الكثير من أجلها.
قطع تلك اللحظة دخول طارق و هو في قمة قلقه على عز.
طارق بقلق : ايه اخبار عز دلوقتى.
أدهم بدهشه : انت عرفت منين ان احنا في المستشفى.
طارق بتوتر : من الأخبار عرفت إن عز عمل حادثة من الأخبار هيكون منين يعني يا أدهم.
أدهم : و الأخبار عرفوا عنوان المستشفى منين يعني.
طارق : مش وقت الكلام دة دلوقتى المهم صحه عز و ايه اللي حصل له انا هموت من القلق عليه.
أدهم و قد عاد إلى قلقه مره أخرى : و الله ما انا عارف يا طارق بس عز صحته وحشة اوي و الدكاتره مش عارف تعمل معاه أيه أنا خايف عليه اوي اوي يا طارق.
طارق : اهدي عز قوي و مش هيستسلم بسهولة كدة و هقوم بالسلام و هيكون احسن من الاول كمان.
أدهم برجاء : يا رب يا طارق يا رب.
______شيماء سعيد_______
في إحدى دور الأيتام كانت تجلس نرمين في مكتبها بعد أن ارتدت الحجاب و قررت أن تعمل في تلك الدار لرعاية الأيتام حتى تعوض حرمانها من الأطفال و قررت أيضا أن تعود إلى الله و يكفي ما حدث إلى الآن و ما فعلته حتى عماد تركها و سافر إلى الخارج و ابتعد عنها خرجت من شرودها على صوت التلفزيون و المذيع و هو يقول.
المذيع : في صباح اليوم تم محاولة اغتيال رجال الأعمال المشهور عز الدين الشرقاوي داخل سيارته بعد أن علم أن السيارة لا يوجد بها فرامل و ان ذلك بفعل فاعل و هو الآن في غيبوبة و سوف نخبركم بكل جديد.
نرمين بصدمة : عز مستحيل مستحيل يموت ثم وقعت مغشي عليها.
______شيماء سعيد_______
عودة إلى المشفى مرة أخرى كانت مرام تجلس داخل أحضان جواد تبكي بشدة فعز من ربها بعد موت أبيها و كان لها خير الأب و الأخ و كان دائما الدرع الحامي لها أما جواد فكان لا يقل عنها ابدا فعز بالنسبة له كان كل شيء حصوصا بعد موت عائلة بالكامل و لكن يجب عليه الصمود من أجل مرام التي على وشك الانهيار.
جواد بحنان : اهدي يا مرام و كل حاجة هتكون بخير و عز هيكون احسن من الاول و اكتر كمان عز مش ضعيف عشان يستسلم للموت.
مرام ببكاء شديد : عز كل حاجه ليا في الدنيا بعد موت بابا يا جواد انا مقدرش اعيش من غيره عشان انا من غيره و لا حاجة هو سندي و ظهري و العمود اللي واقف عليه أساس البيت اساسا كلنا يا جواد كلنا..
جواد بعتاب : و انا يا مرام مش انا جوزك و المفروض سندك و ظهرك زي عز و اكتر و الا انتي مش معتبرني كده.
مرام بدموع : انت اللي مش معتبرني مراتك يا جواد انا على هامش حياتك انت عايش في الماضي و رافض تنسى اللي فات و مش عايش اكون مراتك يبقى مين اللى على هامش حياة مين يا جواد.
جواد بحزن : ياااااا انا لدرجة دي وحش مكنتش اعرف ان انا معيشك حياه وحشه بالشكل ده بس صدقيني انا نسيت الماضي كله و كل اللي انا عايزه دلوقتي اني اكون جانبك صحيح انا كنت بحب مراتي الأولى مع اني عارف انك بتحبني بس دلوقتي و الله العظيم بحبك انتي بس يا مرام بحبك و مش عايز من الدنيا دي كلها غيرك و عايز اخلف منك أولادي و نعيش أجمل عايله في الدنيا بحبك يا مرام بحبك.
مرام بذهول : بجد يا جواد بجد انت بتحبني أنا يعني انت عايزني انا بجد.
جواد بحب : بجد يا قلب و روح و عقل جواد من جوا.
مرام بسعاده : و انا بعشقك يا جواد و مش عايزه من الدنيا دي كلها غيرك انت و بس بعشقك بعشقك بعشقك.
اقترب منها جواد بسعادة و أخذ شفتيها في رحله طويله يعبر بها عن مدى اشتياقه و عشقه لها و أخذ يقبلها و يقبلها جوع شديد و هي مستسلمه اليه تمام تعيش ذلك الشعور الرائع مع من ملك قلبها ابتعد عنها جواد لاحتياجهم للهواء.
جواد بسعاده : بعشقك يا مرام و بموت فيكي بس وعد مني مش هقرب منك إلا لما عز يفوق و اعملك أجمل فرح لاحلى عروسه في الدنيا كلها.
مرام بسعادة : بجد يا جواد انت هتعملي فرح ربنا يخليك ليا و ما يحرمني منك ابدا ابدا ابدا.
أخذها جواد داخل أحضانه مره اخرى بسعاده و عشق خالص.
_____شيماء سعيد_____
أما عند ذلك المجهول كان يجلس في غايه السعادة فهو قد اقترب من التخلص من عز كي يصل إلى هدفه و هو الحصول على زينه و الأهم من ذلك الحصول على كل أملاك عز الدين الشرقاوي بعد موته كانت تجلس جوليا داخل أحضانه و هي تشعر بالانتصار و الاقتراب هي الأخرى من تحقيق أهدافها.
جوليا بسعادة : خلاص عز هيموت و انت بالتوكيل اللي معاك تاخد كل املاكه و أطلق من أحمد و نسيب البلد و نسافر من هنا.
المجهول : اولا انتي مش هتطلقي من أحمد دلوقتي ثانيا بعد ما اخد كل أملاك عز هتجوز زينه و هسافر و ابن عز لازم يموت و في اقرب وقت يحصل أبوه.
جوليا : هتتجوز زينه يا طارق طيب و أنا.
طارق بضحكه خبيثة : و انتي اية انتى ناسيه انك قدام الناس كلها امي في واحد يتجوز أمه و بعدين بعد الجواز ايه اللي هيحصل بنا زياده عن دلوقتى يعني ما احنا زي الفل اهو و بعدين انا هموت و ادوق زينه نفسي اعرف طعمها أيه.
جوليا بغضب : امك أقدام الناس اه لكن في الحقيقة أنا مش امك و انت عارف كده كويس و بعدين زينة مين دي اللي انت عايز تتجوزها انا كنت فاكره انك هتتسلي يومين و خلاص لكن جواز مستحيل.
قام طارق من على الفراش و اخرج مسدسه و صوبه في اتجاه جوليا و هو يقول بغضب.
طارق بغضب : اقولك أنا انا الولد اللي عندة 14 سنة اللي كان بيبيع منديل في الإشارات و جت علية ست بعربيه فخمه و طلبت منه انه يلعب دور ابنها لمدة سنه واحدة و هياخد 50 الف جنيه و عملتي لي
شهاده ميلاد باسم طارق خالد على اسم جوزك الميت و روحتي اتجوزتي أحمد و عملتي كل ده عند في اعز اصحابك و بعدين تاخدي احمد و طارق ابنك اللي هو انا و تسافري أمريكا و تدربي في الولد لحد ما بقى اكنه كان عايش عمره كله في امريكا و تخليه
يصاحب عز و السنة عدت و مفيش حاجة حصلت قلت لي معلش سنه كمان و بعدين دخلتي اوضي بالليل و خليتي عيل عنه 15 سنة ينام معاكي و ضيعتي آخر حاجه كانت نور جوايا لحد ما حبيت
زينة زينه الحاجه الوحيده الصح و النظيفة في حياتي ابعدي عنها يا جوليا احسن لك عشان انا مش طايقك و الا اقولك كفايه عليكي كده انا هكمل اللعبه لوحدي.
ثم رفع المسدس على رأسها عندما رأت جوليا ذلك نظرت لة برعب و هي تقول : هتعمل ايه يا طارق انت اتجننت.
طارق بسخرية : لا عقلت و بعدين اسمي سامي يا جوليا هانم و الا انتي نسيتي اسمي الحقيقي كمان.
ثم بعد ذلك أطلق عليها بالمسدس في رأسها و وقعت جوليا على الأرض جثه غارقه في دماءها و ها هي نهايه جوليا التي كانت تستحق الكثير و الكثير أما طارق كان ينظر إليها بسعاده فتلك المره من ضيعت حياتة بالكامل.

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ذبحني معشوقي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى