روايات

رواية رغد الفصل الثالث 3 بقلم جمانة محمد

رواية رغد الفصل الثالث 3 بقلم جمانة محمد

رواية رغد الجزء الثالث

رواية رغد البارت الثالث

رواية رغد الحلقة الثالثة

تمر الأيام وأمتحنت وجهه اليوم المنتظر نتيجة الثانوية العامة.
أنتظرت ساعات كتير وأدعي ربنا ظهرت النتيجه وكنت خايف لكن ربنا مبيضيعش تعب حد الحمدلله جبت ٩٧٪ كنت مبسوط أوي أحمد ومصطفى أكيد أفتكروني
احمد جاب ٦٥٪
مصطفى جاب ٧٠٪
الحمدلله أنا شرفت أهلي كنا طايرين من الفرحة ودخلت الكلية اللي بحلم بيها
“كليه الهندسه”
كنت متميز جدًا في الكلية وكل الناس بتحبني الحمدلله اول تلت سنين عدوا بتقديرات عاليه.
لكن في السنة الرابعة عملت حادثة وأنا بعدي الطريق خبطتني عربية.
قعدت ف المستشفى مدة تحت الأجهزة الطبية الحادثه مكنتش سهلة قصرت عليا نفسيًا كمان.
خرجت من المستشفى بعد شهر أمتحنت في الكلية لكن مكانش التقدير أمتياز كان جيد زعلت لكن “قدر الله وماشاء فعل” حمدت ربنا على اللي انا فيه.
وبعد أيام كانت نتيجه رغد في تالتة إعدادي.
راحت للمدرسة وجابتها وكانت من الأوائل “الحمدلله”
-ماما أعمليلي حفلة بقى وكلمي صحابي يجوا.
أحلى حفله يا قلب ماما هو أنا عندي كام رغد هي رغد واحدة بس.
كنا مبسوطين بفرحة رغد اوي لكن أنا كنت بفكر هعمل أيه خلاص فاضل سنة وأخلص
-محمد..محمد
-نعم يا ماما
-أيه يا بني سرحان فيه أيه
-ولا حاجه بفكر هعمل أيه الأيام الجاية
-متشغلش بالك في بكرة عيش انهارده ومتفكرش ربنا هو اللي بيدبر كل حاجه متقلقش من حاجة.
تمر الأيام واتخرجت.
دورت على شغل كتير اوي بس حال البلد كان سئ مش لاقي شغل لحد الحمدلله اتوظفت في شركة كويسة إلى حد ما.
-محمد أشرحلي ديه
-طيب تعالي أشرحلك أيه
-سؤال الكيمياء ده
-بصي يا ستي احنا عندنا علماء وفلاسفة عندك واحد دمر علم الكيمياء وكان الفليسوف بتاعهم ومحدش يقدر يعترض على كلامو لحد م جهه علماء بعده طوروا من علم الكيمياء
-طيب هو دمرها ازاي؟
-قالك إن أي ماده في الكون بتتكون من ماء ونار وتراب ونار ويمكن تحولي أي ماده لماده ثمينه يعني ممكن تحولي الحديد لذهب
-أووووه اي ده
-أهو هو دمر علم الكيمياء بسبب كده لأكتر من ١٠٠٠ سنة وكمان….
-فهمتي كده.
-اه شكرًا يا محمد.
-العفو يا قلب محمد.
شدي حيلك فضلك تكة على تالتة.
-أه يا محمد خايفة أوي
-لا يا حبيببتي متخافيش وأنا معاكي وهقعد معاكي أذاكرلك فيه دلع أكتر من كده.
-بجد يا محمد.
-أه بجد.
– أنت أحسن أخ أنا شوفته في حياتي ربنا يخليك ليا.
-ويخليكي ليا يا روحي.
-لسة بتصلي يا رغد ولا قطعتي مع ربنا.
-لا طبعًا لسه بصلي.
-طيب يلا بينا نقوم نصلي العشاء.
-يلا بينا.
-حرمًا.
-جمعًا إن شاء الله يا حبيبي.
– يلا قومي نامي عشان تصحي الفجر.
-بس ورايا مذاكرة كتير.
-بصي نظمي وقتك إنك تصحي الفجر وتبدأي يومك هتلاقي عندك بركة في الوقت حتى جربي بكره.
-حاضر.
تصبح على خير.
-وأنتي من أهل الخير.
-رغد رغد قومي يلا.
-سيبني شوية وقايمة.
-لا يلا قومي.
-حااضر.
-يلا قومي أتوضي
-هروح أهو
أنا جيت.
-يلا يا حبيببتي عشان نصلي.
-يلا بينا
-روحي يلا ذاكري ولو فيه حاجه وقفت معاكي تعالي أشرحهالك قبل م أنزل الشغل.
-ماشي تعالى أفطر معايا الأول
-طيب عملالنا أيه.
-جبنه وبيض بالبسطرمه وفول.
-أيه الحلويات ديي
الله عالجمال الفول طعمة جامد.
هنخلص أكل وتقومي تذاكري ها.
-حاضر
-صحيح يا رغد هتدخلي علمي علوم ولا رياضه.
-لا علوم إن شاء الله.
-أيوه بقى يا دكتورتناا
-الحمدلله أنا أكلت هقوم ألبس بقى عشان الشغل.
-ماشي يا حبيبي ربنا معاك يارب.
-ومعاكي يا حبيببتي.
تمر الأيام ورغد دخلت الثانوية العامة
رغد كانت ضغطه نفسها اوي عاوزه توصل لحلمها وكان الضغط ده بيأثر على صحتها.
– محمد خد اشرحلي دي.
وكان باين عليها التعب أوي
-رغد أنتي كويسة
-أه يا حبيبي
-طيب تعالي
-أشرحلك أيه
-فيزياء
-طيب هتحطي قانونك أهو….
-طيب هقوم أنا أكمل
-ماشي يا حبيببتي
قامت رغد واللي توقعتو حصل…

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية رغد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!