روايات

رواية اترفضت ولكن الفصل الثالث 3 بقلم ماء البحر

رواية اترفضت ولكن الفصل الثالث 3 بقلم ماء البحر

رواية اترفضت ولكن البارت الثالث

رواية اترفضت ولكن الجزء الثالث

رواية اترفضت ولكن
رواية اترفضت ولكن

رواية اترفضت ولكن الحلقة الثالثة

كانت واقفة عند الشباك بتجيب وصل المصاريف وكان زحمة أوي والبنات لازقين في الولاد
فجأة لقيت حد بيلمس إيدها بصت جنبها لقيته ولد هو اللي بيعمل كدا، مش عرفت تعمل إيه فراحت معيطة
خافت تتكلم مايصدقوهاش وانكسفت تزعق وتصرخ عشان يبعد إيده عنها
لقيت بنت شدتها ماتعرفش طلعت منين دي وبالموبايل اللي في إيدها وخبطته في أسنانه
الكل بدأ يبص وبيتفرجوا ومايعرفوش إيه اللي حصل عشان البنت تعمل فيه كدا
البنت بصراخ وزعيق اسمها (ألين): أنت يا حيوان يا عديم الرباية بتتحر.ش في البنت بدون خوف من ربنا
لو الناس مش شايفاك فربنا شايفك يا كلب.. شوية عرر ملت البلد قرفتونا في حياتنا صنف عايز الحر.ق
الولاد بصوا عالبنت اللي كانت بتعيط اسمها(ندى) وباين عليها الكسوف والخوف، جريوا عليه مسكوه فرموه، وبعدها الخبر وصل لعميد الكلية فحرمه من دخول الامتحانات
طبطبت ألين عليها وهي بتقول: خلاص اتعاقب على عملته السودا، وبعدين مش تسيبي حقك كدا ولازم تعملي ردة فعل عشان حد يتصرف ماتخافيش
ندى بعياط: أول مرة أتعرض للموقف دا
أنا هرن على أختي تيجي ليا أنا مابقاش فيا أعصاب
ورنت على أختها نجلاء اللي أول ما عرفت سابت الشغل وراحت ليها، وفضلت ألين معها ليحصل لها حاجة
عند نجلاء واقفة مستنية وسيلة مواصلات عشان توديها الجامعة لأختها وهي خايفة عليها جدا
أخيرا لقيت مواصلة وراحت لأختها، بعد فترة وصلت هناك واتصلت عليها عشان تشوف هي قاعده فين
ردت عليها ندى وقالت لها على مكانها، وراحت لها نجلاء على هناك اللي أول ما شافت أختها حضنتها
نجلاء بهدوء: اهدي يا حبيبتي…فين الكلب دا عشان أعرفه إزاي يعمل فيكي كدا؟
ردت ألين عليها وقالت: اتعمل معه الواجب وزيادة
قالت ندى: دي ألين اللي وقفت معايا وحكت ليها اللي حصل بالظبط
نجلاء بامتنان: تسلمي يا ألين مش عارفه أرد جميلك مع أختي إزاي؟
ألين بابتسامة: أنا اعتبرتها أختي خلاص، وخدت رقمها وبعد كدا هنبقى مع بعض
نجلاء: وأنا هبقى مطمنة عليها عشان هتبقى صاحبة بنوتة جميلة زيك وجدعة، تعالوا بقى نروح كافيه نشرب فيه حاجة بدل ما ريقنا نشف من الموقف اللي حصل دا
ألين: مش هعرف أجي معاكوا أصل ابن خالي جاي ياخدني دلوقتي عشان عندي مشوار ضروري وهو عارف المكان وكدا
نجلاء: طب لو قدامه كتير تعالي نشرب أي عصير بسرعة لغاية ما يوصل
ألين: كلمته وقالي قدامه تلت ساعة وهيجي
نجلاء: خلاص يلا بينا عشر دقايق مش هنأخرك على ميعادك، وكمان الكافيه على أول الشارع نزلت عنده وأنا جايه
بقلم ماء البحر
ألين: تمام ماشي طالما مصرة
وراحوا عند الكافيه اللي شافته نجلاء وقعدوا طلبوا عصير وفضلوا يتكلموا ويتعرفوا أكتر على بعض
فلقيت ألين موبايلها بيرن لقيته ابن خالها فردت عليه، وقالتله عالمكان اللي هي فيه وراح لها هناك
فقالت ألين للبنات: ابن خالي جاي علينا أهو بعربيته هقوم بقى
جه ابن خالها ونزل إزاز شباك العربية وبص عليها لقاها واقفة مع نجلاء وأختها
فبصت نجلاء مكان ما بتشاور ألين فلقيته مؤمن
فقالت بصدمة: مؤمن؟! هو دا ابن خالك؟
ردت ألين باستغراب: اها هو أنتِ تعرفيه؟
نجلاء بسخرية: عز المعرفة يا حبيبتي
نزل مؤمن من العربية وقال بضيق: واقفة معها ليه يا ألين؟ وتعرفيها منين؟
ردت نجلاء بعصبية قبل ألين وقالت: ومالك بتقولها بقرف كدا احنا عدوى ولا إيه
فضلوا يردوا على بعض بعصبية وندى وألين واقفين بيتفرجوا عليهم ومش عارفين يسكتوهم
فقالت ألين بعصبية: خلاص بقى فيه إيه؟ احنا في الشارع واللي رايح واللي جاي بيتفرج عليكم، حد يفهمني إيه اللي بينكم ومتعصبين من بعض ليه؟
بصوا لبعض بقرف وسكتوا
يا ترى حكاياتهم هتوصل لفين؟

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية اترفضت ولكن)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى